Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6929 jäsentä  •  417343 viestiä  •  19952 aihetta
Toivottakaa tervetulleeksi EiSi, uusin jäsenemme.

Kirjoittaja Aihe: kuinka kauan käytätte samaa neulaa?  (Luettu 4860 kertaa)

rock*

• Intoilija
Re: kuinka kauan käytätte samaa neulaa?
« Vastaus #15 : Kesäkuu 30, 2004, 15:56:00 ip »

yritän vaihtaa päivittäin, mutta jotenkin se on aamuisin sitten niin "vaivalloista" etten jaksa... mutta joka toinen päivä vaihdan. Eipä siinä montaa pistosta ehdi tulemaan (lantusta kerran päivässä, rapidia 1-3 kertaa/pvä)
Kirjattu
*D1 vuodesta 1994
* 04/07 ja 11/08 prinsessojen äiti

Lindi¹

• Intoilija
« Vastaus #16 : Kesäkuu 30, 2004, 16:01:00 ip »

Joo-o ja kyllä täytyy sanoa, että niitä tarvikejakelun ohjeita ei ehkä kannata ihan lakina ottaa. Onhan se täällä palstallakin jo moneen kertaan todettu, että ne jakeluperjaatteet vaihtee todella rankasti paikkakunnittain.

Joskus aikanaan minullekin sanottiin, että saa niillä nyt muutaman kerran pistää. Huomaahan se sitten itse koska ei enää tunnu hyvältä tai alkaa tulla mustelmaa jne.
Kirjattu

puunukke

• Aktiivinen
« Vastaus #17 : Kesäkuu 30, 2004, 20:05:00 ip »

Käytän niin siihen asti samaa neulaa kunnes tulee aika vaihtaa ampulli... lopussa on aika tylsää :/ Humalogi kynäs vaihdan joskus loppuvaiheessa jos on oikeen tylsä. Pistospaikat ok.
Kirjattu
dm1 vm.-95, humalog ja lantus
pojat 6/05, 11/07 ja 11/09

**DONOTDELETE**

• Vieras
« Vastaus #18 : Heinäkuu 06, 2004, 01:53:00 ap »

Ampulli tyhjiin ja uusi neula samalla. Ei tule tiheämmin vaihdeltua. Hyvin on pärjännyt.
Kirjattu

**DONOTDELETE**

• Vieras
« Vastaus #19 : Heinäkuu 06, 2004, 02:45:00 ap »

Ainakin 20 vuotta olen pistänyt ampullin tyhjäksi samalla neulalla eikä mitään ongelmia (tulehduksia, kovettumia tms.) ole ilmaantunut. Neulat (Microfine) eivät ehdi tylsyäkään, joku muu merkki kylä tylsyi jo viiden pistoksen jälkeen. Ja mustelmia tietysti tulee, jos suoneen osuu; se ei riippu neulan käyttöasteesta.

Aikanaan kun opetin tulevia hoitotieteilijöitä yliopistolla, he uhkailivat minua "kadotuksella", kun kerroin lopettaneeni ihon puhdistuksen ennen pistämistä. Ei ole vielä kadotuskaan kohdannut, vaikka 20 vuotta on tuostakin kulunut.
Kirjattu

**DONOTDELETE**

• Vieras
« Vastaus #20 : Heinäkuu 06, 2004, 02:50:00 ap »

...ai niin se kuva "virkkuukoukusta", minäkin olen nähnyt sen. Ja arvatkaas, mitä muuta siinä kuvassa näkyi? No neulatehtailijan logo alla. Mutta yllätys, yllätys: kovin pienellä! Miksiköhän?
Kirjattu

Nikka

• Vanha tekijä
« Vastaus #21 : Heinäkuu 06, 2004, 11:48:00 ap »

Herranjee..en ole koskaan kuullu tuota,että Lantukseen neula pitäis joka kerta vaihtaa..*alan vaihtaa heti tästä lähtien..*

Joskus teininä meni jopa koko ampulli samalla neulalla mutta siitä nyt on onneksi jo aikaa. Nykyisin n.2-3 päivän välein. Varsinkin Humalogissa se on tietysti ihan liian harvoin ja mustelmia tulee tasaseen tahtiin  

Pitääpä taas alkaa kiinnittää asiaan vähän enemmän huomiota.

Mulle on vaan harmillisen usein käynyt niin,että varsinkin Humalogin kynä jää "jumiin " neulan vaihdon yhteysessä,  siis kun vaihtaa kesken ampullin. Eli ei anna enää mitään vaikka miten vaihtais neulaa tai tekis mitä temppuja ja pitää laittaa koko ampulli pois.

