Kohtauspaikka



Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6989 jäsentä  •  418480 viestiä  •  20020 aihetta

Kirjoittaja Aihe: Tiesittekö ? (Liikuntaan liittyen)  (Luettu 1272 kertaa)

Miepä vaan

  • Vanha tekijä
  • Viestejä: 775
Tiesittekö ? (Liikuntaan liittyen)
« : Toukokuu 05, 2004, 13:04:00 ip »

Olin tässä koulutuksessa, jossa d-hoitaja sanoi, että jos yhtäkkiä harjoittaa pitkäkestoisesti liikuntaa (esim vaellus tms.), pitkäaikaisen insuliinin pistokset voi puolittaa tai vähentää ainakin 30%. Lisäksi jos liikunnan aikana on aukko insuliinivaikutuksessa (aamulla pistetty pitkävaikutteista ja seuraava pistos nukkumaanmennessä ja lyhytvaikutteista ei ole pistetty), kannattaa pistää 1 yksikkö pikaa, jollei halua syödä ennen liikuntaa, jotta sokerit ei nouse turhaan. Tämä siis jos sokerit muuten ok liikuntaa ajatellen.
Tämä on ihan uutta mulle. Olen nimittäin saanut sellaiset ohjeet, että pitkävaikutteista voi vähentää vain pitkän ajan kuluessa ja vähän kerrallaan, mikä ei oikein sovi minulle, joka saatan yhtäkkiä viettää koko päivän liikkuen (-> täytyy syödä koko ajan eikä lopulta maita enää syöminen, mutta kun vaihtoehtona on pyörtyminen).
Lisäksi liikuntaa ennen ja sitä seuraavalla ruokailulla lyhytvaikutteista kannattaa vähentää 30-50%.
Tämä kaikki johtuu siitä, että liikunnan aikan ruumis käyttää varasokereita ja jos varastot on tyhjät, hypon iskiessä ei vapaudu varastosokeria. Lisäksi liikuntaa seuraavalla ruokailulla osa sokerista varastoituu maksaan ja lihaksiin. Liikunnan aikana on oltava insuliinia elimistössä (vrt. toi insuliinin vaikutusaukko), jotta sokeri pääsee soluihin.
Kirjattu

timo

  • Aktiivinen
  • Viestejä: 429
Re: Tiesittekö ? (Liikuntaan liittyen)
« Vastaus #1 : Toukokuu 05, 2004, 13:48:00 ip »

Näinhän sitä on joutunut pakosta toimimaan, kun tavoitteena on ollut sairaan tiukka tasapaino ja kaksi aivan erilaista työtä. Onneksi pää on antanut jo vähän myöden, että ei sokerien tarvi ihan niin mallillaan aina olla. Aikaisemmin meinaan tavoitteena illalla oli 3,9 - 4,7 verensokeri ja hypoa ei tietenkään yöllä saanut tulla.

T: timo
Kirjattu

tapsa

  • Lentävä kynä
  • Viestejä: 3228
Re: Tiesittekö ? (Liikuntaan liittyen)
« Vastaus #2 : Toukokuu 05, 2004, 22:30:00 ip »

Voisi ajatella, että Protaphanin ja Lantuksen suhteen on eroa. Protalla voinee pelata n. 12 h aikajänteellä, mutta Lantuksen kanssa kohtuullinen aikajakso on 2...3 vrk, jossa vasta vaikutukset tulevat esiin.
Kirjattu
tapsa, d1 vuodesta 1953, Animas-pumppuhoitoa  yli 14 v ja nykyisin Lispro:lla

Miepä vaan

  • Vanha tekijä
  • Viestejä: 775
Re: Tiesittekö ? (Liikuntaan liittyen)
« Vastaus #3 : Toukokuu 06, 2004, 12:51:00 ip »

Mites muuten Lantusta käyttävät toimivat, jos menevät vaikka viikon vaellukselle? Pitääkö vain syödä ihan tajuttomasti?
Kirjattu

Juha44

  • Matkailija
  • Viestejä: 65
Re: Tiesittekö ? (Liikuntaan liittyen)
« Vastaus #4 : Toukokuu 06, 2004, 15:07:00 ip »

Kommentti Lantuksen käyttäjältä. Olin viime viikolla hiihtämässä Lapissa. Ekana päivänä meni vajaa 50 km, ihan kelpo vauhtia. Ihan ok, mitä nyt pientä kramppia käsissä (lentokeli ja suksien pito kinthaalla). Tokana päivänä 40 km, ja meinas tulla noutaja viimesellä kympillä. Kaameet hypot, mutta kämpille päästiin. Sitten vähensin ateriainskaa sekä aamulla että päivällisellä, jopa puoleen normaalista. Loppuaika meni hienosti ja hiihtokaveri sai katella enempi kantapäitä!
Kirjattu

racci

  • Aloittelija
  • Viestejä: 27
Re: Tiesittekö ? (Liikuntaan liittyen)
« Vastaus #5 : Toukokuu 07, 2004, 14:37:00 ip »

Eli siis lantusta pitäis alkaa vähentämään
jo paria vuorokautta ennen pitempää reissua...
Vai piditkö lantus-annoksen samana?
Kirjattu
"Kuka meistä taitaa kipeästi kaaduttuaan nauraa?"

Juha44

  • Matkailija
  • Viestejä: 65
Re: Tiesittekö ? (Liikuntaan liittyen)
« Vastaus #6 : Toukokuu 07, 2004, 17:36:00 ip »

Olen tiedustellut asiaa lääkäriltä ja Lantusta pitäisi vähentää jonkin verran (on yksilöllistä) noin viikko ennen kovaa rasitusta. Itse pelasin vain Novolla. Mutta kun lähden Sulkavan soutuihin niin pudotan 1-2 pykälää Lanttua ja ateriainskat jätän kokonaan väliin, ainakin kilpailupäivänä. Jos on helle niin vs voi laskea rajustikin liikuttaessa, mutta tämän varmaan kaikki D:t tietää hyvin.
Kirjattu
 

Linkkejä