Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6933 jäsentä  •  417408 viestiä  •  19955 aihetta
Toivottakaa tervetulleeksi hirax, uusin jäsenemme.

Kirjoittaja Aihe: "valehypot"  (Luettu 1271 kertaa)

Jossu

• Jäsen
"valehypot"
« : Kesäkuu 30, 2004, 12:19:00 ip »

Moi!!

Voiko tulla hypotuntemuksia jos vs. laskee nopeesti alas, tai jos arvot on ollu vähän aikaa korkeella ja sit laskee ns. normaalitasolle?? Mulla on myt vähä aikaa ollu sokrut vähä normaalitasoo korkeemmalla ja sit heti jos laskee vaikka 7, nii tulee ihan ku hypotuntemuksia... eilenki tuli monta kertaa. Voiko enää syödä suoraan jos tulee hypotuntemuksia vai pitääkö aina tarkistaa sokrut että onko oikeesti matalilla vai ei?? ärsyttävää...  
Kirjattu

annami

• Intoilija
Re: "valehypot"
« Vastaus #1 : Kesäkuu 30, 2004, 12:25:00 ip »

Voi tulla. Mulla oli yhteen aikaan riesana iltaisin/öisin tulevat tuntemukset, joiden aikana vs oli kuitenkin selvästi normaalilukemissa. Lääkärin mukaan kyse saattoi olla viivästyneestä reaktiosta, ts. sokeri on käynyt alhaalla, sitten noussut ennen kuin keho on ehtinyt sen huomata. Ärsyttäväähän se on, mutta kaipa sitten kannattaa aina tarkistaa ennen kuin tankkaa.
Kirjattu
Ykköstyyppi v:sta 1985. Animas Vibe & Humalog 3.9.2013 alkaen, Dexcom-sensorointia.
Hypotyreoosi ja nivelreuma.

RAR

• Lentävä kynä
« Vastaus #2 : Kesäkuu 30, 2004, 12:46:00 ip »

Jos verensokerit ovat pitkään korkeammalla, elimistä pitää sitä nopeasti "normaalina" ja tottuu siihen. Ja sitten hypot tulevatkin jo juuri tuossa 6-7 paikkeilla, koska elimistön mielestä ne ovat silloin liian matalat. Itse huomasin tämän konkreettisesti silloin, kun minun jatkuvat arvoni huitelivat siellä 13-16 välissä. Jostain syystä tuo 7 oli juuri se kriittiinen, jolloin olin aivan varma että on hypo. Ja mittari sen sitten ilmoitti että eipäs syödäkään!
Eli itse en ainakaan suosittele syömistä noihin "hypoihin", koska silloinhan sokerit aivat varmasti pomppaavat taas huippukorkeiksi. Varsinkin jos syös vielä nopeita hiilareita.

Suosittelen mittausta ja tietysti normaalit sokerit pitäisi saada matalammaksi. HbA1c:hän sen useinmiten kertoo, missä mennään.

Keiju
Kirjattu

**DONOTDELETE**

• Vieras
« Vastaus #3 : Kesäkuu 30, 2004, 14:45:00 ip »

Minulla voi kyllä olla hypotuntemuksia ihan millä tahansa arvoilla. Ei ole tarvinnut käydä matalalla tai laskea nopeasti. Siksi pitää aina mitata.
Kirjattu

Lindi¹

• Intoilija
« Vastaus #4 : Kesäkuu 30, 2004, 15:41:00 ip »

Joo itsestäni ainakin tunne juuri tuon reaktion, eli pitkään jatkuneiden korkeiden jälkeen alkaa hypot sielä 6-7 mmol/L välissä.

Haluaisin sitten lisätä sen, että kannattaa sitten olla aika varovainen kun niitä arvoja alkaa tsemppaamaan alas, niin ennenkuin huomaakaan nuo hypotkin säätyvät alemmalle arvoille. Itselläni oli esim. eilen 3.4 mmol/L ilman tuntemuksia.

...ai niin muistakaa aina mitata arvot.  
Kirjattu

Miepä vaan

• Vanha tekijä
« Vastaus #5 : Kesäkuu 30, 2004, 18:03:00 ip »

Mulle tulee joskus hyponomainen olo korkeilla... Ärsyttävää  
Kirjattu

eikku

• Aloittelija
« Vastaus #6 : Heinäkuu 04, 2004, 20:09:00 ip »

Olen käyttänyt lantusta noin vuoden ja sokeritasojen tuntemukset ovat kyllä muuttuneet.Välillä tunnistan matalat arvot ihan "oikeilla" tuntemuksilla välillä oireet ovat lähes tuntemattomat tai oudonlaiset. Myöskin korkeat sokerit saattavat antaa matalien sokereiden oireet. On vaan mitattava ei voi luottaa tuntemuksiin. Olen sairastanut 39 vuotta D1. En kuitenkaan halua vaihtaa lantusta protaan, koska on juttuja jotka ovat nyt paremmin.
Kirjattu

Linkkejä