Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6984 jäsentä  •  418368 viestiä  •  20018 aihetta
Toivottakaa tervetulleeksi JokkeVantaa, uusin jäsenemme.

Kirjoittaja Aihe: Kuinka usein diabeteslääkärillä??  (Luettu 9999 kertaa)

Tea

• Lentävä kynä
Re: Kuinka usein diabeteslääkärillä??
« Vastaus #15 : Kesäkuu 03, 2005, 13:03:00 ip »

Jepsistä. Olen kuullut vastaavia hyviäkin kokemuksia, eli näissäkin on eroja, jopa Hgin sisällä.

Sain ehkä pysyväisrokotuksen julkispuolen osaamista vastaan jo lapsena, jolloin kokemusta kertyi Hgin & Vantaan arvauskeskuksista sekä HYKSin Lastenklinikan "kyllä joka kerralla vaihtuva lääketieteen opiskelija hoitaa vaativan pysyväissairauden siinä missä kokeneempikin osaaja" -sirkuskokeiluista. Riitti sekä vanhemmilleni että itselleni, mistä syystä siirryimme sitten yksityiselle puolelle.

Omassa asenteessa saattaa olla sen verran syytä, että olen koettanut itse olla aktiivisessa/vastuullisessa roolissa taudin hoidossa (nyt aikuisiällä ainakin), enkä vain odottele lääkärin yksipuolisia tuomioita/saneluita (tästä puolesta osaan kyllä pitää puoleni omatoimisesti nyt, kun joutuu taas turvautumaan julkkaripuoleen raskauden aikana ;-).

Ja kyllähän julkisella puolellakin palvelua saa, kun osaa sitä vaatia - en vain aina jaksaisi heittäytyä hankalaksi (varsinkin jos itsellä on oikeasti ongelma käsissä), jotta saan sen, mitä pitäisi tarjolla olla jo heti kättelyssä...
Kirjattu
Tea
DM tyyppi1 (Levemir & Humalog)

RAR

• Lentävä kynä
« Vastaus #16 : Kesäkuu 03, 2005, 13:38:00 ip »

Tean viestit ovat kuin omani ja luultavasti käydään samalla lääkärilläkin.    

Olen täällä aikaisemminkin kirjoittanut siitä, miten kyllästyin tuohon julkisen "hoidon" pelleilyihin ja alati vaihtuviin lääkäreihin. Pienenä osasyynä lisässairauksiini pidän edelleenkin sitä, että en aikoinani enää käynyt kontrolleissa koska; joko pelkäsin lääkäriä tai sitten nuo lääkärit eivät olleet kovinkaan kiinnostuneita minusta tai hoidostani. Aikaa ei ollut koskaan edes kuunnella. Ja neuvot olivat yhtä tyhjän kanssa! Niin mmonesta omasta kokemuksestani sekä Vantaan, Espopo että Hgin puolelta voin tämän yleistää.  

Tea kirjoitti: "Ja kaikki tämä vain siksi, ettei itselläni ole varaa sattumanvaraiseen & poukkoilevaan & melko asiantuntevaan hoitotapaan, tai siihen, että juoksisin työaikana/virka-aikana odottelemassa tuntitolkulla labraan/lääkärille pääsyä."

Juuri näin!

Keiju
Kirjattu

maikki69

• Aktiivinen
« Vastaus #17 : Kesäkuu 03, 2005, 14:07:00 ip »

Onneksi Järvenpää kuuluu Hyvinkäälle ainakin  tuon diabetes- ja munuaiskontrollin puolesta. Munuaislääkäri ja -hoitaja ovat aivan ihania  Hyvinkäällä. Ajat pitää paikkansa. Ja labra-ajatkin on pakko pitää kun mitataan lääkepitoisuusarvoja, kun lääkketä ei saa ottaa ennen verikoetta ja täytyy ottaa ajallaan. Nyt sitten jännitän diabeteslääkärin kontrollia, etä minkälainer hän on....
Kirjattu
Kokemus on se minkä saa. kun ei saa sitä mitä haluaa.....

