Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6912 jäsentä  •  417187 viestiä  •  19933 aihetta
Toivottakaa tervetulleeksi Savoost, uusin jäsenemme.

Kirjoittaja Aihe: selityksiä kaivataan!  (Luettu 2483 kertaa)

little wing

• Intoilija
selityksiä kaivataan!
« : Kesäkuu 16, 2004, 14:22:00 ip »

tämä aamu alkoi näin:
heräsin klo 10:30, vs: 13.2
pistin lantuksen, 24 yks.
söin pari leipää (= n.20-30 hh) ja sokerillisen jogurtin (= n.20 hh), pistin 5 yks. novo rapidia.
klo 13:00, vs: 30.6
selityksiä?
eikä muuten ole ensimmäinen kerta, sillä mulla verensokeri tekee melkein poikkeuksetta noin. ihan kun ateriainsuliinilla ei olisi mitään tehoa...? pistotekniikka ja pistospaikat on tarkistettu eikä se niistä johdu. pari selitystä olis tietysti e-pillerit ja mielialalääkkeen lopettaminen. mutta voiko ne vaikuttaa muka noin paljon? nyt on pari viikkoa ollu tällasta,vs jatkuvasti yli 20, pistän sitte kuinka paljon. lantusannostakin oon lisänny, mutta nyt taas vähän epäilyttää kun pitäisi pian pitää tauko pillereissä, enkä tiedä vielä miten se sitten vaikuttaa...
menee hermot tän verensokerin kanssa, kun ei itse voi siihen vaikuttaa näköjään!  
Kirjattu
It's not easy to be me

Jape

• Lentävä kynä
Re: selityksiä kaivataan!
« Vastaus #1 : Kesäkuu 16, 2004, 14:34:00 ip »

Esim. Lantuksen vaikutus lakkaa riippuen henkilöstä muistaakseni 16-24 tunnin kuluessa, eli voi olla että kun pistät aamulla, niin se lantuksen vaikutus on jo aamusella lakannut, ja se uusi vaikutus alkaa sitten hieman viiveellä. Ja jos verensokeri on jo ennen syömistä 13, niin kannattaa varmasti odottaa sillä raketti-insuliininkaan verensokeria alentava vaikutus ei ala kunnolla heti, vaan ehkä 15-30 minuutin kohdalla. Ja tuo annos vaikuttaa aika pieneltä noin korkeilla sokereilla.

Kannattaisiko siirtää Lantuksen pistoa pari tuntia eteenpäin ? Silloin se vaikuttaisi ehkä paremmin aamuun asti, ja lyhytvaikutteisella voisi korjata hereillä ollessa sitä lantuksen "hiipumisväliä" paremmin.

Tämä on minun ehdotus.
Kirjattu
Jape, vanha pessimisti.

little wing

• Intoilija
« Vastaus #2 : Kesäkuu 17, 2004, 00:58:00 ap »

siis tämä on tilanne koko päivän, ei vaan aamuisin. verensokerit huitelee yhtäkkiä ihan pilvissä eikä tunnu reagoivan pikainsuliiniin melkein ollenkaan. ja tämä tilanne alkoi n. kaksi viikkoa sitten, samoihin aikoihin kun alotin e-pillerit ja lopetin mielialalääkkeen. muuten ei ole elämä sen kummemmin muuttunut, liikun samalla tavalla, syön samalla tavalla...
en keksi tälle mitään muuta syytä kuin noi lääkkeet, mutta voiko ne tosiaan vaikuttaa niin paljon...? ja miten ihmeessä saisin tilanteen vähän tasoittumaan...? just kun rupes hba1c tulemaan alaspäin, nyt taas menee kaikki päin p:tä... :'(
*väsymys*
Kirjattu
It's not easy to be me

wumbaaja

• Intoilija
« Vastaus #3 : Kesäkuu 17, 2004, 19:40:00 ip »

no eikö ole toisen merkkisiä lääkkeitä? jos siis vaihtaisit e-pilleri valmistajaa. tai sitten nosta inska määriä
Kirjattu

