Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6960 jäsentä  •  418039 viestiä  •  19985 aihetta
Toivottakaa tervetulleeksi milkavainamo, uusin jäsenemme.

Kirjoittaja Aihe: "Kouluruoka ei pidä nälkää"  (Luettu 2523 kertaa)

freestyle2168

• Vieras
"Kouluruoka ei pidä nälkää"
« : Lokakuu 04, 2005, 12:21:00 ip »

Kuitua sen pitää olla!!!

http://www.iltasanomat.fi/uutiset/kotimaa.htm#id1062808

"Kouluruoka ei pidä nälkää"

Moni pieni koululainen istuu pulpetissa maha muristen. Lounaalla popsittu ruoka on haihtunut mahasta nopeasti, ja jäljelle jää nälkä.

- Koululaisille tarjottava riisi, makaroni ja spagetti ovat yleensä raffinoitua ruokaa eli kuidutonta, valkoista riisiä tai pastaa, joka ei pidä nälkää.

- Täysjyvätuotteet pitäisivät lapset kylläisinä pitkään, korostaa ruokakouluttaja ja -kirjailija Margit Kojo.

Kojo tietää, mistä puhuu, sillä hän on toiminut kymmenkunta vuotta Suomen Alastomana kokkina.

- Jamie Oliver yrittää parantaa tv-ohjelmassaan brittikoulujen ruuanlaatua. Minulle se on tuttua hommaa, sillä olen kouluttanut vuosia Suomen koulukeittiöiden henkilökuntaa.

Kojon tukena on tutkimuksiakin. Yhdysvalloissa on selvitetty, että täysjyvätuotteita syövät painavat ja lihovat keskimäärin vähemmän kuin valkoisia viljoja nauttivat. Syy tähän voi olla juuri se, kuinka kuidut pitävät nälän loitolla.

Päällisin puolin kouluateriat kuulostavat hyvältä; on lihaa, leipää, lisuketta ja salaattiakin. Sisältöä pitäisi kuitenkin vielä parantaa.

- Esimerkiksi riisin tilalla voisi käyttää erilaisia täysjyväviljoja kuten hirssiä, tattaria, vehnää ja ohraa, Kojo luettelee.

Jos riisiä halutaan, se tarjottaisiin kuitujen kera kuten makaroni ja spagettikin.

Ravintokouluttajalle eivät kelpaa nykytilanteen puolustaminen rahan puutteen ja nirsoilun avulla.

- Koululaiset osaavat syödä, kun heille osataan tarjota. Kavahdan ammattilaisia, jotka piiloutuvat lasten selän taakse.
Kirjattu

viisyks

• Matkailija
Re: "Kouluruoka ei pidä nälkää"
« Vastaus #1 : Lokakuu 04, 2005, 17:47:00 ip »

Niinpä niin. minä syön peruskoulussa päivittäin ruuan noin puoli 11- 11. Kotiin päästyäni minulla on hirveä nälkä. En tiedä miten ne tuon ruoan käsittelevät sillä kun viikonloppuisin syön kotona itse tekemääni ruokaa saman määrän, ei nälästä ole tietoakaan koko loppupäivästä.
Kirjattu

kissapolkka

• Jäsen
« Vastaus #2 : Lokakuu 04, 2005, 18:02:00 ip »

Niin kyllä kouluissa ja päiväkodeissa ruuassa on paljon parantamisen varaa niinkuin salaattia ja kasviksia on liian vähän ja aina vedotaan rahaan.. mutta varsinkin päiväkoti lapset oppisi jos hoitohenkilökunta vain motivoituisi ja vaatisivat näitä asiota hehän ovat lasten ohjaajia jotka voivat vaikuttaa!!!!!PITÄISKÖHÄN heidänkin ensin sairastua että tajuaisivat.  Terveisin Päiväkodin keittäjä.  P.S piti itsekkin sairastua että ymmärtää KUIDUT ja HIILARIT ja niiden merkityksen.........
Kirjattu

Myy77

• Vanha tekijä
« Vastaus #3 : Lokakuu 04, 2005, 19:23:00 ip »

Päiväkodin ruoka on tuskin hoitohenkilökunnan (lastentarhanopettajien ja lastenhoitajien) motivaatiosta kiinni. Ruokabudjettiin ja -valikoimaan emme todellakaan voi vaikuttaa, ja koska olemme nimenomaan hoito- ja kasvatusalan ammattilaisia, jää tuo safkapuoli ruoka-alan ammattilaisten hommaksi. Ohjaamme siis lapsia, emme päättäjiä emmekä budjetinlaatijoita.

Mutta samaa mieltä olen, väärästä päästä säästetään. Ja hoitohenkilökunta kyllä varmasti tajuaa tämän ilman sairastumistakin...
Kirjattu
Ainoastaan sydämellään näkee hyvin. Tärkeimpiä asioita ei näe silmillä. (Antoine De Saint-Exupéry)

kissapolkka

• Jäsen
« Vastaus #4 : Lokakuu 04, 2005, 22:17:00 ip »

moi. Olen ollut yli 30v päiväkodissa .Tiedän  heidän motiivin aika hyvin. Päiväkodinhenkilökunnassa on tietenkin eroja.. voisin antaa hyviä esimerkkejä vuosien varrelta niin hyviä mutta myös erittäin huonoja!!! kun ei viitsi tehdä työtä kun makuja pitää maistella monta monta kertaa...P.S eihän kaikkia voi moittia.. olette kaikki erillaisia
Kirjattu

LIISA (v.m -67-)

• Lentävä kynä
« Vastaus #5 : Lokakuu 04, 2005, 22:36:00 ip »

Olen siirtynyt tänä syksynä koulun keittiöltä,jossa laskeskelin diabeetikoiden hiilarit ja laitoin monipuoliset välipalat.

