Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6973 jäsentä  •  418232 viestiä  •  19999 aihetta
Toivottakaa tervetulleeksi Hanttapoika, uusin jäsenemme.

Kirjoittaja Aihe: Ennalta ehkäisy  (Luettu 1121 kertaa)

arska vaan

• Vieras
Ennalta ehkäisy
« : Tammikuu 28, 2005, 21:31:00 ip »

Minun varhaisimmat kokemukseni makeiden/herkkujen kanssa kulkivat kaavaa: kola ja limsa kioskilla lounastauolla (oppikoulun alaluokat), sitten sokeri/hillomunkki välitunnilla (yläluokat), myöhemmin lihapiirakka runsaan sinapin ja ketsupin kanssa kun oli pelit pelattu lentopallokentällä tai hiihdot hiihdetty jne.
Sitten muutaman vuoden kuluttua runsaahkot oluet ja lonkerot työn jälkeen sekä kaikki muu hyvä kuten lenkkimakkarat saunan kanssa viikon vaihteeksi kun parempaakaan harrastusta ei ollut.
No niin, miten se tieto nykyään kulkee nuorille, esimerkiksi perheissä, joissa vanhemmat itse ovat vielä cola-ja sipsi-vaiheessa?
Luulen, että koko tiedotus/valistusjärjestelmä pitäisi panna uusiksi, jos tosissaan aiotaan saada nämä ongelmat järjestykseen.
Sitten on tietysti tämä fataalinen perinnöllisyys. Sille yksilö ei mahda mitään. Voisiko joskus lähivuosina jo olla edessä tilanne, että terveyskeskuksessa rutiinitarkatuksen yhtedessä saadaan raportti, jossa perinnölliset riskit on kirjattu paperille? Vai onko tämä jo nykyisin mahdollista? Itse en ole tämäntyyppisiin palveluihin törmännyt, kun käyn lääkärillä aniharvoin.
Kirjattu

Vene

• Jäsen
Re: Ennalta ehkäisy
« Vastaus #1 : Tammikuu 28, 2005, 21:46:00 ip »

Kuules nyt Arska!
Jokainen on tietysti viime kädessä vastuussa itsestään. Olipa tuo itse miten pirstomielinen tahansa.
terveisin Veera
P.S. Suosittelen sinullekin luettavaksi Uljasta uutta maailmaa.
Kirjattu

arska vaan

• Vieras
« Vastaus #2 : Tammikuu 28, 2005, 22:08:00 ip »

Kiitos vinkistä. Luen sen kirjan varmasti. Uljas uusi maailma on tässä ja nyt jo meneillään, uskon senkin. En kuitenkaan jaa tuota näkemystä, että jokainen on ainoastaan itse vastuussa siitä, miten nyt menee ja tulee noin yleisesti ottaen.
Siksi kysymykseni kuuluikin, että miten voisi saada sen vanhan ja vähemmän uljaan maailman vaikutuksista tähän nykyiseen olotilaan enemmän tietoa ajatellen nyt esim. tätä riskiä sairastumiseen.

arska
Kirjattu

Vene

• Jäsen
« Vastaus #3 : Tammikuu 28, 2005, 22:19:00 ip »

Hyvä kysymys Arska!
Minun tietämykseni ei riitä, jotta voisin kysymykseesi vastata. Aina joskus on pakko palata peruskysymyksiin: Mitä hyvää on vanhassa. Mitä uudessa. Näitä juttuja pohtii tälläkin hetkellä ainakin (varovaisen arvion mukaan) noin 10 miljoonaa vakavasti otettavaa tiedemiestä.
Minä en voi sinulle muuta vastata kuin "Ei elämää voi niin kuin peltoa ylittää", sanoi tohtori Zivago:)
terveisin Veera
Kirjattu

Linkkejä

Haastaako korona arkea diabeteksen kanssa?

Julkaistu 02.04.2020 | 10:14