Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6912 jäsentä  •  417187 viestiä  •  19933 aihetta
Toivottakaa tervetulleeksi Savoost, uusin jäsenemme.

Kirjoittaja Aihe: silmistä taas  (Luettu 2282 kertaa)

Guest

• Vieras
silmistä taas
« : Kesäkuu 07, 2004, 14:36:00 ip »

Heips!
Onko jollakulla muutoksia, vuotoja, tarkan näön alueella ja miten niitä on hoidettu ja onko onnistunut? Paniikkia ilmassa....  
Kirjattu

Lindi¹

• Intoilija
Re: silmistä taas
« Vastaus #1 : Kesäkuu 07, 2004, 15:42:00 ip »

Moikka.

(Heh, pitkästä aikaa taas viestiä kirjoittamassa.)

Itse olen ravannut Turun TYKSissä jo parisen vuotta lasereissa ja silmäpohjankuvauksissa. Olen koittanut pitää tasapainoa, mutta ainavälillä pääsee lipeämään.

Mitenkään huomattavasti ei ole näkömuuttunut, eli en ainakaan törmäile kävellessä pylväisiin. Tosin kovinkaan selkeää selitystä tilanteesta en lekurilta ole saanut montako "pistoa" on paljon, montako niitä vielä tulevaisuudessa laitetaan, millä aikavälillä jne. tuntuu, että kukaan ei oikein tiedä?

Joka tapauksessa päällimmäisenä on vieläkin tunne, että laseroinnit eivät ole automaattinen tuomio sokeuteen, vaikka ne eivät kovinkaan mukavia ole, toivoisin vain, että mulle kerrottaisiin hiukan tarkemmin mihin tämä kaikki johtaa ja tulevatko hoidot koskaan loppumaan ja jos niin mihin?
Kirjattu

Marja68

• Intoilija
« Vastaus #2 : Kesäkuu 07, 2004, 23:31:00 ip »

Moi Kani,

muistaakseni vuosi sitten pelkäsimme yhtä aikaa ensimmäisiä silmänpohjamuutoksiamme. Minulla oli tarkan näön alueella vasemmassa silmässä suuri verisuonen pullistuma eli mikroanyreusma. Mun silmälääkäri käski mut silloin kontrolliin kolmen kuukauden päästä. Sanoi, että lähettää heti laserointiin, jos tilanne on kolmessa kuukaudessa pahentunut.

Minä olin täydessä paniikissa ton kolmen kuukauden ajan. Hyvä että osasin nukkua, yritin kuvitella miltä tuntuisi olla sokea. Aloin lukemaan kaikkia kirjoja ihan hulluna, kun siihen oli vielä mahdollisuus. Samoin nautin luonnon ja lapsieni näkemisestä.

Kolmen kuukauden kontrollissa pullistumasta ei ollut jälkeäkään, vaikka lääkäri katsoi silmän kahteen kertaan.

Sillä kertaa minun pelkoni oli turhaa, mutta luulen että tunteiden kirjo oli käytävä läpi. Nyt uusissa tarkastuksissa noita mikroanyreusmoja on näkynyt, mutta en ole enää mennyt paniikkiin vaan osaan ottaa vähän rauhallisemmin.

Sokereita pyrin pitämään melko tasaisina (niinhän kai kaikki yrittävät...) ja jos arvot pysyvät pitkään korkeina niin silmät tulevat mulle ensimmäisenä mieleen.
Kirjattu

**DONOTDELETE**

• Vieras
« Vastaus #3 : Kesäkuu 08, 2004, 00:05:00 ap »

Laseroinnit eivät ole tuomio sokeuteen vaan päin vastoin ne estävät monia meistä sokeutumasta! Minun kummatkin silmänpohjat on laseroitu aivan täyteen vuosina 1997-99, toiseen ehkä mahtuisi vielä muutamia satoja "polttoja", muuten olisin ehkä täysin sokea. Sitten on leikattu lasiaiset ja saatu näin silmänpohjat jopa toipumaan hapen puutteesta. Alussa oli melko paljon vuotaja ja turvotusta tarkannäön alueella, mutta nyt tilanne huomattavasti parempi. Tosin joskus silmänpohjien heikko tilannne muistuttaa kuitenkin olemassa olostaan ikävällä tavalla.
Kirjattu

**DONOTDELETE**

• Vieras
« Vastaus #4 : Kesäkuu 08, 2004, 11:15:00 ap »

Hei!

