Kohtauspaikka



Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6989 jäsentä  •  418480 viestiä  •  20020 aihetta

Kirjoittaja Aihe: Liikunna laihdutusvaikutus hyödytöntäkö hypoissa  (Luettu 7686 kertaa)

Pexi

  • Jäsen
  • Viestejä: 146
Re: Liikunna laihdutusvaikutus hyödytöntäkö hypoissa
« Vastaus #15 : Toukokuu 23, 2004, 18:35:00 ip »

Noilla vastavaikuttajahormooneilla kyllä yleensä tarkoitetaan just adrenaliinia ja muita insuliinin vastahormooneita, jotka siis nostaa verensokeria. Jos joku muu kuin insuliini laskee niitä niin kai niitä voitaisiin käyttää hoidossa.
Kirjattu

1000

  • Jäsen
  • Viestejä: 103
Re: Liikunna laihdutusvaikutus hyödytöntäkö hypoissa
« Vastaus #16 : Toukokuu 23, 2004, 18:55:00 ip »

Verensokeria laskevaa vastavaikuttaja-hormonia ei tietääkseni ole olemassa. Sen takia mikään muu hoito ei voi korvata insuliinia.
Vastavaikuttaja hormonit ovat katekoliamiineja, jotka erittyvät lisämunuaisen ytimestä mm. adrenaliini 80%, noradrenaliini 19% ja dopamiini 1%. Edellä mainituista erityisesti adrenaliini kuuluu verensokeria nostaviin hormoneihin. Verensokerin laskiessa n. 3mmol/l adrenaliinin eritys kiihtyy ja maksa pilkkoo sokerin varastomuotoa glykogeenia edelleen glukoosiksi. Seurauksena verensokeri nousee. Samalla ilmenee nk.adrenergiset hypoglykemian oireet kuten vapina, hikoilu, sydämentykytys ja ärtyisyys.

Kortisoli on glukokortikoideista tärkein hormoni, jota erittyy 15-30mg vuorokaudessa. Sen eritys on maksimissaan aamulla(aamulla verensokeri nousee helposti) sekä rasitus ja stressi tilanteissa. Sitä erittyy cortex glandula suprarenaliksen zona fasciculata kerroksesta.=>Suomeksi Lisämunuaisen kuorikerroksen keskiosasta.
Kirjattu

1000

  • Jäsen
  • Viestejä: 103
Re: Liikunna laihdutusvaikutus hyödytöntäkö hypoissa
« Vastaus #17 : Toukokuu 23, 2004, 19:03:00 ip »

Maaria

..jatkoa Ihmettelit, että miksi korkeaa sokeria täytyy odotella?
Vastaus tähän on se, ettei heti syötyä voi harrastaa liikuntaa, jossa mennään täydellä maksimisykkeellä lähes koko ajan. Toisaalta olet oikeassa siinä, ettei ole terveellistä harrastaa voimakasta liikuntaa, kun verensokeri on korkealla. Tällöin on vaara, että maitohappojen pilkkoontuessa elimistön ph-arvo laskee ja elimistö muuttuu astruppiseksi=>happomyrkytyksen riski.

Voimakas liikunta ja sokeritauti on taiteenlaji, jota itse en ainakaan hallitse. Odottelen, että kehitettäisiin edullinen versio verensokerimittarista, joka kertoo jatkuvasti paljon verensokeri on tällä hetkellä. Ehkäpä siitä olisi apua??
Kirjattu

**DONOTDELETE**

  • Vieras
Re: Liikunna laihdutusvaikutus hyödytöntäkö hypoissa
« Vastaus #18 : Toukokuu 23, 2004, 20:16:00 ip »

Kiitokset 1000:lle valaisevista viesteistä! Huomaan, että meidän liikuntamme eivät ole vertailukelpoisia, vaikka itse harrastan nykyään muutakin kuin eläkeikäisen koiran talutusta. Mutta en selvästikään niin voimallista liikkumista kuin sinä.

Mainitsemasi kaltainen mittari olisi tervetullut, monestakin syystä. Liikuntaohjeet, joita diabeetikko saa, ovat usein niin ylimalkaisia ettei niillä tee paljon mitään.

Toivotaan, että palstalle vastailee vielä joku näistä asioista enemmän tietävä.

Hyviä lenkkejä!
Kirjattu

**DONOTDELETE**

  • Vieras
Re: Liikunna laihdutusvaikutus hyödytöntäkö hypoissa
« Vastaus #19 : Toukokuu 23, 2004, 20:28:00 ip »

Itse olen aikoinani saanut sellaiset liikuntaohjeet, että yli puoli tuntia kestävän liikunnan aikana puolen tunnin välein syödään voileipä ja juodaan lasi maitoa. Hmm, saisikohan esim. uima-altaan reunalle tuoda noita leipiä ja maitolasillisia, jos ui pidemmän matkan uimahallissa. Tai voihan sitä poistua altaasta hetkeksi pukukopille tankkaamaan ja sitten taas takaisin altaaseen. Joskus tuntuu siltä, että näissä ohjeissa ei ole paljon käytännön toteutusta ajateltu.
Kirjattu

