Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
3 jäsentä  •  418480 viestiä  •  20020 aihetta

Kirjoittaja Aihe: Lantus ja Humalogin pistoskertojen määrä  (Luettu 1623 kertaa)

Guest

• Vieras
Lantus ja Humalogin pistoskertojen määrä
« : Toukokuu 05, 2004, 12:13:00 ip »

Vaihdoin vajaa viikko sitten Actrapidin Humalogiin. Pitkävaikutteisena on Lantus, jonka pistän iltaisin. Actrapidia ja nyt siis Humalogia pistän 3 kertaa (ennen aamupalaa, lounasta ja päivällistä).

En saanut eri ohjeistuksia pistoskertojen muutoksiin lääkäriltä. Luettuani kuitenkin Humalogin selosteesta aineen vaikutusajaksi vain 2-5 tuntia, aloin ihmetellä iltapala-asiaa: Iltapalaa syödessäni kello 21 paikkeilla Lantuksen edellisen illan pistoksen vaikutus lienee jo aika nollissa, eikä uusi ole vielä alkanut vaikuttaa. Myöskään päivällisellä pistetyllä Humalogilla ei ole kenties enää mitään vaikutusta, ja kuitenkin iltapalalta tulee aika runsaasti hiilihydraattia (ehkä 40-50 g).

Luulisi siinä sokeritason nousevan sen verran rajusti, ettei Lantus jaksa sitä painaa alas edes aamuksi. Ja näin muutaman viime päivän kokemuksetkin viittaavat: aamusokerit n. 14-15.

Eli tulisiko Humalogia käyttää tässä tapauksessa myös iltapalan yhteydessä?
Kirjattu

Antsu1

• Vieras
Re: Lantus ja Humalogin pistoskertojen määrä
« Vastaus #1 : Toukokuu 05, 2004, 12:45:00 ip »

Itse ainakin pistäisin iltapalallekin pikainskaa, jos hiilareita menisi noinkin paljon.

Itselläni (käytän novorapidia) iltapala on vain 12-15 g hiilareita (yksi voileipä) ja sitä varten mun ei tarvi pistää pikaa.
Kirjattu

Marja68

• Vieras
« Vastaus #2 : Toukokuu 05, 2004, 12:59:00 ip »

Mä käytän myös novorapidia. Joudun pistämään sitä lähes joka suupalalle, siis myös välipalat jos sellaisia haluan syödä. Varsinaista iltapalaa mä syön siinä seitsemän tienoilla ja pistän silloin tietty pikaa. Nukkumaan mennessä mittaan sokerit ja jos ne on alle 7 syön vielä puolikkaan voileivän (tällä kertaa ilman pikaa).

Lantuksen tarkoitus ei muuten ole laskea sokereita yöllä. Ihannehan olisi, että illalla ja aamulla sokerit olisi suht samat.

Mä itse en tähän ihannetilanteeseen ole vielä päässyt, vaan illalla on aina tankattava vähän ettei sokerit olisi aamulla alle neljää.

Toissailtana yritin laskea lantus annosta kymmenestä yhdeksään ettei sokerit yöllä niin laskisi. Eilen sitten hajosi mun optipen pro ja jouduin ottamaan varakynä optipen pro kakkosen käyttöön. Siinä sitten ei voi annostella inskaa yhden yksikön välein, plääh. Joten palasin 10 yksikköön ja iltasyömiseen.
Kirjattu

**DONOTDELETE**

• Vieras
« Vastaus #3 : Toukokuu 05, 2004, 13:45:00 ip »

Minä pistän humalogia joka aterialla, tai jos syön vaikka pari keksiä, karkkia tai juon lasin mehua tms. Pistoskertoja kertyy tällöin jopa kahdeksan, mutta hoito on erittäin joustavaa ja voin syödä milloin haluan. Insuliinimäärä pienille suupaloille on yleensä itselläni vain yksi yksikkö.
Kirjattu

Antsu1

• Vieras
« Vastaus #4 : Toukokuu 05, 2004, 14:36:00 ip »

Sen verran kerron lisää, että mulla tahtoo tuo 10 yksikköä lantusta (aamupistos) laskea sokereita yön aikana 2-3 mmol/l, joten tuo iltapala on se, jolla normaalisti "nostan sokerit nukkumaan käydessä lähelle tuota 10 mmol/l arvoa. Muuten toki itsekin pistäisin pikainskaa tuolle hh-määrälle.

