Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6924 jäsentä  •  417259 viestiä  •  19944 aihetta
Toivottakaa tervetulleeksi HyTeR3, uusin jäsenemme.

Kirjoittaja Aihe: Paljonko Lantusta?  (Luettu 3516 kertaa)

juha72

• Matkailija
Paljonko Lantusta?
« : Kesäkuu 29, 2004, 23:26:00 ip »

Tuntuu siltä, että juttujen perusteella kaikki laittavat Lantusta 15-30 yksikköä!Minä pistän peräti 50 yks! laittaako kukaan läheskään samaa määrää kuin minä! Olen 85kg painoinen mies ja sairautta takana vasta 10 kk ja vieläkin on pikkasen hakusessa koko homma!Hba oli aika huono 8,7% vaikka Lantusta laitan aikalailla! taidan laitta pikaa aina liian vähän, koska korkeita on ihan liikaa! Sokrut on aina 8-12 välillä!Eikä hypoja juuri koskaan!
Kirjattu

**DONOTDELETE**

• Vieras
Re: Paljonko Lantusta?
« Vastaus #1 : Kesäkuu 30, 2004, 00:07:00 ap »

Minä pistän jo 48 yksikköä eikä näytä riittävän. Painoa 75kg. Välillä kyllä on hypoja.
Kirjattu

Nanna

• Aloittelija
« Vastaus #2 : Kesäkuu 30, 2004, 09:25:00 ap »

Kyllä sitä minullakin menee kahteen osaan jaettuna 42 yksikköä. Hypoja kuitenkin aika harvoin. Näyttää tuo inskan tarve olevan todella yksilöllistä. Itselle ei todellakaan riittäisi nämä määrät mistä useimmat puhuvat, ei edes ateriainsuliinien osalta.
Kirjattu

Tea

• Lentävä kynä
« Vastaus #3 : Kesäkuu 30, 2004, 10:02:00 ap »

Kysyin Lantukseen vaihtaessa, miten annos suhtautuu keskimäärin aiempaan pitkän (Prota) määrään, vastauksena oli, että joillain käyttäjillä insuliinin tarve vähenee, joillain saattaa nousta. Eli veikkaisin tuossa olevan nyt yksilöllistä eroa senkin puolesta.

Itse pistin Protaa 42 yksikköä, nyt Lantusta 37 (muutaman yksikön vähemmän yhden viikon verran kuukaudessa hormonaalisen ehkäisyn vuoksi - nostaa itselläni insuliinin tarvetta yli 10 yks./vrk kun on käytössä).

Painokiloja on muutamia kiloja vähemmän kuin d1-naisella (ja tavoitteena olisi vielä vähentää parilla kilolla), hypoja ei varsinaisesti ole Lantuskaudella ollut sen jälkeen kun sai määrät kohdalleen (aloitus oli 33 yksiköllä, joka oli liian vähän, mutta korjaukset sitten iskivät yli).

Eli ottakaa nyt hyvät ihmiset oma hyvinvointinne huomioon ja jättäkää muihin vertaily vähemmälle - keskimäärin "oikein" hoidetusta tulee yleensä enemmän sanomista kuin omien tarpeidensa kuuntelusta, eikö? Lääkärin mukaan tärkeintä on pistää se mitä itse empiirisesti todennettuna tarvitsee, ei sitä mitä joku muu sanoo :-)

Ja tsemppiä :-)
Kirjattu
Tea
DM tyyppi1 (Levemir & Humalog)

Antsu1

• Lentävä kynä
« Vastaus #4 : Kesäkuu 30, 2004, 10:48:00 ap »

Kyllähän minusta voi vertailla näitä insuliinimääriä, mutta vain vertailla. Niiden perusteella ei kannattaisi suuria murheita ottaa omista poikkeavista määristä.

Diabetes on niin yksilöllinen sairaus, että samaan hoitotulokseen päästään hyvin erilaisilla insuliinimäärillä ja todellakin (kuten Tea kirjoitti) keskimääräiset esim. määrät insuliineissa ovat vain keskimääräisiä eivätkä saa olla mitään perusteita omille pistosmäärille. Mielestäni omat insuliinimäärät on löydettävä ihan itse kokeilemalla.

