Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6989 jäsentä  •  418480 viestiä  •  20020 aihetta

Kirjoittaja Aihe: Liikunna laihdutusvaikutus hyödytöntäkö hypoissa  (Luettu 7679 kertaa)

LIISA (v.m -67-)

• Lentävä kynä
Re: Liikunna laihdutusvaikutus hyödytöntäkö hypoissa
« Vastaus #45 : Toukokuu 25, 2004, 23:09:00 ip »

D-1 Naiselle.Mulla oli joskus -97-98 hetken käytössä aamulla actrabid ja sitten puolilta päiviltä 50/50 Mixtart ja päivälliselle actrabid ja iltapalalle 10/90 Mixtart.HBA 1C Nousi lähelle 10.PROTAPHAN ACTRABID lääkityksellä meni molemmat raskaudet.Protakin oli vain yhtenä piikkinä.Tulee sellainen mieleen että syötkö tarpeeksi hiilareita päivässä.Mulla oli ongelma sitten kun prota oli kahtena piikkinä.Yöt matalia ja aamut 24-27 väliltä.Jos sain yö hypot estettyä ne siirtyi aamupäivään.Saatoin tankata ylimäärästä n.90hh edestä.Välillä ajatteli kun joutu pitään vapaata liikunnasta ja lääke annos vaivaiset 2yksikköä ja hypo puskee tuleen aamu palankin jälkeen,että onko koko touhussa mitään järkeä.Olisi ollut helpompi siinä vaiheessa heittää hanskat tiskiin.Painokin vain nousi.Onneksi toi Lantus ja humalogi ovat poistaneet suurimmaksi osaksi ongelmat.Tulin siihen tulokseen,et maksan glugoosi varastot tyhjenivät täysin,koska unelmoittin unelma vartalosta ja pihtasin syömistäni,jotka kuitenkin jouduin syömään tilanteen pakosta lisän kera.
Kirjattu
G 640+ Humalogi

**DONOTDELETE**

• Vieras
« Vastaus #46 : Toukokuu 25, 2004, 23:51:00 ip »

Liisa

Etkö pidä 12 km pyörälenkkiä liikuntana siksi, ettei se ole mittapuusi mukaan tarpeeksi rankkaa vai siksi, ettei se riitä laskemaan sokeria esim. mainitsemaasi 4 mmol? Kiinnostaa se, että eikö sinulla kevyempi fyysinen rasitus vaikuta sokruihin. Mulla tuo 4 mmol ja enemmänkin tippuisi jo kodin imuroinnilla, 0,5 km päässä olevalla kioskilla käynnillä (kävellen), seksillä... Verensokeri reagoi minulla helposti. Voin vaan kuvitella minkälaista mun olisi harrastaa jotakin tosi tehokasta lajia...
Kirjattu

**DONOTDELETE**

• Vieras
« Vastaus #47 : Toukokuu 26, 2004, 10:10:00 ap »

En ehkä ole oikea ihminen neuvomaan, kun omat vs on ihan sekaisin, mutta Maaria, onkohan sinulla liian suuret insuliiniannokset, jos imurointi tai puolen kilsan kävely laskee sokereita.

Ja mitä omiin hiilariannoksiini tulee, niin varmasti niitä on liian vähän ja ihan tarkoituksella, kun tekisi mieli päästä tästä ylipainosta eroon. Kun ei se ainakaan liikunnalla lähde, kun nyt jo liikun useita tunteja päivittäin (ja olen liikkunut jo muutaman vuoden). Syön hiilaria korkeintaan 20g/ateria. Tosin on varmaan pakko alkaa syömään enemmän, kun lääkäri määräsi niin isot insuliiniannokset. Tai sitten yksinkertaisesti pistän vähemmän kuin on määrätty (ja olen taas hankala potilas, joka ei tottele lääkärin määräyksiä).
Kirjattu

**DONOTDELETE**

• Vieras
« Vastaus #48 : Toukokuu 26, 2004, 11:41:00 ap »

En usko insuliiniannoksia liian suuriksi. Jos säädän annokset kevyttä liikunta kestäviksi, niin liikunnan puuttuessa sokerit onkin korkeella. Arkisin työaika menee lähinnä tässä koneella, joten en voi ajatella insuliineja niin, että pieni liikkuminen olisi se normaali tila.

