Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6912 jäsentä  •  417187 viestiä  •  19933 aihetta
Toivottakaa tervetulleeksi Savoost, uusin jäsenemme.

Kirjoittaja Aihe: Miten lantuksen pistosaika muutetaan?  (Luettu 2721 kertaa)

Guest

• Vieras
Miten lantuksen pistosaika muutetaan?
« : Kesäkuu 13, 2004, 15:14:00 ip »

Tämän palstan avuliaiden ihmisten neuvoilla mittailin sokereita yöllä ja tajusin, mikä lantuksen kanssa mättää. Kuten minulle jo esitettiin, illalla (klo 21) pistettynä sen vaikutus ei ole yöllä tasainen. Päätin siirtää pistoksen muualle, lähinnä ajattelin klo 13-15 olevan hyvä aika.

Nyt kysyisin, miten lantus kannattaa siirtää nykyisestä klo 21:stä tuonne iltapäivään. Teen nyt pari viikkoa töitä kotona (tässä koneella), joten mittaamisiin ja muuhun seurantaan on hyvät mahdollisuudet.

Jospa vihdoin saisin tasapainon sokereihin. Tuo yö on ollut ongelmallisin, sillä muina aikoina voi sokruja säädellä ruoalla ja humalogilla.

Tässä yhteydessä haluan sanoa kauniit kiitokset kaikille niille, jotka ovat kommentoineet lantus-projektiani ja antaneet neuvoja. Ilman teitä olisi varmaan jo pilkkonut kirveellä kynät ja mittarit!    Niin paljon on välillä kyllästyttänyt. Onneksi nyt tuli uutta puhtia.
Kirjattu

**DONOTDELETE**

• Vieras
Re: Miten lantuksen pistosaika muutetaan?
« Vastaus #1 : Kesäkuu 13, 2004, 20:09:00 ip »

Oikea tapa siirtää Lantuksen pistosaikaa on se, että siirtää joka päivä 2 tuntia kerrallaan eli esim tänään vielä klo 21.00, huomenna klo 19.00, ylihuomenna klo 17 jne kunnes olet siinä ajankohdassa milloin haluat.
Näin minulle opetettiin, vaikka en kylläkään halunnut siirtää enkä ole siirtänyt
Kirjattu

Milla B

• Aktiivinen
« Vastaus #2 : Kesäkuu 13, 2004, 22:32:00 ip »

Minä siirsin Lantuksen illasta aamuun jakamalla annoksen illan ja seuraavan aamun välillä puoliksi. Sen jälkeen jatkoin aamupistoksella. Tästä on jo kaksi vuotta mutta luulisin että siirtyminen meni ilman ongelmia. Sinulla ehkä toimisi paremmin tuo kahdella tunnilla siirtyminen niin kuin <RR huipussa> neuvoi.
Kirjattu
Herkkä Ykköstyyppi (Levis & Humalog)

RAR

• Lentävä kynä
« Vastaus #3 : Kesäkuu 14, 2004, 09:51:00 ap »

Minäkin siirsin lääkärin ohjeiden mukaan Lantuksen ilta 22.00 päivän 11:00:sta siten, että laitoin n. puolet illalla ja seuraavan puolen sitten klo.11:00. Jatkoin sitten normaaliannoksella seuraavana päivänä klo.11:00 ja hyvin toimi. Aamuyön hypot jäivät pois.

Keiju
Kirjattu

namipalaD1

• Intoilija
« Vastaus #4 : Kesäkuu 18, 2004, 10:45:00 ap »

MInä olen siirrellyt aina tunnin kerrallaan, kun olen halunnut kokeilla parempaa ajankohtaa.  Joskus siirtyy ihan uhohtamisenkin kautta pari tuntia eikä mulla ainakaan ole mennyt sen takia pasmat sekaisin.  Humalogilla sitten hienosäätöä ja mittari tehokaaseen käyttöön - kyllä se siitä.
Kirjattu

Antsu1

• Lentävä kynä
« Vastaus #5 : Kesäkuu 18, 2004, 11:35:00 ap »

Minäkin olen tuota pistosajan siirtoa miettinyt, lähinnä siksi, että loppuvuodesta on edessä parin viikon matka Etelä-Amerikkaan.  

