Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6989 jäsentä  •  418480 viestiä  •  20020 aihetta

Kirjoittaja Aihe: Oksennustauti iski =/  (Luettu 10300 kertaa)

puunukke

• Aktiivinen
Oksennustauti iski =/
« : Toukokuu 03, 2004, 01:32:00 ap »

Niin kuten otsikko sanoo... Aloin tänään oksentamaan klo 20 ja lopetin (ainakin toistaiseksi) klo 22.30, kuumetta on 38 astetta ja nyt sitten alkoi vesiripuli kun lakkasi oksentelu. Meinasin jo lähteä ensiapuun kun mikään ei kestäny sisällä tolloin klo 20-22.30 mutta koska verensokerit olivat 7-9 en hätäillyt. Heti jos olis laskenu alle 6 niin olisin miehen potkinu ylös ja käskeny viemään lääkäriin. nyt olen juonu 2 lasillista vettä ja 2 lasillista sekatuoremehua ja pysyy sisällä. Vatsa on kurjan kipeä =(
Niin, ihmettelette varmaan et mitä mä nyt tänne kirjoitin... No, oli pakko kun tämä on mun d-uran eka kunnon vatsatauti. En oikeen tiedä juhliakko vai itkeä... ehkä itkeä... huomen pitäis herätä suhteellisen ajoissa ja lähtee ortobedille.
Kirjattu
dm1 vm.-95, humalog ja lantus
pojat 6/05, 11/07 ja 11/09

Pexi

• Jäsen
Re: Oksennustauti iski =/
« Vastaus #1 : Toukokuu 03, 2004, 01:45:00 ap »

Eipä ole ihteeni tommoset vielä tän uran aikana iskeny mutta sokerithan suurinpiirtein poskien limakalvoilta niin kai jos juo jotai sokeri lillinkiä ja saa pysymään sen vaikka minuutin sisässä niin luulisi siinä jo jotai imeytyvän. Tuskin siihen kuolee. Paranemisia.
Kirjattu

annami

• Intoilija
« Vastaus #2 : Toukokuu 03, 2004, 15:12:00 ip »

Minä olen aina mahataudin iskiessä soittanut päivystykseen, pyytänyt lääkärin puhelimeen ja pyytänyt puhelinreseptillä pahoinvointilääkettä. Viimeksi sain Metopram-nimistä troppia, joka ei tosin poistanut pahaa oloa, mutta oksentelu loppui. Tämä konsti on toiminut aina, koskaan ei ole tarvinnut kerjätä. Nyt vielä kun imetän puolivuotiasta, oli lääkäri tosi osaaottavan kuuloinen tilanteesta!
Kirjattu
Ykköstyyppi v:sta 1985. Animas Vibe & Humalog 3.9.2013 alkaen, Dexcom-sensorointia.
Hypotyreoosi ja nivelreuma.

RAR

• Lentävä kynä
« Vastaus #3 : Toukokuu 03, 2004, 15:19:00 ip »

Minulla on ollut jokusen kerran paha vatsatauti ja se on aina yhtä ongelmallista. Kaiken lisäksi ei meinaa mennä "jakeluun" sitten millään, että ainakin minulla inskan tarve lisääntyy, vaikka mikään ei pysy sisällä. Tosin seuraan sokereita erittäin tarkkaan ja ehdottomasti virtsan ketoaineita. Kun vatsatauti on kestänyt päivän, hakeudun hoitoon vaikka tauti olisikin menossa jo ohi.
Olkaa tosi varovaisia näiden vatsatautien kanssa! Jos vähänkään on epävarma hoidostaa, kannattaa ottaa yhteyttä lääkäriin.

Keiju
Kirjattu

zebra1

• Lentävä kynä
« Vastaus #4 : Toukokuu 03, 2004, 17:10:00 ip »

Mulla on myös ollut pari kertaa tosi ikävä vatsatauti ja pari kertaa ruokamyrkytys, jälkimmäinen tietysti ulkomailla. En ole koskaan mennyt lääkäriin niiden takia. Tiivistä mittaamista, riittävää insuliinin pistämistä ja hätätilassa hunajaa tai kovia imeksittäviä karkkeja, se on toistaiseksi riittänyt.

