Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6974 jäsentä  •  418245 viestiä  •  20001 aihetta
Toivottakaa tervetulleeksi Riikka Lindholm, uusin jäsenemme.

Kirjoittaja Aihe: Lantuksen vaihto Levemiriin ?  (Luettu 5347 kertaa)

maikki69

• Aktiivinen
Lantuksen vaihto Levemiriin ?
« : Elokuu 10, 2005, 13:12:00 ip »

Teillä joille Lantus on vaihdettu Levemiriin, niin millä tavalla teillä se tapahtui?
Jouduitko olemaan sairaalassa? Oliko paljon verensokerin kanssa heittoja ? Kuinka pian Levemir alkoi teillä vaikuttamaan ?
 Minulla laiettiin sokerisensori maanantaina ja  loppu kuusta menen lääkäriin ja diabeteshoitajam kanssa oli puhetta levemiriin siirtymisestä ?
Kannattiko vaihtaa Levemiriin ?
Kirjattu
Kokemus on se minkä saa. kun ei saa sitä mitä haluaa.....

Humalog pumpussa

RAR

• Lentävä kynä
Re: Lantuksen vaihto Levemiriin ?
« Vastaus #1 : Elokuu 10, 2005, 13:38:00 ip »

Ei tarvitse mennä sairaalaan. Minulla aloitettiin Levis viime syksynä ja Lantus vaikutti taustalla 3 päivää, joten varovasti on aloitettava. Sitten tuntuikin, että pistän vain vettä, kun Levis-annos oli aivan liian pieni. Lisää kokemuksia löydät näistä linkeistä:
 http://www.diabetes.fi/cgi-bin/ubb/ultimatebb.cgi?ubb=get_topic;f=2;t=001076#000009

http://www.diabetes.fi/cgi-bin/ubb/ultimatebb.cgi?ubb=get_topic;f=2;t=000842

Jos minulta kysytää, niin kyllä kannattaa vaihtaa.  

Keiju
Kirjattu

tapsa

• Lentävä kynä
« Vastaus #2 : Elokuu 10, 2005, 18:55:00 ip »

Pistin Lantusta aamuisin klo 7, ja sitten eräänä aamuna pistinkin Levemiriä.
Levemirin aamuannos oli n. 75 % Lantus-annoksesta ja loput 25 % pistin sitten illalla klo 21.

Ilmeisesti Lantus vaikutti vielä jonkin päivän, sillä parin päivän jälkeen sain nostaa Levemirin aamuannosta 1...2 yksiköllä.

Nyttemmin se on palannut takaisin siten, että Levemirin kokonaisannos on sama kuin Lantuksella oli.
Vaihto ilmeisesti kannatti, vs-hallinta parani selvästi Levemirillä.
Ateriainsuliiniin (Novo Rapid) ei tullut mainittavia muutoksia, sitähän pistetään muutenkin vaihtelevasti tarpeen mukaan.
Kirjattu
tapsa, d1 vuodesta 1953, Animas-pumppuhoitoa  yli 14 v ja nykyisin Lispro:lla

mimmi1

• Lentävä kynä
  • Ei päivää ilman kipinää...
« Vastaus #3 : Elokuu 10, 2005, 23:32:00 ip »

Heips.

Vaihdoin lantuksen levemiriin reilu viikko sitten (1.8 maanantaina). Sunnuntaina vielä pistin lantuksen ihan normaalin määrän aamulla ja sitten maanantai aamuna leviksen. Jaoin lantus annoksen kahtia ja pistin niillä määrillä levistä aamulla ja toisen annoksen illalla (12h väliä). Aluksi tuntui, että levistä on sopivasti, kun lantus vaikutti taustalla sellaiset 4 päivää. Ja sitten taas annostus tuntui liian pieneltä ja jouduin nostamaan annoksia 4-6 ky. Vieläkään annostus ei ole oikea, tosin taustalla vaikuttaa virusinfektio, kuumeilua ja heikkoa oloa ja sokerit siitäkin syystä olleet koholla... Joten en nyt tiedä varmuudella mikä se oikea annostus olisi. Mutta vaikuttaa tosiaan siltä, että levis  olisi pelkkää vettä. Pika inskaa olen joutunut pistämään paljon reilummin kuin lantuksen kanssa. Mutta saas nähdä, aika näyttää miten tässä vielä käy.
Kirjattu
Mimmi1
DM1, pumppuhoito, Humalog

nulla

• Vanha tekijä
« Vastaus #4 : Elokuu 11, 2005, 10:44:00 ap »