Humalog pumpussa

Josse

• Matkailija
« Vastaus #18 : Kesäkuu 03, 2005, 14:19:00 ip »

Olen d1. Käyn n. 2 krt/vuosi. Sen olen kokenut riittävän tähän asti. Työterveyshuollosta olen pyytänyt pari kertaa vuodessa lähetteen labraan, jotta olen voinut omatoimisesti seurata Hba1c arvoa. Maikki69:lle tiedoksi että ainakin vuonna 2003 Hyvinkään sairaalassa kaikki sisätauti lääkärit kiersivät diabetepuolella eli se tarkoitti sitä, että joka kerta paikalla oli eri lääkäri. Ja lääkärin erikoisala saattoi olla mikä hyvänsä sisätautien puolelta. Joku saattoi tietää enemmänkin diabeteksestä ja toinen tiesi sitten vähemmän tai vieläkin vähemmän...
Kirjattu

Antsu1

• Lentävä kynä
« Vastaus #19 : Kesäkuu 03, 2005, 14:32:00 ip »

Mä olen ymmärtänyt, että noiden sairaanhoitopiirien (esim. HUS) omissa sairaaloissa tuo lääkäreiden kierto on yleistä. Esim. HYKSin verisuolipolin vastaanotolla muutama vuosi sitten tiiviisti ravatessani ( vai pitäisikö sanoa könkätessäni    ) en tainnut montaakaan kertaa kohdata samaa lääkäriä. Ja en todellakaan pitänyt tuosta jatkuvasta uusien lääkärien tapaamisesta (jouduin käymään ajoittain jopa 2 viikon välein).

Helsingin oman erikoissairaanhoidon puolella tilanne on toinen. Sielä lääkärit eivät vaihdu useinkaan, joten hoitosuhteestakin tulee kiinteämpi ja mielestäni paljon paremmin toimiva (siis jos nyt yleensä kyseisen lääkärin kanssa sattuu synkkaamaan). Mä olen nyt 20 vuotta käynyt samalla sisätautien polilla ja tuona aikana on ollut peräti 2 eri lääkäriä minua hoitamassa (ai niin ja yksi kesälomatuuraaja ;D ).

Toivottavasti Helsinki saa pidetyksi kiinni tuosta omasta erikoislääkäritasoisesta toiminnastaan...
Kirjattu
Antsu1
D1 vuodesta 1966 - Accu-chek Spirit ja Novorapid 09/2007 alkaen

Toukokuu1965

• Lentävä kynä
« Vastaus #20 : Kesäkuu 03, 2005, 16:02:00 ip »

Käyn aluesairaalan sisätautipolilla 3-4 kk välein. Tapaan samalla d-hoitajan ja sisät.erikoislääkärin. Kävin näillä samoilla jo kun vaihdoin lastenpolilta aikuisten puolelle. Välillä olin opiskelemassa ja vähän muualla, sitten taas kotikonnuille palatessa oli tutut ihmiset vastassa. Hienoa!  
Pari vuotta olen ollut välillä tk:n lääkäreidenkin hoidossa, mutta en tykännyt kun porukka vaihtui eikä samalla päässyt d-hoitajalle. Sitten kun maksa-arvot kohosivat jostakin vieläkin mystisestä syystä, pääsin taas "omalle" lekurille ja sille tielle olen jäänyt. Lääkärini on tosi hyvä tyyppi, samoin hoitaja. Voin soittaa ja kysyä neuvoa milloin vain ja mistä vain.  
Yksi paha juttu on tulossa: he jäävät molemmat kohta eläkkeelle! Mistä löydän yhtä hyvät?  
Kirjattu
"Luoja, anna minulle kärsivällisyyttä, ja heti!"

Pumppu 5/2007, Paradigm Veo 4/2013.

