Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6912 jäsentä  •  417178 viestiä  •  19933 aihetta
Toivottakaa tervetulleeksi Savoost, uusin jäsenemme.

Kirjoittaja Aihe: Lantus-kokemuksia  (Luettu 3835 kertaa)

RAR

• Lentävä kynä
Re: Lantus-kokemuksia
« Vastaus #15 : Kesäkuu 15, 2004, 14:10:00 ip »

d1-nainen; Ihmettelen hieman sitä, että mielestäsi Lantusta pitäisi lisätä, vaikka on jatkuvia hypoja ilman pikaa..? Mielestäni juuri päinvastoin.
Ilmeisesti tuo ko. Lantus-hypo tuli juuri sen vuoksi, että pistät sitä liikaa ja vaikuttaa vielä kun pistät jo uuden annoksen. Tasapaino ei välttämättä löydy lisäämällä pitkävaikutteista vaan nimenomaan vähentämällä sitä. Ainakin itselläni liika pitkävaikutteinen aiheuttaa hypoja ja sen jälkeen taas liian korkeita ja taas hyoja jne. Eli vuoristorata aiheuttaa sitten tuon HbA1c:n nousun.

Ihmettelen myös tuon annoksesi noin rajua muutosta. Kuka alussa arvioi annoksesi verratuna aikaisempaan inskaan? Ja miksi annosta on nostettu noin huimasti?
Itselläni Lantus-annos on pienempi kuin Prota aikoinaan. Muistaakeni Protaa oli 26 ja Lantusta pistän tällä hetkellä 18. Ja oletko muuttanut ko. annosta 2 vkon sykleissä pikkuhiljaa? Omia annoksiani muutettiin siten, että vähensin 2 yksikköä kerrallaan ja kokeilin vähintään viikon miten vaikutti. Taas vähensin 2 yksikköä ja odottelin sen reilu viikon.
Epäilen, että sinulla on kyllä nyt Lantus annos pielessä pahasti.

Yst.terv. Keiju
Kirjattu

Milla B

• Aktiivinen
« Vastaus #16 : Kesäkuu 15, 2004, 15:08:00 ip »

Antsu1 ja te muut jotka voitte mennä nukkumaan kympin arvoilla. - Pitäisiköhän minun vielä vähentää Lantusta kun minulla eilen yöllä klo 00.30 oli vs 16,5 ja aamulla 3,5? Viimeinen pistos klo 19.00, 2 yks pikaa, en muistaa kumpaa sorttia. En ymmärtänyt miksi eilen meni niin korkealle enkä ymmärrä miksi vs laskee niin paljon yön aikana. Kun siirryin Novorapidiin huomasin parin viikon käytön jälkeen että vs rupesi laskemaan liikaa sekä päivällä että yöllä koska häntävaikutus minulla oli merkittävä. Eilen siis vielä käytin osaksi Novorapidia. Mutta silti toi vs lasku on liian suuri eikö ole? Nyt käytän taas Humalogia. Olen kokeillut 14 yks Lantusta aikaisemmin mutta silloin arvot nousivat aamulla liikaa. Hba1c 6,6.
Kirjattu
Herkkä Ykköstyyppi (Levis & Humalog)

marjalehti

• Intoilija
« Vastaus #17 : Kesäkuu 15, 2004, 15:22:00 ip »

Talvella siirryin Lantukseen, eikaisemmin oli Prota 3xpäivässä.

Aika helposti löytyi annokseksi 22ky, klo22 (helppo muistaa    )

Pikana mulla on Humalog, sen annostus on jonkin verran kasvanut.

Kun siihen vielä saisi kunnollisen pistosvälineen, niin hyvä olisi!
Kirjattu
D1, Humalog Animas-pumpussa

**DONOTDELETE**

• Vieras
« Vastaus #18 : Kesäkuu 15, 2004, 15:39:00 ip »

Olen ymmärtänyt, että kun paastoarvo on korkea (yleensä 15-20), niin pitkävaikutteista pitäisi lisätä. Lantus on ollut kahtena annoksena jo useamman kuukauden ja vähitellen olen lisäillyt.