Minullakin on vielä hakusessa Levemir -annos, vaikka vaihdoin Lantuksesta siihen jo ennen juhannusta. Vaihdossa kannattaa tehdä kuten mimmi tuossa edellä kertoo: vähitellen Lantusta vähentäen ja Levemiriä nostaen. Olen vähän epäröivä Levemirin suhteen, ei tämä kaikkia ongelmia ratkaissutkaan. Plussaa on se, että voin säätää pitkävaikutteisen annostusta (liikunnan vuoksi esim.). Negatiivista taas, että Humalogin määrä näyttäisi lisääntyvän tosi paljon, enkä uskalla pistää niin paljon, kuin näyttäisi tarvitsevan. Tai sitten en ole löytänyt oikeaa Levemir -annosta. On tämä vähän sössimistä vielä. Odotan, että loma loppuu ja alkaa normaali päiväjärestys. Sitten alan merkkaamaan sokerini vielä tarkemmin (zebran taulukkoon, kiitos vain) ja yritän saada sokerit ruotuun.
Kirjattu

nulla

• Vanha tekijä
« Vastaus #5 : Elokuu 11, 2005, 10:47:00 ap »

No vielä: ennen Lantus annokset 6+7. Puolitin aluksi Lantuksen määrän muutamaksi päiväksi ja pistin toisen puolen Levemiriä. Parin päivän päästä siirryin kokonaan Levemiriin. Ei mitään sairaalajaksoa - vaihto vaan tässä normaalielämässä ja -kuvioissa. Ai niin, oli juhannus ja olin poissa töistä - eikä mitään juhannusörvellystä.
Kirjattu

RAR

• Lentävä kynä
« Vastaus #6 : Elokuu 11, 2005, 10:54:00 ap »

nulla: Käytitkö sinä siis levistä ja lantusta samaan aikaan jonkin aikaa? Miksi ihmeessä? Kyllä minä lopetin Lantuksen heti siihen Levikseen siirtyessä.

Keiju
Kirjattu

Miisamari

• Intoilija
« Vastaus #7 : Elokuu 11, 2005, 13:59:00 ip »

Vastaan, vaikka meillä ei siirrytty Lantuksesta vaan Protasta Levemiriin. Vaihto tapahtui huhtikuussa, lapsesta kun on kyse niin se tehtiin sairaalassa. Edelleen haeskelemme oikeita perusinsuliiniannoksia, tai siis määrät näyttävät ainakin lapsella vaihtelevan varsin tiheään. Kun pienistä annoksista on kyse, niin insuliinin vähyys/liikamäärä tuntuu ja näkyy. Päivisin pistämme 1 1/2 ky, hellesäällä riitti jopa 1 ky. Nyt tuntuu että tuo 1 1/2 on liian vähän, pikainsuliinia menee reilusti (ja sitten herkästi hurahtaa sokerilukemat liian alas, kun joutuu NovoRapidia käyttämään reilummin). Illalla aamun Levemirannos tosin toimii hyvin, päivälliselle ja iltapalalle ei tarvitse niin paljon pikainsuliinia ja arvot ovat tasaisia.

