Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6915 jäsentä  •  417191 viestiä  •  19934 aihetta
Toivottakaa tervetulleeksi Hajonnut, uusin jäsenemme.

Kirjoittaja Aihe: Gallup: Kolesteroliarvonne?  (Luettu 137331 kertaa)

nulla

• Vanha tekijä
Re: Gallup: Kolesteroliarvonne?
« Vastaus #15 : Lokakuu 21, 2004, 20:46:00 ip »

Minä olen herättänyt huomiota näillä arvoilla:
FS-KOL 6,2
FS-KOL-HDL 3,27
FS-TRIGLY 0,56
LDL-KOL 2,68

Hyvän kolesterolin (HDL) määrä on siis niin suuri, että se voi jopa olla paha. Se myös nostaa kokonaiskolesterolin määrää, mutta lääkitystä minulla ei ole. Onko kellään muulla HDL tätä luokkaa?
Kirjattu

Aulis

• Jäsen
« Vastaus #16 : Lokakuu 21, 2004, 22:48:00 ip »

Jippii!
Tässä suhteessa taidan olla kuivilla ilman lääkkeitä (koskaan tähän mennessä), vaikka on RR-tauti (lääkitys Cozaar) ja ylipainoa on pirusti ja suolaakin käytän. Tosin kovia rasvoja en käytä juuri ollenkaan ja öljyäkin aika vähän. Olen tuore D2, lääkityksenä metukka+ iltainska.

Arvot(heinäkuussa):
fs-Kol 4.8
fs-Kol-HDL 1.07
fs-Trigly 1.72
fs-Kol-LDL 2.9

Silloin vs tosi korkealla ja sairaalaruokaa kaksi viikkoa, joka oli mielestäni sata kertaa rasvaisempaa kuin kotiruokani (esim. sairaalassa pelkästään rasvaisia juustoja -yäk).
Kirjattu
Luoja anna minulle kärsivällisyyttä - nyt heti!

äskoo

• Lentävä kynä
« Vastaus #17 : Lokakuu 21, 2004, 23:00:00 ip »

Nulla,
tuo korkean HDL:n huonous oli minulle ihan uutta.  Aina on kehuttu:"kun tuo hyvä kolesterolikin on niin korkea..." Diabe mainitsi tuossa edellä, että

Lainaus
...korkea hdl taas pienentää riskiä vaikka kokonaiskolestroli olisikin korkea. Oleellisinta on siis "hyvän" ja "huonon" kolestrolin suhde.
Omat arvoni ovat:
fS-Kol 4.5
fS-LDL-Kol 1.5
fS-Trigly 0.58
fS-HDL-Kol 2.7

HDL on siis melko korkea. Jos tuo hyvän ja kokonaiskolesterolin suhde on kuitenkin se ratkaiseva tekijä, ei taida vielä olla hätää, kun se on 60% Mikäli osasin oikein laskea  

Nimimerkki Hämmentynyt
Kirjattu
“Allways Look on the Bright Side of Life”

Nainen
D1 vuodesta 1991
Pumppu Spirit 10/2006 - Veo 04/2011 - MiniMed 640G 10/2015
KHH - Humalog

nulla

• Vanha tekijä
« Vastaus #18 : Lokakuu 21, 2004, 23:28:00 ip »

Joo, ääripää on se, että korkea HDL on joskus yhdistetty tiettyihin syöpätyyppeihin. Kaikissa jutuissa, joita olen käsiini saanut tämä on ollut arvelua, selkeää faktaa ei ole löytynyt. Ja tietysti se, että korkea HDL nostaa myös kokonaiskolesterolia. En tiedä, pitäiskö ruveta syömään rasvaisemmin ja epäterveellisemmin, josko sitten tasoittuisi.
Kirjattu

antsa

• Matkailija
« Vastaus #19 : Lokakuu 22, 2004, 00:04:00 ap »

arvot kesäkuulta:
fp-kol     4,8
fp-kol-HDL 2,22
fp-Trigly  0,70
fp-kol-LDL 2,26

ovat olleet aikaisemmin korkeammalla, mutta kovalla yrittämisellä ja terveysvaikutteisella jugurtilla tulleet alaspäin.
Meillä on suvussa verisuonitautia, niin että pitänee yrittää.
Kirjattu

zebra1

• Lentävä kynä
« Vastaus #20 : Marraskuu 04, 2004, 13:33:00 ip »