Lääkärihän se käski lisäilemään ja kun hba1 ei siitäkään muuttunut, niin hän irtisanoi hoitosuhteen. Hän syytti minua siitä, että en uskalla pistää tarpeeksi insuliinia, kun pelkään hypoja. Siinä hän oli kyllä ihan oikeassa vaikka aika paljon olen silti uskaltanut lisätä.
Kirjattu

Antsu1

• Lentävä kynä
« Vastaus #19 : Kesäkuu 15, 2004, 15:55:00 ip »

MILLA B,

Minä olen huomannut saman kuin sinä, että siis lantuksen annoksessa yhdenkin yksikön muutos tuntuu vaikuttavan melkoisesti.

Aika korkeahan tuo sun puolen yön arvo oli, voisko siihen olla osasyynä joku salakavala matalahko arvo illansuussa? Sellasissa tilanteissa minä olen ainakin törmännyt siihen, että pudotus seuraavaan aamuun on normaalia suurempi (jos normaalisti viitisen pykälää, niin noissa tilanteissa saatetaan tulla kymmenenkin alaspäin).

Kait tää on sellasta ikuista etsimistä    ja poikkeuspäivien kanssa temppuilua  
Kirjattu
Antsu1
D1 vuodesta 1966 - Accu-chek Spirit ja Novorapid 09/2007 alkaen

Milla B

• Aktiivinen
« Vastaus #20 : Kesäkuu 15, 2004, 17:26:00 ip »

ANTSU1
kiitos vastauksestasi. En usko että johtui matalasta. Edellisessä viestissäni en maininnut että arvot olivat korkealla jo klo 16. Mutta hei, nyt mä tajusin että se raju pudotus tietysti johtui siitä että olin lisännyt Humalogia juuri sen takia että vs oli korkea silloin klo 16. Olinpa tyhmä kun muistin vasta nyt. Olen monta kertaa huomannut että pika vaikuttaa myös yöarvoihin vaikka se olisi otettu iltapäivällä. Vaikka ex lääkärini kivenkovaa väitti että näin ei ole. Mutta, silti mulla aina laskee tohon noin kolmeen vaikka en olisi ottanut lisäpikaa ja arvo olisi ollut n. 13 kun olen mennyt nukkumaan. Mutta niin kuin sanoit, tällaista se on, yhden yksikön vähentäminen voi muuttaa kaiken taas huonompaan suuntaan. Pakko vain tankata illalla tarpeeksi. Mukavaa kesäiltaa!
Kirjattu
Herkkä Ykköstyyppi (Levis & Humalog)

**DONOTDELETE**

• Vieras
« Vastaus #21 : Kesäkuu 15, 2004, 17:30:00 ip »

d1-nainen

Korkea aamuverensokeri voi johtua siitä, että sokrut menee yöllä alas ja nousevat sitten. Eli siis siitä, että yöksi on liikaa insuliinia.

Kumma lääkäri sinulla! Onhan sinun jossakin lääkärissä käytävä. Sano sinä hänelle, että irtisanot hoitosuhteen diabetekseen!

Tuohon hiilarikeskusteluun sanoisin, että minulla ei ollut kyllä protankaan aikana varaa syödä mitään ylimääräistä tai vs nousi. Humalog-annokset kasvaneet vähän aamulla ja päivällä, illalla vähentyneet.
Kirjattu

timo

• Aktiivinen
« Vastaus #22 : Kesäkuu 15, 2004, 18:21:00 ip »

Todellakin hypot sotkee tasapainoinon tyystin. Mulla olisi hyvä esimerkki, kun vaan ehtisin kirjaamaan sen ajatuksella tänne.

