Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6989 jäsentä  •  418480 viestiä  •  20020 aihetta

Kirjoittaja Aihe: Armeijasta..........  (Luettu 23640 kertaa)

12/70

• Vieras
Armeijasta..........
« : Maaliskuu 21, 2005, 21:43:00 ip »

Terve!
Minulle todettiin pari viikkoa sitten tyypin 1 diabetes. Onko tämä suuri ongelma minulle, joka aikoo muutaman vuoden päästä mennä armeijaan? Joudunko johonkin ns. "B-ryhmään", esim. paperi hommiin, vai voinko "mennä mehtässä niinku muutkin"?
 Sitten käytännön kokemuksia... (vai onko täällä palstalla ketään armeijan käynyttä diabeetikkoa?)
Jos on, niin oliko rankka diabeteksen takia?
Kaunko palvelit ja erosiko palvelusi ei-diabeetikkojen palvelusta jotenkin.

Kiitos.
Kirjattu

fillari

• Veteraani
Re: Armeijasta..........
« Vastaus #1 : Maaliskuu 22, 2005, 09:44:00 ap »

Hei!
Olen käynyt armeijan, mutta ei mulla ollut vielä diabetesta silloin.
Rankkaahan se varmaan diabeetikolle on, tässä jotain juttua d-lehdessä olleeseen aiheeseen:

http://www.diabetes.fi/lehdet/dlehti/juttuarkisto/0104armeija.htm

t.fillari
Kirjattu
fillari
DM1

Elämän voi ymmärtää vain taaksepäin ja kuitenkin sitä on elettevä eteenpäin.

Sören Kierkegaard

Raikke

• Aktiivinen
    • www.rsaarela.com
« Vastaus #2 : Maaliskuu 22, 2005, 20:21:00 ip »

Nykykäytännön mukaan vapautetaan automaattisesti. Ellet sitten erikseen hae diabeetikkona koeluontoiseen palvelukseen.

-RaS-
Kirjattu

12/70

• Vieras
« Vastaus #3 : Maaliskuu 22, 2005, 21:25:00 ip »

Joo´o..... no jos haen tuohon koeluontoiseen palveluun nii onko suuri hylkäämis prosentti? Tällä hetkellä sokruarvot pysyy kohtalaisesti kurissa ja motivaatiota hoitoon on. Ja sehän olikin yksi edellytys armeijaan, fillarin antamassa linkissä.
 Minulle lähetti eräs nimimerkki sähköpostia ja sanoi, että en jää paitsi mistään vaikken kävisikään armeijaa. No, se on mulle vaan jotenki semmonen velvollisuus, joka täytyy suorittaa.
 No minkälainen ruljanssi tuosta minun hausta tulee? Eli pitääkö toimia oma-aloitteesti vai viiänkö käestä pitäen?

Ps. en tiiä onko tää oikea paikka kysellä näitä, mutta vanhemmat ei suostunu vastamaan; net vaan tokas "ettei sun vielä piä miettiä tommosii". No, minkä voin, pakko oli tänne rekisteröityä ja alottaa tää palsta.

Terve ja lisää viestejä odotellaan....
Kirjattu

Lumikki

• Jäsen
« Vastaus #4 : Maaliskuu 23, 2005, 08:59:00 ap »

12/70, oikeastaan vanhempasi ovat oikeassa. Tietenkin hyvä, että otat selvää asioista, mutta turhaan näin aikaisin stressaat armeijasta, kun et vielä mene sinne moneen vuoteen. Eiköhän kaikki järjesty ajallaan...  
Kirjattu

Ierikka

• Intoilija
« Vastaus #5 : Maaliskuu 23, 2005, 12:05:00 ip »

Olen sammaa mieltä kuin se henkilö, joka sanoi ettet jää mistään paitsi vaikket kävisikään "armeijaa". Silloin aikoinaan kun asia oli minulle ajankohtainen, sain ns. syynissä punaisen kortin ja olin enemmän kuin tyytyväinen, kun ei tarvinnut sinne leikkikouluun lähteä.
Mielestäni se on IKÄVÄ velvollisuus.
Hoitele vaan D1:stäsi parhaalla mahdollisella tavalla.
Kirjattu

Antsu1

• Lentävä kynä
« Vastaus #6 : Maaliskuu 23, 2005, 13:01:00 ip »

Ohessa linkki aiemmin olleeseen pitkään ketjuun armeijasta. Sieltä loppupuolelta löytyy myös jonkun armeijassa olleen/olevan diabeetikon kirjoitus.

http://www.diabetes.fi/cgi-bin/ubb/ultimatebb.cgi?ubb=get_topic;f=2;t=000583;p=1
Kirjattu
Antsu1
D1 vuodesta 1966 - Accu-chek Spirit ja Novorapid 09/2007 alkaen

12/70

• Vieras
« Vastaus #7 : Huhtikuu 19, 2008, 02:18:12 ap »

Hah.

