Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
3 jäsentä  •  418482 viestiä  •  20021 aihetta

Kirjoittaja Aihe: paniikkihäiriötäkö?  (Luettu 3565 kertaa)

eikku

• Vieras
paniikkihäiriötäkö?
« : Heinäkuu 04, 2004, 20:29:00 ip »

Mulla on parin viikon ajan ollut "outoja" yhteensattumia. Olen tyypin I -diabeetikko, sairastanut 39 vuotta. Mulle tulee hyvin jännittynyt ja ahdistunut olo, rintaa ahdistaa, pyörryttää: verensokerit nousevat yli 20 samoin verenpaine esim 155/101, vaikka mulla on verenpainelääkitys. Otan lisäinsuliinia vähän, koska xanor on parempi tässä tapauksessa, verenpaine ja sokerit laskevat. Elikkä oma diagnoosi olisi paniikkihäiriö, mutta voiko se myös nostaa sokereita? Lääkärille pääsen vasta elokuussa. Yksityiselle tietysti aikaisemmin, jos vain varat sallivat. Myöskin rytmihäiriöt ovat lisääntyneet. Kertokaa onko vastaavaa kenelläkään.
Kirjattu

klo.27.00

• Vieras
Re: paniikkihäiriötäkö?
« Vastaus #1 : Heinäkuu 04, 2004, 22:22:00 ip »

Moro eikku,
Tuo kuvauksesi sopii kyllä erittäin hyvin mainitsemaasi vaivaan...tosin kyseessä voi olla myös ahdistuneisuus,masennus, yms... mutta samaan kategoriaan menee ja samoilla lääkkeillä hoidetaan. Jos sinulla on noita ahdistuneita tuntemuksia ja fyysisiä oireita, jotka saattavt olla varsin somaattisia, niin hakeutuisin lääkärin juttusille keskustelemaan cipramilin käyttämisestä (sepram halvempi vaihtoehtolääke). Xanor kun tuppaa isoilla annoksilla aiheuttaa riippuvuutta joillekin (käytettäessä 2-3mg/päivä) ja cipramil ei aiheuta tiettävästi riippuvuutta. Jokatapauksessa cipramilia käytäessä et ehkä joutuisi turvautumaan Xanoriin ollenkaan joka on rauhoittaviin lääkkeisiin lukeutuva. Xanor eikä Cipramil käsittääkseni kumpikaan nosta verensokeria. Tämä arvio perustuu ihan omakohtaisiin kokemuksiin näistä lääkeaineista ja keskusteluihin näistä aineista lääkärieni kanssa. Mutta itse sanoisin, että jos sinulla riittää Xanoreita, pärjäät niillä ihan huoletta elokuulle asti. Sitten kannattaa varmistaa, onko kyse paniikkikohtauksista ja kysyä tuota Cipramilia lääkäriltä (Cipramil säätelee pääkoppasessa serotoniin tasoa, eikä siis aiheuta "hilpeitä tuntemuksia" ollenkaan, sekä on yleisesti erittäin hyvin siedetty lääke.
Kirjattu

juha72

• Vieras
« Vastaus #2 : Heinäkuu 05, 2004, 11:32:00 ap »

Mullakin paniikkihäiriö-oireita ja silloin sokrut todeakin nousevat huimasti! Syön Sepram masennuslääkettä 20 mg päivässä ja se on auttanut mua todella paljon ja oireet ovat kadonneet kokonaan, mutten uskalla vielä lopettaa lääkitystä! Mulla on ahdistuneisuuteen Rivatril 0,5 mg ja puolikaskin siitä tehoaa muhun vaikka annos on tosi pieni!Suosittelen kyllä tätä lääkettä ja sopii hyvin myös unilääkkeeksi!Masennuslääkkeet auttavat aika paljon ja ne nostavat vireystilaa ja näinollen rauhoittavaa lääkitystä ei tarvi juuri ollenkaan.
Niiden teho alkaa kuitenkin vaikuttamaan vasta parin viikon viiveellä ja hoidon alussa voi ahdistuneisuus jopa hieman kasvaakin.Nämä kuuluvat ns.SSRI-lääkkeisiin ja merkkejä on varmaan parikymmentä, mutta Sepram on aika edullinen n.15 e kk, kun taas Cipramil on varmaan 40 e kk ja silti saman valmistajan lääke!
Kirjattu

Tea

• Vieras
« Vastaus #3 : Heinäkuu 05, 2004, 13:57:00 ip »

Heipsan!

