Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6989 jäsentä  •  418480 viestiä  •  20020 aihetta

Kirjoittaja Aihe: Liikunna laihdutusvaikutus hyödytöntäkö hypoissa  (Luettu 7660 kertaa)

1000

• Jäsen
Re: Liikunna laihdutusvaikutus hyödytöntäkö hypoissa
« Vastaus #30 : Toukokuu 24, 2004, 14:46:00 ip »

d1 nainen

Aamupalan jälkeinen liikunta tuottaa sinulle selvästikin tutun ongelman. Kokeile joskus seuraavaa: jos esim aamulla verensokeri olisi n. 10,0 mmol/l niin ennen töihin lähtöä=> jätä lyhytvaikutteinen kokonaan pistämättä ja syö esim. 1 banaani. Tällöin verensokeri ei ainakaan laske liian nopeasti ja saatat jopa välttyä hypoilta.
Kirjattu

**DONOTDELETE**

• Vieras
« Vastaus #31 : Toukokuu 24, 2004, 14:57:00 ip »

1000

Niin puhun sellaisesta liikunnasta, johon luen reippaan kävelyn, pyöräilyn, sauvakävelyn, jumpan..., koska oletin daddan viittaavan suositus-maininnallaan sellaiseen. Hän ainakin mainitsi uinnin ja jumpan.

Ymmärrän, että osa harrastaa rankempaa liikkumista, mutta olettaisin, että suurimmalle osalle liikkuvista diabeetikoista liikunta on kevyempää. Vai puhunko nyt koko ajan eri asiasta kuin te muut?
Kirjattu

dadda

• Lentävä kynä
  • DM1v.-91->/Veo+humalog+metformiini/KHH
« Vastaus #32 : Toukokuu 24, 2004, 17:53:00 ip »

et käsittääkseni... kyllä mie ihan tuollaistakin liikuntaa tarkoitin. Mulle koiran juoksutus+pitkähkö työmatka pyöräiltynä heti aamupalan jälkeen olis kyllä jo niin "rankkaa" liikuntaa että se ois otettava huomioon jo aamupalalla, toisaalta olisi pakko pistää hieman kun yön jäljiltä ei olisi insua juurikaan ja toisaalta varmaankin mentäisiin hypoille ilman kunnon tankkausta.

Mut eihän tuollaisissa arkijutuissa tosiaan voi odotella, mutta esim. ohjattuun liikuntaan tai vastaavaan voi vaikuttaa, eli ajoittaa syömisen/pistämisen reilusti aiemmaksi. Ja tosiaan puhuin suosituksesta, käytäntöhän on itse kullakin toinen, kuten tiedetään. Mahtavaa että sulla toimii noin! kaikilla ei, ja se on hyvä ottaa huomioon jos liikuntahypot on ongelma.

Tosiaan, eihän liikuntatankkauksen tarvi olla ylimääräistä, vaan päivän ruokavalion/kalorimäärän  sisään mahtuva "ateria" tai välipala, jonka syö jo etukäteen varautuen, eikä vasta kun voimat menee lenkkipolulla. Liikunnan muuttuessa säännölliseksi tuohon voi varautua jo perusinskassakin, ja vasta säännöllisenähän liikunnalla voi olla painonhallintavaikutuksia, ja lisäksi yhdistettynä ruokavalioon.
Kirjattu
Minulla on kaksi silmää, kaksi korvaa ja yksi suu. Kun vielä oppisin käyttämään niitä samassa suhteessa..