E O J

• Lentävä kynä
« Vastaus #21 : Kesäkuu 03, 2005, 17:36:00 ip »

Yksi lääkärissäkäyntien tiheyteen vaikuttava tekijä ykköstyypin diabeetikoilla on insuliini. Ennenaikaan, kun geeniteknologisesti muunneltuja insuliinianalogeja ei vielä ollut, oli asia yksinkertainen: Kävit lääkärissä milloin huvitti, koska perinteiset insuliinit olivat (ja ovat edelleenkin) reseptivapaita. Nyt, kun käytetyt insuliinit ovat useimmiten insuliinianalogeja, tarvitaan aina resepti. Toisin sanoen itse kunkin maan reseptikäytäntö määrää varsin tarkasti lääkärissäkäyntien pisimmän sallitun aikavälin. Suomessa tuo aika on noin kolme kuukautta, mutta monessa maassa merkittävästi lyhyempi, esim. yksi kuukausi.
Kirjattu
D1, Lantus & NovoRapid.
Oli vain pelottavaa ja masentavaa havaita, miten kokonaan ruumis sittenkin johti henkeä   (Waltari)

tapsa

• Lentävä kynä
« Vastaus #22 : Kesäkuu 03, 2005, 17:52:00 ip »

Tuohon edelläolevaan: Ainakin täällä lääkäri kirjoittaa reseptin n. vuodeksi, ja apteekki antaa siitä 3 kk:n annoksen kerrallaan.
Ja reseptinkin saa uusittua d-hoitajan kautta. Lääkäriä ei siten tarvitse nähdä kovinkaan usein, jollei vartavasten halua.
Kirjattu
tapsa, d1 vuodesta 1953, Animas-pumppuhoitoa  yli 14 v ja nykyisin Lispro:lla

Konrad

• Vieras
« Vastaus #23 : Kesäkuu 03, 2005, 18:27:00 ip »

Vastasin kakkosena ketjuun. Kertokaapa muutkin kakkoset!
Kirjattu

neljäviis

• Matkailija
« Vastaus #24 : Kesäkuu 03, 2005, 19:11:00 ip »

Hei! Laitampa kopion tähän tuosta kakkospuolelle kirjoittamastani jutusta, jota vieläkin ihmettelen.  Toki yksityisen lääkäriajan olen varannut 6.6. en sitten odottanut tuota syyskuuta.

Olen kyllä tiennyt aina tämän D:n, mulle sanottiin Oulun Yliopistollisessa jo yli 30 v. sitten, että mulla on piilevä sokeritauti ja annettiin sen aikaiset ruokaohje paperit käteen. Kotona vaan ei ollut mitään mahdollisuutta siihen aikaan noudattaa niitä. Myöhemmin elämässäni jos jollekin lääkärille mainitsin tämän piilevän sokeritaudin katsoivat oudosti ja viimeinen nauroi päin naamaa, että ei sellaista ole olemassakaan, Uskoin.

Seuraavalla lääkärikäynnillä minulle sanottiin, että minulla on D noin 10 v. sitten. Olen selvinnyt jonkinlaisella ruokavaliolla, kunnes kolme vuotta sitten lääkäri epäili taas, että liekö se D on (kaikki arvot kohdillaan), kun mulla oli ollut kortisoni tabletit ajatteli kohonneen sokerin johtuneen niistä (TK lääkäri).

Minä tyhmä taas uskoin, että siitä kortisonistahan se varmaan, että ei mulla D olekaan. Enkä käynyt missään, kunnes nyt sitten kuluneella viikolla tuli ilmi, että paastoarvo aamulla oli 13 ja pitkäaikaisarvo 7,7. Meillä pääsee lääkäriin syyskuussa eli siihen asti ei mitään seurantaa. D Hoitaja meinasi, että tarvin lääkkeet, samoin lääkäri (hoitaja kysyi), mutta sitten joskus syksyllä.

Voinko nyt hyvillä mielin odottaa 4 kk lääkäriin pääsyä, ei käsketty käydä tarkastamassa edes sokeriarvoja sitä ennen yhtään kertaa. Itsestäni ei olo tunnu oikein luottavaiselta, minusta näissä asiossa tuo aika on aika pitkä ja pelkään tapahtuvan ties mitä, en edes tiedä millaiset arvot minulla on päivällä, illalla, ruuan jälkeen jne.