Tuosta virkkuukoukkumallineulasta...se on aika karmee kuva tosiaan..mutta kukas sen on ollut katsomassa miten sitä on höylätty valmistajan toimesta ennen kuvaa??  No, uskon silti,että vaihtaminen kannattaa aika usein.
Kirjattu

simoj

• Vieras
« Vastaus #22 : Heinäkuu 06, 2004, 15:44:00 ip »

Semmonen vajaa viikko voi mennä samalla neulalla. Jos alkaa neula tuntumaan tylsältä niin sitten tietysti vaihdan aikasemmin.
Kirjattu

LIISA (v.m -67-)

• Lentävä kynä
« Vastaus #23 : Heinäkuu 08, 2004, 00:36:00 ap »

Joka kerta kun pistän.Joskus pistänyt pari kertaa vatsa nahkaan samalla neulalla.Ei toi 5mm neula kyllä kovin montaa kertaa mene ihosta läpi.
Kirjattu
G 640+ Humalogi

hansmor

• Matkailija
« Vastaus #24 : Heinäkuu 08, 2004, 16:51:00 ip »

En voi käsittää...2-3 viikkoa? lantuksen kans laitan neulan pistäes ja ankkaan sen jälkeen pois...novos oon pistäny korkeintaan 4 kertaa samalla.. yleensö menee siis yhteensä 3 neulaa päiväs...joskus 2...
Kirjattu

hansmor

• Matkailija
« Vastaus #25 : Heinäkuu 08, 2004, 16:54:00 ip »

Oisko neulan pituudella tohon mitää merkitystä...pistän 5 millisellä...vaihtoehdot ois täällä 5mm ja 8mm...ei mulla ollu sairaalassa mitään 8 millistä vastaan mut novon kynän korkki ei mene kiinni se päällä...
Kirjattu

simoj

• Vieras
« Vastaus #26 : Heinäkuu 08, 2004, 17:00:00 ip »

Ohos, mikäs kynä noin huono on? kyllä mulla menee hyvin korkki kiinni 12 milliselläkin...
Kirjattu

**DONOTDELETE**

• Vieras
« Vastaus #27 : Heinäkuu 12, 2004, 12:43:00 ip »

Nyt kun tuolla toisella puolella on jälleen keskustelu liuskajakelun riittämättömyydestä, niin miltä kuulostaisi seuraava laskelma?

oletukset:

a)yhden neulan hinta kunnalle on noin 2 senttiä b)yhden verensokeriliuskan hinta kunnalle on noin 50 senttiä 3)insuliinidiabeetikko (monipistoshoito)pistää päivässä kuusi kertaa (1-2 kertaa pitkävaikutteista, 3-6 kertaa pikainsuliinia)

seuraukset:

Jos diabeetikko vaihtaa uuden neulan joka pistokselle, hänen neulansa maksavat vuodessa 6x365x0,02 € = 43,80 €.

Oletetaan, että kaikki diabeetikot selviäisivät viikon yhdellä neulalla /insuliinilaji, mikä tässä ketjussa esitettyjen ja omienkin kokemusteni mukaan on täysin mahdollista ja turvallista. Tällöin kustannukset/diabeetikko olisivat 2x52x0,02 € eli 2,04 euroa vuodessa. Säästö olisi tällöin 43,80€ - 2,04€ = 41,76 €.

Kun 41,76 euroa jaetaan yhden verensokeriliuskan hinnalla eli 0,5 eurolla, saadaan 83 liuskaa.

Eli kysymys kuuluu: olisitko valmis siirtymään jokakertaisesta neulan vaihdosta kerran viikossa tapahtuvaan vaihtoon, jos saisit korvaukseksi 83 lisäliuskaa vuodessa?
Kirjattu

rock*

• Intoilija
« Vastaus #28 : Heinäkuu 12, 2004, 19:28:00 ip »

en minä sitä neulaa ihan huvikseni vaihtele, mutta jos olisi pakko valita joko neula tai liuska, valitsisin liuskan.
Kirjattu
*D1 vuodesta 1994
* 04/07 ja 11/08 prinsessojen äiti

zebra1

• Lentävä kynä
« Vastaus #29 : Heinäkuu 13, 2004, 11:44:00 ap »

Vaihdan molempiin kyniin neulan joka aamu. Eli humalogia pistän samalla neulalla 4-6 kertaa, lantusta kerran. Mulle tuo 6 kertaa on ihan ehdoton maksimi, koska pistäminen alkaa usein sattua illalla jos pistoksia on tullut paljon.

Aloin vaihtaa myös sokerimittarin rei'ittäjän terät (öö, mikä sen oikea nimi mahtaa olla.. lansetti?) aamuisin, ja johan alkoi mittaaminen olla miellyttävämpää. En ollut näköjään tajunnut, että se kipu sokereita mitatessa johtui tylsästä lansetista.
Kirjattu
Levemir, Humalog ja metformiini
Keinotekoisesti hengissä, mutta tiukasti elämässä kiinni

Linkkejä