Kiitos lohduttavista sanoistanne!

Marja68, joo noin vuosi sitten mulla todettiin ensimmäiset lievät oireet. Nyt on sitten tullut jotain pientä vuotoa. Se lääkäri oli ihan eri missä kävin, ja todellakin mielestäni epämiellyttävä tyyppi, hän sanoi, kun kysyin, että no, minkälainen juttu tämä on, että voinko esim. hankkia lapsia, että onko tämä este. Hän sanoi minulle kahteen kertaan, että se on RISKI. Ei mitään muuta, vaikka yritin hänelle selittää että sitä varten tässä nyt olen asiallakin... Mutta ei.
Joo, ja muutokset ovat siellä tarkannäön alueella.

Mulla tuli eilen just samanlainen tunne, että menen lainaamaan kirjaston kaikki uusimmat kirjat, lähden maailman ympärysmatkalle ensi kuussa ja imen auringonlaskuja omalle kovalevylleni... Veit Marja ihan sanat suustani!
Kirjattu

Bambi

• Vieras
« Vastaus #5 : Kesäkuu 10, 2004, 00:59:00 ap »

Heipsan  
Itsellani silmapohjatarkistus huomenna, saa nahda mita tohtori sanoo...laseroidaanko, tasapaino on ainakin huonontunut Lantuksen kanssa taistellessa, saa nahda miten se on silmiin vaikuttanut sitten. Hampaat kalisten kauhulla odottelen, kuten aina.

Lindi...joskus 90-luvun alkupuolella kun olin laseroitavana, ja kyselin sitten kaikkea mahdollista, muistelen etta laseroiva laakari (taisi olla viela opiskelija) vastaili kysymykseeni maarista, etta sellainen 200 "neulanpistoa" on viela vahainen maara (kun kauhistelin omaa viittakymmentani) ja 2000:kin viela tehdaan kuulemma "mummoille" kerralla...kuulostaa aika jarkylta  
Ja kun kysyit tulevatko ne koskaan loppumaan, niin itsellani tosiaan laseroitiin joko -91 tai-92, eika sen jalkeen, en sitten tieda laseroidaanko huomenna, mutta siis...tauot laserointien valissa voivat olla hyvinkin pitkia, itsellanikin siis minimissaan jo 12 vuotta edellisesta, ja edellisella kaynnilla 6kk sitten silmani olivat ok eika tarvetta laserointiin ollut(kayn kaksi kertaa vuodessa "naytilla").

Saa tosiaan nahda mita silmalaakari sanoo... kehtaanko edes tunnustaa kayttaneeni disposable piilolinsseja, joita normaalisti voi pitaa 2 vkoa kerralla, itse tosin olen pitanyt vain n. viikon ja sitten lepuuttanut, mutta laiska kun olen eivatka tunnu silmissa niin.... *seliseli*

Marja ja Kani...se sokeuden pelko kun iskee, se tunne oikeasti on ***vettia, mutta kun saa laakarilta joko lausunnon ettei tarvetta laserointiin, tai sitten sen laseroinnin jalkeen...olo helpottaa kummasti, mutta tosiaan ei katsele maailmaa ylimalkaisesti, vaan havaitsee huomaavansa mita uskomattomampia pikkuasioita, joihin ei ole ennen kiinnittanyt edes huomiota. Mutta....ei tassa niin vain sokeuduta kuitenkaan, kiitos nykyajan laaketieteen  
Kirjattu

Lindi¹

• Intoilija
« Vastaus #6 : Kesäkuu 10, 2004, 15:37:00 ip »

Joo, mulla ei ole tarkkaa tietoa kerta määristä, mutta muutamista tuhansista pistoista pistoista on jo varmasti puhe. Lekurit välillä kyllä mainitsee, että silmäpohjat ovat aika "täynnä" jo.

Olen ravannut sielä nyt jo noin 2.5 - 3 vuotta, pisimmät tauot ovat olleet n. 3 kk ja lyhyimmät ihan siinä viikonpaikkeilla.

