Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6916 jäsentä  •  417191 viestiä  •  19934 aihetta
Toivottakaa tervetulleeksi Lucas56, uusin jäsenemme.

Kirjoittaja Aihe: Lantus-kokemuksia  (Luettu 3849 kertaa)

Diabeetikkona yli 30v

• Vieras
Lantus-kokemuksia
« : Kesäkuu 14, 2004, 22:39:00 ip »

Hei, kyselen  Lantus-käyttäjiltä, miten olette päässeet tasapainoon uudella pitkävaikutteisella.
Itse siirryin Lantukseen vuoden alussa. Aikaisemmin minulla oli Protaphan 3:lla piikillä (yht. 24 yksikköä vrk). Aluksi yritin Lantusta yhtenä iltapiikkinä 20 yksiköllä, mutta aamuyöt meni mataliksi. Sitten yritin aamu (11)+ilta(10), mutta taas puolen yön arvot matalia.
Nyt luulen, että yritän vielä yhden aamuLantuksen systeemiä+tietysti lyhytvaikutteiset.
Oletteko löytäneet Lantuksesta sen oikean annostuksen?
Kesäterkuin Mari
Kirjattu

LittleDevil89

• Jäsen
    • users.reppu.net/jincheng-monkey/
Re: Lantus-kokemuksia
« Vastaus #1 : Kesäkuu 14, 2004, 22:50:00 ip »

Kyllä, mulla löyty tasapaino melkest heti kun marraskuussa Lanttuun siirryin. Ennen Lanttua oli Protaphan ja Actradid. Illalla laitan Lantun (43 yks.) + sitte ne lyhytvaikutteiset päivän mittaan. Kesiä sinullekin!  
Kirjattu
Eilinen on historiaa, huominen on mysteeri, tämä päivä on lahja...

Milla B

• Aktiivinen
« Vastaus #2 : Kesäkuu 14, 2004, 23:52:00 ip »

Moi!
Minulla vei kyllä kaksi vuotta ennen kuin löysin sellaisen yksikkömäärän Lantusta mikä toimii. Olen kokeillut kaikkea 10-20 yksikön välillä. Iltapistos ei toiminut mutta aamupstos lopetti yömatalat melkein kokonaan. Nyt annos on 15 yks ja se on toiminut jo 3 kuukautta. Nyt ollut paljon matalia kun siirryin Novorapidiin. Ehkä vähennän Lantusta sen seurauksena yhdellä yksiköllä tai palaan takaisin Humalogiin. Hba1c pysynyt alle 7 kaksi vuotta.
Kirjattu
Herkkä Ykköstyyppi (Levis & Humalog)

**DONOTDELETE**

• Vieras
« Vastaus #3 : Kesäkuu 15, 2004, 00:16:00 ap »

Minä aloitin Lantun joulukuussa 16 yks.annoksella. 1 kk jälkeen alkoi aamut nousta (pistän Lantun sen klo 12, +-1h). Lisäsin 2 yks. joka riitti 4 kk. Nyt menee 20 yks. Aluksi jouduin pudottamaan Humalog annoksia merkittävästi, koska veren sokerit olivat pikkaisen alakantissa.
Minulle tämä insuliini on sopinut mahdottoman hyvin. Aikaisemmin oli Protan (12+18 yks.) kanssa ongelmia kun häntä tuppasi lyömään kovasti "korville".
Nykyään tuntuu paljon helpommalta, mutta mittauksia edelleen vanhasta tottumuksesta väh. 5 krt. päivässä.
Kirjattu

Antsu1

• Lentävä kynä
« Vastaus #4 : Kesäkuu 15, 2004, 09:59:00 ap »

Minä olen ollut lantus-käyttäjänä pian neljä kuukautta ja mielestäni oikeahko annos löytyi yllättävän helpolla  

Aiemmin mulla oli protaphane (aamulla 10 yksikköä ja illalla 3 yksikköä) ja nykyisin otan lantusta aamuisin 10 yksikköä. Alunperin lääkärin ehdottama annos oli juuri tuo 10 yksikköä puolelta päivin, mutta itse heti alussa totesin, että lähdenpä kokeilemaan aamupistosta. Ja itse olen kokeillut välillä myös 9 ja 11 yksikköä, mutta lopulta palasin tuohon alkuperäiseen määrään.

Mulla on aina ollut ongelmana aamuyön matalat (kts. protankin yksikkömäärät) ja siksi lantuspiikki on aamuisin. Ja nytkin joudun illalla "nostamaan sokerit" tuonne lähelle kymppiä, jotta aamulla ei ole liian matala.