Olen tosi insuliiniherkkä ja vs reagoi helposti. Siksi sitä onkin vaikea pitää kurissa. Mulla 10 g hh tai 1 yks insuliinia laskee/ nostaa sokeria ainakin 5 mmol.
Kirjattu

dadda

• Lentävä kynä
  • DM1v.-91->/Veo+humalog+metformiini/KHH
« Vastaus #49 : Toukokuu 26, 2004, 13:55:00 ip »

jep, sama homma mulla, toi insuliiniherkkyys. Ja myös sokeriherkkyys. Uskomatonta miten hypon ja korkeiden välillä voikin olla ateriainskassa vain 0,5 ky:n ero! ja siihen liikunta lisäksi. Onneksi pumpulla voi annostella 0,5 ky:n välein ja kaikki menee tarkasti elimistöön - ei voi kuin kuvitella miten suuri osa aiemmista heittelyistä johtui vuotavista neuloista, epäluotettavista kynistä...
Kirjattu
Minulla on kaksi silmää, kaksi korvaa ja yksi suu. Kun vielä oppisin käyttämään niitä samassa suhteessa..

LIISA (v.m -67-)

• Lentävä kynä
« Vastaus #50 : Toukokuu 26, 2004, 20:32:00 ip »

En pidä 12km pyöräilyä lapsen kanssa liikuntana.rauhallisen tempon vuoksi.Samoin en pidä muutaman kilsan kävelyä.Kyllä se yksi yksikkö mullakin laskee sokereita monta millimoolia.Riippuu tilanteesta.Eilen vain kävi ton Lantus kynän kanssa sellainen äksidentti,että sokerit oli koholla aamuun asti,vaikka pistin yölläkin rakettia.Lantus valui vaan jotenkin kummasti neulan kierteistä ulos.Hypo tulee vaikka istuessa jos niikseen on.Ja silloin on kyllä lääkettä liikaa.Olen oppinut sumplimaan omia annoksiani aika hyvin.Esimerkiksi siivous päivinä vähennän lyhyt vaikutteista aivan samalla tavalla kun liikkuessani.Jos tiedän olevani toimettomana istuvan autossa hanttimiehenä,pistän enämmän.Tokihan niitä virhe arviointeja välillä sattuu.Naisilla vaikuttaa hormoonitoimintakin.Mulla on lääkärin mukaan pienet insuliini annokset ja hyvin insuliini herkät kudokset.Mun on käsketty odottaa muutama tunti humalogin pistämisen jälkeen ennenkun lähden lenkille.Juostessa varmaan toimiikin,mutta hiihtäessä saan juoda mehun aivan rauhassa hiihto majalla,ettei tarvi murehtia sokerin siitä nousevan.Hiihtolenkkini ovat huomattavasti pidempiä ja kestävät1-3tuntia.Toki voin silloin syödä rauhassa jotakin muutakin.
Kirjattu
G 640+ Humalogi

Iris

• Jäsen
« Vastaus #51 : Toukokuu 26, 2004, 22:04:00 ip »

No voi sun...Kyllä tässä nyt saa sellaisenkin
stressin ja huonommuuden niskaansa...ettet pidä
12 km pyöräilyä hissukseen ja muutaman kilometrin
kävelyä liikuntana!? - Jos mä kävelen tunnin, on
hypo takuuvarmasti mikäli sokrut oli ennen lähtöä
alle 10. Samoin jos pyöräilen 15 km (tosin aikui-
sen vauhtia) niin sama juttu. Kyllä saan tosi
tarkkaan vahtia milloin lähden ja mitä tekemään,
lähes jokaisen n. tunnin liikunnan jälkeen on
pakko mitata ja miettiä. Tosin en olosuhteiden
ja laiskuuden takia pääse joka päivä liikkumaan,
mutta jo puolen tunnin kävely laskee sokruja
n. 2-4 pykälää! En ymmärrä miten te muut sen teet-
te. Vaikka ottaisin inskaa vähemmän ennen lenkkiä
on tilanne sama. Voi elämän kevät sentäs...
Ja esim. perjantaisin, kun käyn oikein superkaup-
paostoskierroksellani, siis matkat autolla. Aamu-
palan jälkeen lähden, otan mukamas tarpeeksi vähän
inskaa, ja kun 2-3 tunnin kuluttua olen kotona
on enemmän sääntö kuin poikkeus, että polvet
tutisten sieltä tulen. Usein jo kaupassa pistelen
Siripirejä poskeen. Huh tätä ihmisen erilaisuutta.
Kirjattu

