Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
3 jäsentä  •  418480 viestiä  •  20020 aihetta

Kirjoittaja Aihe: INSULIININ VAIHTAMINEN.  (Luettu 3297 kertaa)

sami

• Vieras
INSULIININ VAIHTAMINEN.
« : Toukokuu 04, 2004, 14:11:00 ip »

Miten mahtaa olla?

Jos insuliini vaihdetaan: Tehdäänkö se aina sairaalassa/hoitolaitoksessa????
Itsellä lienee edessä ja mietityttää vaan...
Kirjattu

Keiju

• Vieras
Re: INSULIININ VAIHTAMINEN.
« Vastaus #1 : Toukokuu 04, 2004, 14:25:00 ip »

Hei,

Itse olen kyllä tuon inskan vaihtanut ihan "kotioloissa". Viimeksi vaihdettiin Protaphan Lantukseen ja sitä ennen Acrtrapid Novo Rapidiin. Lääkäri neuvoi annokset ja itse sitten kokemuspohjalla yhteistyössä lääkärin kanssa vaihdoin annoksen itselleni sopivaksui.

Kyllä omalta, hoitavalta lääkäriltä pitää saada niin hyvät ohjeet, että pystyy vaihtamaan lääkityksen ilman suurempaa tuskaa.    Toki annostuksen hakemisessa voi mennä hieman aikaa ja riippuu myös siitä, minkä inskan olet vaihtamassa.

Keiju
Kirjattu

Tea

• Vieras
« Vastaus #2 : Toukokuu 04, 2004, 14:31:00 ip »

Ei nyt sentään. Toki, riippuu omasta halustasi varmasti myöskin eli jos on kovasti epävarma, voi olla kaikkien kannalta parempi tehdä asia valvonnan alaisena, mutta vaihdoin itse esim. Protasta Lantukseen ihan kotioloissa.

Omatoiminen vaihto vaatii tietysti

a) hyvät lähtötiedot & lääkärin arvion mahdollisista ongelmakohdista & niiden ratkaisuista (kannattaa haastatella lääkäri hyvinkin pikkutarkkaan esim. insuliiniprofiilien toiminnallisista eroavuuksista (jos ongelmaa on ollut esim. tiettyihin aikoihin liittyvistä matalista/korkeista, miten kuvio todennäköisesti muuttuu aineen vaihtuessa? ja käydä vaihdon jälkeinen kuvio ns. paperiharjoituksena läpi lääkärin kanssa)
b) itseltä aikaa & motivaatiota mittauksiin & säätämiseen eli en ihan samaan hetkeen pakkaisi kuitenkaan kaikkein kiireisintä muuta savottaa (esim. muuttoa/häitä/lopputenttejä, tms.). Mutta itsehän sinä paras asiantuntija olet omalle sairaudellesi, joten homman toimiminen on viime kädessä kuitenkin parhaiten sinulla hanskassa!

Tsemppiä vaihtoon!
Kirjattu

Tiina56

• Vieras
« Vastaus #3 : Toukokuu 04, 2004, 14:51:00 ip »

Lienee yhtä monenlaista D:tä kuin on sairastajaakin, ainakin kun lukee näitä palstoja.
Minä olen nyt kaksi viikkoa käyttänyt lantusta ja novorapidia ja kaikki on sujunut kuin unelma.
Lantus-annos on suunnillen sama kuin prota ennen ja novorapidia saan pistää paljon vähemmän kuin actrapidia ennen.
Muutoksen tein kotikonstein.
Tiheää mittaamista se vaatii ja sormet ovatkin aika hellinä...
Kirjattu

**DONOTDELETE**

• Vieras
« Vastaus #4 : Toukokuu 04, 2004, 15:09:00 ip »

Varmaan aika vaikea olisi päästä osastolle sairaalaan pelkän insuliinin vaihdon takia? Kun ei sinne muutenkaan pääse kuin pää paketissa.
Kirjattu

**DONOTDELETE**

• Vieras
« Vastaus #5 : Toukokuu 04, 2004, 15:10:00 ip »

siis pää kainalossa.
Kirjattu

Tea

• Vieras
« Vastaus #6 : Toukokuu 04, 2004, 15:29:00 ip »

Jaa, tuo sairaalaan pääsykin vissiin riippuu paikasta/paikkakunnasta - itselleni on aina tarjottu sairaalakeikkaa pienemmästäkin syystä, mutta enpä ole niin järin innostunut ollut menemään... ;-) Hgissä ei tee tiukkaa päätyä sairaalaan DM1-diagnoosilla?
Kirjattu

rock*

• Vieras
« Vastaus #7 : Toukokuu 04, 2004, 15:43:00 ip »

kotioloissa on aina tullut vaihdettua insuliinit (actraoiidista -> prothaphan+novorapid, protaphan ->lantus)

mielestäni kotioloissa siinä mielessä hyvä vaihtaa insuliiniä, sillä silloin tulee liikuttua normaalisti, toisin kuin sairaalassa.
Kirjattu

**DONOTDELETE**

• Vieras
« Vastaus #8 : Toukokuu 04, 2004, 15:45:00 ip »