Tulin nyt kolmisen vuotta edellisistä viesteistäni ilmoittamaan, etten sitten päässytkään armeijaan. Jukolauta, ei auttaneet korkeat tahtotilat tai edes lääkäreiltä rahalla nyhdetyt suositukset armeijakelpoisuudesta saattamaan kossia harmaisiin, kun joku yksittäinen taho päätti kieltää insuliinirajoitteisten pyrkimykset armeijaan. Perskeleen helesvetti kiroan minä katkeruutta, vaan eihän tämä huuto mitään auta.

Juuri ennen kutsuntoja, jossa kävin jo menneenä ja elettynä syksynä armon vuoden -07 puolella, sain ainakin itseäni tyrmistyttävän tiedon diabetes-lehdestä, että diabeetikkoja ei enää otettaisi asepalvelukseen. Kyllä kääntyi jutun lukemisen myötä aivojen se kuuluisa vee-käyrä aivan äärikaakkoon ja vielä vähän ylikin siitä aivan Affenanmaan rannikolle.

En oikein halunnut uskoa tietolähteeseen ja yritinkin vielä kutsunnoissa taistella kuin suomalainen sotilas voittamisen kannalta toivottaman runsasta ryssälaumaa vastaan ja vänkäsinkin kutsuntalääkärille ja kaljuille nastaherroille kelpoisuuttani päästä rätkimään rynkyllä ja leikkimään nassikkana tutuksi tullutta pyssysotaa, mutta näillä junteilla tuntui olevan selkeät säännöt ja ohjeistukset lähettää minut ja muut d-poijjat nolona kotiin.

Tämä mammanpojaksi jääminen jo sinänsä harmitti ja kyllähän se harmittaa vieläkin, mutta kaikista eniten kyrsi se ylimielinen kutsuntalääkäri, joka naureskeli puheisiini ja vaikutti olevan tyytyväinen diabeetikkojen pääsyn estymisestä armeijaan, "koska onhan se nyt ihan selkeä fakta, että asepalvelus on aivan liian rankka paikka diabetespotilaalle.". Mihinköhän nuokin väitökset ja näkemykset perustuivat? Jumalouta, uskomuksiin ja satuihin tietysti, sillä itse ainakin olen saanut sen käsityksen, että meidän piikittäjien jo lopetettu armeijakokeilu oli menestys.

Kyllä keissin pitäisi olla niin, että yksilökohtaisesti tutkittaisiin ja kysyttäisiin diabeetikoilta halusta päästä armeijaan. Vapautus annettaisiin haluttaessa, mutta motivoituneet ja kykeneviltä vaikuttavat jässikät saisivat luvan tietyin reunaehdoin jatkaa matkaa kohti suomalaiseksi mieheksi tuloa. Tämä nykymetodi, että nyt kokonainen kansanryhmä luokitellaan kelvottamaksi väärien ja vanhentuneiden uskomusten ja mielikuvien, eikä uudistuneen faktatiedon perusteella, ei ole persiistäkään, vaan jostain vielä alhaisemmastakin ja surkeammasta rööristä peräisin.

T. armeijaan pääsystä haaveileva ja viestin sävystä arvattavasti pahasti katkera diabeetikko.

pee ja äs. päästäkkee minut edes paperihommiin!!
Kirjattu

Hese

• Lentävä kynä
« Vastaus #8 : Huhtikuu 19, 2008, 09:15:15 ap »

Minä kun olen kaikin tavoin kokonaan koko armeijahulluutta vastaan, katson, ettei minun kannata vastata tähän mitään
Kirjattu
Tunne itsesi - mutta älä VAAN kerro kenellekkään.

Jalari

• Vanha tekijä
« Vastaus #9 : Huhtikuu 19, 2008, 11:41:07 ap »

Lainaus:

Jukolauta, ei auttaneet korkeat tahtotilat tai edes lääkäreiltä rahalla nyhdetyt suositukset armeijakelpoisuudesta saattamaan kossia harmaisiin, kun joku yksittäinen taho päätti kieltää insuliinirajoitteisten pyrkimykset armeijaan. Perskeleen helesvetti kiroan minä katkeruutta, vaan eihän tämä huuto mitään auta.

Niin, armeijassahan kyse on kaikesta muusta paitsi tuosta ^^ mitä yllä vuodatat  

Tai mistäs minä mitään tiedän, kun olen viisivuotiaana sairastunut.  
Kirjattu

Jape

• Lentävä kynä
« Vastaus #10 : Huhtikuu 19, 2008, 11:51:57 ap »

Juu, punaisen kortin sain aikanaan itsekin, ja se oli tällaiselle hyötyliikuntaa vieroksuvalle suorastaan siunaus.

Jos ei suunnittele ihan uraa armeijassa, niin en kyllä nää mitään menetystä siinä ettei sinne pääse/tarvitse mennä. Sen ajan voi varmaan käyttää hyödyllisemminkin....