Keliakia diabeetikoille ja tavalliselle diabeetikolle.

Niin piti sanoa että päiväkodin keittiölle.

Mitä olen oppinut päiväkodissa.
TÄTIT VALITTAVAT KOKO AJAN RUUASTA JA JOS VAAN ON PORKKANA RAASTETTA SE ON KATASTROFI.

Edellisen työpaikkani kylkiäisenä oli myös päiväkoti,sinne tehtiin monet kerrat eri salaatti kun koululla oli porkkana pohjainen salaatti.

Opettajat olivat suopeamielisempiä.

Mielestäni ruoka on hyvää ja terveellistä.
Suomessahan on maksuton ruokailu ainakin peruskouluissa.

Minun entinen työkaveri kertoi vieneensä eväät kouluun,eikä ole kun 12 vuotta minua vanhempi.

Matkakin oli metsän läpi oikoa 5kilometriä ja usein maito pullo oli jo mennessä kouluun puoliksi juotu.
Kirjattu
G 640+ Humalogi

kissapolkka

• Jäsen
« Vastaus #6 : Lokakuu 05, 2005, 11:10:00 ap »

Huomenta.. näin on aikuiset valittaa ja jos joku ruoka vierasta ja tädit pidä niin se kielletään  johtajan KÄSKYSTÄ eikä lapset opi ikinä.........kaunista päivän jatkoa
Kirjattu

knudsen

• Jäsen
« Vastaus #7 : Lokakuu 05, 2005, 12:30:00 ip »

Olkaa kouluruokailusta ja päiväkotiruokailusta kiitollisia. Meillä täällä Tanskassa niitä ei ole, eikä myöskään ostomahdollisuutta. Miltei joka aamu kiroilen mielessäni kun kello kuuden pimeydessä teen neljälle hengelle päivän lounaseväät ja välipalat. Diabeetikollekaan ei ole hätä välipaloja tarjolla, kaikki pitää olla itsellä mukana.
Jos kouluruoka ei ole riittävä, antakaa lapsille välipalaa mukaan.
Suomessa on monet asiat paljon paremmin kuin muualla, kuten tämäkin.
Kirjattu
Tekevälle sattuu

RK

• Vanha tekijä
« Vastaus #8 : Lokakuu 05, 2005, 15:04:00 ip »

Ei valiteta vaan ollaan hyvillään maukkaasta ja ravitsevasta kouluruoasta! Eihän se tietenkään ihan ilmaista ole, vaan maksamme sen kunnalisverotuksen kautta. Mutta parempi niin, kuin tuo Tanskan malli.
Ja ei ole iso vaiva ottaa omenaa tai pilttipurkkia repuun ja syödä iltapäivällä, jos nälkä pääsee yllättämään. Silloin pääsee ainakin kotiin saakka kulkematta kaupan karkkihyllyjen kautta.
Kirjattu
"Hyvä on ymmärtää elämää, parempaa on elää ymmärtäen" -RK

Ellu

• Vanha tekijä
« Vastaus #9 : Lokakuu 05, 2005, 21:09:00 ip »

Valmistuin lukiosta vuonna 2000 ja sitä ennen ehdin syödä kouluruokaa aika monta vuotta. Mielestäni kouluruoka oli hyvää ja monipuolista ja ihan yhtä täyttävää kuin muukin ruoka. Noin viisi vuotta söin kasvisruokaa kouluvuosina ja sen tasossa oli ainakin aluksi hieman puutteita. Kasvisruoat eivät sisältäneet juurikaan kasvikunnan proteiineja (papuja, soijatuotteita ym.) Lukioaikana asia hieman korjaantui ja niitä papujakin alkoi ruoissa olla. Välipalaa sain keittiöstä (näkkileipää ja tuoremehua). Välipala auttoi jaksamaan pitkät päivät. Mutta nälästä en syytä kouluruokaa. Nälkä mulla tulee kotonakin ruokien välillä ja silloin syön välipalaa.
Kirjattu

vivianv

• Vieras
« Vastaus #10 : Lokakuu 05, 2005, 21:23:00 ip »

Mä olen seuranut Jamie Oliverin kouluruokamissio-ohjelmaa. Onneksi Brittein tasosta ollaan Suomessa kuitenkin valovuosia edellä. Näkikö kukaan, kun Oliver demosi kananugettitaikinan valmistusta. Näytti ihan rasvaimun jakojäännökseltä  :eek:

Muuten olen sitä mieltä, että hiilareita on kouluruoassa liikaa, mutta sitähän tehdään virallisen ravintosuosituksen mukaisesti. Itse voin paremmin ja vs pysyy tasaisempana, kun proteiinin ja rasvan osuus nousee selvästi suosituksia suuremmaksi.

Riisutut hiilarit varsinkin ovat mulle ihan myrkkyä. Niitä ei mun kroppa vaan kestä. Epäilen, että tilanne olisi sama, vaikkei d1:ta olisikaan.
Kirjattu

Linkkejä

Puolustusvoimat ei muuta päätöstään diabetesta sairastavien varusmiespalveluksesta

Puolustusvoimat vahvisti tänään päätöksensä, että diabetesta sairastavat vapautetaan palveluksesta rauhan aikana. Käytännössä päätös hautaa monen nuoren diabeetikon toiveet asevelvollisuuden suorittamisesta.

Julkaistu 07.02.2020 | 13:29