LIISA (v.m -67-)

• Lentävä kynä
« Vastaus #33 : Toukokuu 24, 2004, 20:55:00 ip »

1000:lle En omista syke mittaria mutta kyllä mä ainakin hengästyn juostessani.Hiihto lenkit vedin välillä liiankin kovalla sykkeellä.Olen nuorena harrastanut kilpa urheilua.Kenties olen sitten geneettinen ihme.Mahalaukkukin on venynyt kahvilla,niin ettei yks 40 grammaa mysliä ja pieni tilkka maitoa sielä paina häiritsevästi.Mutta korkeilla sokereilla juokseminen on huomattavasti hankalampaa kun normaali arvoilla.Nyt olen pyrkinyt juoksemaan hitaampaa kuin muina vuosina.Hiihtoa harjoittelin ohjatusti.Oli oikein valmentajakin joskus -80-luvun alussa.Liian yksipuolisella treenillä voi saada ajan mittaan ongelmia,jotenka pyrin tekemään lenkkejä eri nopeuksilla.Ei välttämättä kunto parane jos vetää aina täpöt.Itselleni liikunta on ilon tuottamista eikä kulmat kurtussa pakkomielteistä puurtamista.
Kirjattu
G 640+ Humalogi

**DONOTDELETE**

• Vieras
« Vastaus #34 : Toukokuu 24, 2004, 21:46:00 ip »

En voi enää jättää lyhytvaikutteista aamulla pistämättä, koska minulle määrättiin uudeksi insuliiniksi mixtard, jossa on 30 % lyhytvaikutteista. Humalog-annokseni aamulla on ollut 2 yksikköä, nyt uusi Mixtard-annos aamulla 22 yksikköä. En meinaa uskaltaa pistää sitä, koska siinähän on noin 6 yksikköä lyhytvaikutteista ja tuo 2 yksikköä humalogia on ollut liikaa.
Kirjattu

**DONOTDELETE**

• Vieras
« Vastaus #35 : Toukokuu 24, 2004, 22:24:00 ip »

Siis Novomix on tämä uusi eikä Mixtard. Ja siinä tuo lyhytvaikutteinen vastaa humalogia. Tuntuu hurjalta 3-kertaistaa lyhytvaikutteisen annos, kun entinenkin ongelma on nimenomaan aterioiden jälkeiset liian matalat. Mutta näin lääkäri määräsi.
Kirjattu

1000

• Jäsen
« Vastaus #36 : Toukokuu 24, 2004, 23:35:00 ip »

D1-nainen

Suosittelen että harkitset insuliinin muuttamaista eri merkkiin mikäli hoito ei toimi. Toinen vaihtoehto voisi olla, että pistät aamuinsuliinin esim. vasta klo 11 vaikka lounasta edeltävästi.
Lääkäri on virkamies, ei sen enenpää. Jos haluat muuttaa hoitoa ja insuliinia, niin se kyllä onnistuu. Kirjasta lukemalla ei voi oppia toisen ihmisen yksilöllistä elämänrytmiä>Sinä tiedät varmasti parhaiten oman hoitosi jamiten elimistösi käyttäytyy eri tilanteissa.
Kirjattu

1000

• Jäsen
« Vastaus #37 : Toukokuu 24, 2004, 23:56:00 ip »

Liisa 67.

On tietysti yksilöllistä, miten keho reagoi ruokailun jälkeiseen liikuntaan. Ja en voi muuta kuin olla tyytyväinen, että olet saanut systeemin toimimaan, jo 33-vuotta diabetesta takana.

Osaat vähentää humalog-annoksen sopivasti puoleen ennen liikuntasuoritusta ja samalla verensokerisi kestävät kohtuu hyvissä arvoissa. Itselläni insuliinin pistäminen ennen lenkkiä on lähes itsemurha. N. 30minuutin juoksun jälkeen verensokeri aloittaa huiman laskun, vaikka olisi syönyt niin, että verensokeri on lähellä 20.0 mmol/l liikkeelle lähtiessä. 1h:n juoksun jälkeen verensokeri on yleensä normaalistunut.

Sinä tykkäät liikkumisesta hymyissä suin ja nautit ilmeisesti siitä=> hienoa!

Itse saan nautintoa vasta, kun todella ponnistelen ja usein mitä kovempaa, sitä parempi olo myöhemmin illalla. Tosin yleensä olen niin väsynyt juoksun jälkeen, etten jaksa muuta kuin rentoutua ja vähän lueskella tai kattoo tv:tä.

