Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
3 jäsentä  •  418482 viestiä  •  20021 aihetta

Kirjoittaja Aihe: Humalog vai Novorapid?  (Luettu 4242 kertaa)

Kateriina

• Vieras
Humalog vai Novorapid?
« : Toukokuu 12, 2004, 11:15:00 ap »

Kysyisin kokemuksianne ja mielipiteitänne pikainsuliineista. Onko ketään kuka olisi kokeillut molempia ja pystyisi esittämään jokinlaista vertailua?

Millä tavalla Humalog ja Novorapid eroavat toisistaan? Olen lukenut että Humalogin vaikutus alkaisi nopeampaa? Onko näin? Onko jommassa kummassa noin yleisesti ottaen jotain huonompaa tai parempaa?

Kysyn tätä siksi että itselläni olisi vasta nyt edessä vaihto Actrapidista pikaan... Kuullostaa siltä että täällä suurimmalla osalla on käytössä Humalog.

Olisin kiitollinen kaikesta mahdollisesta tiedosta ja kokemuksista, yleisistä ja yksilöllisistä!!!
Kirjattu

**DONOTDELETE**

• Vieras
Re: Humalog vai Novorapid?
« Vastaus #1 : Toukokuu 12, 2004, 11:31:00 ap »

Olen d2 (mody), hoitona pelkästään insuliinit, ja kokemusta on noista molemmista pikainskoista.

Humalogin käytön aloitin suunnilleen heti, kun se tuli markkinoille. Vaihdoin NovoRapidiin, lähinnä kokeilumielessä, ja käytin sitä noin vuodenpäivät. Raskautta suunniteltaessa lääkäri katsoi paremmaksi vaihtaa takaisin Humalogiin, koska siitä oli enemmän turvallisuuskokemuksia raskauden aikana.

Minulla Humalog kirvelee pistettäessä enemmän kuin NovoRapid. NovoRapidin hyvinä puolina lisäksi oli se, että siihen sai juniori-kynän, jolla sai säädettyä annokset puolen yksikön tarkkuudella (pistän hyvin pieniä annoksia, ja joskus tuo puolikaskin tuntui ratkaisevalta). Lisäksi olen ymmärtänyt, että NovoRapidin vaikutusprofiili on tasaisempi kuin Humalogin.

NovoRapidin vaikutus alkoi todellakin hitaammin kuin Humalogin ja jouduin nostamaan insuannoksia jonkin verran Humalogiin verrattuna.

Nyt taas Humalogiin palanneena en aio vaihtaa takaisin NovoRapidiin, vaikka se Humalogin *irulainen kirvelee vieläkin pistettäessä. Olen katsonut nopeamman vaikutuksen tärkeämmäksi kuin pistosmukavuuden. Humalogin pistämisen jälkeen pystyn lähtemään myös nopeammin lenkille/liikkeelle ilman hypopelkoja kuin NovoRapidin aikana.

Eli minulle tuo Humalog passaa paremmin, mutta mikäpä estää sinua kokeilemasta ensin toista ja sitten toista.  
Kirjattu

Tiina56

• Vieras
« Vastaus #2 : Toukokuu 12, 2004, 11:50:00 ap »

Humalogin vaikutus on jyrkempi eli nopeampi, mutta minulle se ei jostain syystä fyysisesti sopinut ollenkaan. En tuntenut humalogin aikana mitään shokin oireita, kylvin vain yhtäkkiä hirvittävässä hiessä ja taju oli taskussa. Novorapidissa tunnen oireet selvästi ja mielestäni vaikutus on tarpeeksi nopea.
Kirjattu

tapsa

• Vieras
« Vastaus #3 : Toukokuu 12, 2004, 12:38:00 ip »

Humalog on nopeampi ainakin keskimäärin, vaihtelut pistoskerrasta toiseen kyllä peittävät eroa ainakin minulla.
Jos syöt hitaita hiilareita (ruisleipää, tai vastaavaa), niin NovoRapid voi olla sopivampi.
Intohimoisella makeisten syöjälle kenties Humalog.
Myös tarjolla olevat kynät vaikuttaa valintaan.
Pistin jopa molempia yhtaikaa, Humalogia aamuisin, NovoRpidia lounaalle ja päivälliselle, perusteena se, että aamuisin vs nousee nopeammin aamupalan jälkeen. Toimi hyvin, kunnes Humalog loppui. Kyllä NovoRapid aamuisinkin toimii tyydyttävästi.
Kirjattu

LittleDevil89

• Vieras
« Vastaus #4 : Toukokuu 28, 2004, 22:46:00 ip »

Mulla on oikeastaan vaan huonoja kokemuksia Humalogista. Niinku <peikkonen> sanoi se kirvelee pistettäessä ja sitte pahinta joka ikinen yö heräsin samaan aikaan ja mittasin sokerin josse vaikka olis alhaalla. (meinaan kun herään jos sokeri on alhaalla) Mut se ol ain pääl kymmene. Mysteerinen tapaus josta päädyttii sitte siihe että vaihdetaa NovoRapidiin ja olen todella tyytyväinen siihen!  
Kirjattu

Nikka

• Vieras
« Vastaus #5 : Toukokuu 30, 2004, 22:52:00 ip »

Hyvä,että joku ehti alottaa tämänkin ketjun niin ei itse tarvinnut  

Tapsa: siis oliko sulle oikein suunniteltu tuo kahdella pikalla pelaaminen vai käytitkö toisen loppuun ennen toiseen siirtymistä??

