Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
3 jäsentä  •  418480 viestiä  •  20020 aihetta

Kirjoittaja Aihe: Millä perustein invalidivähennys verotuksessa?  (Luettu 6893 kertaa)

Guest

• Vieras
Millä perustein invalidivähennys verotuksessa?
« : Toukokuu 04, 2004, 14:56:00 ip »

Hei!

Olisin kiitollinen jos joku ystävällinen jolla on asiasta tietoa voisi vastata kysymykseeni    .

Luin Duodecimin ja Diabetesliiton 2003 julkaisemaa kirjaa "Diabetes". Kirjassa on Sundmanin ja Hinkan kirjoittama kappale diabeetikon verotuksesta (s.440- 443). Otsikon Invalidivähennys alla lukee m.m. että henkilöllä jolla on pysyvä vamma joka kuuluu vähintään haittaluokkaan 6, on oikeutettu invalidivähennykseen. Tästä toimitetaan verottajalle lääkärin antama B-lausunto. "Pysyvästi insuliinihoitoinen diabetes oikeuttaa yleensä 40% mukaiseen vähennykseen". Tämä asia on vielä selvennetty taulukossa jossa kerrotaan että insuliinihoitoinen diabetes ilman elinkomplikaatioita suosittellaan kuuluvaksi haittaluokkaan 8 (eli 40%).

Kirjan mukaan olisin siis oikeutettu verotuksellisesti invalidivähennykseen sen perusteella että minulla on 1 tyypin diabetes, eli minun pitäisi toimittaa asiasta ainoastaan lääkärin kirjoittama B-lausunto? Vai?

Syy miksi kysyn tätä tällä palstalla on se että kun soitin asiasta verotoimistolle sieltä vastattiin että minun pitää lääkärin todistuksen lisäksi toimittaa kaikki kuitit lääkäri käynneistä ja apteekista ostetuista insuliineista. Verotoimiston henkilö puhui koko ajan sekaisin invalidivähennyksestä ja veronmaksukyvyn alentumisvähennyksestä. Mutta kirjan perusteella olen ymmärtänyt että nämä on kaksi erillistä asiaa? Olenko ymmärrtänyt asian väärin? Suoraan sanottuna verotoimiston virkamieheltä ei herunut hirveän paljon apua saanut, ei ollut hirveän palvelualtis, lähinnä kyseenalaisti että onko minulla todella niin suuret lääkäri ja lääke kulut että olisin oikeutettu vähennyksiin. Yritin kysellä että eikö invalidivähennys määräydy itse haitan/vamman mukaan ja yritin kysyä että eikö invalidivähennys ole erillinen asia, sillä muuten en ano mitään vähennyksiä. Mutta en saanut vastausta.

Joten voisiko joku ystävällinen kertoa että riittääkö se että lähetän verotoimistolle lääkärin antaman B-lausunnon siihen että voin anoa invalidivähennystä?
Mistä B-lausunnon saa, onko lääkäreillä tällaisia kun verotoimiston työntekijä jonka kanssa puhuin ei ollut tietoinen että mikä B-lausunto edes on?
Voiko terveyskeskuksen lääkäri kirjoittaa tällaisen lausunnon?

Hieman ihmettelen että miksi minulle ei ole kerrottu näistä veroteknillisistä asioista esim. hoitopaikassa esim. diabeteshoitajan luona. Sillä kyllähän raskaanaolevallekin kerrotaan neuvolassa kaikenlaista verotukseen/avustuksiin liittyvää tai ainakin annetaan tiedotteita mukaan.

Kiitos etukäteen jos viitsit vastata.
Kirjattu

**DONOTDELETE**

• Vieras
Re: Millä perustein invalidivähennys verotuksessa?
« Vastaus #1 : Toukokuu 04, 2004, 15:11:00 ip »

Vastaan lyhyesti ja ytimekkäästi, eli pyydät vaikka omaa d-lääkäriäsi kirjoittamaan b-lausunnon ja toimitat sen verotoimistoon. Vähennyksen saat takautuvasti muistaakseni 5 vuodelta, jos vaan olet ollut töissä. Lääkärin pitää kirjoittaa b-todistukseen, että tila on pysyvä, muuten vähennys napsahtaa poikki uudelta verokaudelta. Lääkäri kyllä tietää, mitä pitää tehdä, kunhan vaan sanot, että verotoimistoon olisi paperi menossa.

