Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6916 jäsentä  •  417191 viestiä  •  19934 aihetta
Toivottakaa tervetulleeksi Lucas56, uusin jäsenemme.

Kirjoittaja Aihe: Tunnistatteko aina hypot?  (Luettu 3902 kertaa)

juha72

• Matkailija
Tunnistatteko aina hypot?
« : Heinäkuu 01, 2004, 11:17:00 ap »

Mulla on käynyt muutama kerta niin, etten ole kunnolla edes tunnistanut matalia vaikka sokrut ovat menneet tosi alas(alle 3mmol/l)! Ennätys oli kait 2,3 ja olossa ei ollut mitään vikaa!
Moni lääkärikin on sanonut etta mitä ovat kentältä kuulleet niin Lantuksen käyttäjillä on monesti hypotunteet miltei kadonneet! Tuntuu kamalalta jos sitä joku päivä tippuu ns. suorilta jaloilta sen kummempia tuntematta! Monella on niin kuulemma käynyt?!
Pitääkö se paikkansa, että jos on vuosia sairastanut niin hypotuntemukset katoavat ja ei tunnista enää matalia? Taitaa olla sekin taas hyvin yksilöllistä! Senkin takia mua alkaa pelottaa jo alle 6:n arvot aikalailla! Sen takia pelkäänkin aikalailla hypoja ja pelkään shokkitilannetta hulluna! Onneks siripirit on aina messissä jokapaikassa! Ne ovat kuin henkivakuutus mulle, vaikka en ole niitä kuitenkaan tarvinut kuin pari kertaa koko 10 kk:n aikana sairastumisesta!
Kertokaas omista tuntemuksista mulle! Ne ovat tosi tärkeitä mulle kun monet kysymykset ovat alkaneet hiertämään!
Täältä saa aina hyviä vinkkejä ja tää on tosi hyv ä foorumi! Moikka!!
Kirjattu

Misty

• Lentävä kynä
Re: Tunnistatteko aina hypot?
« Vastaus #1 : Heinäkuu 01, 2004, 11:41:00 ap »

Minä tunne hypot onneksi... Joskus jos on matalissa sokereissa laittaa hypoista johtuvan huonon olon muuksi kun hypo-oireeksi. Esimerkiksi allekirjoittaneella tyypillinen tapaus; että töissä on kauhea kiire ja ajattelen kauhean päänsärkyni johtuvan siitä -> sokerit on oikeasti matalalla.
Kirjattu

Tea

• Lentävä kynä
« Vastaus #2 : Heinäkuu 01, 2004, 11:46:00 ap »

Heipsan!

Tautia takana kohta 30 vuotta ja tunnen kyllä mielestäni hypot edelleen ok.

Hypotuntemukset sinällään ovat kyllä muuttuneet eli kun alkuun oli klassista tärinää/kylmää hikeä/tajunnan katoamista niin nykyisin kyllä menee enempi kiukun/suuren tunteen puolelle/näkökyky heittää/ei oikein hahmota/tajua maailmaa ja puhun aivan estoitta kenelle vaan mitä vaan (mieheni mielestä ryhdyn lapsenomaiseksi eli ei oikein ymmärrä sosiaalisia normeja puheaihetta valitessa ;-).

Ja, saatan olla hyvinkin pystyssä & toimintakykyisen oloisena/näköisenä 1.5 arvoillakin, joskus jopa toivoisi, että tipahtaisi niin muutkin osaisivat puuttua asiaan. Suorilta jaloilta en ole pudonnut kuin kerran, sekin ekalla luokalla koulussa.

Eroa sen suhteen, mikä on ollut pitkävaikutteinen (Prota/Lantus/Humulin) ei hypo-oireiluissa ole kyllä havaittavissa.

Ja kannattaa tosiaan muistaa, että mikäli vsokerien taso on jatkuvasti matala, ei elimistö enää rekisteröi matalaakaan arvoa hypoksi eli silloin saattaa jäädä nuo tuntemukset tuntematta. Vastaavasti, jos se on pitkään korkea, jo ihan normaalitkin arvot saattavat tuottaa hypo-oireet ilman että on varsinaisesti mitään hätää.