Mulla lantus on vastannut tarkoitustaan eli yhtään kunnon hypoa en sen aikana ole saanut ja ne mulla olivat ongelmana aiemmin.
Kirjattu
Antsu1
D1 vuodesta 1966 - Accu-chek Spirit ja Novorapid 09/2007 alkaen

RAR

• Lentävä kynä
« Vastaus #5 : Kesäkuu 15, 2004, 10:12:00 ap »

Pääsääntöisesti olen tyytyväinen Lantukseen, mutta ilmeisesti HbA1c:n kannalta tuo 3xProta sopi minulle parmemmin.
Aloitin Lantuksen marraskuussa-03 ja vieläkään en oikein ole "sinut" sen kanssa. Lähinnä kai ongelmani on se, etten uskalla pistää jokaiselle suupalalle pikaa, ainakaan tarpeeksi. Protan kanssa kun oppi siihen, ettei pikaa aina tarvittu.
Aluksi pistin Lantuksen illalla klo.22-23 ja aamuyöt meni hypoille jatkuvasti. Siirsin pistoksen klo.11:00, mutta nyt on ongelmana se, että klo.17-18 menee hypoille, eli Lantuksen huippu osuu siihen ja sitten aamut taasen ovat korkeita.
Kokeillaan nyt sitä, että pistän klo.17:00 eli päivälliselle. Saa nyt nähdä, miten tämä kokeilu menee. Luultavasti se huippu osuu nyt nukkumaanmenoaikaan, mutta se ei haittaa, koska minulla onkin illat usein korkeita. Tarkoitus siis olisi, että illan ja aamun korkeat korjaantuisivat tällä. Yksiköitä siis 18.

Minulla tuo tupakoinnin lopetus on nyt aiheuttanut hieman päänsärkyä noiden sokereiden kanssa. Mutta sen vuoksi en aloita sitä uudelleen..  

Keiju
Kirjattu

Marja68

• Intoilija
« Vastaus #6 : Kesäkuu 15, 2004, 11:00:00 ap »

Minä olen todella tyytyväinen Lantuksen käyttäjä. Pistin ennen Protaa (muistaakseni) kolme kertaa vuorokaudessa.

Aamu: 14 yks
Lounas: 4 yks
Ilta: 16 yks

Nyt Lantusta menee 9 yks kello 20.00, tämä näyttää sopivan. Aloittaessani Lantuksen määrä oli 24 yksikköä, siitä olen sitä pikkuhiljaa laskenut ja löytänyt itselleni sopivan annoksen. Mulla meni alussa myös yöt mataliksi, mutta silloin Lantusta oli liikaa. Olen myös kokeillut eri pistoaikoja, mutta toi iltakasi on mulle ihan hyvä. Novorapidia menee tosi reilusti kaikille aterioille.
Kirjattu

zebra1

• Lentävä kynä
« Vastaus #7 : Kesäkuu 15, 2004, 12:18:00 ip »

Lantusta vasta kaksi viikkoa takana. Ehdin jo juhlia, että tasapaino löytyi melkein saman tien. Sitten tuli epämääräistä flunssaa ja ilmeisesti hormonihommia, ja sokerit lähtivät älyttömään vuoristorataan.

Hakemista on siis vielä, tietenkin, mutta pari sokereiden kannalta täydellistä päivää viime viikolla antavat kyllä motivaatiota. Oli ihmeellinen tunne olla pari päivää terveen ihmisen sokereilla! Olin ihan käsittämättömän energinen ja hyväntuulinen.

Parhaillaan nostan lantusannosta yksi yksikkö kerrallaan, hissukseen kuten täällä on neuvottu. Aloitin 15 yksiköllä, tällä hetkellä pistän 17 klo 12.

Protan kolme pistosta eivät toimineet sen paremmin kuin lantus tällä hetkellä. Elän toivossa, että oikea annos löytyy ja opin pelaamaan tämän insuliinin säännöillä.
Kirjattu
Levemir, Humalog ja metformiini
Keinotekoisesti hengissä, mutta tiukasti elämässä kiinni

**DONOTDELETE**

• Vieras
« Vastaus #8 : Kesäkuu 15, 2004, 12:36:00 ip »

Aloitin tammikuussa. Ongelmia on ollut. Ensinnäkin elimistö tuntui tottuvan lantukseen hitaasti. Määrä on tippunut 18:sta 11 yksikköön. Välillä on jo löytynyt tasapaino, mutta sitten on taas tullut hypoja paljon ja on saanut vähentää.

Hoitaja sanoi alussa lantuksen vaikutuksen olevan tasainen viiva, ne ei kyllä ole. Minulla ei tule tuota 6 tunnin huippua, vaan lantus vaikuttaa pistämisen jälkeiset neljä tuntia voimakkaammin kuin muulloin. Ja vähän ennen pistosta vaikutus hiipuu.

