Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6912 jäsentä  •  417187 viestiä  •  19933 aihetta
Toivottakaa tervetulleeksi Savoost, uusin jäsenemme.

Kirjoittaja Aihe: Diabetes ja e-pillerit  (Luettu 856 kertaa)

suntribe

• Vieras
Diabetes ja e-pillerit
« : Kesäkuu 08, 2004, 20:01:00 ip »

Harkitsen e-pillereiden käytön aloittamista. Olen kuitenkin kuullut,että ne voivat mm.nostaa verensokereita. Millaisia kokemuksia?
Kirjattu

**DONOTDELETE**

• Vieras
Re: Diabetes ja e-pillerit
« Vastaus #1 : Kesäkuu 08, 2004, 20:23:00 ip »

Olen syönyt Diane Novaa kohta 10v. (muusta syystä kuin ehkäisyyn sain) ja minulla ei vaikuttanut sokereihin mitenkään niiden aloitus tai kerran pitämäni tauko. Tosin minulla kuukautisetkaan ei vaikuta sokruihin.

Diane Novaa ei kyllä tietääkseni kirjoiteta pelkkään ehkäisyn tarpeeseen.
Kirjattu

**DONOTDELETE**

• Vieras
Re: Diabetes ja e-pillerit
« Vastaus #2 : Kesäkuu 08, 2004, 22:24:00 ip »

Hei!

Joo, käytin itse niin pitkään (reilusti yli 10 v)ja useita eri merkkejä, etten tajunnutkaan miten ne vaikuttivat ennenkuin jätin pillerit pois yrittäessäni raskaaksi. Oireet poisjättämisessä olivat aika rajut eli oksensin viikon verran, jonka jälkeen olo oli useamman kuukauden todella huono (sen jälkeen olikin raskauspahoinvointia, joten käytännössä voin säännöllisesti pahoin melkein kaksi vuotta ;-).  

Käytännössä insuliinintarpeeni on aika rankasti kovempi pillerien (tai minkä tahansa hormonaalisen ehkäisyn) kanssa. Mikään perinteinen laskentakaava insuliinin määristä per painokilo ei toteudu kohdallani, mutta lääkärini mielestä tuo ei sinällään ole ongelma, pitää vain pistää sen verran kuin yksilöllisesti tarvitsen, eikä yrittää sopeutua normeihin.

Ja tietysti sama toisinpäin eli kun ei ole hormonaalista ehkäisyä, tarvitsen kovasti paljon vähemmän insuliinia (nyt puhutaan siis pitkästä). Tätä ei alkuun tajunnut, mutta ehkäisyn väliviikkona yleensä pitää sopeuttaa insuliinit tarpeen mukaan alemmas kuin sitten kolmena muuna viikkona.

Mutta ei kannata pelästyä, eivät kaikki reagoi näin vahvasti - mikäli pillerit aloitat, kannattaa varmasti aloittaa matalahormonisilla (jos sattuvat sopimaan) tai ehkäisyrenkaalla (helppo, jos menetelmä muuten istuu meininkiin). Näissä molemmissa hormonien määrä on matalampi ja vaikutukset vähäisemmät. Pääasia, että homma toimii juuri sinulla hyvin (myös ne muut oheisoireet, jne. huomioiden) ja että ehkäisy on luotettava (vahinkoja ei kannata metsästää).

Ja toki kannattaa sen verran mittailla verensokereita lisää, että saa selville oman elimistönsä reagointitavan verensokerienkin kautta, jotta osaa varautua mahdollisiin muutoksiin eikä ihmetellä vaan kun mikään ei toimi.

Joskus tuokin vaatii vähän perusteellisempaa hakemista, mutta eiköhän tuosta ehkäisyarsenaalista löydy sinullekin sopiva - tsemppiä hakemiseen! :-)
Kirjattu

Linkkejä

Lääkehoito onnistuu yhdessä

Julkaistu 08.10.2019 | 15:07