Pistän nykyisin aamulla siinä 7-8 aikoihin enkä haluaisi lomallani herätä parhaimpaan nukkumisaikaan piikille (aikaero taitaa olla 5 tuntia). Oli siis todella hyvä, että tämä asia tuli esille  

Eli mä taidankin sitten jo etukäteen hinata tuota aamu-pistosta vaikkapa sitten tunnin päivässä pidemmälle, jotta perille päästyäni olisin taasen tuossa aamuajassa. Ja sitten tietty sama toiseen suuntaan palatessa  

Ei muuta kuin kännykkä muistuttelemaan...
Kirjattu
Antsu1
D1 vuodesta 1966 - Accu-chek Spirit ja Novorapid 09/2007 alkaen

rock*

• Intoilija
« Vastaus #6 : Kesäkuu 19, 2004, 20:12:00 ip »

Yhdyn myös tuohon "tunnin siirroilla" juttuihin  

Itselläni ainakin toiminut hyvin..
Kirjattu
*D1 vuodesta 1994
* 04/07 ja 11/08 prinsessojen äiti

**DONOTDELETE**

• Vieras
« Vastaus #7 : Kesäkuu 24, 2004, 14:29:00 ip »

ei sen siirron tarvitse niin vaikeaa olla että tunti kerrallaan pitää ajankohtaa muuttaa.

jos haluaa pistosta muuttaa klo 21 --> klo 15
niin pistää tänä iltana klo 21 lääkkeen ja huomenna klo 15 seuraavankerran annoksen kokoa muuttamatta...ja tästä lähetien pistos aina klo 15. Yksinkertaista:)

ja ensimmäisen päivän aikana muistaa nämä 2 "päällekkäin" olevaa pistosta esim. jos meinaa liikuntaa harrastaa=pistää vähemmän pikainskaa jne
Kirjattu

**DONOTDELETE**

• Vieras
« Vastaus #8 : Kesäkuu 24, 2004, 14:30:00 ip »

niin ja tietysti pari ylimääräistä verensokeri mittausta päivän mittaan
Kirjattu

**DONOTDELETE**

• Vieras
« Vastaus #9 : Kesäkuu 25, 2004, 09:54:00 ap »

Illalla puolikas ja seuraavana iltapäivänä puolikas. Sitten ihan normaalisti iltapäivisin.

Pistättekö aina minuutintarkkuudella joka päivä?
Itse pistän lantukseni aamulla ja nukun esim. viikonloppuisin pari kolme tuntia pidempään. Pistän sitten kun herään. Hyvin on mennyt.
Kirjattu

Antsu1

• Lentävä kynä
« Vastaus #10 : Kesäkuu 27, 2004, 15:21:00 ip »

Ei nyt ihan minuuttiaikataululla sentään    

Viikonloppuina tulee lantus otettua keskimäärin tuntia myöhemmin kuin arkiaamuina ja vastaavasti silloin sun tällöin arkiaamuna tuntia aiemmin kuin keskimäärin arkena.

Niin ja mullakin siis aamu-lantus.
Kirjattu
Antsu1
D1 vuodesta 1966 - Accu-chek Spirit ja Novorapid 09/2007 alkaen

**DONOTDELETE**

• Vieras
« Vastaus #11 : Kesäkuu 27, 2004, 15:46:00 ip »

Minä olen lantuksen kanssa aika tarkka. Siirsin pistoksen aikaistamalla sitä aina 2,5 tuntia päivässä ja huomasin, että kahden piikin vaikuttaessa "päällekkäin" jouduin syömään vähän ylimääräistä. Kun lantuksen kanssa on kuitenkin mahdollisuus valita pistosajankohta (ainakin jossain määrin), niin eikö se kannata valita sellaiseen paikkaan, ettei kovin suuria muutoksia tule? Mun sokruja sekoittaa 100 asiaa, joten helposti hallittavat asiat koitan pitää kohdallaan!  
Kirjattu

**DONOTDELETE**

• Vieras
« Vastaus #12 : Kesäkuu 27, 2004, 15:50:00 ip »

Siinä mielessä on hyvä tämä 2 Lantus-piikkiä päivässä, kun ei niin haittaa tuo aika. Aamulla käy itse asiassa niin, että mitä myöhempään nukkuu, niin sitä matalampi arvo. Nyt Lanttua menee 48 yksikköä.
Kirjattu

Linkkejä

Lääkehoito onnistuu yhdessä

Julkaistu 08.10.2019 | 15:07