Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6989 jäsentä  •  418480 viestiä  •  20020 aihetta

Kirjoittaja Aihe: Hypot ja migreeni  (Luettu 5124 kertaa)

Guest

• Vieras
Hypot ja migreeni
« : Toukokuu 10, 2004, 14:20:00 ip »

Mulla on ensinnäkin I-tyypin diabetes, ollut 20 vuotta. Olen monipistoshoidolla (Actrapid ja Protaphan). Lisäksi olen monta vuotta hoidellut itseäni aika omatoimisesti eli retuperällä on oltu. Tänä keväänä otin itseäni niskasta kiinni ja palasin ruotuun vuosikontrolleineen kaikkineen.
gHbA1c oli 8.2% ja muuta vikaa ei sitten löytynyt, paitsi keliakia.

Nyt olen pari kertaa saanut aikaisin aamulla migreenikohtauksen alhaisten verensokereiden yhteydessä. Ensin avomies on joutunut minua herättelemään pari tuntia ja olen valittanut pääkipua, mitään en ole tahtonut pystyä syömään ja lopulta olen oksentanut tunnin ajan, jonka jälkeen päänsärky hellittää. Päänsärky lymyilee silmien takana ja takaraivossa. Pari päivää joudun vielä ottamaan vahvoja särkylääkkeitä, jottei särky hyökkää takaisin ja selviän normaalista elämästä.

Onneksi on tuo avomies, koska en tiedä miten minulle yksin kävisi. Olen tosiaan aivan pihalla pari tuntia, enkä jälkeenpäin muista mitään yksityiskohtia ajasta ennen oksentelua. Sitten koko päivä menee lepäillessä voimattomana ja jossain vaiheessa päänsäryn tosiaan hellittäessä iskee hirveä nälkä.

Alhaisten verensokerien oireena minulla on nykyään muutenkin sahalaitoja silmissä. Tällaiset uudet hypo-oireet ovat ilmaantuneet parin kuukauden sisällä.
Lekuriin varasin jo ajan ja varmaan tehdään myös insuliineihin muutoksia (esim. Lantus kokeiluun), että tasaantuisivat nuo matalat sokerit.

Onko kellään samanlaisia kokemuksia hypoista ja migreenistä ja miten olette selvinneet?
Kirjattu

Antsu1

• Lentävä kynä
Re: Hypot ja migreeni
« Vastaus #1 : Toukokuu 10, 2004, 14:36:00 ip »

No migreeniin en ole hypojen jälkeistä päänsärkyä yhdistänyt.

Olen ennemminkin pähkäillyt, että pahan hypon yhteydessä olen niin jännittyneessä tilassa, että niskat ja hartiat on ihan jumissa. Ja tuon seudun jumin syyksi olen sitten päänsärynkin laskenut. Ja mulla nimenomaan takaraivossa ja niskassa tuo kipu tuntuu.
Kirjattu
Antsu1
D1 vuodesta 1966 - Accu-chek Spirit ja Novorapid 09/2007 alkaen

Sputnik

• Vieras
« Vastaus #2 : Toukokuu 10, 2004, 14:45:00 ip »

Noniin, rekisteröidyinkin nyt sitten.

Eli minulla tämä päänsärky (repivä sellainen) tulee hypojen yhteydessä. Ongelma on se, että samalla voin pahoin, olen aivan sekaisin, eikä minua tahdo saada syömään, eikä verensokereita nousemaan. Ja lopulta tosiaan oksennan kaiken ja päänsärky alkaa pikkuhiljaa hellittää.

