Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6983 jäsentä  •  418360 viestiä  •  20016 aihetta
Toivottakaa tervetulleeksi MAAPPE, uusin jäsenemme.

Kirjoittaja Aihe: "Ilmapallo"  (Luettu 2135 kertaa)

RAR

• Lentävä kynä
"Ilmapallo"
« : Syyskuu 15, 2005, 11:43:00 ap »

Täältä saa aina parhaat neuvot, joten käännyn siis tässäkin kysymyksessä luottamuksella teidän puoleenne.  
Olen varsin usein sellainen "ilmapallo", eli röyhtäilyä kummastakin päästä ja silti tuntuu, että vatsassa kurisee ilmaa ja vatsa on sellainen pallo. Närästystä ei ole, eivätkä röyhtäisyt happamia.
Minulle on tehty niin laktoosi- kuin keliakiakokeetkin, eikä niistä löytynyt mitään. Maitoakin juon vain aamuisin lasillisen ja tämä vaiva on usein miten iltaisin töiden jälkeen.

Voisiko johtua vain siitä, että istun koko päivän enkä juuri siitä liiku enää kun jäi tuo tupakallakin juokseminen.

Kaikki vinkin kiitollisuudella vastaanotetaan. Cuplattomasta ei muuten ollut mitään hyötyä..

Keiju
Kirjattu

zebra1

• Lentävä kynä
Re: "Ilmapallo"
« Vastaus #1 : Syyskuu 15, 2005, 12:10:00 ip »

Saman kokeneena voin suositella kokeilemaan seuraavaa:

1. Jätä kaikki valkoiset viljat (valkaistu vehnä, kaura, ohra, riisi) pois ruokavaliosta. Siis ihan kaikki, pienimmätkin keksit ja vehnäjauhoilla suurustetut kastikkeet.

2. Jätä nopeat hiilihydraatit pois.

3. Syö niiden sijaan melko maltillisesti tummia viljatuotteita ja kuituja sisältäviä kasviksia.

4. Aloita aamu parilla vesilasillisella ja juo päivän mittaan pieniä annoksia vettä. Ei siis litratolkulla, mutta niin että kuidut pääsevät turpoamaan vatsassa.

5. Liikuntaa en uskalla suositella sulle    mutta kyllä se auttaisi.

6. Jos joudun syömään valkaistua viljaa tai muuten kovin raskasta ruokaa, otan Combizymin. Se sisältää ruuansulatusentsyymejä ja auttaa pahimpiin oireisiin.

Silloin kun pystyn noudattamaan näitä periaatteita, vatsa ei ole turvoksissa ja olo on hyvä. Pienikin lipsuminen tuntuu heti olossa  
Kirjattu
Levemir, Humalog ja metformiini
Keinotekoisesti hengissä, mutta tiukasti elämässä kiinni

RAR

• Lentävä kynä
« Vastaus #2 : Syyskuu 15, 2005, 13:07:00 ip »

Kiitos zebra vastauksestasi. Muilta osin noudatankin tuota ohjettasi kirjaimellisesti, paitsi:

4) En juurikaan juo vettä. Koskaan. Paljonkohan sitä kannattaisi juoda työpäivän aikana? Sokeritonta limua kyllä menee jonkin verran iltaisin.

5) Uskalla vain! Mä käyn nykyään 1-2 kertaa viikossa sauvakävelemässä. Yllättynyt?  

6) Tuosta Combizymin en ole kuullutkaan aikaisemmin. Pitänee kokeilla.

Tuli vielä mieleen, että voisiko se erittäin runsas kasvisten syöminen aiheuttaa ilmaa? Jotkut ainakin väittävät niin..

