Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6989 jäsentä  •  418480 viestiä  •  20020 aihetta

Kirjoittaja Aihe: HbA1c ja Laakari/Gallup  (Luettu 2877 kertaa)

Bambi

• Vieras
HbA1c ja Laakari/Gallup
« : Toukokuu 12, 2004, 03:43:00 ap »

Heissan taas tatakin kautta  

Kun lueskelin kirjoituksia viimeisista HbA1c arvoista, tuli mieleeni toisenlainen "gallup", mita sanoo laakarisi HbA1c arvostasi?

Olen nimittain monien kirjoitusten perusteella huomannut melkoisia eroja laakareihin, ja kun viela lisaan omat kokemukseni asiasta, on sekametelisoppa valmis.
Entinen laakarini oli ihan tyytyvainen (Suomessa) kunhan arvot olivat  suurinpiirtein 7.5% tienoilla, nykyinen laakarini taas on ehdottomasti sita mielta, etta ainakin alle 7% olisi pysyttava. Miten teilla muilla? Paljon on ollut taallakin keskustelua siita, missa vaiheessa ja kuinka korkeat pitkaaikaissokerit saavat eniten haittaa aikaan, mutta millaiset ohjeistukset olette saaneet?
Otettakoon huomioon, etta kyse voi tietenkin olla myos "kulttuurillisesta erosta" (mista toivottavasti kuitenkaan ei ole kyse), mutta omasta nakokulmasta nayttaa kuin Suomessa suosittaisiin 7.5% ja ainakin yhdysvalloissa alle 7%. Ero ei sinansa ole jarisyttavan iso, mutta pitkalla aikavalilla voi vaikuttaa paljonkin, jos alttiutta lisasairauksille loytyy paljon ( toiset eivat tunnu "saavan" lisasairauksia vaikka HbA1c olisi vuositolkulla 15% pintaan, mutta me muut...).

Noh, pitkasta tekstista toistona lyhyt kysymys: Mika on laakarisi mielipide ja ohjeet HbA1c: si suhteen?

Kirjattu

Milla B

• Aktiivinen
Re: HbA1c ja Laakari/Gallup
« Vastaus #1 : Toukokuu 12, 2004, 09:44:00 ap »

Heissan myös sinne!
Lääkärini mielipide toissapäivänä oli se että 6,6 on erinomainen. Minulla on koko ajan ollut  HbA1c alle 7 kun olen ollut hänen potilaansa. Ohje on ollut että jatkaisin samalla tavalla mutta yrittäisin pitää matalat poissa. Helppo sanoa...Hän kyllä periaatteessa antaa minun päättää kaikki insuliinit ja syömiset itse. Muistaakseni hän on sanonut että alle 7,5 arvo on hyvä.
Kirjattu
Herkkä Ykköstyyppi (Levis & Humalog)

**DONOTDELETE**

• Vieras
« Vastaus #2 : Toukokuu 12, 2004, 13:17:00 ip »

Vasta kun on menty tuonne toiselle kymmenelle, lääkäri on puuttunut asiaan.....
Kirjattu

Antsu1

• Lentävä kynä
« Vastaus #3 : Toukokuu 13, 2004, 10:20:00 ap »

Mulla oli vuosikausia Hba1c tuolla 9-10,5% välissä. Kyllähän lääkäri siitä aina huomautteli, mutta kun itse en ollut valmis ottamaan ohjeita vastaan eli tsemppaamaan, niin lopulta ammattilaisiltakin alkoi loppua into patistella minua parempaan.

Sitten sain "ahaa-elämyksen" ja päätin, että kyllä minäkin saan sokerit kuriin. Ja heti, kun itse olin inostunut, alkoi myös hoitohenkilökunta auttamaan. Tyytyväisenä seurasimme, kun Hba1c laski sinne 7% paikkeille. Ja jo alle kasin arvoihin päästessä oli lääkärikin tosi tyytyväinen.

Nyt viimeksi olemme pähkäilleet miten päästä eroon melko usein toistuvista hypoista, koskapa ne aiheuttavat omia ongelmiaan normaalissa päivirytmissä (esim. töissä). Lääkäri on tyytyväinen alle 7,5% arvoihin, mutta toisaalta matalien sokereiden määrään ei. Viimeinen kokeilu (hyväksi todettu) oli siirtyminen lantukseen.