Pääpiirteittäin se meni niin, että olin syömättä pari päivää. Ensimmäisenä yönä sokerit kävi matalalla mutta en herännyt siihen. Ihan siis pelkkä pintamatala. Sokerit oli korkealla seuraavaan iltaan ja vasta silloin tultiin normaalille tasolle.

En nyt ole ihan satavarma tästä teorista mutta muussa tapauksessa Lantuksella on minulla vaikutushuippu vasta 12 tunnin päästä pistoksesta tai inskan tarve vähenee illalla merkittävästi.
Onko kellään tietoa miten insuliinin tarpeen käy paastossa. Väheneekö ja jos vähenee niin kuinka pian?

T. timo
Kirjattu

timo

• Aktiivinen
« Vastaus #23 : Kesäkuu 15, 2004, 23:28:00 ip »

Tässä tämä raporttini paastosta. Kirjoitin muuten höpöjä tuosta 12 tunnin vaikutushuipusta. Sehän oli 24 tunnin päästä...  Olis kiva kuulla erinäisiä teorioita, jotka eivät ole välttämättä lähellekään omaani.
Aloitin paaston sunnuntaina Suomenlinnan tapaamisen jälkeen, kun hermot meni korkeisiin sokereihin.  
Tässä listaus:
Pvm, kello –- sokerit -- pika/pitkä yks.
6.6.
2:00 ----- 8,1 -----   0/5
10.30 ----- 13,0 ----- 5/0
13:30 ----- ---- ----- 6/0
18:40 ----- 13,6 ----- 0/3
23:00 ----- 6,8 -----  0/0
7.6.
2:30 ----- 7,7 -----  0/0
5:55 ----- 10,2 ----- 0/0
8:00 ----- 10,8 ----- 0/0
11:20 ----- 10,6 -----0/0
13:10 ----- 9,3 ----- 0/0
16:20 ----- 10,8 -----0/0
18:20 ----- 8,9 ----- 0/0
22:10 ----- 5,6 ----- 0/0 ----- 10 g hh
8.6.
0:30 ----- 6,9 -----  0/0
3:15 ----- 7,2 -----  0/2
5:55 ----- 7,6 -----  0/0
8:00 ----- 9,1 -----  0/0
9:30 ----- 8,1 -----  0/0
10:50 ----- 9,5 ----- 6,5/0  ----- Ruisfile-ateria
14:00 ----- 6,4 ----- 0/0
18:00 ----- 5,7 ----- 6/0

Tuskin tästä listauksesta pääsee ihan heti perille mutta oletan, että 6. ja 7. päivän välisenä yönä sokerit kävi matalalla. Miksi muuten vs olisi noussut aamuun mennessä noin korkealle ja kuitenkin laskenut 24 tunnin päästä viimeisestä piikistä normaaliksi. Taustaksi kerrottakoon, että päivät olivat toimistotyötä ja nesteenä nautin maitokahvia ilman sokeria. Ihan ilman hiilareita en siis ollut tuota vajaata 2 vuorokautta. Lisäksi söin toisena paastoiltana tuon 10 grammaa hiilareita ruisleipänä, kun 5,6 alkaa plasmatasolla olemaan melkein alle normaalin. Kovin on mystisiä nämä inskan vaikutukset ja tarpeen vaihtelut. - näistä pitäisi sitten muidenkin kuin ”erkin” ottaa selvää...

