Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6983 jäsentä  •  418360 viestiä  •  20016 aihetta
Toivottakaa tervetulleeksi MAAPPE, uusin jäsenemme.

Kirjoittaja Aihe: INFLUENSSAROKOTE???  (Luettu 5646 kertaa)

äskoo

• Lentävä kynä
Re: INFLUENSSAROKOTE???
« Vastaus #30 : Syyskuu 19, 2005, 14:00:00 ip »

Minä olen noin kymmenen vuoden ajan ottanut influenssarokotteen, eikä influenssa ole vaivannut. Muistan sairastaneeni kerran lapsuudessani jonkun "aasialaisen", joka oli todella kova tauti.

Tavallistakaan flunssaa en ole vuosiin sairastanut, mutta luulen, että sen on ehkäissyt joka-aamuinen avantouinti!

Nyt olen kuitenkin epävarma tämänsyksyisen rokotteen kanssa. Viime vuonna minulla oli hirvittävä, kolme viikkoa kestänyt kutina, jolle ei löytynyt kokeissa mitään syytä. Jälkeenpäin huomasin, että kutina oli alkanut juuri rokotteen ottamisen jälkeen.

Ottaako vai ei...  :confused:
Kirjattu
“Allways Look on the Bright Side of Life”

Nainen
D1 vuodesta 1991
Pumppu Spirit 10/2006 - Veo 04/2011 - MiniMed 640G 10/2015
KHH - Humalog

RAR

• Lentävä kynä
« Vastaus #31 : Syyskuu 19, 2005, 20:59:00 ip »

Täällä sitä maataan flunssan kourissa kotona, joten rokotuksen ottaminen siirtyy niin kauan kunnes tervehtyy. Onneksi taitaa olla vasta lokakuussa se rokotus. Toivottavasti tämä tauti ei ihan niin kauan kestä.. *niisk*..

Keiju - jota raivostuttaa työkaverit, jotka raahautuvat sairaana työpaikalle tartuttamaan kaikki muut! Että jotkut voivat olla niin korvaamattomia.. GRRRRRR..  
Kirjattu

d1-nainen

• Lentävä kynä
« Vastaus #32 : Syyskuu 19, 2005, 22:42:00 ip »

Työpaikalle tuleminen flunssassa voi johtua siitä, ettei saa sairaslomaa. Minä olen ainakin niin huono puhumaan sairaslomia, etten ole flunssan takia saanut kertaakaan ja kerrankin ollessani oksennustaudissa 2 viikkoa sain vain 2 päivää sairaslomaa.
Kirjattu
Hyvin menee, mutta tilanne ei ole toivoton. (puolalainen sananlasku)

Toukokuu1965

• Lentävä kynä
« Vastaus #33 : Syyskuu 19, 2005, 22:59:00 ip »

Älkää vaan ottako influenssarokotetta, jos olette allergisia kananmunalle tai elohopealle! Silloin rokote voi aiheuttaa yliherkkyysoireita.
Itse sairastuin diabetekseen 4-vuotiaana influenssan jälkeen, muistaakseni se oli "hongkongilainen"...  
Kirjattu
"Luoja, anna minulle kärsivällisyyttä, ja heti!"

Pumppu 5/2007, Paradigm Veo 4/2013.

RAR

• Lentävä kynä
« Vastaus #34 : Syyskuu 19, 2005, 23:23:00 ip »

Tuo kanamunajuttu ei aina pidä paikkaansa. MInä olen allarginen sille ja kertonutkin sen terveydenhoitajalle, mutta aina olen rokotteen saanut. Koulussa minua ei rokotettu tuon vuoksi koskaan mitään vastaan.

Keiju
Kirjattu

mimmi1

• Lentävä kynä
  • Ei päivää ilman kipinää...
« Vastaus #35 : Syyskuu 20, 2005, 12:03:00 ip »

Hei, tätä rokotetta saa myös munattomana.

Tästä tulee mieleeni hauska juttu, kun olin yläaste ikäinen ja menin ottamaan ensimmäisen rokotteen terveyskeskukseen, niin terveydenhoitaja kysyi minulta munaton vai munallinen? Olin ihan äimänä, ajattelin että eiköhän tuo oikein nää, että munaton olen...

Siis blondin ajattelua!

