Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6989 jäsentä  •  418480 viestiä  •  20020 aihetta

Kirjoittaja Aihe: Liikunna laihdutusvaikutus hyödytöntäkö hypoissa  (Luettu 7671 kertaa)

LIISA (v.m -67-)

• Lentävä kynä
Re: Liikunna laihdutusvaikutus hyödytöntäkö hypoissa
« Vastaus #60 : Toukokuu 27, 2004, 18:48:00 ip »

Kiva kuulla maria 68 että mysli vinkki oli hyvä sullekkin.Mulla lantus oli eka aamullan.klo 7.00.Aamut korkeita.Sitten klo 21.Sain syödä 2 iltapalaa ja joskus öisin.Nyt on hyvä.Lantus kello 12.00.
Kirjattu
G 640+ Humalogi

Iris

• Jäsen
« Vastaus #61 : Toukokuu 27, 2004, 20:41:00 ip »

Keijulle!
Onneksi joku muukin on samanlainen kuin minä. Jo
meinasi tulla suru puseroon, kun täällä kaiken-
laisia kestävyysurheilijoita ym. maratoonareita
näyttää myös monta olevan. Painostani 10 kg voisi
tipauttaa biojätteisiin, mutta ei se kyllä onnis-
tu ainakaan liikunnalla. Eikä muutenkaan. Joskus
hirmun kauan sitten (aivan eri inskat kuin nyt,
en edes muista mitkä) onnistuin 2 v:n aikana laih-
duttamaan vähän toistakymmentä kiloa. Silloin sat-
tui olemaan pitkä talvi ja otin vanhat hikilaudat
ja hiihdin joka ilta 10 km. Sitten yöt odottelin
hypoja ja välillä söin ja toisinaan en. Siinä se
jotenkin meni hypojen sekamelskassa ne pari vuot-
ta. Mutta sittenpä päätin lopettaa tupakoinnin ja
kas kummaa, kaikki läskit tuli takaisin. Siinä ne
on ympärillä taas kaikki.

No, olen luovuttanut laihdutuksen kanssa, mutta
muuten tykkään luonnosta ja liikunnasta, ei vain
ole sellaista asiantuntijaa mun hoitopaikassani,
että asialle mitään mahdettaisiin. Eli siis popsin
Siripirejä ja muita kuten ennenkin. Sitten vielä
usein liikunnan jälkeen vaikka sokrut olis miten
hyvät, niin n. 3-5 tunnin päästä voi hyvin olla
17. En ainakaan ole hypoa tuntenut, en tiedä mistä
johtuu.

No se siitä. Näin muuten Keiju kuvasi ja juttusi
yhdessä aikakauslehdessä. Hassua, miten ihminen
on muodostanut jonkun kuvan toisesta kirjoitusten
perusteella. Sitten kun näkee oikean kuvan, ei
edes hiusten väri ollut oikea...  

Jatkoja vaan ja istutaan tosiaan yhdessä jossain
penkillä taskuista nameja popsien.
Kirjattu

Milla B

• Aktiivinen
« Vastaus #62 : Toukokuu 27, 2004, 22:21:00 ip »

Iris ja Keiju
Ihanaa lukea teidän viestinne koska minäkään en osaa vähentää enkä lisätä insuliinia/ruokaa niin että pystyisin treenaamaan niin kuin "terveet" ihmiset. Olin äsken tunnin kitkemässä rikkaruohoja ja sen jälkeen oli pakko syödä suklaapatukka koska oli niin heikko olo. Yleensä en syö mitään tähän aikaan illasta.
Mulla vaikuttaa myös imuroiminen ja muu siivoaminen sokereihin. Haluaisin liikkua enemmän ja haluaisin mennä vaikka spinningtunnille mutta kun en uskalla koska pelkään hypoja enkä halua mitata kesken tunnin. Pari vuotta sitten kävin vielä tanssitunneilla mutta en ikinä oikein päässyt selville siitä miten mun kroppani reagoi ja usein sokerit olivat vielä seuraavana päivänäkin sekaisin.
Mua ottaa päähän se että tämä on niin vaikeeta. Toivoisin että voisin liikkua niin kuin ei-diabeetikko!
Kirjattu
Herkkä Ykköstyyppi (Levis & Humalog)

LIISA (v.m -67-)

• Lentävä kynä
« Vastaus #63 : Toukokuu 27, 2004, 22:41:00 ip »

Muutaman kerran on hypo puskenut juoksu lenkillä.Olen kaivanut sokeri pussistani taskusta ensin 6 palaa ja ne syötyäni toiset kuusi palaa.Jatkanut juoksuani vaikka vinttini on ollut pimee.Rullaluistelu on liikuntalajeista sellanen missä hypot on pelottavia.Suklaa patukassa on rasvaa sen verran ettei itselläni riitä poistamaan hypoani.Rasva hidastaa hiilihydraattien imeytymistä.Nuorempana söin hypoon 2 cheissa patukkaa kerralla.Rusinat ovat myös hyvä hätä vara.
Kirjattu
G 640+ Humalogi

dadda

• Lentävä kynä
  • DM1v.-91->/Veo+humalog+metformiini/KHH
« Vastaus #64 : Toukokuu 28, 2004, 10:56:00 ap »

mulla on jumpassa mukana 2 juomapulloa, supertuju sokerimehu ja sitten vettä; näistä juon sen mukaan mikä on olo. Itte asiassa kyllä mittailenkin jumppatunnin aikana, joskus pariinkin kertaan, eikä se ole koskaan ollu kellekään mikkään ongelma. Samoin salilla mittailen. Kun syke on korkealla ja veri kiertää kunnolla, ei verentulo sormenpäästä vaan taho oikeen lakata  
Kirjattu
Minulla on kaksi silmää, kaksi korvaa ja yksi suu. Kun vielä oppisin käyttämään niitä samassa suhteessa..