Ai niin, mulla meni protaphanea aiemmin 13 yksikköä vuorokaudessa, nyt lantusta 10 yksikköä. Painoa 52 kg ja d-vuosia jo 38 menossa.
Kirjattu
Antsu1
D1 vuodesta 1966 - Accu-chek Spirit ja Novorapid 09/2007 alkaen

Tea

• Lentävä kynä
« Vastaus #5 : Kesäkuu 30, 2004, 12:23:00 ip »

Juha72 - kommenttina probleemiisi:

Lantuksen tason voi todentaa ensimmäiseksi aamulla otetulla verensokerilla (taustalla on pitkä aika, jolloin ei syömistä tai pistoksia, tosin älä tee tätä juuri sinä aamuna, kun olet ollut viimeistä päivää bilettämässä ja tullut grillin kautta kotiin ;-). Itselläni tuo ainakin toimii ja pistän Lantuksen siis klo 12 (jos pistät viimeiseksi illalla, en osaa sanoa, voiko sinulla esim. huippuvaikutus osua juuri/heijastella aamuun?).

Oletusarvoisesti Lantuksen pitäisi pitää vaikutus suht' tasaisena läpi vuorokauden (ainakin, jos vertaa Protaan eli Lantuksen huippuvaikutus on itselläni n. 6 tunnin jälkeen mutta ehdottomasti heikompi kuin Protalla), joten aamuverensokeri on helpoin tapa katsoa, missä sinun tasaisuutesi aste on: jos aamuarvo toistuvasti korkea ilman yöllisiä hypoja/älytöntä syömistä viimeiseksi illalla, tms.), lisää Lantusta, jos aamuaarvot matalat, vähennä Lantusta.

Kun teet muutoksia, odota kolme-neljä päivää ennen tason uutta tsekkauskierrosta (olettaen, ettei mene sitten hypojen puolelle suoraan, tuolloin jättäisin lisäinsuliinin vähemmälle nopeammin).

Ja jos samaan aikaan katsot vielä pikainsuliinin oikeat annokset kohdalleen (tsekkaa ennen syömistä arvo, arvioi syömisesi ja pistä sen mukaan ja parin tunnin päästä tarkista, menikö pistos suurinpiirtein kohdalleen). Näin päässet laskemaan tuota hba1c:tä, jos se oli agendalla..?
Kirjattu
Tea
DM tyyppi1 (Levemir & Humalog)

**DONOTDELETE**

• Vieras
« Vastaus #6 : Kesäkuu 30, 2004, 15:47:00 ip »

Minä pistän lantusta aamuisin 126 yksikköä ja lisäksi otan aamuin illoin diforminia 2 taplettia
arvot ovat olleet 4-7 välillä ja pitkäarvo oli viimeksi 6.2
Kirjattu

Antsu1

• Lentävä kynä
« Vastaus #7 : Kesäkuu 30, 2004, 16:04:00 ip »

Siis <Pekka> on m itä ilmeisemmin kakkostyppiläinen ja hänellä on asiat ihan toisin kuin meillä ykköstyyppiläisillä.

Tuo ero pitää aina muistaa.
Kirjattu
Antsu1
D1 vuodesta 1966 - Accu-chek Spirit ja Novorapid 09/2007 alkaen

puunukke

• Aktiivinen
« Vastaus #8 : Kesäkuu 30, 2004, 20:03:00 ip »

Pistän Lantusta 17 yksikköä/vrk
Protaa pistin ennen n. 30 yksikköä/vrk
Kirjattu
dm1 vm.-95, humalog ja lantus
pojat 6/05, 11/07 ja 11/09

juha72

• Matkailija
« Vastaus #9 : Heinäkuu 01, 2004, 11:00:00 ap »

Kiitoksia vastauksista! On näköjään päivänselvää, että tää D1 on niin yksilöllinen sairaus, että ihan turha kuvitella, että mikä toimii toisella ei todellakaan toimi itsellä! Itse kokoajan syyttelee, ettei tee asioita lähellekään sinnepäin niinkuin pitäisi, mutta sekin on turhaa syytellä itseään! Lantus antaa vain perusinskan joka taustalla jonkin verran vaikuttaa, ja vaikka vaihetelis välillä määriä nii ei se vaikuta kovinkaan paljon oikeastaa hyvin vähän! Kaikki perustuu ateriainskaan suhteessa ruokaan ja liikkumiseen thats it! Lisäksi stressitilanteet nostavat sokruja aina jonkun verran!
Mutta Lantusta ei onneksi tartte pistää kuin kerran päivässä! En haluis kuvitellaakaan kolmea protaa päivässä!
Mullahan aloitettiin hoito suoraan Lantuksella kun sairastuin viime syyskuussa! Olin kuulemma ensimmäisten joukossa Suomessa jolla hoito heti aloitettiin Lantuksella!
Ihmettelen kyllä, että miten nopeasti vs. laskee liikunnan yhteydessä? Tunti sulkapalloa ja vaikka tankkailis hiilareita ennen ja aikana suorituksen niin vs. laskee huimasti! Oli pakko siirtyä kevyempiin liikuntamuotoihin.
Miten on asian laita teillä muilla kollegoilla?
Kirjattu

