Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6912 jäsentä  •  417178 viestiä  •  19933 aihetta
Toivottakaa tervetulleeksi Savoost, uusin jäsenemme.

Kirjoittaja Aihe: Jalat hoi!  (Luettu 1901 kertaa)

...necesse est.

• Matkailija
Jalat hoi!
« : Kesäkuu 16, 2004, 23:10:00 ip »

Heipä-hei.
Huolekseni on viime aikoina tullut uusi murhe; jalat eivät taida olla enää aivan parhaimmassa kunnossa. Itse asiassa en ole niistä niin paljoa ennen välittänytkään, mutta nyt ei kaikki enää tunnu olevan aivan kohdallaan. Oikeassa jalassa on kehittynyt jonkunlainen asentovirhe, joten vaikka pidän suoria lenkkitossuja jalassa, niin jonkun ajan jälkeen alkaa sattua aivan vietävästi kun hermo/luu jotenkin painaa väärin tietystä kohtaa. Vasemmassa jalassa taas yhden varpaan asentovirhe kalvaa jatkuvasti viereisen varpaan ihon rikki. Kovettumia on, ja varpaankynsiini minulla on aina ollut omituinen, pelkkä viha-suhde.
Eli uskon että olisi korkea aika alkaa hoitaa näitä jalka-asioita nyt vähän paremmin. Olen käynyt omatoimisesti oikealla jalkojenhoitajalla 2 x vuosi, mutta se ei nyt mielestäni enää riitä. Toisaalta en koe että minulla olisi varaa tai aikaa käydä siellä joka kuukausi, eikä apukaan olisi aivan oikeanlaista - tukipojallisiakin tässä kun nyt ehkä tarvittaisiin.
Siispä kysymys:
Miten olette järjestäneet jalkahoitonne? Missä vaiheessa alkoivat "kellot soida" jalkojenhoidon suhteen? Mistä paras apu?
Kirjattu
Byrokratia = taito tehdä täysin mahdollisesta täysin mahdotonta.

Yogi

• Veteraani
Re: Jalat hoi!
« Vastaus #1 : Kesäkuu 16, 2004, 23:32:00 ip »

Jalkojen hoidosta käytiin jokin aika sitten pitkä ja  hyvä keskustelu.
Viimeisessä Diabetes-lehdessä aihetta pohdittiin kuvien kera. Olisko keskustelu mahdollisesti vaikuttanut?  
Kirjattu
Aina napit vastakkain ollaan Pöystin kanssa. Ei ole hyvä tämä Pöysti.

**DONOTDELETE**

• Vieras
« Vastaus #2 : Kesäkuu 17, 2004, 01:03:00 ap »

Diabeteslehden artikkeli kyllä herätti huolen, vaikken sitä edes kokonaisuudessaan lukenut. Mutta nyt kun "kellot soivat" olen kuitenkin kahden vaiheilla siinä mielessä, että haavaumat ovat tähän mennessä aina parantuneet itsestään - ikinä ei olisi tullut mieleenkään hakea antibioottikuuria kuten tuossa toisessa ketjussa mainittiin. Hyvä tosin että sekin tuli luettua.

Mutta en vaan itse osaa mieltää jalkavaivojani NIIN suureksi murheeksi, että apua pitäisi sada heti - tai sitten en vaan tiedä kenen puoleen kääntyä.
Tunnetasolla en välitä jaloistani ollenkaan! Ne ovat niin kaukana täältä ylhäältä katsottuna (ja näenkin vielä huonosti!), ja kun vielä olen niin kankeakin, niin oikein tympäisee että niitä vielä pitäisi hoitaa. Nii-in, tiedän että kyllä "Siperia" opettaa..., joten siksi kai nyt yritän ryhdistäytyä, mutta mihin suuntaan kannattaisi ensin kulkea?
En nyt hae omahoito-vinkejä, vaan sitä ulkopuolista apua.
Kirjattu

Antsu1

• Lentävä kynä
« Vastaus #3 : Kesäkuu 17, 2004, 09:40:00 ap »

Minulle jalat tuli "maailman tärkeämmäksi osaksi" itseäni sen jälkeen kun tansseissa varpaaseeni syntynyt ruhje ei parantunutkaan normaalisti. Sitä ennen kaikki oli aina parantunut ihan ok, joten enpä paljoa ollut jalkoihini kiinnittänyt humiota. No se siitä, olen asiasta aiemmissa keskusteluissa jo kirjoitellut niin paljon, etten enää viitsi toistaa itseäni.

Mutta siis jalkojen hoidosta. Ihan diabeteslääkärini lähetteellä olen päässyt käymään terveysaseman jalkojenhoitajalla.

Ja samaa reittiä tuli maksusitoimus tukipohjallisiin, jotka täällä Hesassa teetettiin Respectassa. Jalkaongelmieni perusteella minut on luokiteltu riskiryhmään 3 (amputaatioita - mutta yksi varvas jouduttu amputoimaan) ja niinpä pääsen jalkojenhoitoon 5-8 viikon välein. Niin ja mulla kaikki jalkojenhoito siis tapahtuu kunnallisella puolella tai kunnallisen puolen maksusitoimuksella (tukipohjalliset).

Olen enemmän kuin tyytyväinen nykyiseen tilanteeseen  
Kirjattu
Antsu1
D1 vuodesta 1966 - Accu-chek Spirit ja Novorapid 09/2007 alkaen

mok-I

• Jäsen
« Vastaus #4 : Kesäkuu 17, 2004, 09:45:00 ap »

jonkun ajan jälkeen alkaa sattua aivan vietävästi kun hermo/luu jotenkin painaa väärin tietystä kohtaa

minulla oli jonkun aikaa sitten myös epämääräinen vaiva, joka pikku hiljaa diagnostisoitui vaivaksi nimeltä plantaarifaskiitti. Syistä ja hoidosta eivät lääkärit kertoneet kauhean järkeviä, mutta löysin netistä artikkelin Plantaarifaskiitti ja sen hoito (Suomen Lääkärilehti 46/2000, vol. 55 - Michelsson et co.). Pidemmän aikavälin hoidoksi olen joutunut teettämään pohjallisia ja jalkapohjia pitäisi jumpata.
Kirjattu
DM1 vuodesta -76, levemir & humalog
<i>"Emme me tyhmiä ole! Me vain satumme olemaan köyhiä! Meillä on oikeus vaatia tätä eroa."</i>

Linkkejä

Lääkehoito onnistuu yhdessä

Julkaistu 08.10.2019 | 15:07