Onkohan se edes varmaa mikä D tämä on ennen kuin asiantunteva (diabeteksen tunteva) lääkäri on sen tutkinut. Paljonkohan yksityinen lääkäri tarvii kokeita, kun koko minun historia D:stä on julkisella puolella eli jos menen yksityiselle nyt, mitä luulette tuleeko mielettömän kalliiksi ennen kun voin saada mahdollisesti tarvitsemani lääkityksen.
Kirjattu

Guest

• Vieras
« Vastaus #25 : Kesäkuu 03, 2005, 19:48:00 ip »

Mulla on kunnallisella puolella aika pumppupolille 2 kertaa vuodessa ja munuaislääkärille kerran vuodessa. Lisäksi käyn tarvittaessa yksityisellä puolella.

Insuliinien ja muitten lääkkeitten kanssa on sama juttu kuin Tapsalla eli resepteissä on vuoden annokset ja apteekista saan 3 kk satsin kerralla. Reseptien uusinta onnistuu soittamalla tai viemällä ko. reseptit uusittaviksi.
Kirjattu

anna-mari

• Vanha tekijä
« Vastaus #26 : Kesäkuu 03, 2005, 22:11:00 ip »

Sairastuttuani kävin alkuun Tyks:n sisätautipolilla 2 vuotta, ja sen jälkeen siirryin siellä vastaanottaneen lääkärin yksityispotilaaksi diabetesneuvolaan. Kohta 8 vuotta olen käynyt tuolla samaisella lekurilla, vaikka muualla jo asunkin. Ja kaikki tämä vain ja ainoastaan koska hän on hyvä tyyppi ja tietää sairaudestani "kaiken"  Käyn noin 4-5 kuukauden välein. Ihanne mielestäni olisi 3 kuukauden välein, mutta ajat ovat kovin varattuja:( Yleensä käyn yksityisessä labrassa: se maksaa, mutta on ah, niin helppoa!!
Kirjattu
"What cannot be cured, must be endured"

Lalli

• Aktiivinen
« Vastaus #27 : Kesäkuu 04, 2005, 00:11:00 ap »

Olen käynyt diabeteslääkärilläni, sama ihminen ollut koko ajan, 3-4 kertaa vuodessa, d-hoitajalla hiukan useammin, tarpeen mukaan. D-hoitaja vaihtui kun edellinen jäi eläkkeelle. Voin soittaa koska vaan hoitajalle ja hänen kauttaan saan lääkärini kiinni jos tarvitsee. Ihmeellisesti vaihtelee ympäri suomen, minä hölmö luulin että kaikilla toimii yhtä hyvin kunnes tampereella kurssilla ollessani huomasin että joillakin on tosiaan joka kerta eri lääkäri, kokeita otetaan miten sattuu jne.
Kirjattu

Yogi

• Veteraani
« Vastaus #28 : Kesäkuu 04, 2005, 02:34:00 ap »

Minullakin on hiukan samantyyppinen tarina kuin neljäviidellä. Kävin vuonna 1991 työpaikkalääkärillä kaikenlaisten epämääräisten oireiden vuoksi. Hän epäili, että kyseessä on diabetes. Olin ollut kuukautta aikaisemmin eräässä diabetestutkimuksessa terveiden kontrollien ryhmässä. Silloin mitattiin mm. pitkäaikaissokeri, joka oli 5,0 %. Asiaa ei silloin enempää tutkittu.

Vuonna 1994 kävin taas työpaikkalääkärillä (tällä kertaa toinen lääkäri), joka jälleen epäili diabetestä ja otatti verikokeet. Nyt olikin paastosokeri 6,3 mmol/l ja LDL-kolesteroli 3,2 mmol/l. Sen jälkeen määrättiin, että puolen vuoden välein pitää käydä kontrolleissa.

Luin kirjallisuutta D2:sta ja aloitin laihdutuksen, kunto-ohjelman ja ruokavaliohoidon.   Paastosokeri oli sitten pitkään 5,5 mmol/l:n paikkeilla ja kolesteroliarvotkin paranivat.

