Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6989 jäsentä  •  418480 viestiä  •  20020 aihetta

Kirjoittaja Aihe: %&¤#%&& Sosekeitot!!  (Luettu 2290 kertaa)

RAR

• Lentävä kynä
%&¤#%&& Sosekeitot!!
« : Syyskuu 28, 2005, 13:26:00 ip »

En kyllä ikinä osaa laskea noiden eri sosekeittojen hiilareita täällä työssä!!!    Tänään lounaaksi kukkakaalisosekeittoa lautasellinen (olisiko 3dl) ja vihreää salaattia + lasi kotikaljaa. Pistin 4 yksikköä, koska laskin tuolle aterialla n. 40hh. Yleensä yksikkö/10g hh on toiminut lounaalla. Mutta nyt sitten sokerit 1,5 jäljeen 12,9. vaikka ennen pistosta 5,0. Ilmankos alkoi väsyttämään...

Jossain toisessa sosekeitossa tuo laskukaava toimii oikein mainiosti. Mitä ihmettä ne lykkää noihin sosekeittoihin, että nostaa sokerit tuolla tavalla???

Miten oppisin, vai opinko ikini?  

Keiju
Kirjattu

zebra1

• Lentävä kynä
Re: %&¤#%&& Sosekeitot!!
« Vastaus #1 : Syyskuu 28, 2005, 13:35:00 ip »

Sosekeitot on ihan killereitä. Kun ei koskaan tiedä, onko niissä vähähiilarisia kasviksia vai jotain perunaa. Yleensä jätän väliin, ja syön sosekeittoja vain jos olen tehnyt itse ja laskenut ravintosisällön.
Kirjattu
Levemir, Humalog ja metformiini
Keinotekoisesti hengissä, mutta tiukasti elämässä kiinni

Antsu1

• Lentävä kynä
« Vastaus #2 : Syyskuu 28, 2005, 14:12:00 ip »

Minä olen oppinut töissä kyselemään melko usein ruokalan henkilökunnalta noista valmistusaineista.

Useiden kasvisruokien kohdalla tärkein kysymys on perunan määrä, sitten myös esim. maidon määrä jossain sosekeitoissa. Joissain esim. kasvisvuuan nimellä kulkevissa, perunan osuus voi vaihdella suunnilleen välillä 0% - 70%.

Eihän ne hiilariarviot silti aina kohdalleen osu, mutta vähän paremmin kuitenkin tuntuu tuolla taktiikalla menevän  
Kirjattu
Antsu1
D1 vuodesta 1966 - Accu-chek Spirit ja Novorapid 09/2007 alkaen

fillari

• Veteraani
« Vastaus #3 : Syyskuu 28, 2005, 14:36:00 ip »

Keitot on kyllä hyviä, mutta yhtä hyviä myös nostamaan sokereita, riippuu tietysti "sattumien" määrästäkin  

Mullakin on vaikeaa saada oikeat inskamäärät joihinkin keittoihin, varsinkin ne kasvis "sattumat" nostaa aika paljonkin loppujen lopuksi.

Keiju, jos se keitto oli suurustettu vehnäjauholla, voiskohan se myös "sattumien" lisäksi nostaa sokruja?

fillari
Kirjattu
fillari
DM1

Elämän voi ymmärtää vain taaksepäin ja kuitenkin sitä on elettevä eteenpäin.

Sören Kierkegaard

Rinkeli

• Jäsen
« Vastaus #4 : Syyskuu 28, 2005, 14:47:00 ip »

Tässäpä kerran söin kukkakaalikeittoa... Liemi oli tosi laihaa, joukossa muutama kukkakaaliksi tunnistettava hitunen. Jos valkea liemi olisi vettä+loraus ruokakermaa niin ehkä 1-2 g/hh/dl, jos taas maitoa niin 5 g/hh/dl.