Mulla on tässä ajoittain ongelmia sen takia, kun vaikka Humalog normaalioloissa toimii ok aterioilla, ei se tiettyinä aikoina (en viitsi taas jauhaa tästä kkkierrosta mutta siihen liittyen) ei riitä tarpeeksi pitkään..Siis Humalogin vaikutusaika ei riitä.. Viikon päästä sitten taas riittää ok ja epäilen että Novorapid häntisi silloin liikaa..

Ts. onkohan edes mahdollista,että vaikutus häiriintyy noin paljon hormonitoiminnasta ja voisiko edes ajatella kahta pikaa täsmäämään vaikutusta??

Ts. missä loppujen lopuksi menee yksilöllisen hoidon suunnittelun ja toteutuksen raja?? Tätä pitäisi tietysti kysyä hoitopaikasta eikä täältä      
Kirjattu

Marko

• Vieras
« Vastaus #6 : Toukokuu 31, 2004, 11:23:00 ap »

En huolis itelleni Novorapidia, häntii liikaa. Actrapidistä ja pakkovälipaloista eroon päässeenä taistelen kynsin ja hampain Humalogin puolesta. Ja vaikutus alkaa PALJON nopeammin humalogilla.
Kirjattu

tapsa

• Vieras
« Vastaus #7 : Kesäkuu 06, 2004, 20:37:00 ip »

Nikka !
Aloitin Humalogin aluksi koko päivän aterioille, mutta sitten palasin lounaan ja päivällisen osalla Actrapidiin (oik. Actrapid MC, eläininsuliini, jota olin jo kauan käyttänyt). Humalog vaikutti miten sattuu iltapäivisin. NovoRapidin otin sitten Actrapidin tilalle kokeillakseni, ja se osoittautui hyväksi. Aamupalalle käytin Humalogit loppuun, kuten arvasitkin (?).
NovoPen Junior painaa myös vaa'assa NovoRapidin hyväksi.
Kirjattu

tiuku

• Vieras
« Vastaus #8 : Kesäkuu 07, 2004, 13:08:00 ip »

Minulla on insuliinipumppu, joten en käytä pitkävaikutteista ollenkaan. Käytin pitkään ensin Humalogia, ja tasapaino heitteli kovasti. Minusta tuntui, että Humalogin vaikutus loppui liian nopeasti, eli aterian jälkeen se kyllä laski sokereita mutta vaikutuksen loputtua ne lähtivät uudestaan nousuun vaikken syönyt mitään. Halusin kokeilumielessä vaihtaa NovoRapidiin alkuvuodesta, ja se on toiminut minulla erinomaisen hyvin. Tasapaino on parantunut, muutaman viikon käytön jälkeen HbA1c laski 8,3:sta 7,8:aan, torstaina saan uusimmat tulokset. En olisi ikinä itse uskonut, että merkin vaihdolla olisi näin suuri vaikutus. Olen joutunut myös pienentämään sekä basaalin että ateriainskojen määrää jonkin verran.

Ainoana haittapuolena mainitsisin sen, että NovoRapidilla hypot tuntuvat ihan erilaisilta kuin Humalogilla ja matalammilla sokereilla (mihin tietysti vaikuttaa myös tasapainon parantuminen). Liikunta tehostaa myös inskan vaikutusta nykyisin tosi paljon, monesti saa jättää aterialle pistämättä kokonaan jos meinaa lenkille lähteä sen jälkeen, Humalogilla sai pistää reippaasti ja urheilla vielä reippaammin saadakseen saman vaikutuksen.  

Mutta ylläolevista kommenteista huomaa, miten yksilöllinen kunkin inskan vaikutus on, toisilla kun on ihan päinvastaisia kokemuksia kuin minulla.
Kirjattu

Guest

• Vieras
« Vastaus #9 : Kesäkuu 07, 2004, 17:12:00 ip »

Minulla on pumppu-Humalogista aivan päinvastaiset kokemukset kuin nuo tiukun kertomat eli aluksi sain Novorapidin ja sen kanssa sokerit heittelivät, kun vaikutus alkoi liian hitaasti, mutta vaihdettuani Humalogiin tasapaino palasi. En tiedä, onko sillä vaikutusta, että itselläni on basaali säädetty niin pienelle, että pärjään sillä juuri ja juuri ns. normaalilla sisäliikunnalla ilman hypoja tai korkeita arvoja ja lisäbolusta taas otan jokaisella aterialla ja suupalalla, jos tiedossa ei ole liikuntaa tai yleensäkään minkäänlaista liikkeellä oloa. Sama systeemi toimi myös kynillä. Oma osuutensa vaikutussysteemissä on varmaan silläkin, että d-vuosia on takana aika paljon eikä omasta insuliinituotannosta ole ollut aikoihin minkäänlaista tietoa.

Liikunnan kannalta olen kokenut Humalogin hyväksi, tosin pumppukäytössä vähänkin runsaampi liikunta pitää ennakoida vähentämällä basaalia pari tuntia etukäteen.
Kirjattu

Linkkejä