Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6915 jäsentä  •  417191 viestiä  •  19934 aihetta
Toivottakaa tervetulleeksi Hajonnut, uusin jäsenemme.

Kirjoittaja Aihe: kuinka kauan käytätte samaa neulaa?  (Luettu 4681 kertaa)

Miepä vaan

• Vanha tekijä
Re: kuinka kauan käytätte samaa neulaa?
« Vastaus #30 : Heinäkuu 13, 2004, 14:15:00 ip »

Toivottavast fiksut päättäjät ei lue tätä, ku kaikki ei pysty pistää montaa kertaa samal neulal...
Kirjattu

lapin tyttö

• Jäsen
« Vastaus #31 : Heinäkuu 13, 2004, 19:43:00 ip »

Oletteko koskaan nähnyt niitä SUURENNETTUJA kuvia niistä neulojen käristä???Mä en vaihtanut kovin usein mutta kun näin ne suurennetut kuvat niin jo alkoi neula vaihtua joka pistoksen jälkeen..ne on ihan karmean näköisiä kuvia. Mietin juuri että minkä näköinen mahtaa olla se neulanpää, kun joku pistää kokoajan yhdellä ja samalla neulalla niin pitkää että ampuli on tyhjä. Saattais olla melkoisen näköinen suurennettu kuva..ihan hirvittää tuollainen ajatus!!!
Kirjattu
Lapin Tyttö
DM1,Levermir+NovoRapid+Diformin
Tyttö DM1, pumppuhoito
-elä elämäsi hymyillen,hymyile läpi kyynelten-

Eve -72

• Intoilija
« Vastaus #32 : Heinäkuu 13, 2004, 21:37:00 ip »

Pistän samalla neulalla suunnilleen 2-4 krt. Pistäminen sattuu, jos liian kauan samalla pistää. Lantuksen kanssa tosiaan olen huomannut, että menee pian tukkoonkin. Mutta jos tulee koetippa ulos, niin eiköhän myös pistettävä insuliinikin.

Itse aloitin joskus gallupin lansetin neulojen vaihdosta, ja sen tosiaan vaihdan vain ehkä kerran vuodessa. Ei satu yhtään, ja tulee nopeasti paranevia pikku reikiä.

Saan liuskoja niin paljon kuin tarvitsen, näin jo ennen raskautta. Viimeksikin parisen viikkoa sitten diab. hoitaja kysyi, paljonko ottaisin ja sanoin että olisko 6*50 liuskan pakettia mitään, niin hän sanoi että pistetään varuiksi vielä 2 pakettia päälle että riittää kesäksi. Olen hyvin kiitollinen Espoon kaupungille    Eli en vaihtaisi neuloja liuskoihin.
Kirjattu

**DONOTDELETE**

• Vieras
« Vastaus #33 : Heinäkuu 24, 2004, 14:01:00 ip »

Heips:)

Mä vaihdan Lantukseen joka kerta kun pistän, mut Humalogiin vaihdan ehkä parin päivän välein...
En mäkään jaksanu kirjautua tänne...
Kirjattu

**DONOTDELETE**

• Vieras
« Vastaus #34 : Heinäkuu 24, 2004, 15:31:00 ip »

Mulla on mennyt silleen, että neula/kynä. Sitten oon vaihtanut jos on neula päässyt vioittumaan esim. metsässä rymytessä tai on pitänyt käyttää jo voimaa pistäessä
Kirjattu

PekkaAleksanteri

• Vieras
« Vastaus #35 : Heinäkuu 24, 2004, 22:44:00 ip »

Käytän kahta insuliinikynää, ja vaihdan neulan toiseen niistä joka ilta, eli käytän yhdessä kynässä yhtä neulaa kaksi päivää. Neulan tylsyminen on vain osasyy säännölliselle vaihtamiselle. Tärkeämpi syy on se, että käytän iltaista neulan poistoa muistin tukena: otan neulan pois jommasta kummasta kynästä aina iltaprotan jälkeen.

