Kohtauspaikka



Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6989 jäsentä  •  418480 viestiä  •  20020 aihetta

Kirjoittaja Aihe: Liikunna laihdutusvaikutus hyödytöntäkö hypoissa  (Luettu 7680 kertaa)

Guest

  • Vieras
Liikunna laihdutusvaikutus hyödytöntäkö hypoissa
« : Toukokuu 10, 2004, 10:58:00 ap »

Hei!
Minua harmittaa, kun lähes aina joudun liikkuessani syömään ylimääräistä,vaikka yritän laihduttaa. Kuluttaako tavallinen juoksulenkki siis yhtään,jos joudun kuitenkin syömään/juomaan mehua? Olen kyllä vähentänyt insuliiniakin,mutta yleensä ehkä noin joka kolmas lenkki silti menee juodessa mehua ja kävellessä rauhallisesti sekavassa mielentilassa. Tämä on ärsyttävää,koska joudun ponnistelemaan suuresti että jaksan lähteä lenkille ja kun joskus jaksan, kaikki hyöty tuntuu menevän hukkaan juodun mehun alle.
Kirjattu

Marja68

  • Intoilija
  • Viestejä: 236
Re: Liikunna laihdutusvaikutus hyödytöntäkö hypoissa
« Vastaus #1 : Toukokuu 10, 2004, 11:07:00 ap »

Mä joudun myös tankkaamaan ennen lenkkiä sokerit aika korkeeelle, 9-10 tasolle. Silti lenkin jälkeen sokrut yleensä 3-4. Mä juoksen yleensä 6-10 km lenkin.

Mä syön ennen lenkkiä jugurttia (sokerista) tai suklaapatukan tms. Siripirit kulkee varalta taskussa, mutta niitä en yleensä joudu ottamaan.

Kyllä siitä liikunnasta silti on hyötyä ja olen laihtunutkin sen avulla.

Silti toi tankkaaminen on ärsyttävää, eikä mulla ainakaan inskojen vähentämiset ole paljoa auttaneet. Tosin ei kannata lähteä lenkille ennen kuin 2-3 tuntia viimeisestä pikasta.
Kirjattu

nulla

  • Vanha tekijä
  • Viestejä: 890
Re: Liikunna laihdutusvaikutus hyödytöntäkö hypoissa
« Vastaus #2 : Toukokuu 10, 2004, 20:40:00 ip »

Vähensittehän sekä pitkä- että lyhytvaikutteista? Tosi kovaa liikuntaa varten minun pitää vähentää molempia. Protaphanin aikaan en uskaltanut lähteä lenkille alle 6:n arvoilla, mutta nyt Lantuksen aikana kyllä onnistuu, jopa ilman hypoja (ei tosin kamalan rankkaa liikuntaa silloin).
Kirjattu

dadda

  • Lentävä kynä
  • Viestejä: 12263
  • DM1v.-91->/Veo+humalog+metformiini/KHH
Re: Liikunna laihdutusvaikutus hyödytöntäkö hypoissa
« Vastaus #3 : Toukokuu 11, 2004, 21:19:00 ip »

lantusta ei kantsi vähentää liikunnan takia, koska se vähennys vaikuttaa vasta parin pvän kuluttua, jolloin ei enää ehkä juoksekaan ja sit on korkeella... saman päivän juoksuihin ei lantuksen vähennys vaikuta.

kantsii siis ennakoida jo edellisestä ateriasta lähtien, jättää sen jäljiltä vähän korkeemmalle ja tosiaan ei pikaa pariin tuntiin ennen liikuntaa.

Lantulla voi olla myös huippuvaikutus, ehkä vois kokeilla juoksulenkkiä eri kellonaikaan jolloin vaikutus olisi matalampi?

Pelkällä juoksulla ei välttämättä laihdu, kyllä ruokavalioonkin pitää kiinnittää huomiota, itse pyrin saamaan hypot pois ja jos oli tosi paljon hypoja, söin vähemmän jotain muuta niin että kalorit pysyi miinuksella.
Kirjattu
Minulla on kaksi silmää, kaksi korvaa ja yksi suu. Kun vielä oppisin käyttämään niitä samassa suhteessa..