Reippaasti tiskille kyselemään:
Rinkeli: "Onko tässä liemessä maitoa vai vettä?"
Kassa: "Kyllä se on vähälaktoosista."
R: "Eikun onko liemi tehty veteen ja kermaan vai täysmaitoon?"
K:"Pekka, täällä asiakas kysyy onko keitossa maitoa?"
P:"Se on vähälaktoosista."  

Sosekeitot on tosi pahoja, koska perunan ja vehnäjauhon määrä voi vaihdella tosi paljon. Nykyään tiskillä on valimistusaineluettelo, mutta määriä se ei kerro... Kasvissyöjänä joudun usein arpomaan noita sosekeittoja ja erilaisia kasvislaatikoita/vuokia.
Kirjattu

Toukokuu1965

• Lentävä kynä
« Vastaus #5 : Syyskuu 28, 2005, 16:11:00 ip »

Sulatejuustoakin olen sosekeitosta löytänyt, ylläreitä siis riittää!  
Kirjattu
"Luoja, anna minulle kärsivällisyyttä, ja heti!"

Pumppu 5/2007, Paradigm Veo 4/2013.

mimmi1

• Lentävä kynä
  • Ei päivää ilman kipinää...
« Vastaus #6 : Syyskuu 28, 2005, 17:14:00 ip »

Yhtä vaikeita ovat myös nuo pataruoat. Ainakin jos ei ole itse tehtyjä...
Kirjattu
Mimmi1
DM1, pumppuhoito, Humalog

kotilo

• Intoilija
« Vastaus #7 : Syyskuu 28, 2005, 19:16:00 ip »

Tämä ei nyt varsinaisesti liity tähän aiheeseen, mutta...
Minä pääsin pienenä tyttönä mutsin mukaan töihin polipäivinä, kun en osannut vielä mennä takaisin tarhaan/kouluun yksin linja-autolla. Muistan olleeni äitini työpaikan ruokalassa (valtion laitos, siihen aikaan myös valtion ruokala)joskus 80-luvulla. Äitini kyseli emänniltä mitä keitossa on, ja yritti saada n. hh määrää selville. Kovasti väittivät olevan paljon perunaa, jauhoilla suurustettu ja maitoakin käytetty reilusti.

No, minähän sitä sitten söin, aika paljon vielä, ja mutsi sanoi kun ennen ruokaa olin pistämässä, että pistä vähemmän kuin normaalisti, varmuuden vuoksi, ja minä pistin vähemmän. Tunnin päästä tuli hypo-oireet, vedin kahvihuoneessa puoli litraa sokerista jäätelöä, ja sitten en muista mitään.
Hirveässä shokissa, taju pois, jäätelöstä huolimatta. Monta vuotta sen jälkeenkin ko. laitoksessa puhuttiin, miten valtion ruoka on niin laihaa, ettei lapset elä sillä, saati työtätekevät aikuiset...
Kirjattu
Joskus on ostettava
velaksi lentolippu
Joskus on tarpeeksi
nähdä ikkunasta
lintu

(Timo Pusa)

zenonah

• Aktiivinen
« Vastaus #8 : Syyskuu 30, 2005, 12:16:00 ip »

Mulla palaa kans niin hitto hihat eri keittojen kanssa! Nyt vielä raskaana sitä alkaa automaattisesti stressaamaan jokaista kympin lähelläkään olevaa arvoa, mutta olen yrittänyt tehdä tietoisen valinnan, että mielummin arvot kympissä kuin kakkosessa. Hoidan tuntemattomat keitot arviolla 10Hhg/1dl ja otan kaikista kielloista huolimatta sokerin jo tunnin päästä. Jos se on kympin hujakoilla, en korjaa, mutta sitä ylemmät korjaa yksiköllä tai kahdella. Ja siitä eteenpäin vielä muutama mittaus aina tunnin välein, niin ehdin korjata ennenkuin huidellaan kahdessakympissä.
Kirjattu
<i>Veni, vidi, visa - tulin, näin, shoppailin.</i>

Linkkejä