**DONOTDELETE**

• Vieras
« Vastaus #4 : Kesäkuu 17, 2004, 21:34:00 ip »

No mullahan nimenomaan moninkertaistui nuo insuannokset, kun siirryin yasmin-pilsuihin. Lääkäri tosin sanoi, että ei voi vaikuttaa, kun on vähähormonisia.
Kirjattu

**DONOTDELETE**

• Vieras
« Vastaus #5 : Kesäkuu 18, 2004, 00:05:00 ap »

Oletko kokeillut vaihtaa uuteen ampulliin? Itselläni oli joskus samaan tapaan selittämättömiä korkeita, kunnes tajusin, että käyttämäni insuliini oli vahingossa jäänyt aurinkoon ja mennyt pilalle. Vaihdoin uuden ampullin, ja ongelma hävisi.
Kirjattu

Piisamirotta

• Veteraani
« Vastaus #6 : Kesäkuu 18, 2004, 09:15:00 ap »

Ïtselläni on e-pillereiden kanssa kierron alussa muutama päivä (3-5), kun sokerit ovat 13-20 pinnassa vaikka kuinka paljon pistäisi.

Sitten mennään tasaisella/sopivalla annoksella pari viikkoa, kunnes pillerikiekon loputtua (siis tämä 7 päivän tauon alussa) olen 3-4 päivää hypoissa lähes jatkuvasti... Tuntuu, että pikainskaa ei tarvittaisi ollenkaan.

Kuukautisten alkaessa sen tauon aikana riittää taas "normaali" Lantus annos. Kunnes tulee ne kierron ekat päivät.

Hoksasin tämänkin vasta vähän aikaa sitten, joten en osaa vielä Lantusmääriä muuttaa näiden päivien myötä. Että kannattaa nyt vielä ainakin odottaa ja mittailla ja seurata, että miten pillerikierto vaikuttaa.

Kärsivällisyyttä little wing ja tsemppiä!
Kirjattu
Piisamirotta
DM1 (pumppu, Humalog)
<i>"On mahdotonta olla masentunut, jos sinulla on ilmapallo." -Nalle Puh-</i>

little wing

• Intoilija
« Vastaus #7 : Kesäkuu 18, 2004, 11:32:00 ap »

kiitos vastauksista... täytyy nyt kattoa miten tässä käy, tänään kun on tauon ensimmäinen päivä. eilen kyllä taas sokerit oli lähempänä normaalia, vaikka tein kaiken oikeastaan samalla tavalla. ehkä ne on tosiaan nää hormonit jotka vaikuttaa niin paljon. tosin ei mulla ennen ollu mitään eroa sokereissa kuukautisten aikana, mutta ehkä se tosiaan nyt muuttuu pillereiden myötä.
täytyy vaan mittailla ja kattoa....
niin, ja tosiaan vois kokeilla tota ampullin vaihtamista...
Kirjattu
It's not easy to be me

Tea

• Lentävä kynä
« Vastaus #8 : Kesäkuu 21, 2004, 15:58:00 ip »

Auts, nyt on jo niin monta kertaa tilittänyt asiasta, joten lyhyesti.

Hormonaalinen ehkäisy nostaa itselläni pitkävaikutteisen insuliinin tarvetta yli 10 yksiköllä/vrk, joten kyllä veikkaisin, että tuo on juuri niistä e-pillereistäsi kiinni. Itselläni ei merkin vaihto merkitse tässä asiassa mitään, joten pistosmäärät on vain suhteutettava tuohon insuliinin kasvaneeseen tarpeeseen pillerikaudella.