Edelliskesänä pidin muutaman lepopäivän kolmen kuukauden aikana. Ehkä treeniä tuli liikaa, koska sain aivokuumeen(enkefaliitin) ja vietin kuukauden sairaalassa. Keho näemmä kertoi, että tarvitaan lepoakin. Lääkäri sanoi että, jos olisit ollut 2h kauemmin tajuttomana, niin hoito ei olisi ollut perusteltua. Onneksi selvisin ja nyt juoksu kulkee taas, järkeä ehken enemmän mukana..
Kirjattu

Placebo

• Intoilija
« Vastaus #38 : Toukokuu 25, 2004, 00:28:00 ap »

Minulla on viimeaikoina alkanut esiintyä tosi voimakasta verensokerin nousua kuntosalitreenin aikana. Tänäänkin salilta palatessa 19 mmol/l ja poljin vielä kuntopyörää parikymmentä minuuttia kuntosalin jälkeen! Ehkä tuossa lähtöarvo oli normaalia korkeampi, mutta yleensä sokerit ovat kuitenkin yli 12 salipäivinä kun normaalin työpäivän jälkeen yleensä reippaasti alle kymmenen. Olo on salilla ollessa ihan hyvä ja energinen ottaen huomioon että treenaan yleensä heti töiden jälkeen. Eli edellisestä ateriasta on usein yli 5 tuntia. Lienee jotain tekemistä noiden adrenaliini-, noradrenaliini- ja dopamiinitasojen nousun kanssa. Hyporeaktiosta ei ainakaan ole kyse. Mitenköhän terveen ihmisen keho salitreeniin reagoi? Pumppaamalla insuliinia? Tuntuisi aika hurjalta normaalisokereilla pistää humalogia ennen treeniä, ja vieläpä syömättä mitään. Sekin on erikoista että aiempina vuosina tällaista ei ole ilmennyt. Johtuneeko sitten lantuksesta ja siitä että sen vaikutus alkaa olla juuri iltapäivän tunteina heikko (pistän klo 21 illalla). Pitää vissiin alkaa käymään salilla aamuisin.  
Kirjattu

**DONOTDELETE**

• Vieras
« Vastaus #39 : Toukokuu 25, 2004, 09:26:00 ap »

Mulla alkoi myös Lantuksen myötä salitreeni nostamaan sokereita. Ja mitä rankempi treeni sen korkeammalle. Saa nähdä mitä tuo uusi nyt sitten tekee, kun siinä ei voi lyhytvaikutteisen osuutta muuttaa liikunnan eikä syöntien mukaan vaan se on se 30%.

(Olen koko yön pähkäillyt tätä sekoiteinsuliiniongelmaa, että miten ihmeessä sovellan kun nyt tulee lyhytvaikutteista sitten vain kaksi kertaa vuorokaudessa eli aamulla ja illalla ja molemmissa isot annokset; veikkaan, että siinä käy niin, että väliajoilla sokerit nousee liikaa ja sitten lääkäri käskee taas nostaa insumääriä, joka taas aiheuttaa aterianjälkeisiä hypoja kun tuo lyhytvaikutteisen annos on niin iso)
Kirjattu

Rinkeli

• Jäsen
« Vastaus #40 : Toukokuu 25, 2004, 09:48:00 ap »

D1-nainen,

onko sinulla nyt lainkaan käytössä pelkkää lyhytvaikutteista? Minullakin oli viitisen vuotta sitten sekoiteinsuliini käytössä aamuisin ja päivällisellä mutta kyllä silti lounaalle tarvittiin pelkkää lyhytvaikutteista. Ja silloin oli sekoiteinsuliinissa Actrapidia, jossa on sentään pidempi vaikutus.

Tuollaisella kahden pika/pitkä-insuliinipiikin systeemillä minulla olisi joko hypo aamiaisen jälkeen tai >20 sokerit lounaan jälkeen...