Ja mulla ainakin lääkäri on hyvin ottanut huomioon sen, että minä haluan viedä diabetesta eikä se minua. Eli hoitoa suunnitellaan siltä pohjalta, että se mahdollisimman vähän haittaisi normaalia elämää.

Eli mulla lääkäri ei asettele tiukkoja rajoja vaan suhtautuu tilanteeseen kokonaisvaltaisemmin. Ja kuten uskoa saattaa, olen erittäin tyytyväinen yhteistyöhön D-lääkärini kanssa  

Ja tuo Hba1c on tosiaan vähän "keinotekoinen" arvo, siis ainakin mun mielestä. Sehän on %-luku ja ainakin mun on vähän väliä jostain tsekattava, että mitä se nyt tarkoittikaan noissa mmol/l -arvoissa. Muistelen diabeteshoitajan joskus mulle sanoneen, että esim. Hba1c 7,5% merkitsisi keskimääräistä verensokeritasoa 9 mmol/l (mittaustekniikasta riippuen) ja toisaalta saman suuruinen nousu tai lasku %-lukuun tarkoittaakin sitten jo ihan toisia lukuja mmol/l-akselilla.

Eli siis ainakin jos vertaillaan eri maiden tavoitearvoja, pitäisi tietää onko maissa sama menetelmä käytössä.

Kääk, oikaiskaa jos olen täysin hakoteillä  
Kirjattu
Antsu1
D1 vuodesta 1966 - Accu-chek Spirit ja Novorapid 09/2007 alkaen

Marja68

• Intoilija
« Vastaus #4 : Toukokuu 13, 2004, 11:08:00 ap »

Heippa vaan,

Parina viime vuotena mun Hba1c on pysytellyt alle 6%. Lääkäri muistaa kysellä, paljonko on ollut hypoja ja tajuttomuushypoja. No, hypoja on tietenkin, mutta kun Glucagenia ei ole tarvittu, niin hän on tyytyväinen.

Muistelen yhtä lääkärikäyntiä joku vuosi sitten. Hba1c taisi olla 8,7 tai niillä main. Silloinen lääkäri sanoi mulle kauniisti, että jos olisit yli kahdeksankymppinen mummo, ei minulla olisi tästä arvosta huomauttamista. Mutta kun olet nuori, sinulla on perhe ja pienet lapset niin toivoisin, että arvo saataisiin laskemaan alaspäin.

Silloin en vielä tajunnut kuunnella lääkäriä (minähän olin yksi heistä, joille lisäsairaudet eivät iske huonosta hoitotasapainosta huolimatta), mutta nyt nuo sanat ovat palanneet useasti mieleeni.

Minä saan myös itse päättää inskat ja syömiset, joskus lääkäri kirjaa ylös keskimääräisiä insuliinimääriä vuorokaudessa.
Kirjattu

**DONOTDELETE**

• Vieras
« Vastaus #5 : Toukokuu 13, 2004, 14:58:00 ip »

Olen ollut saman lääkärin hoidossa koko 7-v D1-urani ajan. Alkuun kun HbA1c oli alle 6, lääkäri murisi hypoista. Nyt on arvot monta vuotta pyörineet 6,3-6,7 välillä ja sekä lekuri attä minä ollaan oltu tyytyväisiä.
Kirjattu

**DONOTDELETE**

• Vieras
« Vastaus #6 : Toukokuu 13, 2004, 17:17:00 ip »

Parikin lääkäriä piti arvojani 7 - 7,5 % hyvinä. Kun nousi kasin paikkeille, niin reagoitiin lääkitystä muuttamalla.
Kirjattu

Ellu

• Vanha tekijä
« Vastaus #7 : Toukokuu 14, 2004, 00:05:00 ap »

Nyt on ollut jonkin aikaa 6,3-6,5. Eli periaatteessa hyvä, mutta kun mulla ei ole tasapaino kohdallaan niin hypoja on liikaa (usein päänsärkyä niiden takia). Vaikka sokkeja ei ole ollut vuosiin, niin lääkäri kehotti kuitenkin nostamaan HbA1:tä. Helpommin sanottu kuin tehty, eli nostaa vähän. Tuntuu että mun pitkäaikaisarvoissa on kaksi ääripäätä, liian korkea ja liian matala. Kun nuorempana HbA1 oli kymmenen pinnassa, oli aina sairaalareissu tiedossa. Siellä sitten yritettiin sokereita tasapainottaa.
Kirjattu

namipalaD1

• Intoilija
« Vastaus #8 : Toukokuu 14, 2004, 11:32:00 ap »