Minä en joutunut toimittamaan minkäänlaisia kuitteja ja reseptejä mihinkään, taisi virkailija verotoimistossa puhua aidan seipäästä, sinä aidasta...
Kirjattu

Tea

• Vieras
« Vastaus #2 : Toukokuu 04, 2004, 15:27:00 ip »

Joo, tuo b-todistus on samainen paperi kuin a-todistuskin (esim. sairasloma jalan kipsauksen vuoksi), mutta joka täytetään huomattavasti yksityiskohtaisemmin lääkärin toimesta ja jossa todetaan tilan pysyvyys.

Muistaakseni joudut hakemaan oikaisua verotukseesi menneiden 5 vuoden ajalta (mikäli siis haluat taannehtivasti korvaukset) ja sen jälkeen homma otetaan automaattisesti huomioon.

Mitään kuitteja, tms. en ole tästä syystä joutunut toimittamaan verovirastoon. Huvittavinta on, että olin vuosikaudet kirjoittanut lisätietoihin diagnoosistani, mutta eihän siihen kukaan veroilmoituksia syynäävä ikinä tarttunut, eli heille on tietysti helpompi olla tekemättä mitään aktiivisesti. Hieman patisteltuna (=kun toimitat oikaisupyynnön & b-todistuksen) hoitavat toki hommansa.
Kirjattu

**DONOTDELETE**

• Vieras
« Vastaus #3 : Toukokuu 04, 2004, 15:32:00 ip »

Paljonko tuo b-todistuksen kirjoittaminen maksaa? Ainakin omassa terveyskeskuksessani on ilmoitus käytävällä, että "emme kirjoita b- eikä sairauslomatodistuksia" eli yksityiselle pitänee mennä. Olen kyllä aikoinani jonkin toimittanut, mutta siinä invalidiprossa on "vain" 30%; saako verovähennystä enemmän, jos on isompi prossa? Olen kuullut, että jotkut lääkärit kirjoittavat isomman prossan, jos on 1-tyyppi ja jotain lisävaivaa.
Kirjattu

Pexi

• Vieras
« Vastaus #4 : Toukokuu 04, 2004, 15:42:00 ip »

Sen verran vielä, että se b-todistus nimenomaan verotusta varten tai lääkkeitä ja verotusta. Siis kunhan siitä ilmenee monenko prosentin alennus pitää tulla.
Kirjattu

Riksu

• Vieras
« Vastaus #5 : Toukokuu 04, 2004, 15:51:00 ip »

Katsokaa samasta asiasta käyty keskustelu ihan vähän aikaa sitten:
 http://www.diabetes.fi/cgi-bin/ubb/ultimatebb.cgi?ubb=get_topic;f=2;t=000637
Kirjattu

Antsu1

• Vieras
« Vastaus #6 : Toukokuu 04, 2004, 16:48:00 ip »

Minulla hoitava lääkäri (terveyskeskuksen sisätautipoliklinikalla) kirjoitti uuden todistuksen eikä maksanut mitään. Normaalin kontrollikäynnin yhteydessä pyysin, koskapa halusin tuota korvausprosenttia hivenen nostettavan. Pelkkä insuliinihoitoinen diabetes on kait normaalisti 40%, mutta sitten nuo lisäsairaudet voivat nostaa prosenttimäärää (mulla nyt 60%).

Täällä lisätietoa:
 http://www.diabetes.fi/diabtiet/sosturva/sivu7.html
Kirjattu

**DONOTDELETE**

• Vieras
« Vastaus #7 : Toukokuu 04, 2004, 20:05:00 ip »

Kiitos tosi paljon kaikille jotka jaksoivat vastata : )! Selvensitte asian hienosti! Kiitos todella paljon!

t, "Molly"
Kirjattu

Linkkejä