Helsingissä minäkin asun. En ole päässyt vuosikausiin tasapainotukseen (hba1 on yli 13), olen ollut 2 vuotta jonossa sisätautipolille diabetesvastaanottoon, odotan pääsyä silmänpohjakuvaukseen. Ja kuten kerroin, en meinannut millään saada Lantus-reseptiä terveyskeskuksesta; mitään opetusta Lantukseen en saanut, kun hoitaja ja lääkäri eivät tienneet siitä mitään. Nyt molemmat ihmettelevät, kun aloin pistämään sitä 2 kertaa päivässä, että sitä saisi pistää vain kerran päivässä.
Kirjattu

Tea

• Vieras
« Vastaus #9 : Toukokuu 04, 2004, 15:56:00 ip »

Ohops, ehkä minä vaan näytän niin paljon pahemmalta tapaukselta ;-)

Vaan, jolleivat terveyskeskuksessa ymmärrä, voitko pyytää aitoa julkisen puolen sisätautilääkärin konsultointia (esim. sairaalassa, jos terveyskeskuksesta ei tämän alan osaamista ole)? Hän voisi arvioida tilanteesi & voitte yhdessä tehdä suunnitelman jatkohoitoa varten, josta siis erikoislääkäri voi kirjoittaa tarvittavat lähetteet. Vastaava konsultointi onnistuu toki yksityiselläkin puolella ja tässä voin lämpimästi suositella esim. Diabetesyhdistyksen lääkäreitä (takuulla osaavat asiansa). Tuohan kyllä maksaa, mutta kertakäyntinä hinta on vielä hallittavissa..?

Pahoittelut, jos tästä ei ole apua, mutta käyn normaalipäivänä yksityisellä (säästää hermoa monessakin mielessä) ja silloin kun on joku akuutimpi juttu ollut (eli on joutunut turvautumaan HYKSin/terveyskeskuksen apuun), tuntuu, että heillä on iso tarve lähettää vain sairaalaan (säikkyvät, kun painottaa seurauksia, mikäli mitään ei tehdä ;-). Itse yritän ennemmin hoitaa asiat itse, toki asiantuntijan ohjeita noudattaen eli siksi mieluummin kotona kuin laitoksessa.

Tsemppiä!
Kirjattu

Tea

• Vieras
« Vastaus #10 : Toukokuu 04, 2004, 16:00:00 ip »

Ja sitten jos lukisi tarkkaan, ymmärtäisi, että olet siis jonossa sisätautikonsultaatioon. Eli yksityiseltä voisit päästä tuloksiin nopeammin?

Ja tietysti, jos riittävän suivaantunut olet, hakeudu suoraan ensiavun kautta sisätautipuolen konsultaatioon. Tämä vaatii ehkä riittävän korkeaa verensokeria, joka on toki helppo järjestää, mutta sitten pitää olla valmius myös jatkospeksien selventämiseen osastolle päästyäsi. Etkä sitten poistu paikalta, ennenkuin olet saanut haluamasi!

Ketuttaa tietysti, kun joutuu aina heittäytymään hankalaksi kun tietää tarvitsevansa jotain, mutta toisaalta, ei kukaan muukaan näemmä auta asiaa puolestasi?
Kirjattu

**DONOTDELETE**

• Vieras
« Vastaus #11 : Toukokuu 04, 2004, 16:13:00 ip »

Joo, siihenhän tuolla julkisella puolella varmaan pyritään, että ihmiset kyllästyisivät ja menisivät suosiolla yksityiselle. Tässä on vain joutunut turvautumaan yksityislääkärin apuun jo niin usein muiden asioiden takia, että alkaa jo kyllästyttää tuo rahan kuskaaminen lääkäriasemille. Eikä yksityiseltäkään aina ole saanut hakemaansa apua, mutta d-neuvolaan voinee luottaa.
Kirjattu

Antsu1

• Vieras
« Vastaus #12 : Toukokuu 04, 2004, 16:41:00 ip »

Minä olen asunut nyt Hesassa 19 vuotta. Koko tuon ajan olen ollut hoidossa diabeteksen takia terveyskeskussairaalan sisätautíen konsultaatiopoliklinikalla. Sinne pääsin, koskapa aikoinaan muuttaessani Vantaalta Hesaan kirjoitti Jorvin lekuri musta paperit nykyiseen sairaalaani ja silloin syynä taisi olla onnettoman huono tasapaino, koskapa olin vähän aiemmin ollut Jorvissa hoidossa pahan ketoasidoosin (Hba1c 14,5%) ja tilanne oli saatu sielä vähän paremmaksi.

Yhtään kertaa ei ole ehdotettu, että esim. hoitomuutokset (kolme suurempa tänä aikana) pitäisi tehdä osastolta käsin (en ole kyllä mitään sellaista koskaan ehdotellutkaan). Hyvät ohjeet olen saanut d-lääkäriltä ja hoitajalta ja sitten hoitajan kanssa on soiteltu alussa tiiviimmin.

Ja täytyy myöntää, että koko 37-vuotisen d-urani aikana olen vain yhden kerran ollut tasapainotuksessa sairaalassa vuonna 1971.
Kirjattu

Linkkejä