Kohtauspaikka



Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
3 jäsentä  •  418482 viestiä  •  20021 aihetta

Kirjoittaja Aihe: kortisonipistoksen vaikutus!  (Luettu 5619 kertaa)

dadda

  • Vieras
kortisonipistoksen vaikutus!
« : Syyskuu 15, 2005, 21:28:00 ip »

tiesinhän edellisestä kerrasta, että kortisonipistos sekoittaa sokerit... mutta annoin periksi, kun olka on vaivannut jo kohta vuoden.

Eli maanantaina sain taas piikin, nyt vielä tosi täsmällisesti kun magneettikuvauksessa ärtynyt paikka näkyi selvästi, ja iltakuudelta sokerit alkoivat nousta. Lisäilin basaalia pikkuhiljaa, mutta yö meni silti vessassa juostessa (yöjunassa!!), ja yli 25 arvoilla oltiin pitkään. Nyt torstaina sokerit oon saanu kuriin, mutta vain pitämällä basaalin edelleen 180%! siis melkein kaksinkertaisena. Ateriainskan tarve tuntuu myös olevan hieman isompi, mutta tänään onnistuin saamaan jo hypon kun tarpeeksi tykitin  

ELI: onko kokemuksia, kauanko kortisonipiikin aiheuttama resistenssi kestää? tippuuko inskantarve takaisin normaalin äkkiä vai hiljakseen; pelottaa mennä nukkumaan 180% basaalilla jos meneekin karmeille hypoille.... toisaalta ei huvita juosta vessassa tai herätä korkeilla. Pitää vissiin tämän kerran herätä yöllä mittaamaan, mutta kuinka monena yönä vielä?

joo ja hoitavalla fysiatrilla ei tietenkään ollut tietoa, että pistos voisi vaikuttaa sokruihin...
Kirjattu

Keiju

  • Vieras
Re: kortisonipistoksen vaikutus!
« Vastaus #1 : Syyskuu 15, 2005, 21:42:00 ip »

Minulla on kokemusta vain kortisonitableteista, joita sain aikoinaan pahaan ihottumaan. Kun sokerit olivat taivaissa, lopetin niiden napsimisen ja ainakin minulla sokerit korjaantuivat parissa päivässä. Ei muten ihotautilääkärikään tiennyt että vaikutta tuolla tavalla sokereihin.
Mutta sinun tapauksessa on vaikea arvioida, miten paljon pistivät sinulle sitä kortisonia ja miten pitkää vaikuttaa. Joten olisiko syytä soittaa omalle lääkärille huomenna? Ensi yön sinun sitten varmaan parempi mittailla ahkerasti, ettei nk. mopo karkaa käsistä. Tosin se on ihan yhtä kurjaa kuin tuo vessassa juokseminenkin.  

On kai sentään olkapää nyt ok?  

Keiju
Kirjattu

dadda

  • Vieras
Re: kortisonipistoksen vaikutus!
« Vastaus #2 : Syyskuu 15, 2005, 22:33:00 ip »

ei    , mutta se oliski ollu ihme  

hoitsulle soitin jo, ei osannut sanoa pistoksesta, vain tableteista. Varmaan on yksilöllistä tämäkin, ja riippuu siitä miten pistos on "karannut" elimistöön?!
Kirjattu

tiuku

  • Vieras
Re: kortisonipistoksen vaikutus!
« Vastaus #3 : Syyskuu 16, 2005, 12:36:00 ip »

Minä sain viime talvena myös kortisonpistoksia olkapäihin, ja vaikutus oli ihan sama; sokerit pilvissä. Pumpun kanssa onneksi on helpompi korjailla, minulla sokereiden nousu taisi jatkua reilun viikon jonka aikana sokerit pikkuhiljaa tasaantuivat. Basaalia en mennyt muuttelemaan vaikka kahdenkympin tienoilla liikuttiinkin lähes koko ajan, vaan pistin säännöllisin väliajoin ylimääräistä bolusta 1-4 ky sokereista riippuen.

Omalle diabeteslääkärilleni kun valitin asiasta (tk:n lääkäri oli sitä mieltä että sokereiden nousu ei voinut johtua kortisonista) hän sanoi että ihan sama millä tyylillä sitä kortisonia antaa se lähes poikkeuksetta sekoittaa tasapainon.. Minä sain vissiin 3 kertaa niitä pistoksia ja sitten olikin HbA1c noussut ja d-lääkäri "kielsi" kortisonit minulta jollei ole ihan ehdoton pakko laittaa.. vaan eipä niistä suurempaa apua ollutkaan. Mutta kyllä se kummalle tuntui, monta kertaa piti tarkistaa pumpun letkut ja inskat kun sokerit menivät missä sattuu vaikka pumppasin itseeni kymmeniä yksikköjä enemmän vuorokaudessa kuin normaalisti...  
Kirjattu

millimommola20

  • Vieras
Re: kortisonipistoksen vaikutus!
« Vastaus #4 : Syyskuu 16, 2005, 13:55:00 ip »

Tuttavana puolesta vastaan, että noin runsaan viikon kortisoni kiusaa sokereita. Lääkärit ihmeen huonosti tiedottavat siitä potilailleen.
Kirjattu

Toukokuu1965

  • Vieras
Re: kortisonipistoksen vaikutus!
« Vastaus #5 : Syyskuu 16, 2005, 14:29:00 ip »

Sain alkuvuodesta kolme kortisonipistosta olkapäähän. "Ei vaikuta sokereihin", sanoi lääkäri kun kysyin. Ja kyllä muuten vaikutti! Jo kotiin tullessa alkoi huono olo ja sokerit oli yli 20. Tilannetta kesti kolmisen viikkoa, tosin en enää osaa itsekään sanoa, mikä niitä sokereita eniten nosti: kortisoni, käsisärky vaiko stressi molemmista?    Ilmeisesti kaikki yhdessä.
Nyt en enää kortisonipiikkiä ota ellei ole ihan pakko.
Kirjattu

dadda

  • Vieras
Re: kortisonipistoksen vaikutus!
« Vastaus #6 : Syyskuu 16, 2005, 15:06:00 ip »

Illalla tiputin basaalin 140%, ja aamulla oli ok. Eli hiipumaan päin tarve on, seuraillaan. Nyt siis pistosta 5 päivää. Kiitos!!
Kirjattu

Porkkana

  • Vieras
Re: kortisonipistoksen vaikutus!
« Vastaus #7 : Syyskuu 17, 2005, 00:43:00 ap »

Mulle on sanottu kortisonipistoksen vaikutuksen kestävän muutaman, 2-3 päivää, ja näin on aina käynytkin. Itse olen jo kuukausia joutunut popsimaan kortisonia myös tabletteina. Todella ikävää diabeteksen kannalta. Ja samaan syssyyn tulivatkin juuri ensimmäiset elinmuutokset...
Kirjattu

malee

  • Vieras
Re: kortisonipistoksen vaikutus!
« Vastaus #8 : Syyskuu 17, 2005, 12:28:00 ip »

Lihassärkyyn ym pahaan "jomotukseen"? Miksi ei saa kelan korvaamaa hierontaa ja lämpöhoitoa???? Kysyn vaan;Maalta kotoisin!!!
Kirjattu
 

Linkkejä