No nyt oli kolesterolikin noussut. Mikähän mua oikein vaivaa, kun moni arvo oli kohonnut edellisestä mittauksesta. Verenpaine oli vähän koholla, paino noussut. Ja ne maksa-arvot joista laitoin tonne alkoholikeskusteluun.

Kokonaiskolesteroli 5,6
LDL 3,3
HDL 2,2

Mitään suuria muutoksia ei ole syömisessä, mutta Lantuksen säätäminen on pakottanut syömään enemmän kuin on tarvis. Kiire ja välinpitämättömyys on kai sitten huonontaneet vähän mun syömisteni laatua. Pitänee palauttaa itsensä taas ruotuun...
Kirjattu
Levemir, Humalog ja metformiini
Keinotekoisesti hengissä, mutta tiukasti elämässä kiinni

marjalehti

• Intoilija
« Vastaus #21 : Marraskuu 05, 2004, 09:09:00 ap »

fS-Kol = 3,6 mmol/l
fS-Kol-HDL = 1.24 mmol/l
fS-Trigly = 0.79 mmol/l
fS-K-LDL = 0,79 mmol/l

Arvot mitattu elokuussa 2004. Ilman lääkitystä. Verenpaineesta sen verran että vastaanotolla verenpaine on melkein aina jotain 130/90 (tai yli!)-luokkaa, mikä huoletti lääkäriä sen verran että minulle tehtiin noin vuosi sitten vuorokausiseuranta, joka todettiin normaaliksi.
Kirjattu
D1, Humalog Animas-pumpussa

Juha44

• Matkailija
« Vastaus #22 : Marraskuu 05, 2004, 12:37:00 ip »

Jos tämän kallupin perusteella pitäisi arvioida Suomalaisten sydäntautiriskiä, niin pitäisi todeta että olemme helvetin tervettä kansaa. Siis tähän ovat vastanneet ne joilla arvot OK!? Toden totta, HDL:n osuus on nykytietämyksen perusteella jopa tärkeämpää kuin kokonaiskolesterolin. Toisaalta kolesteroliarvoihin vaikuttaa perimä halvatun paljon. Ja liikunta. Mun omat arvot

Kok. kol 3,6
hdl osuus n. 50%

Nämä on taatusti "luomuarvoja" ja syön myös näitä "eläinrasvoja". Ikinä en ole lääkkeitä käyttänyt, paitsi tietysti nyt insuliinia (ja joskus antibioottia). Syön kaikkea mahdollista (ja mahdotontakin). En ole koskaan pitänyt ajatuksesta että jotain luonnollista ruoka-ainetta pitää totaalisesti välttää. Tämä ajattelupatahan johtaa äärimmilleen vietynä näihin Atkinsonin dieetteihin ja muihin vastaaviin älyttömyyksiin. Kaikkea saa syödä kohtuuden rajoissa, mutta kohtuus säilytetään kohtuudessakin! Näin siis terveillä ihmisillä. Riskiryhmillä ja sairailla asia on tietysti toinen.

Uusin tutkimus on osoittanut että mm. maitorasva voi suojata syövältä (erit. rintasyöpä). Ja alhainen kolesteroli voi lisätä riskiä syöpään sanoo joku tutkimustulos, tosin liekö tässä tehty ikäkorjausta,  kaikkihan me johonkin kuollaan.... Nämä tulokset vain osoittavat että mustavalkoista ajattelua ravitsemuksessa pitää välttää.
Kirjattu

RAR

• Lentävä kynä
« Vastaus #23 : Marraskuu 05, 2004, 13:21:00 ip »

Juhajuha; Pitäähän täällä nyt jollain päästä "elvistelemään" kun ei sokeriarvoilla sitä pääse tekemään... !  

