Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
3 jäsentä  •  418482 viestiä  •  20021 aihetta

Kirjoittaja Aihe: Helle ja verensokeri  (Luettu 6988 kertaa)

Miepä vaan

• Vieras
Helle ja verensokeri
« : Toukokuu 04, 2004, 12:36:00 ip »

Tästä oli viime kesänäkin keskustelua, mutta en löytäyt juttua. Joten olikos se nyt niin, että helle laski verensokereita vai toiste päin? Asia on erittäin ajankohtainen, koska olen menossa ensi viikoksi Italiaan lomamatkalle, enkä haluaisi pökräillä lämmön vuoksi, kun liikuntaakin tulee olemaan totuttua enemmän (toimistotöissä ja Italiassa tulen kävelemään koko päivän...)
Kirjattu

puunukke

• Vieras
Re: Helle ja verensokeri
« Vastaus #1 : Toukokuu 04, 2004, 12:44:00 ip »

Mulla ainakin verensokerit laskee helteen mukana roimasti. Tarvii kesällä laskea insuliineja aika paljon. Mutta olen kuullut kyllä päinvastaistakin, että varsinkin ulkomaan matkoilla sokerit nousevat... olisko sitten matkan aiheuttamaa stressiä tms... Viisaammat vastatkoon =)
Kirjattu

**DONOTDELETE**

• Vieras
« Vastaus #2 : Toukokuu 04, 2004, 12:44:00 ip »

Itselläni helle laskee vs tosi rajusti, mutta toisilla se taas nostaa. Eli kokeilemalla selviää, kumpaan porukkaan kuuluu. Ja voihan olla, että kaikilla se ei vaikuta mitenkään.
Kirjattu

Tea

• Vieras
« Vastaus #3 : Toukokuu 04, 2004, 14:40:00 ip »

Yksilöllistä kai tuo on. Itsellä yleensä lämpöisessä ilmanalassa/kesällä insuliini imeytyy helpommin/nopeammin, mikä saattaa aiheuttaa matalia.

Lisäksi lämpimässä/matkalla tulee liikuttua aika paljon enemmän (pitää sitten kuitenkin luuhata jokainen nähtävyys perinpohjin ;-), mikä itselläni laskee myös verensokereita.

Ja tuohon päälle vielä se, että erityisesti kuumalla tulee vaan syötyä huonommin muutenkin (ei ole kuumalla ilmalla nälkä, vain juotavaa ikävä), joten sekin vaikuttaa itselläni.

Esim. tässä kohtaa voisin mainita, että laihduin eräälläkin 2 viikon etelänlomalla 7 kiloa (normaalipainoisesta alipainoiseksi silloisilla mitoilla, voi niitä aikoija ;-) - oli itsellekin yllätys!
Kirjattu

rock*

• Vieras
« Vastaus #4 : Toukokuu 04, 2004, 15:52:00 ip »

Mullakin lämpöinen ilma laskee sokereita, ja viimekesänä sain laskea prota annosta jopa puolella! (8 yksiköstä 4.ään). Täytyy katsoa miten tänä kesänä käy, kun on lantus käytössä..
Eilein kun oli lämmin päivä, vaikka söin reilusti noin 50g hh (ja sokerit oli kympissä ennen ruokaa), pistin 4 yksikköä pikaa ja lähdin pihalle. Parin tunnin päästä tulin kotiin ja ihmettelin että miksi nälkä oli hirveä, söin sokerisen jugurtin ja leipää. Sitten vasta tuntui lihaksissa että taisi olla sokerit alhaalla, ja niinhän ne oli käynyt kun syönnin jälkeen sokerit oli 5.
Kirjattu

Nikka

• Vieras
« Vastaus #5 : Toukokuu 04, 2004, 20:43:00 ip »

Kyllä helle laskee mulla sokereita ja reippaasti. Viime kesän tappohelteillä tiputin Protaa puolella ja pikaakin meni vaan minimaalisesti.Siitä huolimatta sokerit huiteli useamman kerran päivässä yhden-kolmen välillä. Eivät juuri päässeet nousemaan välillä.

Protan kanssa pelaaminen oli helpompaa ja odotan kauhulla Lantukseen siirtyneenä mitä ensi kesänä tapahtuu..Viime kesänä meni itseostettuja liuskojakin varmaan kuusi pakettia (no lisäksi pukkasi infektionkin mutta helle vaati osansa..)
Kirjattu

Bambi

• Vieras
« Vastaus #6 : Toukokuu 04, 2004, 21:22:00 ip »

Lisataan viela edellisiin, etta lampo nopeuttaa useimmilla aineenvaihduntaa, joka sitten taas osaltaan useimmilla laskee insuliinintarvetta    Ennen kuin kuitenkaan lahdet tekemaan isompia muutoksia, mittaile ja tarkastele ensin, ettei kay vahinkoa toisinpain    Ei muuta kuin siripirit taskuun ja mehua lasiin varoiksi, hauskaa lomamatkaa  
Kirjattu

Antsu1

• Vieras
« Vastaus #7 : Toukokuu 05, 2004, 09:58:00 ap »

Mulla lämpö vaikuttaa inskamääriin myös sitä kautta, että helteellä ei yksinkertaisesti ole yhtä lailla ruokahalua kuin esim. talven pakkasilla.

Eli mulla kesähelteillä kevyemmät ruuat ja kevyempi pikainskamäärä.
Kirjattu

Linkkejä