Misty

• Lentävä kynä
« Vastaus #10 : Heinäkuu 01, 2004, 11:55:00 ap »

Hei Juha,

Älä vaihda harrastuksia Lantun takia. Oletko kokeillut treenin aikana esimerkiksi urheilujuoman tai mehun käyttöä? Itselläni se auttoi. Myös jos ennen treeniä tankkaa hitaasti imeytyviä hiilareita nekin auttavat.
Kirjattu

**DONOTDELETE**

• Vieras
« Vastaus #11 : Heinäkuu 01, 2004, 14:01:00 ip »

Lantus kahdessa osassa: lounaalla 14 ja illalla myöhemmin 17 yks. 16 oli liian vähän ja 18liikaa     Annoksia on vekslattu moneen kertaan ja aikoja samoin.

Protaa meni 23 illalla ja Lantus alotettiin 18 yks illalla,mikä oli ihan liian vähän.Puolen vuoden jälkeen alkaa ajat ja annos olla kohdallaan.

Pikainsuliinimäärät on nousseet Lantuksen kanssa.
Kirjattu

Bambi

• Vieras
« Vastaus #12 : Heinäkuu 03, 2004, 01:20:00 ap »

Osallistutaampa kyselyyn taaltakin suunnalta  
Eli Lantusta menee holmoa kylla, kuukautiskierrosta riippuen 12-14iu/vrk, yhdenkin yksikon ero tekee jo isoja, mita en muista Protan tai Humulinin kanssa tapahtuneen.

Lisaksi aterioilla Humalog ja vuorokaudessa kuluu myos 2000mg metfrominia, ja painoa talla hetkella 50kg  
Lisataan viela, etta metforminia siis ei ole maaratty diabeteksen hoitoon, vaan muista syista, enka ole metforminin takia muuten joutunut insuliiniannoksia laskemaankin...hmmm.
Kirjattu

Tiina64

• Matkailija
« Vastaus #13 : Heinäkuu 13, 2004, 16:12:00 ip »

Moikka
Lantuksen käyttöni alkoi viime joulukussa. Alkuun 30y. Protafania oli aikanaan 36y + 6y. Nostin Lantuksen aika nopeasti 40y ja keväällä oli jo 50y. Kesäkuussa lomalla laskin 46y ja kun tulin taas työelämään niin nostin annoksen 48y. Taitaa olla vähän liikaa sittenkin kun sokrut on 2 - 7 vaikka syön. Enkä edes pistä aina Humalogia. Pitäs pistää 4-6y / ateria, vuorokaudessa 20y.

Olen lihaksikas 68 kiloinen. En tiedä vaikuttaako se onko paino lihasta vai läskiä siihen miten Lantus vaikuttaa.

Enemmän uskon että vasta nyt reilun puolen vuoden päästä alkaa Lantus kunnolla vaikuttaa kropassa.
Kirjattu

Juha44

• Matkailija
« Vastaus #14 : Heinäkuu 13, 2004, 16:35:00 ip »

Lantustarve on kovasti yksilöllistä, ja riippuu lisäksi liikunnasta ja kudostyypistä. Lekuri sano että pikään urheilua harrastaneilla tarve vpoi olla superpieni. Voin sen allekirjoittaa, itselläni menee 7 yksikköä per pv. Kun valmistauduin tämän kesän Sulkavan soutuun (6 tuntia mennään lähes täysillä) niin tiputin Lantuksen 5:een (8 päivän aikana). Olen nyt alkanyt nostaa tasoa (aamulla 6). Lounaalla jos laittaa liikaa novoa niin jopa vetää hypoiksi. Opettelua on sano!

Kuule kaima, älä jätä urheilua, vaan alenna inskaa ja syö ja juo hiilareita, niin rajukin liikunta onnistuu. Sen olen vain huomennut että pitää olla aika säännöllistä tuo liikuntakin, muuten tasapaino heittää.
Kirjattu

Linkkejä