Tsemppiä!
Kirjattu
Tea
DM tyyppi1 (Levemir & Humalog)

dadda

• Lentävä kynä
  • DM1v.-91->/Veo+humalog+metformiini/KHH
« Vastaus #9 : Kesäkuu 23, 2004, 18:04:00 ip »

jep, ittekki tajusin nyt vasta pumpulla, että pilleritauon aikana insun tarve vähenee radikaalisti. Luulin jo, että basaaliannos oli sittekki pielessä ja lekuri nostanut sitä turhaan, kunnes hokasin, että taukohan se vaikutti, kun koko ajan oltiin hypoilla. Nyt mulla on eri basaalikäyrä tauolle ja pillerinottoajalle.

oonkin meinannu tästä kysyä; Piisamirotta, sanoit että sulla tarve nousee pari päivää kierron alussa. Mun pillereissä ainakin on sama pitoisuus koko ajan, onko sulla? vai reagoiko elimistö ensin pilsujen aloitukseen tauon jälkeen ja sitten tasaantuu?

kysyn siksi, että mulla on pumpun alotuksen jälkeen usein pilleri unohtunut (kun ennen otin samaan aikaan iltapiikin kanssa) tai tullut otettua tosi myöhään illalla, tai tuplat seuraavana päivänä, vaikuttaako sekin sokereihin eli pitäskö ottaa mahollisimman samaan aikaan? varsinaisen "kierronhan" pillerit peittää alleen, eli hormonia joko on elimistössä tai ei ole.

huoh, toisaalta harmittaa että on taas yksi asia lisää otettavaksi huomioon hoidossa, toisaalta helpottaa, että on yksi looginen selitys sokrujen heittelylle - tästähän (mies)lääkärit ei ole koko 13-v d-uran aikana sanoneet mitään!!!
Kirjattu
Minulla on kaksi silmää, kaksi korvaa ja yksi suu. Kun vielä oppisin käyttämään niitä samassa suhteessa..

Nikka

• Vanha tekijä
« Vastaus #10 : Kesäkuu 23, 2004, 19:52:00 ip »

En ota kantaa tuohon pilleriasiaan,kun en tarvitse mutta en ihmetteleyhtään. Mulle ei ole aikasemmin välähtänyt(kun ei ollut ensin niitä mittareita),että sokerit heittelee n viikon välein.Ts. Eka viikolla n 15, sitten jatkuvia hypoja, sitten viikon verran yli 20 ja taas seuraavalla viikolla jatkuvia hypoja. Että sellasta.

Mutta jotenkin ei lohduta,että vaikka itselle ei välähtänyt, eipä kellekään muullekaan..kun en tajunnut kysyä  
Kirjattu

**DONOTDELETE**

• Vieras
« Vastaus #11 : Kesäkuu 23, 2004, 23:26:00 ip »

Tuo on muuten kumma juttu, että minullekin eräs (mies)lääkäri nimenomaan sanoi, että nämä pillerit EI VOI vaikuttaa verensokereihin mitenkään.

Muuten, lihottaakohan nämä pillerit juuri tätä kautta: samalle ruokamäärälle tarvitaan enemmän insuliinia (minulla noin kolminkertaiset annokset verrattuna tilanteeseen ennen pillereitä) ja jos insuliini sinänsä lihottaa, vaikka ei söisikään enempää. Ehkäpä nuo pillerit lisää insuliinin eritystä myös ei-diabeetikoilta?
Kirjattu

Piisamirotta

• Veteraani
« Vastaus #12 : Kesäkuu 24, 2004, 12:20:00 ip »

Hei dadda!

Viime kierto meni tuon aiemmin kuvailemani kaavan mukaan, kun nyt taas on ollut koko kierron sokerit ylhäällä (en ole oikein uskaltanut lisätä perusinskaa tarpeeksi). Oma mielikuvani on, että pillereissä on sama hormonipitoisuus kaikille päiville.

Rupesin tässä pohtimaan, että olisinko aloittanut edellisen pillerikiekon "myöhässä", siis ottanut ekan illalla, kun normaalisti otan aamulla, josko tämä olisi vaikuttanut.