RAR

• Lentävä kynä
« Vastaus #52 : Toukokuu 27, 2004, 09:54:00 ap »

Iris; et ole ainoa ongelmasi kanssa!
Minulla aivan sama juttu. Vähän enemmän liikuntaa, ihan kevyttäkin, niin jo istutaan penkillä tai pellon laidassa ja tuoremehua ja siripiriä naamaan! Ja jos vähentää inskaa, niin liikunnan jälkeen huidellaan sitten sokerit "tapissa" eli sellaisilla 17-20 arvoilla.  
Ei mikään ihme, etten erityisemmin tykkää liikkua kovin paljon tai ainakaan kovin pitkään. Minulla onkin tapana yleensä kiertää lenkillä ihan kodin lähiympäristössä, että pääsen kotiin mahdollisimman pian. Tämä on siinä mielessä kurjaa, etten myöskään saa painoani putoamaan. Sillä ruoasta en voi enää vähentää. Paino ei nouse, mutta ei kyllä laskekaan. Minulle sopisi varmaankin sellainen säännöllinen liikunta, mutta kun siihen ei ole aina mahdollisuuksia. Tai no, kaikki syyt, jotka estävät liikkumisen, ovat kuulema tekosyitä... Sanoi edesmennyt presidentti Kekkonen aikoinaan.  

Keiju
Kirjattu

Marja68

• Intoilija
« Vastaus #53 : Toukokuu 27, 2004, 11:26:00 ap »

Liikunta-asiasta onkin saatu aikaan tosi mielenkiintoista keskustelua!

Mulla näyttää sokrut käyttäytyvän liikunnana aikana suunnilleen samalla tavalla kuin Liisa-67:llä. Rauhallinen kävely tai pyöräily ei hetkauta sokereita suuntaan tai toiseen, mutta juoksulenkit ja kunnon pyörälenkit pitää huomioida inskoja vähentämällä tai tankkaamalla ylimääräistä.

Kokeilin eilen mysliä ja maitoa ennen lenkkiä ja hyvin pysyivät sokerit, kiitos vinkistä Liisa-67.

Mä en yleensä osaa suunnitella päivääni ja ajankäyttöäni niin, että tajuaisin ajoissa vähentää inskoja. Siksi joudun turvautumaan tankkaukseen ennen liikuntaa.

Lantus-annosta olen taas vähentänyt ja yritän päästä lenkille joka päivä. Jos en mene, niin otan enemmän pikaa, mutta ei niinä päivinäkään sokeri ole noussut älyttömiin. Silti mulla edelleen lantuksen kanssa joka yö sokerit tippuu 4-5 pykälää. Lantusta pistän illalla kahdeksan aikaan 9 yksikköä. En tajua syytä, tarttenkohan mä ollenkaan perusinskaa????

Lenkillä mä käyn yleensä aamulla ja Lantuksen pistän illalla. Pitäisköhän piikki siirtää aamuun? Höh, nyt meni taas vähän aiheen vierestä, mutta aina välillä toi mun Lantus juttu mietityttää, useimmiten pistän vaan rutiinilla ja toimin muuten vs-mittarin mukaan.
Kirjattu

dadda

• Lentävä kynä
  • DM1v.-91->/Veo+humalog+metformiini/KHH
« Vastaus #54 : Toukokuu 27, 2004, 11:30:00 ap »

lantuksen huippuvaikutus (jota ei pitäisi olla) voi hyvinkin sulla osua noihin yön tunteihin, ehkä pistosajan siirto vois auttaa, päivällä helpompi hallita pikainskan/liikunnan/ruuan suhteella? ite menetin toivoni ja siirryin pumppuun mutta lykkyä!
Kirjattu
Minulla on kaksi silmää, kaksi korvaa ja yksi suu. Kun vielä oppisin käyttämään niitä samassa suhteessa..