Ja nyt meni komeasti otsikon vierestä  
Kirjattu

dadda

• Lentävä kynä
  • DM1v.-91->/Veo+humalog+metformiini/KHH
« Vastaus #41 : Toukokuu 25, 2004, 14:03:00 ip »

tuntuu hassulta että paljon liikkuvalle ihmiselle määrätään lääkitys jota ei voi säätää liikunnan mukaan, varsinkin jos aterian jälkeiset hypot ovat olleet ongelma? Mitkä olivat lääkärin perustelut muutokselle? tietääkö hän liikuntaharrastuksestasi?
Kirjattu
Minulla on kaksi silmää, kaksi korvaa ja yksi suu. Kun vielä oppisin käyttämään niitä samassa suhteessa..

Placebo

• Intoilija
« Vastaus #42 : Toukokuu 25, 2004, 14:26:00 ip »

Itse ainakin säädän sokereita syömällä enemmän sitten liikunnan jälkeisenä iltana, en vähentämällä lantusta. Suurempi ongelma on jos ei pääse salille esim. pariin viikkoon. Sitten on jo ensimmäisen viikon jälkeen pakko alkaa nostamaan lantusannoksia tai muuten on aamuarvot taivaissa.

Diabeetikon käsketään liikkua, mutta lyhyellä aikavälillä liikunnalla on kuitenkin tasapainoa häiritsevä/heikentävä vaikutus. Varsinkin jos kyseessä on tällainen pari kertaa viikossa epäsäännöllisesti tapahtuva intensiivinen liikunta. Joskus miettii kuinka helppoa olisi säätää annokset kohdalleen kun ei liikkuisi ollenkaan. Nyt täytyy laskea aina montako päivää on edellisestä salikäynnistä ja sumplia jokainen hiilarigramma sen mukaan.

Tämä on tämmöistä tikanheittoa joka ilta. Tähdätään siihen seiskaan, mutta joskus menee kolmoseen ja joskus kymppiin. Sitten pitää vielä ottaa huomioon montako tuntia sitten on pistetty edellinen humalog, ja edellinen lantus, eli missä kohdassa vaikutuskäyrää ollaan menossa mittaushetkellä. Joskus kun haluaa mennä nukkumaan jo 23:30 ja joskus voi valvoa kahteenkin. Onko odotettavissa että arvo vielä laskee, pysyy samana vai nousee? Myös nautitun proteiinin määrä ja ruoan kuitupitoisuus saattaa vaikuttaa yö-sokereihin. Huoh.
Kirjattu

**DONOTDELETE**

• Vieras
« Vastaus #43 : Toukokuu 25, 2004, 18:16:00 ip »

Olen kyllä kertonut lääkärille harrastavani paljon liikuntaa, mutta ei ole ottanut siihen kantaa. Syy insuliinin muutokselle on - kuinkas ollakaan - korkea hba1. Minulle pitäisi olla sellainen insuliini, jonka alkuvaikutus on heikohko, mutta vaikutus voimistuuu muutaman tunnin päästä. Actrapidilla tasapainoni oli loistava, pikainsuliini ei ole sopinut missään vaiheessa, mutta siihen painostettiin siirtymään. Actrapidista humalogiin siirtyessäni hba1 nousi 5,7:stä yli 12:een.
Kirjattu

LIISA (v.m -67-)

• Lentävä kynä
« Vastaus #44 : Toukokuu 25, 2004, 22:44:00 ip »

1000    Nyt laskin sykkeeni n.30 minuutin juoksun jälkeen 144.Olikin yllätys.Lähdin juokseen n.4 tuntia aterian jälkeen.En syönyt mitään,join vain morttelon kahvia.Sokeri oli korkea kun läksin.Tuli alas päin 4 pykälää.Syy siihen miksi lähdin juoksemaan oli se että sokerini ei laskisi aamuksikaan jos en kävisi lenkillä.Pyöräilin kyllä 6-vuotiaan kanssa 12km,mutta sitä nyt ei voi liikunnaksi noteerata.Mä oon säätänyt ton Lantus annokseni niin et jos oon liikkumatta sen sit huomaa heti aamu sokereissa.Mä en tiedä Lantuksen viive vaikutuksesta yhtikäs mittään.Mulla se vaikuttaa heti tässä ja nyt.
Kirjattu
G 640+ Humalogi

Linkkejä