Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6960 jäsentä  •  418010 viestiä  •  19984 aihetta
Toivottakaa tervetulleeksi milkavainamo, uusin jäsenemme.

Kirjoittaja Aihe: Yksi "kidutus" taas kärsitty  (Luettu 1419 kertaa)

RAR

• Lentävä kynä
Yksi "kidutus" taas kärsitty
« : Maaliskuu 01, 2005, 14:24:00 ip »

Hei ja terveisiä hermoratatutkimuksista! Täytyy sanoa, että siinä vaiheessa kun neuloja työnneltiin tuonne pohkeeseen, herahti kyllä kyyneleet silmiin. Ne sähköimpulssit kyllä kesti, ja ne neulatkin, mutta täytyy myöntää etten kaipaa sitä ihan vähään aikaan uudestaan.

Positiivista oli kuitenkin se, että jaloissa on kuulema vain lievää polyneuropatiaa. Minä kun ajattelin, että löytyy jotain vakavampaakin. Tunto kun on osin mennyt.

Huvittavana yksityiskohtana voisi kertoa, että kun kyselin siltä nuorelta lääkäriltä kaikenlaista, hän sanoi, että ensin pitää sulkea pois aineenvaihduntasairaudet, kuten diabetes ennen kuin lähdetään sen enempää hoitamaan. Heh! Papereissa ei lukenut, että olen diabeetikko, koska fysiatria oli sanellut lähetteen, ei diabeteslääkärini.  

Diabeetikko, kaiken se kestää, kaiken se kärsii.

Keiju - sähköjänis eli duracelpupu
Kirjattu

Antsu1

• Lentävä kynä
Re: Yksi "kidutus" taas kärsitty
« Vastaus #1 : Maaliskuu 01, 2005, 15:05:00 ip »

Mulle on tehty tuo ENMG-tutkimus kahdesti. Ekalla kerralla jalkoihin ja silloin tutkimus oli lähes kivuton    Niin ja vaikka mulla neuropatia onkin todettu, niin tunto jaloissa on vähän liiankin hyvä eli kivuttomuus tuskin johtui esim. juuri tunnon puutoksesta  

Toinen kerta oli käsiin (puutumisoireiden vuoksi) ja sillon kyllä esim. neulan tökkiminen tuohon peukalohankaan (tai tyveen, miten se nyt pitäisi ilmaista) kämmenselän puolelle sattui melkoisesti ja tuloksena oli lisäksi aikamoinen mustelma  
Kirjattu
Antsu1
D1 vuodesta 1966 - Accu-chek Spirit ja Novorapid 09/2007 alkaen

d1-nainen

• Lentävä kynä
« Vastaus #2 : Maaliskuu 01, 2005, 21:22:00 ip »

Ois varmaan mullekin aiheellinen tuo. Jaloissa on särkyjä ja kädet on puutuneet. Olen jo yrittänytkin saada lähetettä, mutta en ole vielä saanut. Täytyy yrittää uudestaan. Silmälääkärillekin yritän taas saada lähetettä uudestaan. Hoitotakuu ei kuulemma koske silmälääkäriä. Koskeekohan se tuota hermoratahommaa? Varmaankaan ei.
Kirjattu
Hyvin menee, mutta tilanne ei ole toivoton. (puolalainen sananlasku)

Mila

• Matkailija
« Vastaus #3 : Maaliskuu 01, 2005, 21:50:00 ip »

Huh, kyllä noi monet nykyajan lääketieteelliset tutkimukset muistuttaa pahasti keskiaikaisia kidutusmenetelmiä...  En tiedä vastaako mitenkään tuota tutkimusta, mutta mulle on kerran laitettu puudutuspiikki siihen peukalontyveen, mitä Antsu1 tuossa kuvaili, ja täytyy sanoa, että se varmaan oli yksi suurimpia hetkellisiä kipukokemuksia, mitä olen kokenut.  Työkaverille tehtiin käden hermoratatutkimus, ja hän sanoi, että se oli niin hirveetä, että jos olisi tiennyt etukäteen, ei olisi mennyt koko tutkimukseen... ja mä en piikkikammoisena tule koskaan menemään kuultuani hänen yksityiskohtaisen selostuksensa.
Kirjattu
D1 vuodesta 1997
Levemir + Humalog

Mila

• Matkailija
« Vastaus #4 : Maaliskuu 01, 2005, 21:56:00 ip »

Voi ei, tuli just mieleen, että toivottavasti kukaan ei oo just menossa... ei ollut tarkoitus pelotella.  
Kirjattu
D1 vuodesta 1997
Levemir + Humalog

Guest

• Vieras
« Vastaus #5 : Maaliskuu 01, 2005, 22:39:00 ip »

Kyllähän tuo käsien piikittely on aika kivuliasta hommaa, mutta onneksi sen unohtaa nopeasti. Minä olen saanut puudutuspiikkejä kämmeneen, peukaloon ja etusormeen leikkausten yhteydessä ja tuo etusormi tuntui niin kivuliaalle, että vedet tuli silmiin. Kerran kävi niin, että käsi ei ollut puutunut, kun lääkäri viilsi haavan. Silloin meni puhekyky.

Mutta tosiaan tuo hermoratatutkimus on tehty minullekin ja huonomuistisena olen jo unohtanut pahimmat kipukokemukset sen osalta.

Ei niitä tutkimuksia kuitenkaan kannata pelätä. Jokainen kerta on erilainen samallakin ihmisellä, tutkimuksen tekijät ovat erilaisia ja välineet kehittyvät jatkuvasti.
Kirjattu

Linkkejä

Puolustusvoimat ei muuta päätöstään diabetesta sairastavien varusmiespalveluksesta

Puolustusvoimat vahvisti tänään päätöksensä, että diabetesta sairastavat vapautetaan palveluksesta rauhan aikana. Käytännössä päätös hautaa monen nuoren diabeetikon toiveet asevelvollisuuden suorittamisesta.

Julkaistu 07.02.2020 | 13:29