Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6912 jäsentä  •  417187 viestiä  •  19933 aihetta
Toivottakaa tervetulleeksi Savoost, uusin jäsenemme.

Kirjoittaja Aihe: Humalog korvaa osan perusinsuliinista?  (Luettu 817 kertaa)

Guest

• Vieras
Humalog korvaa osan perusinsuliinista?
« : Kesäkuu 16, 2004, 17:46:00 ip »

Täällä toistuu jatkuvasti se, että pikaa pistetään ruoan hiilarimäärien mukaan. Taidan olla kummajainen, kun minulla on jo vuosia ollut niin että aamupalan ja lounaan humalog on osaksi myös perusinsuliini. Lääkärin mielestä tämä on ok, kun sokrut olleet näin ihan hyviä (ennen Lantus-sählinkiä).

Mulla 1 yks insuliinia selättää 10 g hiilareita. Mutta silti aamupalalle ja lounaalle pistän humalogia enemmän kuin hiilarit vaatii. Tähän aikaan päivästä insuliini tarve tuntuu olevan aika lailla suurempi kuin muulloin. En koe tuota ongelmaksi, sillä aamupalan ja lounaan väli ei ole minulla yleensä kovin pitkä ja aamupalan jälkeinen lenkki koiran kanssa ja työmatka laskevat vielä sokruja.

Onko kaikilla muilla niin, että minkä hyvänsä syömisen pikainsuliineineen voi jättää välistä ja perusinsuliini (pitkävaikutteinen) ei muuta sokruja mihinkään? Itse 25v sitten sairastuneena olen sisäistänyt ruoka-ajat niin hyvin, etten vielä koskaan ole jättänyt aamupalaa, lounasta tai päivällistä väliin! (Ennen se oli jyrkästi kiellettyä eikä ole käynyt mielessäkään   )

Tämä ei siis ole mikään ongelma, mutta mielenkiinnosta kyselen.Lantuksen kanssa on edelleen sama juttu, että aamupalalle ja lounaalle menee humalogia yli hiilarien vaatimusten.
Kirjattu

**DONOTDELETE**

• Vieras
Re: Humalog korvaa osan perusinsuliinista?
« Vastaus #1 : Kesäkuu 16, 2004, 17:53:00 ip »

Niinhän se menee, että sekä Lantus että muut ns. perusinsuliinit vaikuttavat aluksi heikosti, keskivaiheilla vahvemmin ja lopussa taas heikosti (kuin keihään kaari hetettäessä), myös siis Lantus (vaikka toisinkin on annetu ymmärtää).
Aamuisin ja aamupäivisin useimpien insuliinitarve on muutenkin korkeampi, ja yön tunteina taas alempi.
Näin siis aamuisin pika korvaa perusinsuliinivajausta ja yön matalampi tarve sopii hyvin heikommalle perusinsuliinivajaukselle.
Näin siis aamuisin Lantusta pistettäessä. Muina aikoina pistettettäessä ja Protaphanilla pitää soveltaa ajatusta.
Useammalla pistoksella perusinsullinia saadaan tasaisempi vaikutus, mutta vaatii henkilökohtaista kokeilua ja mittauksia.
Kirjattu

**DONOTDELETE**

• Vieras
Re: Humalog korvaa osan perusinsuliinista?
« Vastaus #2 : Kesäkuu 16, 2004, 17:57:00 ip »

No minä sanon, että pistän pikainsuliinia (novorapid) hiilareiden mukaan, mutta eihän se nyt ihan tarkalleen pidä paikkaansa. Pistän lantuksen aamulla ja silloin joudun ottamaan novorapidia noin 0,5 yksikköä enemmän kuin muina aikoina, koskapa edellisen aamunlantuksen vaikutus alkaa pikkuhiljaa hiipumaan eikä uusi vielä ehdi vaikuttamaan (siis luulen ainakin).

Tuo on minusta kuitenkin niin pientä, että en sitä oikeastaan pidä perusinsuliinin korvauksena. Enemmänkin pistelen aamulla aina sen mukaan, mikä on ollut aamun sokeriarvo.

Mulla ei kuitenkaan sokerit montaa pykälää nouse, vaikka en pistäisikään tuota ylimääräistä yksikön puolikasta, joten sanoisin lantuksen riittävän mulle yhdellä pistoksella koko vuorokaudeksi.

Mulla on ollut tarkoituksena kokeilla vuorokautta pelkällä perusinsuliinilla ja ilman hh-syömisiä, jotta näkisin kuinka tasainen tuo lantus todellakin on. Nyt en sitä voi kuintenkaan tehdä, koskapa olen puolen vuoden lääkekuurilla, joka edellyttää säännöllistä syömistä.

Ja protan aikoina mulla oli selvät prota-huiput, jolloin pistin novorapidia normaalia vähemmän. Aukkoja ei mulle mielestäni jäänyt.
Kirjattu

Linkkejä

Lääkehoito onnistuu yhdessä

Julkaistu 08.10.2019 | 15:07