Keiju
Kirjattu

zebra1

• Lentävä kynä
« Vastaus #3 : Syyskuu 15, 2005, 13:34:00 ip »

En mä osaa sanoa mitään tarkkoja määriä vedestä. Joisinko aamulla noin 4-5 dl huoneenlämpöisenä (mun maha tykkää siitä enemmän, kylmästä jotenkin kramppaa ja saattaa reagoida turpoamallakin). Päivän mittaan sitten aina pari desiä silloin kun muistan. Mut ei kannata laimentaa elimistöään millään ihan hirveillä vesimäärillä á la Karita Tuomola.

Hiilihappopitoiset juomat (myös sokerittomat limut mutta erityisesti käyneet juomat kuten siideri) turvottaa mua älyttömästi! Eli ehkä kannattaa kokeilla myös vähän aikaa, turvottaako se limu sua eli jättää se juomatta.

Joitakin kasvikset turvottaa, mutta mua ei yleensä. Siis tietysti raaka sipuli ja kaalit ja semmoiset, mutta ei kasvikset yleensä. Mut nämä on niin yksilöllisiä juttuja että pitää vaan kokeilla.

Valitettavasti olen joutunut luopumaan metsäsienistä, koska niistä tulee ihan älytön turvotus. Kaupan herkkusienistä taas ei tule mitään mahdottomia oireita.

Ohhoh, onpa sulla kääntynyt kelkka liikunnan suhteen    Vatsan kannalta oon huomannut hyväksi sen, että nousee päivän mittaan tästä koneelta ja päästää sisuskalut vähäksi aikaa pikkaisen vapaampaan asentoon. Eli nousen aina välillä seisaalleni ja käväisen jossain. (Sen vesipullon voi laittaa työhuoneessa sellaiseen paikkaan ettei istualtaan voi vaan kurottaa ottamaan.)

Toivottavasti helpottaa. Tiedän kyllä miten ärsyttävää ja tuskallistakin tuo on.
Kirjattu
Levemir, Humalog ja metformiini
Keinotekoisesti hengissä, mutta tiukasti elämässä kiinni

45beni

• Intoilija
« Vastaus #4 : Syyskuu 16, 2005, 13:13:00 ip »

Itse olen todennut ainakin kaksi tuotetta erinomaiseksi: karpalo tee, ja ruiskuitu. Molempia käytän päivittäin, ja ovat erittäin hyviä. Tuota turvotusta on ollut aikaisemin, mutta ei enää vuosiin.
Kirjattu

maikki69

• Aktiivinen
« Vastaus #5 : Syyskuu 16, 2005, 18:54:00 ip »

Moi Taas Keiju
 minulla on nuo samat oireet ja seon joskus kiusallista ja tuskaisaa. Mä en taas sairauksien takia voi syödä tummia leipiä, maitoa, kananmunia, joykut vihanneksetkin on kiusallisia. no nyt olen käyttänyt pitempään luontaistuote Lebcol- nimistä ainetta käytä sitä aamulla puurossa ja illalla kiisselissä, vatsa toimii hyvin ja ei pahempia ilmavaiboja ja turvotus on myös laskenut.
Kirjattu
Kokemus on se minkä saa. kun ei saa sitä mitä haluaa.....

Humalog pumpussa

Konrad

• Vieras
« Vastaus #6 : Syyskuu 16, 2005, 19:32:00 ip »

Kevennystä ongelmaasi Keiju  

Nieletkö ilmaa? Aiheuttaa ainakin hevosilla samanlaisia oireita. Hevoset eivät muuten tietämykseni mukaan sairastu diabetekseen.