Vuonna 2000 aloin kuitenkin saada sydänperäisiä oireita, joista hermostuin aika tavalla. Tiukkasin lääkäriltäni (taas uudelta työpaikkalääkäriltä), että onko minulla diabetes vai ei. Hän sanoi, että kyllä se selville saadaan ja pani sokerirasitustestiin. Siinä nolla-arvo oli 6,0 mmol/l, tunnin arvo 12,5 mmol/l ja kahden tunnin arvo 8,7 mmol/l, mikä viittasi vähintäänkin heikentyneeseen glukoosinsietoon.

Sydämen rytmihäiriöitä yritettiin saada kiinni Holterilla, jossa sattumalta löytyikin hapenpuute sydämessä. Rasitus-EKG:ssa löydös vielä varmennettiin. Seuraavaksi jouduin varjoainekuvaukseen ja ultraääneen. Löytyi lievä sepelvaltimotauti ja kardiomyopatia. Niiden takia käyn kolmen vuoden välein HUS:n kardiologian poliklinikalla kontrolleissa. Kumpikin tauti on toistaiseksi pysynyt aisoissa. Sepelvaltimotautiin sain kuitenkin Zocor- ja Primaspan-lääkityksen.

Kävin taas työpaikkalääkärillä (neljäs). Hän katsoi, että mun oireeton diabetes kyllä hoituu, mutta hän oli huolissaan verenpaineesta, joka silloin olikin 130/90. Hän käski ostamaan verenpainemittarin. Omamittaukset ovat olleet keskimäärin tuon 130/90 alle, samoin kardiologian poliklinikalla mitatut.

Entä sitten hoitokokemukset? Työpaikkalääkärillä joudun käymään uusimassa Zocor-reseptiä. Olin välillä vuorotteluvapaalla. Silloin piti käydä yksityisellä. Ihan myönteiset kokemukset minulla on kummastakin. Oikeastaan olen tyytyväinen, että on ollut erilaisia lääkäreitä. Kukin on painottanut eri asioita ja kaikilta olen oppinut jotakin. Mitään suurta en tosin ole odottanut.

HUS:in kardiologian poliklinikka on aivan oma lukunsa. Varjoainekuvauksessa minulle sattui ehkä Suomen paras kardiomyopatian spesialisti. Myöhemmin on ollut kaksi muutakin kardiologia, päteväntuntuisia kummatkin. Kiireinen paikka tuo on ja kaikenlaista hässäkkään tuntuu olevan, mutta olen omalta kohdaltani enemmän kuin tyytyväinen. Kassa ja vaatetäti olivat vähän töykeitä, mutta itse poliklinikalla väki oli ystävällistä. Minä en ole varmastikaan heidän haasteellisin potilaansa. Itsellä on hiukan huono omatunto. Olenkohan viemässä aikaa todella vakavasti sairailta potilailta?
Kirjattu
Aina napit vastakkain ollaan Pöystin kanssa. Ei ole hyvä tämä Pöysti.

noremorse

• Aloittelija
« Vastaus #29 : Kesäkuu 06, 2005, 19:31:00 ip »

Meidän firman henkilöstöpäällikkö sai herneen nenään kun työterveyslääkäri ei suostunut antamaan potilastietoja eikä muuttamaan hoitokäytäntöjä.
Isopomo vaati työterveysfirmaa vaihtamaan meidän loistavan työterveyslääkärin toiseen (toisiin), samalla vaihtui työterveyshoitajakin (vissiin sekin sanoi että ei voi kertoa potilastietoja..)

Että nyt sitten meikäläinen ei oikein tiedä miten mahtaa jatkossa käydä kontrollien, heinäkuussa pitäisi mennä labraan ja lokakuussa pitäisi olla vuosikontrolli ja vuosilabrat. Saas nähdä joutuuko jatkossa kokeilemaan miten Vantaalla sujuu lääkärissäkäynti, enpä ole tk:n ovea vuosikausiin raottanutkaan.

Harmittaa niin vietävästi!!

-noremorse
Kirjattu
Mitään en kadu, en ainakaan elettyä elämää.

Linkkejä