LIISA (v.m -67-)

  • Lentävä kynä
  • Viestejä: 2594
Re: Liikunna laihdutusvaikutus hyödytöntäkö hypoissa
« Vastaus #20 : Toukokuu 23, 2004, 22:37:00 ip »

Olen oppinut lapsesta saakka lähtemään lenkille heti syötyäni.Ei yleensä tule ongelmia ruuansulatuksen kanssa,jos ei nyt syö hernekeittoa ja pannaria tai perunasoppaa.Leivän ja myslin kanssa pystyn heti lenkille.Mieheni ei pysty.Ilmeisesti 33 vuotta diabeetikkona on kouluttanut ruuansulatus kanavaani.Olen joskus kokeillut odotella humalogin vaikutus ajan loppuun ja lähteä sitten lenkille,joudun kuitenkin syömään esim.banaanin tai juomaan tuoremehua.
Kirjattu
G 640+ Humalogi

1000

  • Jäsen
  • Viestejä: 103
Re: Liikunna laihdutusvaikutus hyödytöntäkö hypoissa
« Vastaus #21 : Toukokuu 24, 2004, 09:46:00 ap »

d1-nainen..

Hyvä pointti!
Kirjattu

1000

  • Jäsen
  • Viestejä: 103
Re: Liikunna laihdutusvaikutus hyödytöntäkö hypoissa
« Vastaus #22 : Toukokuu 24, 2004, 09:53:00 ap »

Liisa

Käytit ilmaisua: "Ilmeisesti 33 vuotta diabeetikkona on kouluttanut ruuansulatus kanavaani.." ymmärrän, että olet tottunut lähtemään lenkille heti ruokailun jälkeen. Ainoa seikka mitä ihmettelen on miten verenkiertoelimistösi jaksaa samanaikaisesti pumpata verenkiertoon vauhtia, jotta solusi saavat happea ja energiaa sekä osallistua ruuansulatukseen?
Tämän selittää joko se ettei liikuntasuoritus ole maksimisykkeellä urheilua tai sitten olet geneettinen ihme!
Kirjattu

tapsa

  • Lentävä kynä
  • Viestejä: 3228
Re: Liikunna laihdutusvaikutus hyödytöntäkö hypoissa
« Vastaus #23 : Toukokuu 24, 2004, 10:40:00 ap »

Lenkillä mennään tyypillisesti 70...80 % sykkeellä, joten ei sitä maksimisykettä yritetäkään tavoitella.
Joissakin lajeissa se ajoittain saavutetaan, mutta tällöin pitäisi kai puhua jo kilpaurheilusta, ei kuntoliikunnasta tai terveysvaikutteisesta urheilusta.
Eikä sitä vatsaa tarvitse piripintaan täyttää ennen liikuntaa.
Olen soveltanut tuota Liisa67:n konstia nuorempana hyvällä menestyksellä, tosin silloin ei ollut pikainsuliineja tarjollakaan ja vs-arvojen kannalta oli vain eduksi, mitä pikemmin niitä liikunnalla saadaan rajoitettua lähemmäksi normaaleja.
Kirjattu
tapsa, d1 vuodesta 1953, Animas-pumppuhoitoa  yli 14 v ja nykyisin Lispro:lla

Miepä vaan

  • Vanha tekijä
  • Viestejä: 775
Re: Liikunna laihdutusvaikutus hyödytöntäkö hypoissa
« Vastaus #24 : Toukokuu 24, 2004, 12:03:00 ip »

Minulle on kerrottu, että sokerit voi nostaa ennen liikuntaa jopa 15 paikkeille ja yli, jos elimistössä on insuliinia, joka estää happamoitumisen. Olen kuullut myös diabeetikoista, jotka harrastavat rankkoja pitkäaikaisia urheilulajeja ja he tankkaavat uskomattomat määrät ennen suoritusta eikä siitä ole mitään pahoja seurauksia.
Kirjattu

1000

  • Jäsen
  • Viestejä: 103
Re: Liikunna laihdutusvaikutus hyödytöntäkö hypoissa
« Vastaus #25 : Toukokuu 24, 2004, 12:11:00 ip »

Tapsa

Riippuu mihin tähtää..
Itse harrastan kilpaurheilua ja pääsääntöisesti juoksulenkit vedän niin kovaa, kun kintuista pääsee. Silloin ajatus ruuasta ei tunnu hyvältä, ennemminkin miettii miten saisi lisää happea:). Terveysvaikuteista harrastamani liikunta ei ehken ole, mutta nautin siitä itse.