Konrad (harrastaa raviurheilua)
Kirjattu

SaidAnnikki

• Veteraani
  • Paradigm 715 / 7.6.2013 NovoRapid
« Vastaus #7 : Syyskuu 17, 2005, 13:09:00 ip »

Mulle tulee välillä samanlainen "ilmapallo-olo" enkä aina tiedä mistä tai miksi ? Ehkä se on sitä et diabeetikolla voi ajan myötä ruuansulatus hidastua. Ruoka-aineita, josta tiedän sen ainakin minulle tulevan on sipuli, hedelmät, leivonnaiset, jauheliha ja paistettu ruoka. Sipuli on pahin, koska jos sitä syö tulee aina sellainen olo, joskus tulee vaikka mitä vältelisi. Silti se olo ei tule aina noistakaan tuotteista.
Kirjattu
*Tuuri se on huonokin tuuri* :)

fillari

• Veteraani
« Vastaus #8 : Syyskuu 18, 2005, 01:43:00 ap »

Mulla oli jossain vaiheessa samanlainen tilanne, että tuntui, kuin maha olisi pikku paha, kun oli sellainen täysinäisen pöhö olo. En tiedä, mutta jotenkin se on osittain itsestään korjaantunut, kun ei ole turvotuksen/täysinäisen olon tunnetta ollut vähään aikaan. Ehkä ilmat mahasta on hetkeksi häipynyt taivaan tuuliin johonkin  

Mutta sen kyllä huomaan heti, jos syön kasviksia oikein paljon, tai sipulia. Ainakin näitä syötyäni, huomaan heti sen mahassani vähän pöhö olona.

Kyllä runsas kasvisten syöminenkin aiheuttaa sitä ilmaa mahaan, se kaasuuntuu ja jos liikunta on vähäistä päivisinkin, tai muutenkin, niin siinä voisi olla, tai voisiko näin sanoa, pikkaisen paukkupaketin tuntua mahassa, ennenkuin liikkeellekään lähtee  

Syödessäkin ihminen "haukkaa" ilmaa ja varsinkin jotain salaatin lehteä pureskellessa, kun niitä on muutenkin vaikea niellä.
Mutta niitä ei kannata tietenkään jättää pois ruoka-aterioilta  

Niin vielä siihen, mitä Zebra1 jo mainitsi limuista, kannattaa jättää vähäksi aikaa ja kokeilla ihan vettä vaan tilalle aterioiden ym. syömisten kanssa.

t.fillari
Kirjattu
fillari
DM1

Elämän voi ymmärtää vain taaksepäin ja kuitenkin sitä on elettevä eteenpäin.

Sören Kierkegaard

Antsu1

• Lentävä kynä
« Vastaus #9 : Syyskuu 18, 2005, 11:40:00 ap »

Mulla tulee silloin tällöin todella tuskainen olo heti ruokailun jälkeen. En yhdistä sitä välttämättä mihinkään tiettyihin ruokiin, vaan ennemminkin pitkäkestoisen diabeteksen yhteen keljuimmista lisäsairauksista eli autonomiseen neuropatiaan ja nimänomaan yhteen sen aiheuttamista ongelmista eli gastropareesiin.

Ja tää on siis tilanne vain mun kohdalla, toki monia muitakin syitä "ilmapallo-oloon" varmaan on.

Itselläni on ihan tuoreena mielessäni tilanne, joka olisi saattanut jopa johtaa kohtalokkaisiin seurauksiinkin, mutta onneksi selvisin siitä vain "säikähdyksellä"  

Eli siis ruoka jää vatsalaukkuun normaalia pidemmäksi ajaksi eikä siirry suoliston puolelle, jossa esim. varsinainen hiilareiden imeytyminen tapahtuu.

Mutta tuskin sulla, Keiju, tuosta on kysymys, jos turvotus ei tule heti ruokailun jälkeen, vaan esim. vasta illalla.
Kirjattu
Antsu1
D1 vuodesta 1966 - Accu-chek Spirit ja Novorapid 09/2007 alkaen

Pete²

• Lentävä kynä
« Vastaus #10 : Syyskuu 20, 2005, 19:11:00 ip »

vihjeeksi vaan
jos syöt selleriä kokeile jättää se pois

meikäläisellä se laukaisee pienenäkin annoksena pikajuoksun kilpalun vessaan

saattaa olla myös jokin muu allergian tapainen
Kirjattu