Yöllä lapsemme Levisannos on vaihdellut eniten. Alkuun pistimme 1 ky, sitten 1 1/2 ky ja nyt taas 2 ky. Annokset ovat vaihdelleet tuon 1 1/2 ja 2 ky:n välillä, ehkä reilu viikko menee yhdellä annoksella hyvin ja sitten alkavat taas sokerit nousta tai laskea liikaa yöllä. Emme ole vielä bonganneet sitä jujua, mikä tuon vaihtelutarpeen saa aikaan. Lapsi on vasta 3 -vuotias joten murrosiästä hormonimylläköineen ei voi todellakaan puhua.

Saa nähdä tasoittuvatko/vakiintuvatko Levemir -annokset syksyllä  arkikuvioiden myötä niin, että lopulta pääsisi yömittauksista kokonaan eroon..seuraava vaihtoehto olisi pumppu, mutta vielä en luovuta! Mielestäni Levemir muuten olisi hyvä, tasainen perusinsuliini kunhan noista annoksista pääsisi ihan jyvälle. Mitään ylläreitä ei ole sinänsä Levemirin kanssa sattunut, kuten aikanaan Protan kanssa turhan tiheään.
t.miisa
Kirjattu

nulla

• Vanha tekijä
« Vastaus #8 : Elokuu 12, 2005, 05:48:00 ap »

Keiju: kyllä pistin alussa Lantusta ja Levemiriä yhtä aikaa puolet ja puolet, sitten siirryin kokonaan Levemiriin. Pelättiin, että Lantuksen häntä ja Levemirin "nopeampi" vaikutus tekisivät yhdessä ongelmia (näin siis neuvottiin hoitopaikassa). Mutta tylsää, ettei Levemir ratkaissut kaikkia ongelmia... Samanlaista tumpuloimista ja mittailua ja pähkäilyä tämä on kuin ennenkin...
Kirjattu

zebra1

• Lentävä kynä
« Vastaus #9 : Elokuu 15, 2005, 19:08:00 ip »

Eihän se Levis kaikkia ongelmia ole ratkaissut, mutta on tuonut mulle niin paljon säätömahdollisuuksia, että HbA1c on laskenut puolessa vuodessa 7,8 --> 7,1 %.

Eli työ diabeteksen kanssa ei ole vähentynyt, mutta työn tulokset näkyvät vihdoin. Se on mun mielestä tosi hienoa!
Kirjattu
Levemir, Humalog ja metformiini
Keinotekoisesti hengissä, mutta tiukasti elämässä kiinni

Pexi

• Jäsen
« Vastaus #10 : Elokuu 15, 2005, 23:58:00 ip »

Mulla se tapahtu noin vuosi sitten kun aloitin tutkimuseläimenä olon. Ei siinä mitää ihmeellistä lopetin lantuksen tökkimisen ja alotin levemirin. Annokset on kivat ennen lantusta 36 nyt levistä 24+22. Lantuksella pitkä oli 6.1 ja aluksi levemirin annokset liian korkealla se tippu 5.jotaki. Tämän hetkistä tilannetta en tiedä.

Itselleni lantus sopi noin siljoona kertaa paremmin. Itseäni ei kiinnosta säädellä nuita pitkiä insuja koko ajan vaan jos liikun tai teen jotai nerokasta niin mielummin tankkailen sitten jotai. Minun mielestä levemirin kanssa on pitänyt paukutella raketti-insut tarkemmin voi kyllä olla vaan korvienvälinen juttu. Ja sitten vielä se iloinen ylimääränen piikki, jota ei paljo kärsi unohella, kyrsii vähän.
Kirjattu

maikki69

• Aktiivinen
« Vastaus #11 : Elokuu 23, 2005, 14:38:00 ip »

No niin tänään olisi edessä vaihto Lantuksesta Levemiriin. Vähän epäilyttää kun mulla on kurkku kipee ja nenä tukossa. Kuinkahan uskallan itse ohjailla insuliinin määrää ? Olen vielä yksin kotona. No mittari saa yöitä kun joutuu ottamaan usein sokereita.
Kirjattu
Kokemus on se minkä saa. kun ei saa sitä mitä haluaa.....

Humalog pumpussa

Linkkejä