Mitä taas tulee tuohon yhden ryhmän niputtamiseen, niin niinhän se on monessakin asiassa elämässä, että jos kuulut johonkin ryhmään, et saa tehdä sitä etkä tuota, eikä siinä sitten yksilöllisiä eroja paljoa kysellä. Jos olet D1, et pääse esim. lentäjäksi, vaikka kuinka olisi tasapaino kunnossa.

Kirjattu
Jape, vanha pessimisti.

mommi

• Aktiivinen
« Vastaus #11 : Huhtikuu 19, 2008, 12:27:13 ip »

Lainaus:

Minä kun olen kaikin tavoin kokonaan koko armeijahulluutta vastaan, katson, ettei minun kannata vastata tähän mitään

Armeija on kiva paikka oppia leikkimään yhdessä. Leikkiaihe ei ehkä ole sieltä parhaasta päästä, mutta kyllä sieltä tulee hyviä poikia takaisin. Ja kaikille tulisi suoda se mahdollisuus, jos niin haluaa. Minullakin oli alokkaina aikamoisia kohveloita, mutta kyllä niistä hyviä poikia saatiin Ja itsestään huolehtiva D1:nen pystyisi varmasti suorittamaan palveluksen siinä kuin kuka tahansa muukin.

T: Luutnantti mommi
Kirjattu
It's allright to cry...Raindrops from your eyes may make you feel better.

mimmi1

• Lentävä kynä
  • Ei päivää ilman kipinää...
« Vastaus #12 : Huhtikuu 19, 2008, 12:30:05 ip »

Hö!

Naispuolisena en noista mitään ymmärrä (kannattaako tätä edes sanoa ääneen) siis noista armeija jutuista. Mutta harmillinen hommahan se on, kun et päässyt ja halua olisi ollut. Kyllä se varmaan muakin kismittäisi!

Tsemppivä sulle jatkoon! Mitäs muuten aiot seuraavaksi?  
Kirjattu
Mimmi1
DM1, pumppuhoito, Humalog

12/70

• Vieras
« Vastaus #13 : Huhtikuu 19, 2008, 12:50:07 ip »

Niin, jos te muutamat aiemmin kirjoittaneet katsotte armeijan olevan pelleilyä, ajattelenko myös minä niin?

Minä voin nähdä menetyksen, vaikka te ette sitä tekisikään. Nämä ovat hyvät herrat ja narrit, ja tasa-arvon nimissä myös leidit, mielipide-eroja, mistä keskustelemme ja kuka kele ne on pätevä lokeroimaan objektiivisesti eikä mielipiteellisesti oikeisiin vääriin näkemyksiin? Kysynpä vain.

Eihän minulla mitään näin suurta katkeruutta esiintyisi, jos diabeetikot evättäisiin asepalveluksesta oikein perustein ja näytöin. Siis johonkin tieteellisiin pykäliin ja käytännöntutkimuksiin nojaten, mutta kun tyylinä on suoraan vanhoihin ja virheellisiin  tietoihin uskoen selittää ja piirtää paperille sepustus, että et sinä vain siitä voi selvitä, niin tämähän se eniten meikämannen nuppia kiristää. Varsinkin kun tietäisin varsin hyvin keskustelun alla olevasta pellekoulusta selviäväni. Ei minulle riitä mammariksi jättämisen syyksi, että viisaammat ovat epäpätevyyttään määritelleet minut kyvyttömäksi tekemään sitä ja tätä.

Olisi aika unohtaa kansanryhmien ja heidän kykyjensä erottelut ja alkaa käsittelemään ihmisiä yksilöinä. Vai puhunkohan nyt jo liian suurista asioista, asioista joita ei tämän ikäiset vielä ole kyvykkäitä ymmärtämään?

Anteeksi tämä narina, vai miksikä heleketin "vuodatukseksi" tämän tyyppistä sanojenjärjestelemistä nimitetään.
Kirjattu

12/70

• Vieras
« Vastaus #14 : Huhtikuu 19, 2008, 13:01:36 ip »

Lainaus:

Tsemppivä sulle jatkoon! Mitäs muuten aiot seuraavaksi?  

Moi vain ja kiitos! Ensin tässä vähän kitisen näissä keskusteluissa ja sitten aion lähteä johonkin opiskelemaan syksyksi.

Kersasta asti olen pikkasen ajatellut rajavartijaksi ryhtyä, mutta sitten kuulin, että palvelusluokka pitäisi olla A, niin eihän sinne tämmöinen surkimus D kelpaakkaan. Kun tämä vaihtoehto oli raapustettu listalta, niin ajattelin pelastus-opistoa. Vaan sittenpä kuulin huhuja, etten sinnekään oikein kelpaisi, niin mitenköhän nyt pitäisi toimia?

No, ei tilanne aivan näin surkea ole, olenhan minä paperit johonkin amk:hon lähettänyt...

Muokattu: ei palo- vaan pelastusopisto!
Kirjattu

Linkkejä