Kannattaa muistaa, että ravinnon imeytyminen voi häiriintyä moneksi päiväksi näiden tautien jälkeen. Eli matalia saattaa esiintyä sen jälkeen kun oksentelu ja ripulointi on loppunut.
Kirjattu
Levemir, Humalog ja metformiini
Keinotekoisesti hengissä, mutta tiukasti elämässä kiinni

**DONOTDELETE**

• Vieras
« Vastaus #5 : Toukokuu 03, 2004, 20:11:00 ip »

Itsellä näitä tauteja muutama (toissa viikolla viimeeksi), mutta pahin oli noin 8 vuotta sitten. Olimme koko perhe samassa taudissa ja jossain vaiheessa sanoin miehelleni, että nyt lähdetään jo päivystykseen. No siellä otettiin asiallisesti sisään ja paareille makamaan. Mieheni jäi seuraamaan tilannetta ja viimeinen muistikuva oli kun mieheni yritti minulle jotain juottaa ja en enää pystynyt. Filmi poikki ja heräsin glukagonin ja sokeritipan jälkeen. Kun asiasta keskusteltiin parin päivän päästä kotona niin jos olisin jäänyt sinne polille yksin niin tiedä mitä olisi tapahtunut. Olin nimittäin ruvennut kramppaamaan ja apua mieheni ei ollut meinannut saada mistään. Kun lääkäri oli viimein saatu jostain kiinni niin se ei ollut osannut tehdä mitään. Mieheni oli sitten ottanut laukustani sen glukakonin, liuottanut sen ja tuikannut sen lääkärin silmien alla. Sillä aikaa lääkäri oli lukenut glukagonin käyttöohjetta. Kaiken huippuna lääkäri oli alkuun meinannut pistää suoraan sen liuottimen ilman vaikuttavaa ainetta.
Sen muistan vaan kun herätessäni mieheni oli todella raivoissaan sille "lääkärille". Ja tämä tapahtui yliopistollisen sairaalan ensiavussa noin klo 20 aikoihin. Että tälleen meitä hoidetaan.
Kirjattu

**DONOTDELETE**

• Vieras
« Vastaus #6 : Toukokuu 03, 2004, 22:04:00 ip »

Minut vietiin lapsena koulusta terveyskeskukseen pahan hypon takia. Antoivat keinotekoisesti makeutettua mehua, kun diabeetikolle ei saa antaa sokeria. Isälleni soitettiin koulusta töihin, hän soitti terveyskeskukseen, kuuli asiat, haki minut välittömästi kotiin ja kävi myöhemmin haukkumassa puoli terveyskeskusta.
Kirjattu

**DONOTDELETE**

• Vieras
« Vastaus #7 : Toukokuu 03, 2004, 22:26:00 ip »

Liian usein kuulee näitä juttuja, kuinka vaarallisin paikka diabeetikolle on olla sairaalassa terveydenhoitohenkilökunnan "armoilla". Kerran sairaalassa ollessani vanhusdiabeetikolle pistettiin aamulla lyhytvaikutteinen insuliini ja samantien ilman aamupalaa kuskattiin röntgeniin. Sitten ihmeteltiin, kun vanhuksella tuli paha hypo röntgenissä. Että onpa se heikossa kunnossa.
Kirjattu

Antsu1

• Lentävä kynä
« Vastaus #8 : Toukokuu 04, 2004, 12:22:00 ip »

No jottei mene ihan näiden "kauhukertomusten" puolelle, niin mun täytyy todeta, että olen aina saanut ihan asiallista hoitoa päivystyksessä ja muutenkin sairaalassa sisällä ollessani.

Päivystyksessä ja sairaalassa olen ollut aiemmin useankin kerran ketoasidoosin vuoksi ja nyttemmin olen ollut pari kertaa insuliinisokin takia. Aina on hoidettu ihan hyvin.

Ai niin, oksennustaudeista. Mulla on oksennustauti aiemmin liittynyt nimenomaan noihin ketoasidooseihin ja sairaalareissu on aina ollut tarpeellinen. Normaalin oksennustaudin (jos nyt normaalia voi sanoa olevan) yhteydessä olen yleensä yrittänyt itse selvitä "seuraavaan iltaan", mutta sitten (siis yksin en yöksi halua kotiin jäädä) kyllä hakeudun jo päivystykseen, koskapa kehon kuivuminenhan siinä on pelkona kaikesta juomisesta huolimatta.