En ole aikaisemmin, enkä vieläkään käytä aurinkolaseja kummallisempia linssejä ja toivottavasti asiat tällä mallilla pysyvätkin.
Kirjattu

Lindi¹

• Intoilija
« Vastaus #7 : Kesäkuu 10, 2004, 15:45:00 ip »

Ai niin vaikka lääkärini sanoi, että näihin silmäpohjan asioihin ei oikein itse voi vaikuttaa muullakuin hyvällä hoitotasapainolla niin haluan kuitenkin suositella noita uusia littunäyttöjä joita tietokoneissa rupeaa olemaan, ainakin jos hiukan enemmän tulee viihdyttyä monitorin edessä.

Koska noissa littunäytöissä ei esinny sitä ns. värinää jota varsinkin matalat virkistystaajuudet kuvaputkinäytöissä aiheuttaa, niin ainakin minusta tuntuu, että littunäyttö ei rasita silmiä läheskään yhtä paljon.
Kirjattu

**DONOTDELETE**

• Vieras
« Vastaus #8 : Kesäkuu 10, 2004, 15:55:00 ip »

Haa Lindi, voiskohan sellaista työnantajalta vaatia? Kiitti vinkistä..
Kirjattu

**DONOTDELETE**

• Vieras
« Vastaus #9 : Kesäkuu 10, 2004, 16:05:00 ip »

Silmänpohjiin ei vaikuta tietokoneen näytöt, television katsominen tai mikään normaali ihmisen toiminta. Esim. televisiota voi tuijottaa niin läheltä kuin vain voi ja kirjakin saa olla vaikka ihan nenässä kiinni kunhan näkeminen vain on helppoa katsojalle itseleeen. Silmät tottakai rasittuvat mutta ei siitä vaurioita tule tai jos tulee niin ainoastaan silmän kuivumista liiasta tuijottamisesta. Muistakaa räpytellä silmiänne!!
Kirjattu

Bambi

• Vieras
« Vastaus #10 : Kesäkuu 11, 2004, 09:23:00 ap »

Noooin...ja tohtorissa on kayty, tiedoksi tannekin    No ei vaan...silmanpohjat siis olivat ok, huolimatta Lantuksen kanssa taistelusta.
Tulin sitten kysaisseeksi tohtorilta, etta millainen vali on "normaali" laserointien valilla, ja sain vastaukseksi, etta se riippuu taysin miten hyvin ensimmainen laserointi on tehty ja kehui etta laakari joka on laseroinut silmanpohjani, on tehnyt erinomaista tyota eika vuotoja ole paassyt niilta kohdin tulemaan. Jee  
Kirjattu

Bambi

• Vieras
« Vastaus #11 : Kesäkuu 11, 2004, 09:27:00 ap »

Muuten <mie> ...tuli viela mieleeni, etta ei ehka vaikuta silmanpohjiin, mutta nakokykyyn kylla, silla silma on laiska elin, ja silmajumppaa tulisikin muistaa harrastaa etenkin paatetyoskentelyssa ( tai missa tahansa missa etaisyys on kokoajan liki sama ).
Kirjattu

**DONOTDELETE**

• Vieras
« Vastaus #12 : Kesäkuu 11, 2004, 12:11:00 ip »

Näkökyky ei heikkene noista ed.mainituista asioista! Eli televisiota voi katsoa vaikka nenä ruudussa kiinni eikä näkökyky sen takia heikkene. Silmänmunaa liikuttavat lihakset kyllä väsyvät ja silmä tuntuu "laiskalta". Karsastus johtuu myös lihaksista ja voi tietysti vaikuttaa näkökykyyn mutta itse silmänmuna ei normaali käytössä vioitu kuin ehkä sen pinnalta.
Kirjattu

**DONOTDELETE**

• Vieras
« Vastaus #13 : Kesäkuu 11, 2004, 15:45:00 ip »

Ennen kuin sairastuin diabetekseen minulla oli hyvä näkö, mutta nyt jouduin ottamaaan silmälasit koska en näe kauas...päätäni särki silloin usein, nyt ei, ainakaan siitä syystä. =(! En käytä niitä koko ajan, vain silloin kun pitää nähdä tekstiä kaukaa...
Kirjattu

Linkkejä

Lääkehoito onnistuu yhdessä

Julkaistu 08.10.2019 | 15:07