Pitkään pistin klo 21, ja aamut oli korkeita. nyt mittailin yöllä ja tajusin, että sokerit lähtee 01:n jälkeen nousuun. Nyt olen siirtämässä pistosta klo 13 aikoihin.

Silti olen tyytyväinen siihen, että on yksi pistos vähemmän. Ja uskon, että tasapaino löytyy!
Kirjattu

**DONOTDELETE**

• Vieras
« Vastaus #9 : Kesäkuu 15, 2004, 12:39:00 ip »

Kertoisitteko vielä millaisia annoksia pikaa pistätte Lantuksen kanssa. Tuntuuko yleisesti siltä, että pikaa on joutunut lisäämään?? verrattuna Protan aikoihin.
Kirjattu

RAR

• Lentävä kynä
« Vastaus #10 : Kesäkuu 15, 2004, 13:07:00 ip »

Johannan äiti: Joo, kuten aikaisemmin mainitsin, pikaa pitää pistää eli PPP  
normaalia enemmän. Tuossa Protassa oli kuitenkin ne huiput, jotka korvasivat pikainskan. Nyt joka suupalaankin pitää laittaa se pikainska. Ja tarkemmin täytyy laskea hiilareita yleensäkin.

Keiju
Kirjattu

Marja68

• Intoilija
« Vastaus #11 : Kesäkuu 15, 2004, 13:30:00 ip »

Mulla on sama huomio kuin Keijullakin, joka pikku syömiseenkin saa pistää pikaa. Mulla taitaa mennä 1,5 ky / 10 g hh ARVIOLTA!

Aikuiselle ihmiselle tuo on välillä ihan hyvä juttu, pitää nimittäin miettiä että mitä ja milloin syö, kun aina pitää pistää. Eli jokaista tarjottua keksiä ei viitsi syödä, kun heti pitää olla piikittämässä. Mulla ainakin vyötärönseutu keveni Lantuksen myötä.

Kunnon Lantuksesta johtuvia hypoja mulla ei ole ollut ollenkaan. Pari kertaa oon pistänyt pikaa liikaa ja sitten ruuan jälkeen käynyt matalilla, mutta ei mitään kamalaa, kaikesta olen selvinnyt omin voimin, tuntuu että ajatus kulkee paremmin hypoissa kuin protan aikoina.
Kirjattu

Antsu1

• Lentävä kynä
« Vastaus #12 : Kesäkuu 15, 2004, 13:31:00 ip »

No mulla tuo pikainskan määrä on kasvanut, mutta ei paljoa. Voisin sanoa, että omalla kohdallani vuorokauden kokonaisinsuliinimäärä on pysynyt entisellään  

Ennen meni keskivertopäivänä protaphanea 10+3 yksikköä vuorokaudessa ja pikainskaa 9-10 yksikköä.

Nyt menee lantusta 10 yksikköä ja vastaavasti pikainskaa 11-12 yksikköä.

Tuo mitä Keiju kirjoitti pitää mullakin paikkansa eli hiilareita pitää laskea entistä tarkemmin ja pienillekin hh-määrille on pikaa vähän tuikattava.
Kirjattu
Antsu1
D1 vuodesta 1966 - Accu-chek Spirit ja Novorapid 09/2007 alkaen

**DONOTDELETE**

• Vieras
« Vastaus #13 : Kesäkuu 15, 2004, 14:00:00 ip »

Lantusta menee nyt 40 yksikköä (alussa jotain 10), pikaa ei juurikaan hypojen takia pysty pistämään. Eilen tuli kummallinen Lantus-hypo, n puoli tuntia piikistä ja pikaa en ottanut ollenkaan. Ennen pistosta sokeri oli kuitenki 14 eli taisi mennä lihakseen se piikki. Paastoarvo on sikäli korkea, että sen perusteella lantusta pitäisi vain lisätä ja lisätä.
Kirjattu

**DONOTDELETE**

• Vieras
« Vastaus #14 : Kesäkuu 15, 2004, 14:01:00 ip »

Diabeettikkona yli 30v:lle ehdotuksena Lantusannoksen pienentäminen. Yöhypot luultavasti kertoo liian suuresta perusinsuliiniannoksesta, joka ei pistosaikoja tai kertoja muuttamalla paljon muuksi muutu. Eli annoksen pienennys ja jos kovin herkästi yöhypoja, eikä aamunkoitosta ongelmaa, niin aamuun/lounaalle Lantus. Jos ei riitä 24 h, niin aamu + ilta.
Kirjattu

Linkkejä

Lääkehoito onnistuu yhdessä

Julkaistu 08.10.2019 | 15:07