Itselläni ei ole paniikkihäiriötä, mutta tuon kuvaamasi fiiliksen sain aikaiseksi myös ihan armottomalla työstressillä. Eli elimistö ilmoitti eräänä iltana pitkän työpäivän jälkeen, että nyt ei enää pysty enempään: sydän tuntui hakkaavan armottomasti, pyörrytti, voin myös fyysisesti pahoin ja ahisti kaikin puolin tuo olo sekä fyysisesti että henkisesti. Yritin nukkuakin, vaan eihän siitä mitään tullut.

Tarkistin sitten aikani kuluksi sekä verensokerin että verenpaineet: molemmat aivan samoilla hollilla kuin Eikullakin. Itse hain välittömän ratkaisun vähällä lisäinsuliinilla ja käymällä itseni kanssa keskustelun työtilanteestani. Päädyin siihen, että ilmoitan esimiehelle seuraavana päivänä, että nyt on liikaa töitä & tein priorisointiehdotuksen ja puolessa tunnissa tämän jälkeen helpotti (samaan hetkeen puri varmasti myös insuliini) ja pääsin nukkumaan.

Vaikka tässä ei nyt ollutkaan pidemmästä tai paniikkihäiriöstä kyse, väittäisin myös tuon perusteella, että kyllä tälllainen elimistön äärimmäinen stressitila nostaa verensokereitakin ihan kiitettävästi & tarvittaessa erittäin nopeasti, oli stressin syy taustalla mikä tahansa.

Tilanteen ratkaisuehdotuksiakin tuossa jo tulikin muilta paniikkihäiriöön liittyen, ja tavalla tai toisellahan tuo tilanne pitää saada rauhtoittumaan - itselläni riitti siis lisäinsuliini + päätös työstressin vähentämisen tarpeesta (ja myös toiminta sen mukaan). Syy verensokerin huimaan nousuun oli siis psyykkinen, ei niinkään fyysinen.

Tsemppiä kovasti!
Kirjattu

eikku

• Vieras
« Vastaus #4 : Heinäkuu 05, 2004, 14:28:00 ip »

Kiitos viesteistä. Unohdin kertoa, että minulla on jo cipramil lääkitys ollut monta vuotta, mutta ei paniikkihäiriöön tarkoitettuna. Tuntuu nyt jo paremmalta kun tietää että samanlaisia oireita voi olla muillakin, ettekä ole niihin kuolleet. Kiitos teille kaikille vastanneille ihna kamalasti.

Hyvää kesän jatkoa
Eikku
Kirjattu

anna-mari

• Vieras
« Vastaus #5 : Heinäkuu 05, 2004, 23:10:00 ip »

Tervehdys!
En tiedä millä indikaatiolla sulle tuota Cipramiliä on määrätty, mutta annos riippuu ihan diagnoosista: paniikkihäirön hoitoon tarvitaan keskimäärin suurempia annoksia kuin esim. masennukseen. Ota yhteyttä lääkäriisi ja keskustele lääkkeen/annostuksen muutoksesta. Vaikka nk. SSRI-lääkkeet vaikuttavat kaikki serotoniinin määrään aivojen soluvälitilassa, niin eri ihmisillä saadaan lääkeaineesta riippuen erilaisia hoitotuloksia. Sen vuoksi sopivaa ja tehokasta lääkeainetta voidaan joutua hakemaan. Keskustelu esim. psykologin kanssa varmasti myös helpottaisi oloasi. tsemppiä!!
Kirjattu

marjukka

• Vieras
« Vastaus #6 : Heinäkuu 06, 2004, 09:34:00 ap »

Paniikkikohtauksessa psyyken lisäksi elimistö on myös paniikkitilassa; siihenhän liittyy nimenomaan fyysiset oireet, hengitys, lihasjännitys yms. Elimistö reagoi nostamalla sokereita. Huono juttu, mutta parempi niin päin ettei tulo hypoa vielä paniikkikohtauksen lisäksi.

Jotkin mielialalääkkeet saattavat vaikuttaa sokereihin nostavasti ylipäätään, mutta siitä onkin ollut täällä aiemmin keskustelua.

Paniikkioireisen kannattaa hakea apua myös keskusteluista esim. psyk.poleilta jos/kun tuntuu ettei lääkkeistä pelkästään ole apua. Tsemppiä!
Kirjattu

Linkkejä