Mikäli liikunta tapahtuu hitaammalla tempolla, se mahdollistaa syömisen juuri ennen liikuntaa. Esim. ennen puolimaratonia annan verensokerin nousta noin 20.0 mmol/l paikkeille ja syön lisäksi muutaman banaanin enkä pistä lyhytvaikutteista insuliinia. Silti saan juoda sokerisia urheilujuomia juoksun aikana, ettei verensokeri laske liian alas.
Kirjattu

dadda

  • Lentävä kynä
  • Viestejä: 12263
  • DM1v.-91->/Veo+humalog+metformiini/KHH
Re: Liikunna laihdutusvaikutus hyödytöntäkö hypoissa
« Vastaus #26 : Toukokuu 24, 2004, 12:39:00 ip »

suositus kyllä on, ettei pariin tuntiin syömisen tai pikainsuliinin pistämisen jälkeen harrastaisi liikuntaa, eli ei niin kauan kuin pikainsuliini vaikuttaa, koska liikunta voimistaa sen tehoa valtavasti. Ehkä tuon vaikutuksen oppii laskemaan, mutta itselläni on niin suuri insuliiniherkkyys, että jo ilman liikuntaakin saattaa olla 1 ky/20 hhg liikaa, saati sitten jos liikkuu heti pistämisen/aterian jälkeen- hypot on varma tulos.

Liian korkeilla sokereilla on mahdoton liikkua, ei vain oikeen irtoa, joten liikuntaan pyrin valmistautumaan jo ainakin edelliseltä aterialta lähtien. Yritän syödä ja pistää siis n. 2 h ennen liikuntaa, niin että sokerit on kohtuukorkealla, ei liian muttein liian matalallakaan (n. 10 pintaan ja alle) ennen liikuntaa, ja vielä olisi pikan häntävaikutusta aavistus verenkierrossa. Liikunta nostaa sokereita, jos inskaa ei verenkierrossa ole tarpeeksi. Mittailua ja mehua liikunnan aikanakin (jopa jumpassa, mutta kyllä uimassakin käyn välillä pukkarissa mittaamassa ja tankkaamassa), ja jälkeen mittaus ja tankkausta, samoin yötä varten pitää valmistautua vähentämällä pikaa ja syömällä hitaita hiilareita.

Nyt pumpun kanssa en ole vielä edes uskaltanut yrittää liikuntaa, koitan hakea ensin normaliannokset.
Kirjattu
Minulla on kaksi silmää, kaksi korvaa ja yksi suu. Kun vielä oppisin käyttämään niitä samassa suhteessa..

**DONOTDELETE**

  • Vieras
Re: Liikunna laihdutusvaikutus hyödytöntäkö hypoissa
« Vastaus #27 : Toukokuu 24, 2004, 12:48:00 ip »

Minä olen vuosia liikkunut syömisen jälkeen. Kannattaa jonkun kerran vähentää insuliinia niin paljon, että sokeri on liikunnan jälkeen korkea ja sitten päätellä sopiva määrä.

Sitä paitsi aktiivista elämää elävä, autoton ihminen EI VOI välttää aina liikuntaa. Esim. minulla on ollut aika tavallista, että heti aamupalan ja pistämisen jälkeen koiran kanssa 3-5 km lenkki ja sitten pyörällä opiskelupaikalle/ töihin 3-5 km. Tosi aikaisin saisi herätä, jos meinaisi odotella vielä sen 2 tuntia tuossa.

Nykyään töitten parissakin saattaa tulla päivän mittaan pyöräilyä 10-15 km päivässä. Puhumattakaan niistä ihmisistä, jotka tekee jotakin fyysisesti raskasta työtä.
Kirjattu

1000

  • Jäsen
  • Viestejä: 103
Re: Liikunna laihdutusvaikutus hyödytöntäkö hypoissa
« Vastaus #28 : Toukokuu 24, 2004, 12:55:00 ip »

Maaria

Nyt puhut nk.hyötyliikunnasta, jota tekee lähes jokainen päivittäin. Urheilu on kuitenkin eri asia. Urheilun jälkeen tulee hiki ja vaatteita on vaihdettava.

Mutta silti on hienoa, jos systeemisi toimii. Liikunta ,varsinkin kevyt ja säännöllinen on parempi kuin raju ja epäsäännöllinen.
Kirjattu

**DONOTDELETE**

  • Vieras
Re: Liikunna laihdutusvaikutus hyödytöntäkö hypoissa
« Vastaus #29 : Toukokuu 24, 2004, 14:27:00 ip »

Tämän ruumiillisen työn kanssa homma on välillä vaikeaa. Esim. tänään aamulla vs oli 22, tunti aamupalan jälkeen 5 ja eikun taas syömään. Eihän tuo 5 toki ole liian matala mutta kun ei tiedä mihin suuntaan se on menossa kun oli jo noin nopeasti laskenut ja kun tekee töitä niin ei voi istua alas puoleksi tunniksi ihmettelemään, että mihinkähän suuntaan se vs menee. Liuskoja kuluu. Itselläni myös oksennus pyrkii suuhun, jos kovin äkkiä syönnin jälkeen lähden rajumpaa liikuntaa harrastamaan. Kävelyä en oikeastaan edes laske liikunnaksi, jos kestää alle tunnin.
Kirjattu
 

Linkkejä








Osallistu Diabetes arjessa -kyselyymme

Julkaistu 07.08.2020 | 10:59