Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6912 jäsentä  •  417178 viestiä  •  19933 aihetta
Toivottakaa tervetulleeksi Savoost, uusin jäsenemme.

Kirjoittaja Aihe: polvi leikkaus edessä...  (Luettu 1833 kertaa)

tarre

• Matkailija
polvi leikkaus edessä...
« : Kesäkuu 18, 2004, 02:17:00 ap »

Moikka. Polvessani on repeämä sisässä,verimössöä täynnä,turvoksissa ja ei kestä sivu liikettä.
Leikkaus edessä.
Onko kokemuksia paranemisen suhteen.Sairastan D1:stä ja hiukan huolettaa sen suhteen miten "jätkän"käy?
Kirjattu

RAR

• Lentävä kynä
Re: polvi leikkaus edessä...
« Vastaus #1 : Kesäkuu 18, 2004, 09:10:00 ap »

Paljon riippuu siitä, kuinka kauan olet sairastanut ja miten hyvä tasapaino on. Minulla on leikattu jalkoja n. 8 kertaa. Olen katkonen jalkojani useampaan otteeseen ja ovat ydinnaulanneet ja siirtäneet luuta lonkasta jne. Kerran tehty korjaava leikkaus, kun jalkaterä näytti mihin sattui. Silloin leikkaava lääkäri ei halunnut korjata ko. rotaatiokulmaa koska: "Sinulla on tuo diabetes!". Mutta ylilääkärin toimesta leikkaus sitten tehtiin. Ja haava oli ehtinyt siihen mennessä parantua jo viikon verran.
Minulla ei diabetes ollut mitenkään hirveän hyvässä balanssissa tuolloin, mutta hyvin parani kaikki haavat. Mitään ongelmia ei ollut. Toki pidin tavallista parempaa huolta itsekin haavoista ja jumpasta yms.
Eli jos ääreisverenkierto on hyvä, ei paranemisen suhteen pitäisi olla ongelmia. Liikkeelle kannattaa lähteä heti, kun antavat siihen luvan, eikä jäädä sängyn pohjalle potemaan.

Kejiu
Kirjattu

Antsu1

• Lentävä kynä
« Vastaus #2 : Kesäkuu 18, 2004, 10:07:00 ap »

Mulle tehtiin 3,5 vuotta sitten suurehkot jalkaleikkaukset (valtimonohitusleikkaus ja II varpaan amputointi). Kaikki kyllä parani ok, mutta aikaa meni odotettua enemmän. Aluksi puhuttiin 5 viikon sairaslomasta, mutta lopulta aikaa kului 3 kuukautta. Sitä mulle ei kyllä sanottu, että johtuiko paranemisen hitaus diabeteksesta vai mistä. Ja nää leikkaukset oli pakko tehdä riskistä huolimatta, koskapa tilanne ilman leikkauksia olisi synnyttänyt vieläkin suuremman ongelman.

Nyt mulla todettiin isovarpaassa nivelrikko ja ortopedi sanoi, että varpaan jäykistyksellä kivut loppuisivat heti. Hän sitten vetosi kuitenkin diabetekseen ja ASOon (verenkierto-ongelmat) ja oli sitä mieltä, että ei suosittele leikkausta, koskapa riskit olisivat turhan suuret hyötyyn nähden (varvas kuulemma jäykistyy myös omia aikojaan, jolloin kivut lakkaavat).

Eli oikeastaan edellä Keijun sanomaa vahvistan omalla kertomuksellani.
Kirjattu
Antsu1
D1 vuodesta 1966 - Accu-chek Spirit ja Novorapid 09/2007 alkaen

Guest

• Vieras
« Vastaus #3 : Kesäkuu 18, 2004, 13:12:00 ip »

Minulla oli aika paha kierukan repeämä polvessa pari vuotta sitten. Kierukka oli revennyt jo vuotta aiemmin ja käytössä vain pahentunut, polvi aina turvoksissa eikä rappuja tahtonut päästä enää alas. Leikkauksen jälkeen se parani ihan hyvin, samana iltana pääsin kotiin ja keppejä käytin parisen viikkoa ja 5 viikkoa leikkauksesta olin jo tanssiparketilla. Näin jälkeen päin ajatellen koin hyväksi riittävän pitkän keppien käytön + polvien lihasjumpan, sillä tiedän useankin tuttavan käyttäneen keppejä vain muutaman päivän eikä polvet ole vieläkään kunnossa. Voihan toki muitakin syitä olla eikä minunkaan polveni ole täysin entisellään. Liikuntaa pystyn kuitenkin harrastamaan entiseen malliin.
Kirjattu

tarre

• Matkailija
« Vastaus #4 : Kesäkuu 19, 2004, 02:58:00 ap »

Moikka taas ja kiitos kun jaksoitte vastailla.
 Turvallisin mielin pöydälle "grrrr". Helpottaa lähtöö huomattavasti kun saa jakaa muiden kokemuksia.KIITOS.
Täytyy käyttää pitkään keppejä,eipähän tartte imuroida.Heh heh....
Vuoden verran mullakin on tämä vaivannut,pahenee vain koko ajan.
Eipä tähän aikaan illasta taho tulla tekstiä olleskaan.Yritänpä taas pyöriskellä sängyssä pari tuntia,kunnes kipu herättää.
Kiitos vielä kerran.
Kirjattu

Linkkejä

Lääkehoito onnistuu yhdessä

Julkaistu 08.10.2019 | 15:07