Migreeniä löytyy myös suvusta ja penskana olen muutaman kerran sairastanut kunnon sahalaitamigreenin. Mitään migreenilääkkeitä minulla ei ainakaan vielä ole.
Kirjattu

Habazo

• Intoilija
« Vastaus #3 : Toukokuu 10, 2004, 15:36:00 ip »

Tuttu juttu mulle. Sain ekan kerran teininä kun olin 2 viikkoa sairaalassa heittelehtivien sokrujen takia. Sokerit oli pitkään ollut aika korkealla ja treenejen jälkeen kun laski kovaa niin sain sitten hirveän päänsärkykohtauksen. Ensin toisen puolen näkökenttä heikkeni ja lopulta hävisi kokonaan. Siinä vaiheessa oli jo aika kova hedari ja tunnin parin kuluessa rupes oksettamaan. Ei onneksi tule usein, ehkä kerrran parissa vuodessa mutta aina on oireet samat ja ellen ota vahvaa päänsärkylääkettä niin laatta lentää! Tosin palautuminen on ollut aika nopeata, puolisen vuorokautta...

Joskus tullut ilman selkeätä syytä, ehkä stressin tai jonkun pöpön yhteydessä mutta selkeästi aina kuitenkin kun verensokeri on hieman pidempään ollut korkealla ja sitten nopeasti laskenut ja pysynyt suht matalalla. Aika usein jonkinlainen liikunta ollut pohjalla. Mulla oli kanssa toi actrapid+prota, ja nyt lantus+humalog.

En ole keksinyt muuta reseptiä kun että älä pidä sokereita yli 10! Ja kun tosiaan rupeaa oireet tuntumaan niin heti vaan tabu naamaan niin saattaa pahimmista säryistä päästä!
Kirjattu
"...and to bodly go, where no diabetic has gone before..."

puunukke

• Aktiivinen
« Vastaus #4 : Toukokuu 10, 2004, 16:32:00 ip »

Heipsis.
Mulle on yhden kerran tullut hypon seurauksena paha migreenikohtaus (ensin katosi sanoista puolet kun luin juuri, sitten alkoi pääkipu, joka kesti 2 päivää lääkkeistä huolimatta, en pystynyt valossa pitämään silmiä lainkaan auki ja huono olo). Onneksi ei ole sen jälkeen tullut =/
Kirjattu
dm1 vm.-95, humalog ja lantus
pojat 6/05, 11/07 ja 11/09

**DONOTDELETE**

• Vieras
« Vastaus #5 : Toukokuu 10, 2004, 16:32:00 ip »

minä aloin viime kesänä saada migreenioireita 6 d1-vuoden jälkeen. Kohtaus alkaa aina näköhäiriöllä, pari kertaa on ollut toisesta silmästä näkökenttä lähes kokonaan sumentunut, muulloin hieman lievemmin. Aloin vaan ihmettelemään miksen pysty lukemaan töissä, kun sahalaidat väreili silmissä. Kuitenkaan mitään jättisärkyä en ole ainakaan vielä oireiden yllättäessä saanut, vaan näköhäiriö on se pahin oire. Kohtauksen alkaessa pitää päästä heti nukkumaan, ja sillä silmäoireet rauhoittuu 15-20 minuutissa, päänsärky selvästi myöhemmin. Mulla hypot voi laukaista migreenin, toinen aiheuttaja tuntuu olevan stressi.
Kirjattu

Sugar Kane

• Jäsen
« Vastaus #6 : Toukokuu 11, 2004, 11:25:00 ap »

Mielenkiintoista... itselläni migreenikohtaukset tihentyivät huimasti ennen D1:n toteamista vähän yli vuosi sitten - siis nimenomaan korkea vs aiheutti migreenin yhtenä lukuisista muista oireistaan... (aiemmin keskim. 1-2 noin vuorokauden mittaista rajua kohtausta vuodessa, silloin ainakin pari kertaa kuussa). Nyt reilun vuoden kuluessa diagnoosin ja ins.hoidon aloituksen jälkeen on ollut vain yksi varsinainen migreenikohtaus ja sekin ihan "perinteisellä tyylillä" l. kovan stressin seurauksena (silloinhan myös vs korkea!). Hypoilla en ole huomannut vaikutusta asiaan... jonniimoinen "höntti olo" päässä jonkin aikaa, mutta ei sen kummempaa.
Kirjattu
"I've got plenty of common sense! I just choose to ignore it."
Watterson: Calvin & Hobbes

