Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6972 jäsentä  •  418228 viestiä  •  19999 aihetta
Toivottakaa tervetulleeksi beret, uusin jäsenemme.

Kirjoittaja Aihe: Koska tankata  (Luettu 3088 kertaa)

maikki69

• Aktiivinen
Koska tankata
« : Syyskuu 17, 2005, 23:55:00 ip »

Millaisilla sokereilla te alatte korjata sokeria korkeemalle ? Jos minulla on alle 5 en uskalla liikahtaa minnekään, minulla tippuu sokerit todella nopeasti. Nyt Levemirin aikana minulla onneksi on palautunut vähän hypotunteet. Silloin kun en tuntenut oli minulla melkein aina mies vieressä kun lähdin jonneki. Yleensä pidän itselläni sokerit hyvinä jos minulla pysyy noin 8 paikkeilla. iltasin kun käyn nukkumaan niin sokerit pitää olla 10 tai olen tajuton aamuyöstä, aamulla minulla on 4-5 välillä paasto-arvona.
Kirjattu
Kokemus on se minkä saa. kun ei saa sitä mitä haluaa.....

Humalog pumpussa

LIISA (v.m -67-)

• Lentävä kynä
Re: Koska tankata
« Vastaus #1 : Syyskuu 18, 2005, 00:04:00 ap »

Riippuu vähän tilanteesta,mutta kyllä se mullakin niin on et jos tulos alkaa 5 alan tankata.
Laskee kans tosi nopeesti.
Eikä tarvitse ajatella että se pysyy siinä kovinkaan kauaa.
Kirjattu
G 640+ Humalogi

fillari

• Veteraani
« Vastaus #2 : Syyskuu 18, 2005, 00:52:00 ap »

Voisin myös sanoa, että se riippuu eri tilanteista, olenko mahdollisesti jo syönyt jotain ennen mittausta ja miten kauan siitä syömisestä on mennyt aikaa. Jos yhtäkkiä vs-arvo on alhainen, syön jotain ja jos olen johonkin menossa on alhaisilla arvoilla hiukan tankattava, siis jotain 5-7 arvoilla.

Tässäkin on hyvä keskustelu,"Millä arvoilla korjaatte korkeita":

http://www.vilmamedia.fi/cgi-bin/ubb/ultimatebb.cgi?ubb=get_topic;f=2;t=001255#000001
Kirjattu
fillari
DM1

Elämän voi ymmärtää vain taaksepäin ja kuitenkin sitä on elettevä eteenpäin.

Sören Kierkegaard

Sirkku62

• Intoilija
« Vastaus #3 : Syyskuu 18, 2005, 03:38:00 ap »

Jännä juttu, kun minulla sokeri laskee liikunnan jälkeen vasta sitä seuraavana yönä. Olin harrastanut viime torstaina uintia. Vasta perjantain ja lauantain välisenä yönä alkoivat liian matalat sokerit vaivata. En jostain syystä saanut unta ja mittasin sokerin. Oli 3,4 aamulla klo 7:30. Jouduin sitten syömään muutaman keksin, maitolasin ja nektariinin. Sokeri oli sitten aamulla tai tarkemmin ottaen 15:30 peräti 6,4. Unirytmini taitaa olla aivan omaa luokkaansa. Pitäisikö muuttaa Australiaan?  

t. Sirkku
Kirjattu
(o)(o)
 ( -- )
(,)  (,)

Markus

• Intoilija
« Vastaus #4 : Syyskuu 18, 2005, 04:15:00 ap »

Tuo on muuten jännä juttu, että jos yöllä ei saa unta on syynä satavarmasti alhainen verensokeri. Välttämättä ei siis tunnu oikeastaan mitenkään kummalliselta, mutta uni tulee vasta kun on nostanut sokereita sen apaut 1mmol.
Kirjattu

maikki69

• Aktiivinen
« Vastaus #5 : Syyskuu 18, 2005, 10:26:00 ap »

tuosta liikunnasta, että kun olen olluy koko päivän liikenteessä niin sokerit saattaa heilua yli 10. ja sitten saman päivän iltana minulla laskee ne alas ja  yö on selainen että sokerit laskee ihan varman alas.
Kirjattu
Kokemus on se minkä saa. kun ei saa sitä mitä haluaa.....

Humalog pumpussa

KatriM

• Intoilija
« Vastaus #6 : Syyskuu 18, 2005, 10:38:00 ap »

Hei maikki69, minulla on samanlainen rytmi kuin sinulla, illalla pitää ollaarvo n. 10 että pärjää aamuuna asti ja aamulla on usein hypoja.
Olen saanut yöhypot pois siirtämällä lantuksen ottamisen klo 21:een. Mehän ollaan kaikki aika erilaisia insuliinin vaikutusten ym suhteen joten nämä ovat ihan yksilöllisiä juttuja.
Kirjattu

Antsu1

• Lentävä kynä
« Vastaus #7 : Syyskuu 18, 2005, 12:02:00 ip »

Mullakin riippuu tuo tankkaustarve paljon tilanteesta ja kellonajasta.

Vitosella alkavilla sokereilla en vielä pahemmin tankkaa. Ainoastaan kesken liikunnan jäljellä olevan liikunta-ajan perusteella saatan ottaa vähän ylimääräisiä hiilareita.

Nelosella alkaviin arvoihin reagoin, jos esim. seuraavaan ateriaan on vielä useampi tunti aikaa. Toisaalta jos verensokeri on nelosella alkava kohtuu nopeasti edellisen aterin jälkeen, saatan taasen napata jotain pientä.

Ja jos liikkumaan olen lähdössä, niin automaattisesti otan vähän lisähiilareita jo ennen aloitusta. Vasta esim. kympin arvoilla voin lähteä esim. 45 min sauvakävelylle ilman lisähiilareita ja tuolloin kotiinpaluuarvo on siinä viiden paikkeilla.

Auton rattiin mennessäni ainakin nelosella alkavia arvoja vähän nostan ja vähänkään pidemmille ajomatkoilla nostan jopa vitosella alkavia arvoja, mutta todella maltillisillä hh-määrillä.

Iltatankkaus mullakin johtuu (aamu)yön pienestä insuliinitarpeesta. Illalla sokerit saa nousta tuonne 9-10 mmol/l, jottei aamuyöstä matala yllätä. Tähän varaudun myös pistämällä Lantuksen aamuisin (tällöin Lantuksen heikoin vaikutusaika mulla sijoittuu juuri tuonne aamuyön tunneille).

Mun mielestä läheskään kaikki sokeriarvoihin kohdistuvat muutostoimenpiteet eivät ole "korjauksia" vaan sopeuttamista edessä olevaan tilanteeseen. Eli sokeriarvo ei ole huono, mutta edessä oleva tilanne vaatii sen muuttamista  

Ja näin toimin siis hh-herkkänä henkilönä, jolla 10 g hiilareita nostaa sokereita jopa 5 mmol/l.
Kirjattu
Antsu1
D1 vuodesta 1966 - Accu-chek Spirit ja Novorapid 09/2007 alkaen

muru

• Aktiivinen
« Vastaus #8 : Syyskuu 18, 2005, 20:28:00 ip »

tapauskohtaisesti,olotila sanelee hyvin pitkälti.
toimenpiteisiin pitää alkaa kun tuntemukset tulee tossa alle 3:n.
Kirjattu
Tyhmyys työllistää

Linkkejä