RAR

• Lentävä kynä
« Vastaus #65 : Toukokuu 28, 2004, 11:12:00 ap »

Kyllä se varmaan niin on, että kun saa jo koulun jumppatunneista kammon ja jäänyt sen jälkeen sellaiseksi "sohvaperunaksi", tällainen myöhäisherännäisyys liikunnan suhteen tuottaa suuria ongelmia. Ne, jotka ovat aina liikkuneet paljon ja säännöllisesti ovat sovittaneet varmasti inskat yms. sen mukaan alusta saakka. Mutta ainakin minun kroppani saa "shokin" jo pelkästään urheiluruudun katsomisesta, saati sítten, että oikein yrittäisi ruhon kanssa lähteä itse yrittämään.  
Mutta päivän mittaan yritän kuitenkin harrastaa jonkin verran hyötyliikuntaa esim. portaissa yms. Eli mahtaisin olla jo melkoisen ylipainoinen jos en söisi pääasiallisesti kasvisruokaa (toki lihaa ja juustoakin jonkin verran) ja edes yrittäisi liikkua.

Iris: Jep, Kotilääkärissä oli tosiaan haastatteluni ja silloin juuri kokeilin lyhyttä, tumma tukkaa. Yleensä minulla on vaaleat hiukset tai ainakin raidat, kuten nyt ja hiukseni ovat pidemmät.  

Keiju
Kirjattu

Antsu1

• Lentävä kynä
« Vastaus #66 : Toukokuu 28, 2004, 11:40:00 ap »

No minä olen kyllä D-urani aikana ollut innokaskin liikkuja. Rakastin koulun liikuntatunteja ja kilpailin kouluvuosina hiihdossa ja yleisurheilussa seuratasolla    Ja lentis oli pallopeleistä numero ykkönen mulle koulussa.

Koulun jälkeen kävin pelaamassa lentopalloa, tennistä ja kössiä eli jotain hikiliikuntaa 2-3 kertaa viikossa. Ainoa mitä olen aina inhonnut on ollut "jumppa" kaikissa muodoissaan.

Sitten jostain syystä (oisko ollut laiskuus    ) kaikki säännöllinen pikkuhiljaa hiipui (no ok, työpaikan naisten lentisporukka loppui innostuneiden vähyyteen). Työpaikalla olisi vaikka millaista "jumppaa" joka illalle, mutta kun se jumppa oli juuri se, jota olen aina inhonnut.

Tällä hetkellä liikunta on lähinnä ei-hiki-sellaista eli normaalia kävelyä (nivelrikko isovarpaassa estää reippaan sellaisen) ja muuta pientä etenkin kesäisin (maalla kasvimaa ja puutarha, Hesassa rivitalopihan kuopsutus). Jotain pitäisi keksiä lisää, kun tuo omatunto soimaa. No kesäisin voisi ainakin alkaa fillaroimaan (olisi kait nivelillekin sopivaa), mutta ne talvet...

Ai niin, ne sokerit. Kyllä ne vaihtelee tuollakin liikunnalla, mutta toimeen tulen. Selvää kaavaa ei ole, koskapa esim. ravintokaan ei mulla noudata selvää kaavaa (nopeet/hitaat hiilarit ym. ym.). Taiteilen siis sokereiden mittailun ja pienten tankkausten kanssa. Ja yllätys, yllätys, liikunnan vähentyminen ei ole vaikuttanut painoon nostavasti. Paremminkin voisi sanoa, että painan nyt saman kuin 20 vuotta sitten vaikka välissä oli muutama kilo enemmänkin.
Kirjattu
Antsu1
D1 vuodesta 1966 - Accu-chek Spirit ja Novorapid 09/2007 alkaen

RM

• Matkailija
« Vastaus #67 : Toukokuu 28, 2004, 12:38:00 ip »

Placebo:
Luin joskus tuolta novonordiskin asiantuntija vastaa sivuilta tästä aiheesta. Kyse on hormoonien aiheuttamasta varastosokerin erityksestä rankan liikunnan aikana niinkuin terveelläkin ihmisellä. Terveellä ihmisellä insuliinin eritys voimistuu samalla, jotta elimistö pystyy käyttämään hyväksi lisääntyneen energiatarpeen. Mutta diabeetikolla saattaa olla insuliinia liian vähän veressä, joten sokeria ei pystytä käyttämään hyväksi, jolloin verensokeritaso nousee.
Siellä lääkäri ehdotti pistämään ennen rankkaa liikuntaa lyhytvaikutteista esim. 1 yk. Ei siis pikaa, joka tehoaa liian nopeasti.

Itse tässä ihmettelen 11 v poikani kesämenoja, miten selvitään. Ensin urheilukoulu, 4 h liikuntaa päivässä, sitten partioleiri missä mennään koko päivä ja syksyllä leirikoulu urheiluopistossa 5h ohjattua liikuntaa päivässä.
Onneksi on lääkäri maanataina, jos saisi jotain opastusta.
Kirjattu

**DONOTDELETE**

• Vieras
« Vastaus #68 : Toukokuu 28, 2004, 15:20:00 ip »

Olenkin tuota konstia kokeillut: 2 yksikköä pikaa ennen salitreeniä ja treeni muuten luistaa hyvin ja insuliinihan tunnetusti myös kasvattaa lihasta. Silloin sokeri on rankan treenin jälkeen yleensä sama kuin ennen treeniä. Mutta onhan siinä tietty hypovaara, jos/kun vs ei aina käyttäydykään samalla tavalla.
Kirjattu

Linkkejä

Osallistu Diabetes arjessa -kyselyymme

Julkaistu 07.08.2020 | 10:59