Hyvinhän sinä olet varautunut kuitenkin näihin hypoihin. Itse vielä mittaan verensokerin ennen auton rattiin hyppäämistä (en aja ihan päivittäin kuitenkaan), jottei tule ikäviä ylläreitä.
Kirjattu
Tea
DM tyyppi1 (Levemir & Humalog)

Antsu1

• Lentävä kynä
« Vastaus #3 : Heinäkuu 01, 2004, 12:21:00 ip »

Omalta kohdaltani olen huomannut, että hypo-tuntemukset ovat muuttaneet muotoaan siirryttyäni protaphanesta lantukseen. Toki tasapainokin on parantunut (7% => 6,5%), mutta siis myös tuntemukset ovat muutuneet. Ennen (siis tarkoitan nyt ennen lantusta, jota olen käyttänyt vasta nelisen kuukautta) tuli selvää huulien puutumista ensin ja sitten hyvin nopeasti totaalinen hikoilu ja lopuksi puheen takeltelu ja liikkumisen vaikeus (siis ennen sitä "romahdusta"). D-vuosia mulla on takana jo "huimat" 38, joten ei ne tuntemukset mulla ainakaan ole vuosien myötä mihinkään häipyneet.

Nyt lantuksen aikana toki tunnen, että nyt sokerit on matalalla, mutta erilailla. En oikein osaa edes selittä miten, siis on vain sellanen outo tunne lähinnä kasvoissa.

Ja mulla nuo hypo-tuntemukset alkavat sokereiden laskiessa sinne alle 3 mmol/l. Tosin siinäkin on vaihtelua, välillä jo 3,5 arvoilla tuntuuu ja välillä voidaan mennä sinne 2,5 ilman että on vielä tuntemuksia.

Eli yleensä tunnen hypot, mutta pari kertaa on nimenomaan töissä jonkun säpinän aikana päässeet sokerit hulahtamaan liiankin alas, jolloin olen tarvinut ulkopuolisen apua.
Kirjattu
Antsu1
D1 vuodesta 1966 - Accu-chek Spirit ja Novorapid 09/2007 alkaen

RAR

• Lentävä kynä
« Vastaus #4 : Heinäkuu 01, 2004, 12:27:00 ip »

En tunnista aina kovin helposti. Lantus on niin pitkävaikutteinen, että hypot tulevat ikään kuin "varkain" eli tosi hitaasti. Tästä keskusteltiinkin esim. tuossa:
 http://www.diabetes.fi/cgi-bin/ubb/ultimatebb.cgi?ubb=get_topic;f=1;t=000749

Mutta toisealta on mukavampi, ettei tule niin rajuna nuo hypot eikä tarvitse tankata itseään "turvoksiin" hiilareista! Näin ollen välttyy paremmin myös siltä kuuluisalta heiluriliikkeeltä.

Mutta kun diabetestä takana kauan, olen kyllä pienestäkin elimistön vinkistä oppinut ymmärtämän että nyt ollaan menossa hypolle. Useinmiten se on pitänyt paikkaansa. Kuten tuossa jo mainittiinkin, jos normaalitaso on matala, hypotaso on vielä matalampi ja kun normaalitaso on korkeahko, hypo tulee jo siinä 6-7 arvoilla.

Minulla hypotuntemukset ovat todellakin muuttuneet vuosien saatossa. Ei kuitenkaan mitenkään hirveän radikaalisti.

Jos hiemankaan tuntuu siltä, ettei kaikki ole aivan kohdallaan, kannattaa vain kaivaa se mittari esille. Sitä kautta oppii myös tunnistamaan oman kehon signaalit oikein ja toimimaan sen mukaan, eikä yllätyksiä tule niin herkästi.

Keiju
Kirjattu

Lindi¹

• Intoilija
« Vastaus #5 : Heinäkuu 01, 2004, 15:32:00 ip »

Jaa-a itse sanon, että kyllä nuo kaikki oireet huulien puutumisesta, mielialanvaihtelusta, näön "harmaantumisesta" ja niin edelleen on tullut kaikki joskus koettua. Koskaan ei oikein kaikkia kerralla, mutta tuttuja ovat.

Ehkäpä se jotenkin vaikuttaa, miten nopeasti ne sokerit tippuvat ja tietysti mihin sokerintasoihin tuo keho on tottunut?
Kirjattu

**DONOTDELETE**

• Vieras
« Vastaus #6 : Heinäkuu 01, 2004, 16:52:00 ip »

Itselläni matalan tuntemukset ovat lähes hävinneet Lantuksen myötä. Parhaimmillaan taapersin jumpasta kotiin ja ihmettelin väsynyttä oloa, kotona mittaus paljasti sokereiksi 1.7! Protan aikaan olisin siinä vaiheessa sekoillut jo kunnolla.  
Kirjattu

LittleDevil89

• Jäsen
    • users.reppu.net/jincheng-monkey/
« Vastaus #7 : Heinäkuu 01, 2004, 17:14:00 ip »

Ite en enää tunne kovinkaan helposti, mut sillo jos on oikein matalalla sokrut, mun näkö niinku heikkenee ja oon väsyny. Sillo sokerit voi olla 1-2 pinnas. Mut jos mää tuun sellaseks etten niinku kovinkaa pal reagoi ni sen huomaa sitte joku muu mää itte. Siks mun mielest on tärkeet et pitää kertoo sairaudestaan! Mut entiä onk lantus mult vieny noi tuntemukset, ku oli sitä jo protan aikaan etten kovi hyvi tuntenu matalii. Yksilöllistä, tämä kaikki!
Kirjattu
Eilinen on historiaa, huominen on mysteeri, tämä päivä on lahja...