Eli influenssa rokotteen saa myös kananmuna-allergiset!
Kirjattu
Mimmi1
DM1, pumppuhoito, Humalog

Tiu1

• Intoilija
« Vastaus #36 : Syyskuu 20, 2005, 13:46:00 ip »

Influenssarokotehan tehoaa vain influenssaan. Tavallinen flunssa tulee tai ei tule; huolimatta onko ottanut rokotteen vai ei. Joskus tosin tavallinen flunssa voi tulla "reaktiona" rokotteesta. Luin juuri artikkelia, jossa kerrottiin, että vuodessa säästettäisiin useita satoja (muistaakseni 400) turhaa kuolemaa, jos ihmiset ottaisivat rokotteen. Ja noin 1500 sairastapausta vuodessa vähenisi, jos riskiryhmät ja vanhukset ottaisivat rokotteen. Nämä faktoina.

Vastaus kysymykseen: Otan kyllä. Olen kyllä säästynytkin sairastumiselta. Yhtenä syksynä kaikki kaverit ja tutut ympäriltä vuorollaan sairastivat sen, mutta minä en. Silloin kiittelin todella rokotetta! Kannattaa siis ottaa.  
Kirjattu

Tea

• Lentävä kynä
« Vastaus #37 : Syyskuu 20, 2005, 14:20:00 ip »

Jees, Terhi1 puhuu ihan asiaa :-)

Flunssan saaminen ei ole linkissä influenssarokotteeseen, vaan siihen, että syksyisin alkavat flunssat pyöriä muutenkin - ja sattumoisin influenssarokote otetaan sitten samaan aikaan. Muut mahdolliset rokoteperäiset oireet (kutina, allergiset reaktiot, tms.) ovat sitten asia erikseen.

Itse olen ottanut vuosikausia rokotteen (työnantaja järjestää helpon aikataulun & nopean toimituksen ilman terveyskeskuksen jonoja) ja säästynyt influenssalta (en tosin flunssilta) varsin hyvin, tai ainakaan se ei ole kaatanut täysin pois tolpiltaan kertaakaan rokotteen ottamisen aikana.

Sen kerran kun influenssa sitten tuli (2002 jouluna), sain sen syystä, että jätin raskauden vuoksi rokotteen ottamatta syksyllä ja sitten oltiinkin vauvan kera influenssassa ja siitä toipumassa useamman viikon ajan, erittäin huonossa kunnossa.
Kirjattu
Tea
DM tyyppi1 (Levemir & Humalog)

RAR

• Lentävä kynä
« Vastaus #38 : Syyskuu 20, 2005, 14:38:00 ip »

Tuohon sairaslomajuttuu voisin sanoa, että on omaa hölmöyttä, jos ei saa sairaslomaa ja tulee töihin kipeänä.
Meillä saa sairastaa 3 pv ilman lääkärintodistustusta, joten en voi ymmärtää, että eräät heittäytyvät marttyyriksi ja kailottavat isoon ääneen kuinka kipeitä he ovat ja joutuat olemaan työssä! Sitten vielä kävellään ympäri työpaikkaa, aivastellaan, niistetään ja yskitään siinä vieressä äänekkäästi... ja pidetään huolta, että kaikki muutkin sairastuvat.

Anteeksi, mutta minulta ei riitä sympatioita näitä ihmisiä kohtaan.. varsinkin jos sairastun sitten itse ja sokerit päin p:tä!  

Keiju - flunssa kiukuttaa
Kirjattu

Antsu1

• Lentävä kynä
« Vastaus #39 : Syyskuu 20, 2005, 15:32:00 ip »

Itse olen juuri toipunut flunssasta. Kolme pahinta päivää olin kotona ja lämpökin kohosi peräti 37,4 lukemiin    Toki töihin paluun jälkeen vielä ajoittain yskin ja nenäliinaa käytän, mutta jos tälläisessa olotilassa jäisin sairaslomalle, niin saisin kyllä olla parisen viikkoa kotona. Eli nenänpielet hellinä töissä  