Esim. eilen illalla sokerit oli 5,9. Söin tuohon yhden voileivän (noin 12 g hh) ja siis ilman pikainskaa ja aamulla sokerit oli 5,0.

Tuo pelaa mulla    Muina aikoina voin sanoa, että ota pikainskaa aina, jos hiilarit menee 10 g tai yli. Yksi yksikkö on pienin määrä, jota inskaa pistelen kerrallaan ja se mulla vaatii vähintään tuon 10 g hh. Ja toki verensokeri keroo kannattaako pistää inskaa noin pienelle hhmäärälle vai ei. Jos olen jo alle 5 sokereissa, tuskin pistäisin, muuten taas kyllä. Eli taiteiluahan tämä on ja liuskoja kuluu...

Ja minä en ainakaan ole löytänyt paljoa normaaleja keksejä (en käytä keinomakeutettuja keksejä), joista ei kahdesta kappaleesta taitaisi tulla jo tuo 10 g hh. Oiskohan Jyväshyvän kaurakeksit ainoita, joita taitaa voida ottaa kolme ennenkuin tuo 10 g täyttyy.
Kirjattu

Bambi

• Vieras
« Vastaus #5 : Toukokuu 08, 2004, 01:06:00 ap »

Heissan JoeLion  

Erikoiset ohjeet, tai pikemminkin se etta ne puuttuvat, olet saanut  
Actrapid ja Humalog kun ovat seka kaytannossa etta teoriassa kaksi taysin eri insuliinia, eivatka siis kaytoltaan oikein mitenkaan verrattavissa toisiinsa.

Kuten itsekin totesit, Humalogin vaikutusaika on todella lyhyt, itsellani itseasiassa alle kolme tuntia.

Jos haluat jattaa pienta varaa, ettei verensokeri laske liikaa nukkuessasi, voisithan pistaa esim. 2/3 siita mita paivalla pistaisit, tai vain puolet. Mutta jos verensokeri on aamulla jatkuvasti 14-15 aiheuttaisi se ainakin itselleni hieman "tahmean" ylosnousun, kuten olo korkeammilla arvoilla aina.

Kuten moni jo totesikin, Lantus on ns. basalinsulin, joka pitaa vs. arvon ilman syomista esim. 6 tienoilla, mutta joka kerta kun syot, tarvitset lisainsuliinia, joka sinulla (kuten minullakin) on Humalog, ja sita tulisi pistaa aina sen verran kuin hiilihydraatteja nauttii, muuten verensokeri nousee, eika Lantus sita laske, mikali ei yolla iske ns.aamunkoittoilmio (ja sehan ei iske jos vaikutus on ideaali, kuten sinulla vaikuttaa olevan, onneksi olkoon    )

Kannattaa vaikka joku viikonloppu ajan kanssa tosiaan tutustua oman elimiston reaktiohin Humalogia kohtaan, niin on helpompi keskella arkea tietaa paljonko pistaa mitakin suupalaa varten ja kauanko se normaalioloissa vaikuttaa, elama ja olo helpottuvat kummasti  
Onnea matkaan    Kylla se siita kun kerran tastakin  
Kirjattu

**DONOTDELETE**

• Vieras
« Vastaus #6 : Toukokuu 10, 2004, 13:08:00 ip »

- Kiitokset vinkeistä Bambi ja muut!

Omituisinta vaikutusta tähän mennessä oli se, kun viikonloppuna lähdin lenkille sokeriarvojen ollessa n. 14 ja Humalogin vaikutusajan ollessa jo loppu. Sama lenkki, joka tunnin sisällä "Actrapid-aikoina" tapasi laskea sokeria n. 5 pykälää, nostikin sitä tällä kertaa pykälällä ylöspäin. Toisaalta nyt käyttöön ottamani iltapala-humalogin ja yö-lantuksen vaikutuksesta arvot laskivat aamuksi jopa arvoon 3,5. Onneksi.
Kirjattu

Linkkejä