**DONOTDELETE**

  • Vieras
Re: Liikunna laihdutusvaikutus hyödytöntäkö hypoissa
« Vastaus #4 : Toukokuu 12, 2004, 14:54:00 ip »

Kiitos neuvoista, eilen kokeilin ennen lenkille lähtöä kahden tunnin odotusta pistoksesta. Vähensin myös ateriainsuliinia kahteen yksikköön ja ennen lenkkiä verensokeri oli 9.5. Kuitenkin kolmen kilometrin hitaan hölköttelyn jälkeen vs oli laskenut 3.5:teen jolloin join tripin. Verensokeri ei senkään vaikutuksesta noussut tarpeeksi, vaan minun piti juoda myös toinen trippi, ja lenkin jälkeen vs oli 5.7. Illalla ei tarvinnut enää pistää lainkaan ja tänä aamuna laskin Lantusta kuudestatoista yksiköstä neljääntoista, koska aion alkaa lenkkeillä joka toinen päivä. Katsotaan nyt, ilmeisesti ainut ratkaisu tähän liikuntaongelmaan on iso tankkaus ennen urheilua ja sen aikana, jolloin laihdutus ei ole varmaan yhtä nopeaa...
Kirjattu

dadda

  • Lentävä kynä
  • Viestejä: 12263
  • DM1v.-91->/Veo+humalog+metformiini/KHH
Re: Liikunna laihdutusvaikutus hyödytöntäkö hypoissa
« Vastaus #5 : Toukokuu 12, 2004, 15:18:00 ip »

juu ja se toinen ratkaisu on nimenomaan juosta joka päivä, jolloin lantusta voi laskea pysyvästi, ja sitten pistellä enemmän pikaa niinä päivinä kun ei juokse. tsemppiä!
Kirjattu
Minulla on kaksi silmää, kaksi korvaa ja yksi suu. Kun vielä oppisin käyttämään niitä samassa suhteessa..

Nikka

  • Vanha tekijä
  • Viestejä: 1108
Re: Liikunna laihdutusvaikutus hyödytöntäkö hypoissa
« Vastaus #6 : Toukokuu 12, 2004, 21:44:00 ip »

Sama vika täällä..
Toisaalta kohtuullinen tankkaaminen ennen8ei siis tolkuton) liikuntaa tai liikunnan ajoittaminen 1-1.5 t ruoan jälkeen ei rysäytä sikereita niin alas, että hypoihin asti menisi.Ja jos menee, ei tarvitse tankata niin kamalasti,jos on varautunut etukäteen.

Tämä siis vain minulla.

Voihan sitä liikuntasyömistä koittaa vähentää muusta energiansaannista mutta kohtuudella,koska jos ei mitään syö,ei laihdukaan..
Kirjattu

1000

  • Jäsen
  • Viestejä: 103
Re: Liikunna laihdutusvaikutus hyödytöntäkö hypoissa
« Vastaus #7 : Toukokuu 22, 2004, 20:13:00 ip »

Hei!

Minulla on sama ongelma lenkkeilyn kanssa, verensokerit laskevat aivan tajuttomasti, erityisesti sen jälkeen kun protaphan vahdettiin lantukseen.

Nyt teen niin, etten pistä lyhyttä ollenkaan ja verensokeri nousee ennen lenkkiä 17.9mmol/l reilun tunnin juoksun jälkeen ollaan jossain 3.9mmol/l arvoissa. Juoksen päivittäin ja verensokeri kontrolli on välillä yhtä vuoristorataa..
Kirjattu

**DONOTDELETE**

  • Vieras
Re: Liikunna laihdutusvaikutus hyödytöntäkö hypoissa
« Vastaus #8 : Toukokuu 22, 2004, 22:49:00 ip »

Minä liikun paljon ja usein juuri syömisen ja pistämisen jälkeen heti. Silloin verensokerin laskun voi huomioida vähentämällä pikaa eikä tarvitse erillistä tankkausta, kun liikuntaruoka on samalla aamupala/ lounas/ päivällinen. Kun liikkuu heti insuliinin vähentämisen jälkeen, ei sokeri ehdi nousta pistämisen ja liikkumisen välissä.

Olen laskenut, että esim. mehu, marjat, hedelmät sisältävät niin vähän kaloreita, että vaikka liikkumisen takia syön ylimääräistä, silti kulutus on ruokaa suurempi. En oikein tajua, miksi joku syö liikuntaan tai hypoihin suklaata, jossa on hirveesti rasvaa.

Kun koirani oli vielä nuori ja jaksava (nyt 13v.), kävelimme joka päivä n. 3 tuntia, lisäksi saattoi tulla pyöräilyä kun ei ole ajokorttia. Tätä oli yli 10v. säännöllisesti. Saattoi syödä mitä vaan, paino oli aina sama ja oppi liikunnan vaikutuksen kroppaansa. Nyt on hankalampaa, kun liikuntaa on vähemmän ja päässä on diabeteksen hoito liikkuvan ihmisen kohdalla. Ja nyt joutuu miettimään mitä syö...
Kirjattu

LIISA (v.m -67-)

  • Lentävä kynä
  • Viestejä: 2594
Re: Liikunna laihdutusvaikutus hyödytöntäkö hypoissa
« Vastaus #9 : Toukokuu 22, 2004, 23:30:00 ip »