Siis kunnon räkätaudissa kotiin - kuten Keiju sanoi, mutta tälläinen pieni tuhina on jo toinen juttu. Meillä muuten töissä on työterveyshoitajilla mahdollisuus antaa jopa viiden päivän (= yksi työviikko) "sairasloma" pahimpien flunssakausien aikana. Mutta tuo työterveyshuollon toiminta sääntöineen on kyllä melko talokohtaista...
Kirjattu
Antsu1
D1 vuodesta 1966 - Accu-chek Spirit ja Novorapid 09/2007 alkaen

Toukokuu1965

• Lentävä kynä
« Vastaus #40 : Syyskuu 20, 2005, 15:40:00 ip »

Keiju ja mimmi1, kiitos tuoreesta tiedosta!  
Tuo munaton ja munallinen oli taas päivän piristys, hihhih!  
Kirjattu
"Luoja, anna minulle kärsivällisyyttä, ja heti!"

Pumppu 5/2007, Paradigm Veo 4/2013.

lintumies

• Vieras
« Vastaus #41 : Syyskuu 25, 2005, 20:23:00 ip »

Otin rokotteita heti kun niitä ruvettiin antamaan. Nyt olen ollut ottamatta ainakin 8 vuotta ja täytyy sanoa, että mielestäni olen ollut terveempi kaiken laisista räkätaudeista.
5 vuoteen en ole ollut sairaslomalla ja silloinkin olin rannemurtuman takia. Käyn avannossa ja pyöräilen ympäri vuoden oli vaikka 35 astetta pakkasta.
Muuten en syö enkä elä erityisen terveellisesti, mutta...
Työpaikalla työkaverit ovat useimmat vuosittain poissa jonkin tyypin flunssan kanssa ja vaimo tuo opettajan työstään näitä taudinaiheuttajia kotiin ja on sairastellut. Lapsi oli ja kotona asuessaan usein kröhäinen.
Käsitykseni on, että vastustuskyky vaan on parempi kuin monilla muilla.
Vaikka virukset muuttuvatkin, niin voi kai se olla että olen saanut niistä aikoinaan otetuista rokotuksista sen verran pohjaimmuniteettiä ettei tartu.
Nykytahti 1 kertaa vuodessa kurkkukipu ja nuha.
Kirjattu

d1-nainen

• Lentävä kynä
« Vastaus #42 : Syyskuu 25, 2005, 21:43:00 ip »

No ehkä se on sitten omaa hölmöyttäni, kun en saa sairaslomaa, jos olen kipeenä. Minulle ei tule kuumetta ja ilman sitä en ole saanut sairaslomaa ja päivääkään ei saa olla pois ilman LÄÄKÄRINtodistusta, hoitajan lappu ei kelpaa.

Miten sitten kannattaisi pyytää sairaslomalappua, että sen saisi? Olen yrittänyt vedota diabetekseen ja räkätaudin vaikutuksiin verensokereihin. Ja saanut siinä samassa töistä lintsaajan maineen.
Kirjattu

RAR

• Lentävä kynä
« Vastaus #43 : Syyskuu 25, 2005, 22:05:00 ip »

di-nainen: tarkoitin lähinnä näitä työkavereitani, jotka tulevat töihin valittamaan, kuinka sairaita ovat ja kun on kuumetta jne. Kun heiltä kysyy sairaslomasta, vastaus kuuluu usein että: enhän minä sellaista tarvitse, kyllä tämä tästä.
Minulla on onneksi niin hyvä diabeteslääkäri, että otan kaikessa ensin häneen yhteyttä. Tarvittaessa hän kirjoittaa sen sairasloman minulle jos esim. flunssa jatkuu pitempään. Enkä ainakaan vielä ole mielestäni saanut lintsarin mainetta.
On ikävää, jos työkaverit suhtautuvat tuolla tavalla, eivätkä ymmärrä kokonaisuutta.  

Keiju
Kirjattu

d1-nainen

• Lentävä kynä
« Vastaus #44 : Syyskuu 25, 2005, 22:10:00 ip »

No minulla on se onni, että en juurikaan sairasta. Mutta hyvässä muistissa on tuo parin viikon vatsatauti, johon sain peräti kaksi päivää sairaslomaa, josta esimieheni sitten suuttui täysin ja haukkui koko työpanokseni. Tuntuisi paljon järkevämmältä kaikkien kannalta, etten oksentelevana ole töissä levittämässä mahatautia, mutta lääkäri oli toista mieltä.
Kirjattu

Linkkejä