**DONOTDELETE**

• Vieras
« Vastaus #7 : Toukokuu 11, 2004, 13:14:00 ip »

hei!
Minulla on sama homma, eli aina kun menee sokerit alas, tulee myös migreeni. Oikeastaan usein alhaisten oireena onkin sahalaidat. Ja minulla on todella usein alhaisia yöisin ja kun yritän päästä jääkaapille, en tahdo edes nähdä mitään kun näkökenttä on sahalaitaa. Samoin töissä huomaan matalat usein siitä. Onneksi olen säästynyt pahalta päänsäryltä päiväsaikaan kun tajuan ottaa buranan ajoissa. Yön jäljiltä usein on jomotusta. Tässä on yksi syy, miksi on tullut pidettyä sokereita suht ylhäällä. Ei ole kiva saada migreeniä harvase päivä...

Oireet alkoivat pari vuotta sitten, d1 takana 19 v.
Kirjattu

zebra1

• Lentävä kynä
« Vastaus #8 : Toukokuu 11, 2004, 13:39:00 ip »

Mulla on ollut muutaman kerran paha migreenikohtaus, onneksi ei sen enempää. Lääkäri epäili, että matalat sokerit olisivat ne aiheuttaneet, mutta ei sitä tiedä varmaksi.

Yhdellä kertaa oli aika pahat aurat: puhekyky häiriintyi niin, että aloin puhua "kielillä". Ymmärsin ihan hyvin mitä mulle sanottiin ja tiesin mitä yritin itse sanoa,  mutta suusta tuli ihan käsittämätöntä kieltä. Oli siinä suomen rakenne ja äänteet, mutta ei mitään tolkkua. Sitä kesti tunnin, ja vasta sitten tuli yrjö ja maailmanlopun päänsärky. Onneksi oli oikea migreenilääke, se auttoi.

Varmaan Sputnik tiedät, että pitää ottaa hevosenannos tavallista särkylääkettä riittävän ajoissa tai sitten migreeniin tarkoitettua lääkettä. Mulla kulkee aina migreenilääke lompakossa, sen verran halvaannuttava se kohtaus on kun sattuu tulemaan. Migreenilääkettä voi syödä myös estolääkityksenä, jos kohtaukset toistuvat usein. Voisi sopia tuohon aamuyön kohtaukseen.
Kirjattu
Levemir, Humalog ja metformiini
Keinotekoisesti hengissä, mutta tiukasti elämässä kiinni

Sputnik

• Vieras
« Vastaus #9 : Toukokuu 11, 2004, 15:06:00 ip »

Jep, tiedän tuon lääkitysjutun. Migreenilääkkeitä mulla ei ainakaan vielä ole, mutta hevoskuurilla tavallista särkylääkettä olen koettanut pitää aisoissa tuon päänsäryn. Nämä kaksi kertaa ovat olleet siitä hankalia lääkityksen suhteen, että ne ovat tulleet aamuyöllä, olen ollut sekaisin, puhekyvytön ja kun lopulta olen saanut lääkkeen nieltyä, olen oksentanut sen saman tien ulos.

Eli en ole voinut ennakoida tilannetta, koska nukkumaan mennessä olo on ihan normaali, eivätkä lääkkeet sitten pysy sisällä.