Keiju
Kirjattu

Juha44

• Matkailija
« Vastaus #24 : Marraskuu 05, 2004, 14:01:00 ip »

Keijulle; OK. Tarkoitukseni ei ollut mitenkään mollata kenenkään lukemia; päinvastoin nämähän on poikkeuksetta hyviä! Tahdon vain olla useinkin ns. inhorealisti, ja sairastumiseni jälkeen piirre tuntuu vain korostuneen.  
Kirjattu

Yogi

• Veteraani
« Vastaus #25 : Marraskuu 05, 2004, 18:45:00 ip »

Voi olla, etteivät tänne ole kirjoittaneet ne, joilla rasva-arvot ovat patologisia. Siitä huolimatta minulle oli yllätys, kuinka paljon on eroja eri ihmisten välillä. Olen aina tiennyt, että oma HDL-Kol arvoni on vaarallisen matala, mutta en olisi uskonut, että erot parhaisiin arvoihin ovat noinkin suuria.
Kirjattu
Aina napit vastakkain ollaan Pöystin kanssa. Ei ole hyvä tämä Pöysti.

Ellu

• Vanha tekijä
« Vastaus #26 : Marraskuu 05, 2004, 20:25:00 ip »

Nyt en osaa tarkkoja kolesteroliarvoja sanoa, mutta hyvää kolesterolia on paljon ja se nostaa koko kolesterolin korkealle. Lääkäri vaan sanoi, että hyvä kun on hyvää paljon. Pitää varmaan ottaa seuraavalla kerralla lukemat ylös.
Kirjattu

Ellu

• Vanha tekijä
« Vastaus #27 : Marraskuu 05, 2004, 20:30:00 ip »

Vielä tuohon edelliseen viestiini. Siis kokonaiskolesterolini on korkea, mutta äsken kirjoitin vahingossa, että se on hyvän kolesterolin määrän vuoksi korkea. En tosiaan kolesteroleista tiedä yhtään mitään, eli en siis sitäkään, nostaako hyvä kolesteroli suoraan kokonaiskolesterolia. Sekavaa selitystä, mutta kuitenkin  
Kirjattu

**DONOTDELETE**

• Vieras
« Vastaus #28 : Marraskuu 07, 2004, 21:27:00 ip »

Kokonaiskolestroli lasketaan kaavalla HDL+LDL+Trigly/2. Tai oikeastaan, jos oikein muistan, HDL lasketaan kokonaiskolestrolin ja noiden muiden residualina eli jäännöksenä, kun se on hankala kliinisesti labrassa määrittää. Eli edellä sanotun perusteella ainakin Marjanlehden numeerisissa arvoissa oli jotain vialla.
Kirjattu

Konrad

• Vieras
« Vastaus #29 : Marraskuu 08, 2004, 06:51:00 ap »

Oma tietolähteeni kertoo, että LDL voidaan laskea kaavasta

LDL=Kol-HDL-0,45triglyseridit

Kaavan käyttö edellyttää, että triglyseridipitoisuus on alle 4,0. Ilmeisesti LDL on se, joka on hankalampi mitata suoraan. Joskus kysyin labrassa asiaa ja sain tiedon, että kaikki mitataan erikseen. Tiedä sitten.

Omat arvoni olivat:

fP-Kol 3,5
fP-Kol-HDL 1,56
fP-Kol-LDL 1,59
fP-Trigly 0,78

Kaavan käyttö antaa LDL:lle arvon 1,589. Voisi uskoa näin ollen, että 1,59 on laskettu arvo.  
Kirjattu

Linkkejä

Lääkehoito onnistuu yhdessä

Julkaistu 08.10.2019 | 15:07