T. timo
Kirjattu

nanes

• Vieras
« Vastaus #24 : Kesäkuu 15, 2004, 23:45:00 ip »

Hei, oletteko Lantuksen-käyttäjät huomanneet painon nousua? Toinen puoliskoni aloitti Lantuksen käytön muutamia kuukausia sitten ja paino on noussut yllättävän paljon vaikka muita muutoksia ei olla tehty.
Kirjattu

Tintti08

• Jäsen
« Vastaus #25 : Kesäkuu 16, 2004, 10:11:00 ap »

Nanes: itselläni kävi niin, että Lantukseen siirryttyäni paino alkoi hiljallee nousta eikä loppua näy. Olen lisännyt liikuntaa ja vähentänyt syömisiäni, mutta ei näytä auttavan.
Kirjattu
* D1 vuodesta 1981, A-C Insight+Humalog 11/2012 alkaen
* Tyttö -07, D1 todettu 01/2011, 640G+Humalog 10/2013

Antsu1

• Lentävä kynä
« Vastaus #26 : Kesäkuu 16, 2004, 10:59:00 ap »

Eipä ole tullut yhtään painoa lisää lantuksen aikana  

Ja yleensäkin kolmena viime vuonna, siis sinä aikana kun olen pikainsuliinia käyttänyt lyhytvaikutteisen asemesta, on painossani tapahtunut positiivisia muutoksia. Paino on tippunut 7 kg eli yli 10% (59 => 52). Varsinaisella laihdutuskuurilla en koe missään vaiheessa olleeni. Aloinpahan vain tarkemmin laskemaan hiilareita pikainsun vuoksi ja yleensäkin katsomaan mitä suuhuni pistin ja kuinka usein.

Eli mulla jo pikainsuliini sai hyvää aikaan ja nyt lantuksen aikana ei mikään ole muuttunut    

Nyt olen niissä painoissa, missä olin noin 15 vuotta sitten. Olen enemmän kuin tyytyväinen    Oli nimittäin aika, jolloin kiloja tuli salakavalasti yksi per vuosi lisää iän mukana  
Kirjattu
Antsu1
D1 vuodesta 1966 - Accu-chek Spirit ja Novorapid 09/2007 alkaen

**DONOTDELETE**

• Vieras
« Vastaus #27 : Kesäkuu 16, 2004, 15:41:00 ip »

Joiltakin lääkäreiltäkin tuntuu unohtuvan, että ihminen on yön aikana hyvin erilaisissa unen vaiheissa, joskus syvemmässä joskus pinnemmassa. Jos joskus herää yöllä hypoon, niin se EI tarkoita että AINA heräisi hypoon. Aamukorkeiden, etenkin jos luokkaa 15-20 tasoa, kanssa täytyy aina miettiä olisiko kysessä reaktiivinen korkea, eli yöllä käynyt huomaamatta matalalla. Yleisesti ottaen tuntuu, että aika paljon on nyt diabeetikkoja, joilla on liian suuri perusinsuliiniannos (etenkin Lantukseen siitymisen yhteydessä) HbA1c voi  olla valheelisenkin hyvä, mutta tasapaino huono, koska päällä on jatkuva taipumus hypoon ja hypojen takia sitten vaihtelevia määriä vastavaikuttajahormoneja (adrenaliini, kortisoli, glugakoni) veressä, jolloin välillä taas insuliiniresistenssiä ja tuntuu, ettei edes pikainsuliini näihin hypereihin toimi. Eli ei pidä sokeana tuijoittaa aamuarvoja ja lisäillä Lantusta, vaan arvioida koko vuorokauden ajalta onko perusinsuliinia liikaa vai liian vähän. Sitä voi jättää jokin ateria välilä vaikka syömättä ja katsoa onko paastotilassa verensokerilla taipumus nousta vai laskea (ja tämä rauhallisessa  tilanteessa, edellisestä hyposta tai voimakkaasta liikunnasta yli 12-24 tuntia kuluneena) ja herätä yällä mittaamaan sokerit, niin näkee hiukan kehitysta ilta-yö-aamu. Nämähän pitäisi aika hyvin linjassa pysyä. Trendi 14 - 8 - 3 mmol/l illasta aamuun kertoo liian suuresta perusinsuliiniannoksesta.
Kirjattu

Linkkejä

Lääkehoito onnistuu yhdessä

Julkaistu 08.10.2019 | 15:07