Kuulin nenäsumutteena annettavasta migreenilääkkeestä ja ajattelin kysyä lääkäriltä, olisiko sellainen sopiva minulle. Pelkään jo mennä illalla nukkumaan, etenkin jos verensokeri on alle 10 :/
Kirjattu

zebra1

• Lentävä kynä
« Vastaus #10 : Toukokuu 11, 2004, 15:36:00 ip »

Sitä estolääkitystä otetaan kai joka päivä vaikka oireita ei olisi. En kyllä tiedä asiasta sen enempää kun ei ole omakohtaista tarvetta.
Kirjattu
Levemir, Humalog ja metformiini
Keinotekoisesti hengissä, mutta tiukasti elämässä kiinni

dadda

• Lentävä kynä
  • DM1v.-91->/Veo+humalog+metformiini/KHH
« Vastaus #11 : Toukokuu 11, 2004, 21:12:00 ip »

vahvimmat oikeat migreenilääkkeet (jotka tepsii vaan jos kyseessä on ns. oikea migreeni), nimi taisi olla Imigran, voidaan antaa myös suppona eli peräpuikkona. Ei siis oksentelu haittaa.

Sokeria kai voisi periaatteessa antaa samoin, sillä peräsuolen limakalvoilla on todella voimakas verenkierto ja niiltä imeytyy nopeasti myös sokeri, jos sitä vain olisi sopivassa muodossa - olisikohan joku lääketehdas innokas tekemään siistejä ja helppokäyttöisiä sokerisuppoja diabeetikoille    ?
Kirjattu
Minulla on kaksi silmää, kaksi korvaa ja yksi suu. Kun vielä oppisin käyttämään niitä samassa suhteessa..

peppi

• Intoilija
« Vastaus #12 : Toukokuu 11, 2004, 23:04:00 ip »

Mulla on tällä hetkellä migreeninestolääkitys.  Päivittäin siis otetaan, vaikka oireita ei olisikaan.  Mulla tuli ongelmaksi hankalat ja monimuotoiset esioireet (puhe-, näkö-, kuulo- jne. häiriöitä), joita ei edes aina seurannut varsinainen päänsärkykohtaus.  Estolääkkeellä on nuo oireet saatu kuriin.  

Mutta sen olen kyllä diabetesuran aikana huomannut, että hypot todella toimivat laukaisevana tekijänä migreenikohtaukseen.  Eikä siihen minullekaan oikein muusta ole apua kuin ottaa kunnon satsi tulehduskipulääkettä.  Onneksi mulla ei migreeniin liity oksentelua, vaan enemmänkin ripulia, joten mulle noi suun kautta otettavat lääkkeet on parhaimmat, mutta jos on noin voimakasta oksentelua, kuin sinulla Sputnik, niin varmasti se suppona annosteltava lääke olisi paras vaihtoehto?
Kirjattu

**DONOTDELETE**

• Vieras
« Vastaus #13 : Toukokuu 12, 2004, 00:14:00 ap »

Joo tuttua hypo ja migreeni ja yöllä iskee minullakin yleensä. Olen käyttänyt suppoja ja myös migreenilääkkeen kanssa pahoinvointilääkettä, jotta saa oksetuksen ohi. Se on nimittäin pelkkää yrjöömistä muuten. Nukun aika kevyesti, joten yleensä herään orastavaan päänsärkyyn ajoissa ja otan lääkkeet yöllä. Mutta jos herään vasta kunnon jyskytykseen, on seuraava päivä pilalla. Ainut hyvä puoli migreenissä on, että kun kohtaus on ohi, olo on todella loistava, ihan kuin uudestisyntynyt. Pahin kohtaus kesti 3 päivää, kun olin silloin raskaana enkä uskaltanut ottaa lääkkeitä.
Kirjattu

Sugar Kane

• Jäsen
« Vastaus #14 : Toukokuu 12, 2004, 10:23:00 ap »

Imigran on mulla käytössä nenän kautta suihkutettavassa muodossa. Toimii myös, kun mikään ei pysy sisällä...
Kirjattu
"I've got plenty of common sense! I just choose to ignore it."
Watterson: Calvin & Hobbes

Linkkejä

Osallistu Diabetes arjessa -kyselyymme

Julkaistu 07.08.2020 | 10:59