Miepä vaan

• Vanha tekijä
« Vastaus #55 : Toukokuu 27, 2004, 11:56:00 ap »

Mulla jopa ostoksilla käynti laskee sokereita, että sen suhteen sen voisi nimetä liikunnaksi, vaikkei kävelyvauhti mikään hillitön olekaan...
Kirjattu

**DONOTDELETE**

• Vieras
« Vastaus #56 : Toukokuu 27, 2004, 12:41:00 ip »

Marja68

Mulle lääkäri sanoi Lantuksen vaikuttavan monilla voimakkaimmin pistämisen jälkeisinä tunteina. Itse olen huomannut sen vaikutuksen hiipuvan aivan pistosta edeltävän 1,5 tunnin aikana. Pistän klo 21, jolloin iltaliikunnan aikaan lantus vaikuttaa vähiten. Mutta tässä on varmaan eri ihmisillä eroja.

Ennen kun liikuin 3-4 tuntia päivässä ja vieläpä aika tasaisesti päivän mittaan. Koiran kanssa oli reippaat aamu-, iltapäivä- ja iltalenkit ja lisäksi pyöräilyä. Silloin en jossakin vaiheessa pistänyt protaa kuin yöksi, liikunta vastasi päivän perusinsuliinia. Ennen lantustakin lounaan protan määrä oli mulla 2 yks.

Vaikka olen insuliini- ja liikuntaherkkä niin hypoja ei juuri koskaan tule liikkumisen aikana. Itse asiassa parhaat sokrut olen mitannut runsaan liikunnan päivinä. Muistan kuinka Saanan huipulla mittari näytti 6.4 ja samana iltana 6.7. Huipulle ja takaisin vei minulta 4 tuntia. Tuntuu, että liikunnan aikana kroppa jotenkin tuntee sokeritason ja syömiset menee nappiin siksi.
Kirjattu

080750

• Vanha tekijä
« Vastaus #57 : Toukokuu 27, 2004, 13:02:00 ip »

Voisin edellisen kirjoittajan kanssa olla asioista melkein samalla kannalla. Minulla liikunta ei vaikuta suuntaan eikä toiseenkaan pahemminkaan. Lantuksen pistän aamulla ja yleensä liikunta jää iltaan. Loma-aikoina kyllä lähden useinkin liikkeelle varhain, sillä työhönkin tulen aikaisin. Liikunta on kuulunut elämääni aina (niin kauas, kuin muisti riittää). Myöskään liikunta ei ole vaikuttanut painooni, sillä paino on melkein sama kuin 30-40 vuotta sitten.
Jos olen kotona niin silloin vain syön ja syön ja syön vaikkei olisi tarviskaan -> joten liikkeelle vaan
Kirjattu

Jekku

• Intoilija
« Vastaus #58 : Toukokuu 27, 2004, 15:16:00 ip »

Tosiaan mielenkiintoinen keskustelu tullut tästä liikunta-asiasta. Itse en tunnu saavan sokereita mitenkään kuntoon liikunnan aikana. Välillä verensokerit nousee liikunnasta mutta useimmiten laskee. Mutta taidan kyllä tietää syyn nousuihin, jännitys. Harrastan nimittäin seinäkiipeilyä,joka on aika pelottavaa välillä...
Kirjattu

**DONOTDELETE**

• Vieras
« Vastaus #59 : Toukokuu 27, 2004, 16:34:00 ip »

Voisiko olla niin, että ne jotka liikkuvat paljon ja ovat aina liikkuneet, heidän kroppansa on jotenkin tottunut liikuntaan eikä se laske niin paljon sokereita?
Itse liikun joka päivä, nytkin kesällä taas pyöräilen töihin, aamuin illoin 19 km, eli 38 km päivä, enkä "pidä sitä minään suorituksena". Esim, jos aamulla vs on 6-8 pistän 3 yks humalogia, syön sämpylän ja poljen töihin, vs töihin päästessä on 10 paikkeilla. Eli ei oikein minkään valtakunnan vaikutusta...
Kirjattu

Linkkejä

Osallistu Diabetes arjessa -kyselyymme

Julkaistu 07.08.2020 | 10:59