Tarvitsisi varmaan jaksaa merkitä ylös pillerin ottoajatkin, niin saattaisi huomata sen vaikutuksen sokereihin... Mielestäni silläkin olisi jotakin vaikutusta tai sitten luulen vain...

Tai sitten Lantusannoksen muutos tulee sen pari päivää myöhässä, mikä kuulostaa järkevimmältä ja useamman päivän korkeat sokerit taas siitä "pilleri-inskan" hakemisesta. Samaten kuin välipäivien hypot taas lantuksen hitaasta vaikutuksesta... Siitä se varmasti johtuukin   .

Tämän pillereiden vaikutuksen sokereihin hoksasin vasta vähän aikaa sitten, joten annokset ovat taas hakusessa.

Ja tosiaan selitykseni oli vähän epäselvä, koska "pilleri-inskaa" olen antanut enemmän, kuin "välipäivä-inskaa" (kannattaisi sittenkin vilkaista aiempien kuukausien muistiinpanoja   ).

Pitäisiköhän meille maksaa tutkimusrahaa tästä kuukausittaisesta tutkimuksesta       .

Ps. Täytyy sanoa vielä kiitokset tälle palstalle ja sen käyttäjille, koska olen saanut täältä monia kallisarvoisia vinkkejä   .
Kirjattu
Piisamirotta
DM1 (pumppu, Humalog)

Piisamirotta

• Veteraani
« Vastaus #13 : Kesäkuu 24, 2004, 12:21:00 ip »

Hei dadda!

Viime kierto meni tuon aiemmin kuvailemani kaavan mukaan, kun nyt taas on ollut koko kierron sokerit ylhäällä (en ole oikein uskaltanut lisätä perusinskaa tarpeeksi). Oma mielikuvani on, että pillereissä on sama hormonipitoisuus kaikille päiville.

Rupesin tässä pohtimaan, että olisinko aloittanut edellisen pillerikiekon "myöhässä", siis ottanut ekan illalla, kun normaalisti otan aamulla, josko tämä olisi vaikuttanut.

Tarvitsisi varmaan jaksaa merkitä ylös pillerin ottoajatkin, niin saattaisi huomata sen vaikutuksen sokereihin... Mielestäni silläkin olisi jotakin vaikutusta tai sitten luulen vain...

Tai sitten Lantusannoksen muutos tulee sen pari päivää myöhässä, mikä kuulostaa järkevimmältä ja useamman päivän korkeat sokerit taas siitä "pilleri-inskan" hakemisesta. Samaten kuin välipäivien hypot taas lantuksen hitaasta vaikutuksesta... Siitä se varmasti johtuukin   .

Tämän pillereiden vaikutuksen sokereihin hoksasin vasta vähän aikaa sitten, joten annokset ovat taas hakusessa.

Ja tosiaan selitykseni oli vähän epäselvä, koska "pilleri-inskaa" olen antanut enemmän, kuin "välipäivä-inskaa" (kannattaisi sittenkin vilkaista aiempien kuukausien muistiinpanoja   ).

Pitäisiköhän meille maksaa tutkimusrahaa tästä kuukausittaisesta tutkimuksesta       .

Ps. Täytyy sanoa vielä kiitokset tälle palstalle ja sen käyttäjille, koska olen saanut täältä monia kallisarvoisia vinkkejä   .
Kirjattu
Piisamirotta
DM1 (pumppu, Humalog)

Nikka

• Vanha tekijä
« Vastaus #14 : Kesäkuu 24, 2004, 12:26:00 ip »

Piisamirotta. no pitäis maksaa,kyllä.Tai ainakin kiinnostais tietää kuka ja missä näitä on tutkinut ja miksi noista niin vähän hoidossa puhutaan ja etsitään mitään yksilöllisiä ratkaisuja. Tässä kohtaa tuo muuten niin toimimaton omaseurantavihkokin on kullan arvonen apu  
Kirjattu

Linkkejä

Lääkehoito onnistuu yhdessä

Julkaistu 08.10.2019 | 15:07