Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6912 jäsentä  •  417178 viestiä  •  19933 aihetta
Toivottakaa tervetulleeksi Savoost, uusin jäsenemme.

Kirjoittaja Aihe: Onko mahdollista, että...  (Luettu 1386 kertaa)

Miepä vaan

• Vanha tekijä
Onko mahdollista, että...
« : Kesäkuu 09, 2004, 15:13:00 ip »

... sokerit laskevat niin alas, että arvot nousevat jälleen ylös ilman, että menee tajuttomaksi?

Olen tässä pohtinut, kun nykyisin lounaalla sokerit voivat olla 10 (siis ennen syömistä) ja kuitenkin aamulla olen pistänyt niin, että ne olisivat 8-10 ainakin teoriassa. Välillä on myös hyponomaisia tuntemuksia. Vai pitäisikö vain isekä tujumpi annos?
Kirjattu

**DONOTDELETE**

• Vieras
Re: Onko mahdollista, että...
« Vastaus #1 : Kesäkuu 09, 2004, 15:46:00 ip »

Ainakin öiset hypot, joihin ei herää, ovat tavallisia. Näkyvät sitten korkeina aamulla. Toisaalta insuliinin tarvekin voi muuttua. Sinuna mittaisin tiheämmin aikana, jolloin oletat sokerin nousevan/ laskevan ja vasta sitten päättäisin insuliinin muutoksista.
Kirjattu

Antsu1

• Lentävä kynä
« Vastaus #2 : Kesäkuu 09, 2004, 17:08:00 ip »

No minulla ainakin jo sellainen 2,5-3 arvo saa sokerit nousemaan reippasti yli 10 arvoihin ilman mitään suuria ylimääräisiä tankkauksia ja useasti vasta muutaman tunnin viiveellä. Jo todellakin noissa 2,5-3 arvoissa en ole lähelläkään tajuttomuutta, toki matalan sokerin tuntemuksia on, lähinnä huulien pistelyä ja kylmän hien tunkoa pintaan.

Yöaikaan en tuohon edes välttämättä herää ja päivisin taasen tietysti tuon tunnen. Jälkeenpäin sokerit nousevat usean tunnin ajaksi ja sitten itsestään laskevat takaisin.

Tuota kysyjän toista kappaletta en oikein ymmärtänyt. Siis olet pistänyt aamulla (mikä oli lähtöarvo?) niin, että sokereiden pitäisi olla 8-10 ja sitten ovat 10 ennen syömistä. Mikä tuossa on ongelmana? Eikös ne sokerit käyttäytyneet juuri niinkuin odotit?

Jos on hyponomaisia tuntemuksia, kannattaa mitata ja varmistaa, että näin myös on. Ja sitten pitää miettiä mistä hypo johtuu ja lähteä korjaamaan sieltä.
Kirjattu
Antsu1
D1 vuodesta 1966 - Accu-chek Spirit ja Novorapid 09/2007 alkaen

**DONOTDELETE**

• Vieras
« Vastaus #3 : Kesäkuu 09, 2004, 18:55:00 ip »

Viimeöinen ukkonen aiheutti sen, etten saanut nukuttua tarpeeksi ja kissakin päätti esittää laulua kukon laulun aikaan, joten ajatus ei taida ihan kulkea niinku pitäs...

Siis aiemmin, kun pistin tämän ideologian mukaan, sokerit oli jotain 4 lounasaikaan. Tänään oli 17 (aamulla jotain 8 ja pistin niin, että teoriassa ois taas 8, söin väliksenä sämpylän, jolle pistin 4 ja sokerit kiekkuu pilvis).

Niin ja toi vika kappale siis vielä, että olen ollut siinä käsityksessä, että jos syön aamiaisen 7.30 ja pistän 8.00 verensokerin ei kuuluis (voi?) olla enää klo 12.30 taikka myöhemmin 10... Eikö sillo pitäs olla jo alhasempia arvoja?
Kirjattu

**DONOTDELETE**

• Vieras
« Vastaus #4 : Kesäkuu 09, 2004, 19:37:00 ip »

Minä olen omalla kohdallani huomannut, että yön hypo (johon en herää) nostaa sokerit korkeelle aamuksi ja ovat sitten puoleen päivään korkealla niin, että tavanomainen pika ei meinaa tehota.