Pistän yli puolet perusinsuliinista illalla. Koska se on rutiini, en toisinaan muistanut, olinko pistänyt vai en. Koska se on isoin yksittäinen pistokseni, tiesin, että seuraavana päivänä tulee pahoja ongelmia, jos olen joko jättänyt sen ottamatta tai pistänyt kaksi kertaa. Siksi siirryin nykyiseen systeemiin: jos alan ihmetellä, olenko pistänyt iltaprotan vai en, katson insuliinikyniäni. Jos toisesta puuttuu neula, olen pistänyt.

Ehkä tuo kikka kelpaa muillekin avuksi muistin tukena.
Kirjattu
--
- Pekka Aleksanteri

**DONOTDELETE**

• Vieras
« Vastaus #36 : Heinäkuu 26, 2004, 16:13:00 ip »

Voi herra varjele, etten paremmin sanoisi! Kyllä teillä toisilla on hyvä nahka, kun pystytte käyttämään niin kauan samaa neulaa. Itselläni yli 20 vuoden D1:n sairastamisen jälkeen on tullut kovettumia sekä vatsaan että reisiin. Lantukseen vaihdan joka kertaa uuden, lääkärin ohjeen mukaan myös Humalogiin nyttemmin joka kerta, jotta tuo kovettumatilanne alkaisi helpottaan eikä kävisi niin kipeetä joka kerta. Lansettiin olin luullut vaihtavani harvoin, kun vaihdan parin kuukauden välein (mittaan keskim. 5 krt/vko = olen kurkkua myöten täynnä tätä piikettelyä, lupaankyllä parantaa tapani vielä joskus). Mutta että löytyy vieläkin harvemmin vaihtavia, huhhuh!

Nähtäväksi jää, mitä seuraavalla kerralla neuvolassa sanovat, kun menen hakemaan uusia neuloja jo niin pian uudestaan ja pyydän selvästi enemmän kuin aiemmin. Tähän asti olen saanut ongelmitta kaikkea, mitä olen pyytänyt.
Kirjattu

Aulis

• Jäsen
« Vastaus #37 : Heinäkuu 26, 2004, 23:35:00 ip »

Olen kyllä D2, mutta kyllä oli hyödyllistä lukea keskustelua. Olen vaihtanut omaan FlexPeniin neulan kerran eli silloin, kun diabeteshoitajan luona harjoittelin asiaa. Äsken katsoin suurennuslasilla neulaa ja huh-huh... Samoin lansettia en ole vaihtanut kai kertaakaan.
Nyt teen tässä paikassa parannuksen ja rupean vaihtelemaan piikkejä useammin. Ihoa en ole putsannut kertaakaan ja mitatessakin käytän eka tippojen pyyhkimiseen samaa paperinenäliinaa useamman päivän... taidan olla oikea nuukajussi!
Kirjattu
Luoja anna minulle kärsivällisyyttä - nyt heti!

MR_

• Intoilija
« Vastaus #38 : Heinäkuu 27, 2004, 09:33:00 ap »

Samaa neulaa kunnes ei mene sujuvasti läpi nahasta, ihan sama kuinka vanha neula on. Ei se yleensä ole kovin vanha, muutaman päivän. Käytössä viisimilliset, joten ne ei kauaa pysy tervävinä. Tylsytän/hylsytän niitä väsyneenä myös korkkiin aika sujuvasti, joten silloin tulee vaihdettua  
Kirjattu
Kompassi rikki,
kartta revennyt,
ei ihme, että
elämä kulkee
omia teitään!

Juha H.