Mä lähden juoksulenkille aika usein syömisen jälkeen.syön n.40-50hh.Pistän humalogia 2 yksikköä.Jos en liiku pistän 3-4.Lantus sopii mulle paremmin kun prota.En ole yrittänytkään enään laihdutella.Sen jälkeen kun menin töihin.On tohon vattanahkaan kivampi pistää kun on mistä ottaa kiinni ala vatsassa.En nyt mikään hirvee punkerokaan ole Bmi:22.
Kirjattu
G 640+ Humalogi

1000

  • Jäsen
  • Viestejä: 103
Re: Liikunna laihdutusvaikutus hyödytöntäkö hypoissa
« Vastaus #10 : Toukokuu 23, 2004, 12:44:00 ip »

Maaria

olet oikeassa, kun sanoit, että on järkevää liikkua heti ruuan jälkeen=> tällöin ei tarvitse erillistankkausta, koska voi vähentää suoraan pikainsuliinia. Neuvosi toimii varmasti, jos liikunta on kävelyä koiran kanssa. Jos haluat "vauhdikkaampaa liikuntaa" esim. treenaat thai-nyrkkeily kilpailuihin ja haluat juosta reilun tunnin mittaisen lenkin niin kovaa, kun kintuista pääsee, niin silloin ei ole mahdollista syödä ateriaa ennen juoksua, koska se tulee oksennuksena ulos melko pian..
Kirjattu

**DONOTDELETE**

  • Vieras
Re: Liikunna laihdutusvaikutus hyödytöntäkö hypoissa
« Vastaus #11 : Toukokuu 23, 2004, 15:41:00 ip »

Niin, mulla tulee jatkuvasti lisävälipaloja liikunnasta, joten olen jo vuosia syönyt pääsääntöisesti pieniä lounaita/ päivällisiä. Esim. 30-50 g hh. Jos ei ole liikuntaa, niin hiilariruokien lisäksi syön usein kasvisruokia, joista ei tule hiilareita, mutta tekevät syömisestä oikean aterian. Eilen söin lounaaksi leipää, maitoa ja kasviksilla täytettyä kesäkurpitsaa.

Varmasti rankka liikunta on oma juttunsa, toivottavasti siihenkin tulee vinkkejä.

Pitää vielä sanoa tällä palstalla usein toistuvasta kommentista, että Lantuksen muutokset näkyvät vasta päivien jälkeen, ettei se ainakaan minulla pidä paikkaansa. Minulla annoksen muutos näkyy heti. Jälleen huomaa, kuinka eri tavalla hoito pelaa eri ihmisillä.
Kirjattu

**DONOTDELETE**

  • Vieras
Re: Liikunna laihdutusvaikutus hyödytöntäkö hypoissa
« Vastaus #12 : Toukokuu 23, 2004, 17:05:00 ip »

Vielä sen verran, että minusta homman juju on ajoittaa pikainsuliinin vähennys ja/tai tankkaus niin, ettei sokeri nouse ylös ennen liikuntaa. Eli miksi jäädä tankkauksen jälkeen odottamaan korkeita sokereita? Jos sokeri on 18 mmol liikunnan alkaessa, niin silloin saattaa elimistö tuottaa ns. vastavaikuttajahormoneita, jotka liikunnan lisäksi laskevat sokeria. Ja jos hypo tulee liikunnan jälkeen, niin eikö kannata syödä vielä jotakin välittömästi liikunnan loputtua?

Olisi loistava juttu, jos Diabetes-lehti tekisi jonkun jutun liikunnasta ja lantuksesta!
Kirjattu

**DONOTDELETE**

  • Vieras
Re: Liikunna laihdutusvaikutus hyödytöntäkö hypoissa
« Vastaus #13 : Toukokuu 23, 2004, 17:07:00 ip »

Siis onko olemassa jotain verensokeria laskevia vastavaikuttajahormoneja? Olen kyllä kuullut insuliinin vastavaikuttajista, jotka nostavat verensokereita, mm. adrenaliini ja kortisoli (tai jotain).
Kirjattu

**DONOTDELETE**

  • Vieras
Re: Liikunna laihdutusvaikutus hyödytöntäkö hypoissa
« Vastaus #14 : Toukokuu 23, 2004, 17:12:00 ip »

Näin minä olen käsittänyt, mutta en toki ole mikään ammattilainen. Kertokaa joku, jos on tarkkaa tietoa. Ainakin minulla korkeista saattaa kääntyä liian matalaksi helposti.
Kirjattu
 

Linkkejä








Osallistu Diabetes arjessa -kyselyymme

Julkaistu 07.08.2020 | 10:59