Toisaalta huonosti nukuttu yökin voi nostaa sokruja. MInä sain tuolla aiemmin ohjeita, miten selvittää yön arvoja, ehkä sinullekin olisi siinä neuvoja.
Kirjattu

Antsu1

• Lentävä kynä
« Vastaus #5 : Kesäkuu 10, 2004, 10:02:00 ap »

Esimerkki elävästä elämästä miten hypo vaikuttaa sokereihin (siis ainakin mulla).

Eilen klo 19:04 pääsi sokerit laskemaan arvoon 2,9 (olin kävellyt ruohonleikkurin perässä    ). Olossa en pahemmin huomannut hypo-tuntemuksia (se on mulla tuo lantuksen ainoa negatiivinen ominaisuus, siis hypo-tuntemukset vähentyneet). Tankkasin yhden omenan, siis noin 10 g hiilareita ja klo 21:43 sokerit oli 12,2 (ei kait virallisten oppien mukaan 10 g hh saisi nostaa sokereita 9,3 millimooa, mutta silti nousee, jos matala sokeri on alla). Otin pienen voileivän iltapalana (noin 10 g hh) ja kävin nukkumaan ilman pikainskaa, jota en yleensäkään iltapalalle enää pistä.

Aamulla sokerit oli 7,8    johon itse olin ihan tyytyväinen.

Ainakin omalla kohdallani tuollainen viittaisi tilanteeseen, jossa tunti-pari ennen heräämistä olisi ollut matalalla ja sitten aamulla olisi ehtinyt nousta tuonne kasiin ja sitten vaikka pistää ihan oikeaoppisesti, niin nousu jatkuu vielä tunteja... Mulle on muuten annettu ohjeeksi hypon aiheuttamaan korkeaan, että sitä ei kannata alkaa lisäinsulla paljoakaan korjaamaan, koskapa se tulee itsestään alas. Lisäinsun kanssa pääsee helposti ns. "oravanpyörään".

Ja se on tietysti kurjaa, jos ei noihin lievempiin hypo-tuntemuksiin esim. yöaikaan herää, jolloin olisi helppo mittauksella tarkastaa tilanne. Toisaalta matalien kiinnisaamiseen ei oikein muitakaan keinoja ole. Sellanen jatkuva sensori olisi tietysti helpompi, mutta ainakaan itselläni tulee matalahkoja arvoja niin epätasaisesti, että tietysti muutaman sensoripäivän aikana niitä ei edes olisi.

Mulla on muuten tapana, että jos jostain syystä herään aamuyön tunteina oli syynä sitten mikä tahansa (tai vaikka tuntuisi, ettei mitään syytä ollut), niin mittaan sokerit. Olen huomannut, että sokeritaso (niin korkeat kuin matalahkotkin) ainakin itselläni vaikuttavat jotenkin tuohon unen tasaisuuteen.
Kirjattu
Antsu1

**DONOTDELETE**

• Vieras
« Vastaus #6 : Kesäkuu 10, 2004, 11:41:00 ap »

Luulen, että herään öisiin hypoihin, koska ainakin muutaman kerran olen yöllä herännyt outoon oloon ja mittari on näyttäny noin kolmea.
Tänään ajattelin aloittaa tuon tiheän testailun päiväsaikaan. Tuntuu, että hoitoa tarttis muuttaa (pistän pitkävaikutteista vain aamuisin...), mutta lääkäriä ei hoitoni vaikuttanut kiinnostavan (mainitsi vaan, että ei oo hyvä homma, et pitkäaikanen on noussu - kas ku en ite arvannukkaa...).
Kirjattu

Miepä vaan

• Vanha tekijä
« Vastaus #7 : Kesäkuu 11, 2004, 13:13:00 ip »

Mittailutuloksia

EILEN
7:30 vs 11,888, aamiaiseksi leipää 30-40 g hh, Protaa 26 ja NovoRapidia 5. Kävelin töihin n 3 kilsaa

10:00 vs 15,4!

12:30 vs. 10,7 lounaaksi nuudeleita n. 80-100 g hh (?) pikaa 10

14:00 vs 11,4

14:30 vs 10,5, banaani 30 g hh pikaa 2

17:30 vs 3, suklaalevy

22:10 vs 15,9, liepää 15 g hh (?) pikaa 5

TÄNÄÄN

7:30 vs 8,4, leipää 40 g hh Protaa 26 ja pikaa 6

11:00 12,7

Hyviä ideoita????
Kirjattu

Antsu1

• Lentävä kynä
« Vastaus #8 : Kesäkuu 11, 2004, 13:49:00 ip »

Jaa enpä tiedä ideoista, mutta kiinnitin huomiota siihen, että ilmeisesti käytät pikainsuliinia ja silti Protaa otat vain kerran vuorokaudessa (aamulla). Itselläni, kun protaa oli vain kerran päivässä, niin ateriainsuliinina ei ollut pikainsuliini vaan actrapid, joka vaikuttaa jonkin verran pika-insuja pidempään. Ja muistaakseni actrapidin aikana otin sen nimenomaan illalla, jotta aamu olisi ok ja sitten päivällä/iltapäivällä pelailin actrapidin avulla, kun protan vaikutus alkoi laskemaan.