• Matkailija
« Vastaus #39 : Heinäkuu 27, 2004, 13:24:00 ip »

Yleensä vaihdan neulan samalla, kun säiliönkin.  Arvatkaapa, olivatko neulat teräviä 60-luvulla:  samoja neulja käytettiin vuosi pari, välillä vain steriloitiin kattilassa, jossa varmaan tylsyivät lisää.
Kirjattu

hansmor

• Matkailija
« Vastaus #40 : Heinäkuu 27, 2004, 17:50:00 ip »

Nii minun kynä...joku kysy kun ei mee 8 mm kiinni...nyt on ollu puoli vuotta D1 mut tällä paikkakunnalla on tämmöne tyyli et kaikki käyttää esitäytettyjä kyniä...onko muissa kunnissa tätä...nii kynät on siis novos flexpen ja lantukses se joku(johon mahtuu kyl se 8 mm:kin)...tosin tykkään muusta kokemattomana esitäytetyistä...jotenkin helppoo eikä tarvii pelätä ainakaan et menee rikki matkatavaroissa(kuten oon ymmärätny ampullien vaarat)...
Kirjattu

hansmor

• Matkailija
« Vastaus #41 : Heinäkuu 27, 2004, 17:51:00 ip »

pistospaikka & puhdistus? tekeekö joku muka tuollasta...
Kirjattu

**DONOTDELETE**

• Vieras
« Vastaus #42 : Heinäkuu 31, 2004, 20:07:00 ip »

Lantukseen vaihdan joka 2 pistoksen välein, joskus yhen jos selvästi osuu muoviin. Humalogiin vaihdan silloin tällöin ja dm-hoitaja sanoo että joka pistoskerran jälkeen pitää vaihtaa koska se kuulemma vaikuttaa kovettumiin ja sitä kautta imeytymiseen ja sitä kauttaa sokeriarvoihin. Lisksi, ootteko huomioineet että neulan vaihdon yhteydessä saattaa mennä ilmaa ampulliin, joten aina sen yhteydessä pitää ennen pistoksen ottamista päästä 1-2 KY hukkaan! Tätä en ite tullu ajatelleeksi! Esim. Jos ilmaa on 2 KY:N verran, 34 KY on aivan eri kuin 36 KY.
Kirjattu

Nikka

• Vanha tekijä
« Vastaus #43 : Elokuu 03, 2004, 23:46:00 ip »

Jaa-a, en ole ajatellut johtuisko tuosta ilman pääsemisestä ampulliin mutta joudun nykyisin joka neulanvaihdon yhteydessä tarkistamaan yksiköllä-kahdella toimiiko kynä vai ei. Liian monesti on jäänyt " jumiin" ja sitten inskaa joko tulee tai ei tule..
Kirjattu

Antsu1

• Lentävä kynä
« Vastaus #44 : Elokuu 04, 2004, 10:26:00 ap »

Minä olen tässä ajatellut siirtyä pikuhiljaa novorapidissakin tiheämpään neulan vaihtoon. Nyt vaihdan parin päivän välein ja huomaan kyllä eron viimeisillä pistoksilla verrattuna lantukseen, jossa on aina uusi neula.

Mulla diabeteshoitaja sanoi, että päivittäin kantsisi vaihtaa neula pisti sitten yhden tai viisi kertaa.

Ilma ampullissa sinänsä ei ole ollut mulla ongelma. Toki esim. lantusampulliin kupla ilmestyy, jopa näyttäisi olevan sielä valmiina. Kuitenkin pistäessä kupla pysyy ampullin yläosassa ja kun ei se hurjan iso ole, niin sielä saa olla mun puolesta ihan rauhassa. Joskus olen yrittänyt kuplaa saada pois, mutta kun se ei suostu lähtemään, niin minkäs teet  

Ja aina minäkin tsekkaan kynän toiminnan ennen varsinaista pistosta. Onneksi novorapidiin on puolen yksikön välein toimiva kynä, joten päivässä inskaa menee siinä hukkaan vain 1,5-2,5 yksikköä riippuen pistosten määrästä.
Kirjattu
Antsu1
D1 vuodesta 1966 - Accu-chek Spirit ja Novorapid 09/2007 alkaen

Linkkejä

Lääkehoito onnistuu yhdessä

Julkaistu 08.10.2019 | 15:07