Kerran muistan, että päivystyksessä edes kaksi pistosta "oksentelunestolääkettä" eivät saaneet pahoinvointia loppumaan. Yhtä yököttelyä jatkui sieläkin kuutisen tuntia ja sokerit olivat kuitenkin ihan ok. Niin ja nestettä meni suoraan suoneen, joten oksentelu ei johtunut mahdollisesta syömisen/juomisen yrityksestä.
Kirjattu
Antsu1
D1 vuodesta 1966 - Accu-chek Spirit ja Novorapid 09/2007 alkaen

Miepä vaan

• Vanha tekijä
« Vastaus #9 : Toukokuu 04, 2004, 12:24:00 ip »

Alkaapi taas oikeen pelottaa noi sairaalajutut.

Itsellä diabetesuran aikan 1 mahatauti - 3kk sairastumisesta (nyt takan 1,5 vuotta). Asun yksin joten otin yhteyttä terveyskeskukseen, että pitäskö heti tulla vai sitten. Hoitaja sanoi, että jos sokerit tippuu alle 3, niin tuu sitten. Jälkikäteen ajateltuna (kerroin, että asun yksin) aika hullu ohje: jos olisin pökrännyt 3 arvoilla, niin en paljon olisi apua soitellut. No onneksi äiti soitteli tunnin välein tarkistussoittoja (jos en olis vastannu, olis pistäny talkkarin tarkistaa tilanteen) ja mittailin sokereita tiheään ja imeskelin Siripiriä (mintusta ei tule nii paha olo ja pidin sitä poskessa, niin nieleminen ei yököttänyt)
Kirjattu

puunukke

• Aktiivinen
« Vastaus #10 : Toukokuu 04, 2004, 12:42:00 ip »

Kyllähän tuosta selvisin =)
Eilen oli vielä kuumetta ja ripulia. Söin kokopäivän pikkuhiljaa maissilastuja ja hörpin vettä. Paha olo helpotti =)
Verensokerit olivat koko vatsataudin ajan 6-9. Yhden kerran (eilen illallla oli 12). Mulla vatsatauti vaatii aina inskamäärien tiputtamista tosi paljon. Eli pistin n. 1/3 lyhytvaikutteista siitä mitä yleensä, pitkävaikutteista normaalisti.
Oli ihana tänä aamuna juoda kahvia ja syödä kunnon voileipä =)
Kirjattu

Nikka

• Vanha tekijä
« Vastaus #11 : Toukokuu 04, 2004, 21:11:00 ip »

No niin.. oksennustauti rauhoittuu parhaiten olemalla ravinnotta,joten se on ihan riittävä syy hakeutua tippaan,jos tauti pitkittyy.Lisäksi : seuratkaa happoja ja sokereita.

Mä en pidä yhtään mahatautia kotona ts päivää kauemmin en öksentele täällä vaan menen tippaan vaikka väkisin.En jää odottelemaan josko kolmantena päivänä helpottaisi.Auttaa muutenkin sokereitten saamista kuntoon ,koska mahatauti ei sotke vaan oksennuspäivän sokereita..
Kirjattu

puunukke

• Aktiivinen
« Vastaus #12 : Toukokuu 04, 2004, 21:52:00 ip »

NIKKA:
Mä ihmettelin oikeen et miten mun sokerit pysy niin hyvinä koko ajan ja edelleen pysyvät. Oksentelu ei tosiaan kestäny kuin 3 tuntia mutta paha olo ja ripuli 2 päivää.
Kirjattu

Nikka

• Vanha tekijä
« Vastaus #13 : Toukokuu 04, 2004, 22:15:00 ip »

No mutta eihän se paha juttu ole jos kerrankin on sokerit kohdallaan  
Kirjattu

**DONOTDELETE**

• Vieras
« Vastaus #14 : Toukokuu 08, 2004, 23:40:00 ip »

Aloitin Lntuksen n 2vk sitten ja heti toisena yönä oli tosi paha olo , en oksentanut enkä wc.ssa käynyt , mutta olo oli sama kuin vatsataudissa. Meni vielä 3 pv. ja koko vkloppu oli sama juttu, - siis johtuuko toi Lantuksesta vai oliko mulla "lievä" vatsatauti?
Yleensä en saa vatsatautia, )2krt /elämässä) ja se toinen oli 1/2v. sairastumisen jälkeen silloin istuin pöntöllä ja ämpäri oli edessä - ja pyörryin siihen... mieheni löysi aikamoisen näkymän kun meni vessan...  
Nyt olo oli sama, onko muilla Lantuksen siirtyneillä ollut todella paha olo alkuviikoilla?
Kirjattu

Linkkejä