**DONOTDELETE**

• Vieras
« Vastaus #8 : Heinäkuu 01, 2004, 23:04:00 ip »

Takana D:tä vasta vajaa kolme kuutautta ja tähän mennessä tärinät on alkanu heti kun sokerit tippuu alle 4. (Pahoja matalia ei ole edes ollut)
No eilen sitten ennen iltapalaa sokrut oli 10,3, ihmettelin kovasti näinkin korkeita ottaen huomioon syömiset ja pikat. Söin kuitenkin reilun iltapalan ja pistin sen mukaan pikaa (klo 20). Lantuksen pistän klo 21 (14 ky). Klo 22 ollessani lukemassa hävisi yht´äkkiä näkö ja aloin täristä hillittömästi, hikoilin, taju meinas lähteä ym olo todella kamala. Sain hädin tuskin mitattua sokerit, ne oli 2?!
Todella pelottava kokemus ja olen ihmetellyt et miten ihmeessä menin noin hypoille? Mitään oireita ei tullu ennakkoon. Olin vielä kotona yksin lasten kanssa. Tänään on sitten sokerit ollut koko päivän siinä 11 pinnassa vaikka olen syöny ja pistäny pikaa ihan normaalisti..
Onko muilla ollu vastaavaa? Itselle jäi kyllä tosi "kammo"
Kirjattu

Miepä vaan

• Vanha tekijä
« Vastaus #9 : Heinäkuu 02, 2004, 11:17:00 ap »

Kati N : onko mahdollista, että sokerit olisivat huomaamattasi laskeneet ja elimistö alkanut nostaa niitä jolloin ne myös romahtavat äkkiä takaisin?
Kirjattu

Lynkky

• Vieras
« Vastaus #10 : Heinäkuu 02, 2004, 12:56:00 ip »

Terve
Ei tuntemuksia ollenkkaan. Ennen ne perinteiset esim. hikoilu. Sokrut voivat olla kahden ja eikä panikkia

Muistaakseni tuntemukset ovat olleet pois yli viisi vuotta. Oliskohan ollut niin kun siirryttiin sika-insuliinista synteettisiin?

Muutama vuosi sitten oli sensori-mittari(verensokerin vuorokausimittari). Päivällä oli arvot alle kahden mutta minä se vain ajoin autoa.

Lantustakin tuli kokeiltua, mutta huonolla menestyksellä mm. yhdestä pistoksesta kahteen, pistosajankohdan muutoksia.

Nykyisin pumppu maaliskuusta lähtien, eikä tuntemuksia ole yhä edelleen.

Viime viikolla oli sairaala-reissua, sokerit alas ja s........... ja v......... krampit ja tärinät jaloissa sekä yö tarkailussa.

Esim. kokous tai autolla ajo AINA mittaan sokerit.

Ei auta kuin elää tämän tilanteen mukaan mahdollisimman posiitivisesti.
Kirjattu

Nikka

• Vanha tekijä
« Vastaus #11 : Heinäkuu 02, 2004, 16:47:00 ip »

Ainoita asioita, josta olen tässä sairaudessa kiitollinen, on se,että hypot on selkeät ja tulevat ennen kun kohtuullinen tankkaaminen ei enää auttaisi..

Lantus on pehmentänyt hypoja jonkin verran mutta silti ne tulevat aika ajoissa, yleensä ensin psyykkiset tuntemukset jo alle 4 sokereissa (tämä seitämätön puuhastelu ja tarmokkuus esim.)ja muut puistatukset päälle kolmen sokereissa.Tuolloin riittää vielä pieni liru pillimehua tms.

Matalimmillaan on ollut yhden kieppeillä olevia sokereita.Olo on sen verran epämiellyttävä,että en halua liian monesti sitä kokea.En ole tähän mennessä tarvinnut muitten apua mutta tietysti se pelottaa,josko joskus niin käy ja ketään ei olisi lähellä    Ajatus ei yleensä kamalasti pätki edes noilla yhden pintaan olevilla sokereilla mutta fyysiset tuntemukset ovat inhottavia,siis tuntuvat suorastaan kivuliailta.Samanlaisia vanhanaikaisia käsien tärinöitä jne ei enää ole kun joskus esim.Actrapidin aikaan mutta kiitettävän p***amainen olo silti.