Kun siirryin novorapidiin, niin prota automaattisesti jaettiin kahteen annokseen. Näyttäisi siltä, että tuo yksi aamun prota-piikki ei pysty pitämään perusinsuliinitasoa seuraavaan aamuun asti ja se selittäisi aamupäivän koholla olevat arvot. Yleensä on niin, että pikainsuliinien kanssa (kuten novorapid) joudutaan pitkävaikutteinen (tää nyt ei koske lantusta) jakamaan vähintään kahteen pistokseen vuorokaudessa, joillain useampaankin.

Tsemppiä  

Ohjetta jaon suorittamiseen en kyllä uskalla antaa, mutta jos oma lääkärisi ei osaa jakoa tehdä, niin voisit ainakin kysellä vaikka tuolta Novon palstalta neuvoa. Sielähän vastailee mm. Markku Saraheimo, joka on todella asiantunteva diabetes-lääkäri  

http://www.novodiabetespalvelu.fi/view.asp?ID=70
Kirjattu
Antsu1

Miepä vaan

• Vanha tekijä
« Vastaus #9 : Kesäkuu 11, 2004, 14:17:00 ip »

Kiitos Antsu! Pistinkin heti sinne pitkän litanian. Toivottavasti jotain apua löytyy.
Uskaltaisikohan tuota kokeilla, että pistäisikin Protan illalla? Tosin sitä on aika iso määrä, että menis varmaa hypoille. Ja sitte pitäis pistellä iltapäivästä alkaen isoja määriä pikaa, ku kuitenki tulee enemmän tai vähemmän syötyä. HÖM, hankalaa!
Tää hoidon muuttaminen on vähä silleenki hankalaa, ku oon miettiny, oisko pumppu hyvä ratkasu mulle, mut toisaalta pelottaa just et jos letku on tukossa tms. eikä sitä huomaa. Tai että on jossain korvessa ja pumppu menee rikki. Ja miten toimii, jos on esim kylpylässä koko päivän...
Hitsi, ku ois joku d-hoitaja, kenen kaa keskustella...
Kirjattu

Guest

• Vieras
« Vastaus #10 : Kesäkuu 11, 2004, 15:26:00 ip »

Tuosta pumppujutusta... Ainakin minä tunnen voinnissani hyvinkin pian, jos katetri on tukossa tai pumppuun tulee häiriö. Verensokereita täytyy pumpun kanssa muutenkin seurata aika tarkkaan, joten niistäkin näkee, jos alkaa tulla ylämäkeä selittämättömästä syystä.

Korpi- ym. retkillä minulla on aina varasysteemi mukana eli toistaiseksi vielä Humalog-kynä.

Kylpyläreissuilla käyn pukuhuoneessa aina välillä pumppaamassa pumpulla lisää virtaa...

Minä jaoin aikoinaan Protat itse ensin kolmeen ja sitten neljään piikkiin ja molemmilla kerroilla lähdin tarkoituksella liikkeelle aina liian pienistä annoksista. Itse koin helpommaksi lähteä korjaamaan liian pienten annosten aiheuttamia korkeita kuin liian suurten annosten aiheuttamien jatkuvien hypojen aiheuttamia monenlaisia sekaannuksia. Koko aamuannosta en ehkä uskaltaisi ihan noin vain kerrala siirtää iltaan. Muutosten yhteydessä kannattaa olla varovainen ja mittailla sokereita ahkerasti yölläkin  
Kirjattu

timo

• Aktiivinen
« Vastaus #11 : Kesäkuu 15, 2004, 18:30:00 ip »

Kyllä pikalla pelaaminen, jos perusinskaa on liian vähän, on todella hankalaa ja vaikeaa! Suosittelen kyllä lämmöllä, että siirryt vähintään kahteen pitkän pistokseen.
Jos nyt opettelet pikan määrät väärin, niin sinun on vaikea alkaa pistämään pikaa oikein sitten elokuussa eli siis sen määrän jota vain aterian hh-määrä vaatii.