Mulla on aina (15 vee) pyörinyt seiskan molemmin puolin.  Erinomaiseksi tilanne on luonehdittu aina.  Viimeksi oli 6.9 ja lääkärillä käynti jää tällöin kyllä melko lyhyeksi, koska oikein keskusteltavaa ei ole.  Vakio kysymykset alhaisten määrästä, eikä paljoa muuta. Olen aina itse "päättänyt" hoitoni ja saanut lääkärin tuen siihen. Mulla on semmonen tuta, että jos pysytään alle kasissa - homma on ok.
Kirjattu

Andu¹

• Aloittelija
« Vastaus #9 : Toukokuu 14, 2004, 13:56:00 ip »

5,5 paikkeilla tuo pyörii, ja lääkäri on ihan tyytyväinen.    Tietty aina kysyy, onko pahoja hypoja, mutta kun niitä ei ole, niin eipä siinä sitten mitään...

Nyt Lantukseen siirtyminen, josta lääkäri sanoi, että yleensä jos on erinomaiset arvot, niin ei inskoja vaihdella, mutta mähän siihen vaan kommentoin, että eikös tuossa nyt ole varaa vähän arvojen noustakin, niin lääkäri oli samaa mieltä. Hyvä lekuri on tuo mulla, tietää että jos ei ongelmia ole, niin antaa asiakkaan hoitaa ite ittensä. Säästyyhän siinä lääkärinkin vaivoja.
Kirjattu

**DONOTDELETE**

• Vieras
« Vastaus #10 : Toukokuu 14, 2004, 21:40:00 ip »

Tuossahan tuo on 13:n tienoilla. Lääkäri sanoo, että on hieman liian korkea.
Kirjattu

**DONOTDELETE**

• Vieras
« Vastaus #11 : Toukokuu 15, 2004, 07:39:00 ap »

n.7,5 viimeinen kuitenkin 8,5 ja siirryttiin lantukseen. Ei ole koskaan moitittu, olen sairastanut vähän yli vuoden, kai he luulee ettei vielä hätää, ja kunhan totun...
Pikainskan aloittamisen yhteydessä meilahden(Hki) lääkäri sanoi iloisesti - KOKEILE, SE ON HAUSKAA (hiilihydraatien määrän suhteen)
Olen koko ajan itse kontrolloinnut ja kokeillut...

Kirjattu

**DONOTDELETE**

• Vieras
« Vastaus #12 : Toukokuu 15, 2004, 07:49:00 ap »

joo, unohdin vielä: kun nyt alkoi inhottava paineentunne oikeassa silmässä vaivata, kerroin siitä lääkärille, hän sanoi että paine ei kuuluu retinopatiaan, että mene yksityiselle.
Muutenkin Suomessa ei ennakkoon kovin paljon hoidetaan...    Noista säästösyistä yleensä jo akuuttitilannet, niitä kyllä hyvin, mutta ennen sitä laajempia tutkimuksia ilman "kunnon" perusteita - ei tehdä. Siis hoidetaan jo näkyvää sairautta, mutta ei syitä ja ennakkoon.
Semmoinen kuva mulla on omasta kokemuksesta ja olen työssä kuntoutuslaitoksessa...  
Kirjattu

Placebo

• Intoilija
« Vastaus #13 : Toukokuu 25, 2004, 14:30:00 ip »

Hba1c 8,1: "Kyllä se pitäisi alle kahdeksan saada"
Hba1c 7,6: "Hyvä, parempaan suuntaan"

Itse olen kyllä samaa mieltä. Seiskan pintaan lienee optimi ainakin minulle. Alle seiskassa hyporiski alkaa olla jo aika suuri ellei sitten ole himomittaaja. Minä kuitenkin tarvitsen yöunia sen verran kovasti, että yritän kaikin keinoin välttää REM-unen katkaisuja.
Kirjattu

**DONOTDELETE**

• Vieras
« Vastaus #14 : Toukokuu 26, 2004, 14:34:00 ip »

Lääkärin suositus on 6.5 - 7.5. Viimeksi taisi olla 7.3, johon olen itsekin tyytyväinen, sillä hypojakaan ei näillä arvoilla juuri tule. Lääkärin mielestä näin on aivan hyvä tilanne, kun olen joskus kysäissyt kannattaisiko arvoja yrittää alemmaksi.
Kirjattu

Linkkejä