Nykyisin pystyy kohtuullisesti odottelemaan pienen tankkauksen jälkeen sokereitten nousua ja varsinaisia henkiinjäämissessioita tulee selvästi Protaa harvemmin.Kiitos Lantuksen hypot ovat helpommin hallittavia.

Kyllähän noita alle 2.5 sokereita silti muutaman kerran viikossa tulee.Varsinkin tiettyina aikoina kuukaudesta selvästi useampana päivänä peräkkäin ja jopa useamman kerran päivässä,samoin esim.heti kun ilmat menevät helteen puolelle.Lantusta kun ei voi kamalan nopeasti korjata ja hellekin saattaa ehtiä jo ohi ennen kun korjaus vaikuttaa. Tässä mielessä Prota oli helpompi vaikka viime kesä olikin muuten helvettiä kuuman ilman takia  

Ateriainskamäärät menee selkeästi pienemmiksi heti lämpimillä ilmoilla ja sitähän ei aluksi meinaa muistaa millään  
Kirjattu

Ellu

• Vanha tekijä
« Vastaus #12 : Heinäkuu 03, 2004, 13:40:00 ip »

Prota aikana matalissa heikotti ja kerkesin aina syömään, vaikka silloinkin tunsin matalat melko huonosti. Kuitenkin olen selvinnyt ilman sokkeja sen jälkeen kun verensokerimittari on ollut käytössä. Nyt Lantuksen kanssa hypo-oireet on edelleen vähentyneet. En aja autoa, ennen kuin olen mitannut sokerit. Matalissa alan "jumittaa" ja heikotus ja käsien tärinä ilmaantuu vasta kun olen saanut hieman syötyä.
Kirjattu

**DONOTDELETE**

• Vieras
« Vastaus #13 : Heinäkuu 03, 2004, 17:30:00 ip »

Minulla on 30 v. aikana tuntemukset muuttuneet, alussa oli tärinää/hikoilua siis selkeät tuntemukset. Vuosien kuluessa ne muuttuivat, että ainoa tuntemus oli huulissa: pistelyä ja puutumista. Sitten nämä jäivät pois ja tilalle kiristävä/outotunne käsiin (ranteen ja kyynärpään väliin). Nykysisin olen väsynyt hypojen yllätettyä ja huonovointinen. Jos tulee oikein rajuja, etenkin aamuyöllä, silloin on myös hikoilua. Mukaan mahtuu myös näkövaikeuksia. Tämä on kai yleistä, että tuntemukset muuttuvat ajanmyötä.

Täytyy vain toivoa, että olisi jonkinlaisia tuntemuksia!!
Kirjattu

ellulellu78

• Vieras
« Vastaus #14 : Heinäkuu 23, 2004, 19:40:00 ip »

Lantuksen kanssa ollut nyt 6kk ja tasaisempaa on ollut. Tosin nyt kärsin aamuöiden hypoista ja nukun todella raskaasti. Tuntuu kuin väsyttäisi aivan mielettömästi. Päivän aikana hypoja tulee harvoin, onneksi. Ja ne ovat johtuneet siitä, etten ole muistanut syödä. Illalla taas vs on ollut hieman liian usein korkea (n. 20 ja päälle). Nyt vasta olen oppinut pistosmäärän vähentämisen...tod.näk. aamuiset hypot ovat olleet liian suuresta Lantus-määrästä. Mutta vanhana Protaphanin käyttäjänä en tajunnut kuinka pieni (2 yks) yksiskkömäärä voi laskea sokrut alas kun protalla ei tuntunut mikään riittävän.
Vaikka annostelu on nyt parantunut niin silti eräänä aamuna pyörryin melkein samantein kun olin noussut ylös sängystä. Tälläinen kevyt keijukainen kun romahti lattialle niin ukko luuli kirjahyllyn kaatuneen. Ja tunsinko hypon? En. Ne aistimukset vaihtelevat suuresti. Toisena päivänä tunnistan 4 paikkeilla olevan verensokerin hypoksi, toisena päivänä vasta mittarin näyttäessä 1.7. Joksus mies tunnistaa matalan verensokerin minua nopeammin. Yleensä kun olen hypossa olen joko älyttömän kiukkuinen enkä suostu syömään tai juomaan mitään, on mukamas kiire tehdä kaikkea muuta. Taikka sitten neitiä vain hymyilyttää kaikki, istuu hiljaa ja hymyilee.
Kirjattu

Linkkejä

Lääkehoito onnistuu yhdessä

Julkaistu 08.10.2019 | 15:07