Kannattaa opetella ottamaan vastuu omasta hoidosta, niin kaikki muutokset on paljon helpompia myöskin tulevaisuudessa. Tämä on kuitenkin niin yksilöllinen tauti, että lääkärit eivät kuitenkaan voi antaa kuin suuntaa-antavia ohjeita.

T. timo
Kirjattu

Kati65

• Vieras
« Vastaus #12 : Kesäkuu 15, 2004, 21:32:00 ip »

Yleensä kannattaa jättää syömättä jos sokerit keikkuvat yli 10.

Pikainskaa vähän lisää ja seurata verensokereita. Kaksi prota-annosta ehdottomasti päivässä, niin eivät sokerit pääse nousemaan pilviin päivän aikana.
Kirjattu

**DONOTDELETE**

• Vieras
« Vastaus #13 : Kesäkuu 16, 2004, 18:47:00 ip »

Yleensä kannattaa jättää syömätä, jos sokerit yli 10... ei toimi: jos huono tuuri, aamulla sokerit yli 10 eli ei voisi syödä aamiaista, niin aamupäivä menis nälkää ajatellen (kun minulla on nälkä, en pysty kunnolla ajattelemaan yms...).
Jos lounaalla, en voi syödä lounasta ja taas olisi kamala nälkä.
Ja illalla sokerit joka tapauksessa yleensä ylhäällä, jolloin ei vois syödä iltapalaa ja nälän takia ei vois nukkua.

Eli ei auta muuta kuin syödä ja iskeä ylimäärästä pikaa  

Tuo itse vastuunottaminen:
kaipaisin lääkärin tukea oikeiden aloitusannosten kanssa, koska minulla ei ole minkäänlaista hajua millaisia annoksia ihmisillä yleensä on. Olen vain päätellyt, ettei tuota 26 yksikköä Protaa kerran päivässä voi jakaa suoraan esim 2/3 ja 1/3. Lisäksi itsepähkäily on hankalaa, koska mua ei ole koskaan kunnolla opastettu tähän, olen vaan vihkosia lueskellut, joten tuntuu, ette voi osata mitään ja siksi ei oikein uskallakaan.
Kirjattu

timo

• Aktiivinen
« Vastaus #14 : Kesäkuu 16, 2004, 19:57:00 ip »

Heippa Miepä vaan!

Kyllä se lääkärikin joutuu ne määrät osittain hatusta vetämään. Jakaminen on tosiaan hankalaa, kun ei tiedä pitääkö suurempi osuus laittaa aamupäivällä vai ennen nukkumaan menoa. Siksi on turvallisempi jakaa seuraavasti aamupv 60% / ilta 40%. Yleensä kuitenkin illalla pistetään enemmän mutta suhdetta on sitten helppo muutella, kun pistokset on saanut jaettua kahtia.

Sinä päivä, kun aikoo pistää myös illalla, minä jättäisin aamun annoksesta pois noin 25 - 30 % ja pistäisi sitten illalla aikaisemmasta määrästä laskien tuon 30 - 40 prosentin osuuden. Illalla olisi hyvä jos sokerit olisi yli 10:n ja varmasti ovatkin, kun aamusta on jätetty osa pois. Toki muutoksen voi tehdä hitaamminkin eli siirtämällä joka päivä puolet perusinskan määrästä kaksi tuntia myöhemmin pistettäväksi. Käytännössä siis 7:30 13 yks. protaa ja 9:30 loput 13. Seuraavana päivänä 7:30 13 yks. ja seuraavan kerran 11:30 ja niin edespäin.
Tuota aamua olisi hyvä kanssa siirtää aamupäivälle, jotta vaikutus olisi tasaisempi. Toisaalta vaikutushuippujen ja inskatarpeen vuorokautisten vaihteluiden takia aikoja voi olla tarvetta muutella mutta se sitten vasta myöhemmin.

Nämä sitten vain ystävällisinä neuvoina, kun mielestäni sinun ei kannata kärsiä korkeista elokuulle saakka. Todennäköisesti tilanne myös pahenee koko ajan, koska korkeat sokerit lisäävät resistenssiä ja sokerit nousee. Ilman tiheitä mittauksia muutoksia ei kannata tehdä ja vähintään kerran yössä on mitattava.

Tän olisi toki voinut laittaa yksärinäkin mutta näin se varmaan tuntuu luotettavammalta ja muut voi osallistua myös neuvontaan.

T. timo
Kirjattu

Linkkejä

Lääkehoito onnistuu yhdessä

Julkaistu 08.10.2019 | 15:07