Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6989 jäsentä  •  418480 viestiä  •  20020 aihetta

Kirjoittaja Aihe: Lääkkeet, ruokahaluttomuus ja huonovointisuus  (Luettu 1926 kertaa)

nallehylje

• Vieras
Lääkkeet, ruokahaluttomuus ja huonovointisuus
« : Huhtikuu 16, 2020, 14:58:01 ip »

Nallehylje täällä pitkästä aikaa, hei!

Sellainen seikka mietityttää minua, että vaikka lääkitys on ollut ennallaan ( 3 tbl vrk Diformin Retard 750 mg ja 1 tbl vrk Metformin 500 mg ) , on nyt tullut huonovointisuutta ja ruokahaluttomuutta. Ainoa minkä elimistö tuntuu hyväksyvän on vesi, muutama lusikallinen maustamatonta kreikkalaista jugurttia ja tilkka rasvatonta piimää.
Söin aiemmin aamuisin ( 8 aikaan ) salaattia ja keitettyjä kasviksia, juustoa, kinkkua ja keitetyn kananmunan. Nyt on muutama lusikallinen jugurttia. Kun lämpimänä ruokana on illalla 17 aikaan ollut lihaa ja kasviksia, nykyisin on taistelua jos saa syötyä muutaman keitetyn kukkakaalipalan tai pienen palan keitettyä porkkanaa. Koko ajan on taistelua huonovointisuutta vastaan ja välillä se on päätynyt oksentamiseen. Mitään norovirustakaan minulla ei ole. Aiemmin ruokailu oli nautinto, nyt taistelua!
Sanoin lääkärille ruokahaluttomuudesta ja oksentelusta. Hän piti sitä ihan normaalina lääkkeistä johtuvana.
Alussa mainittu annos on ollut joulukuusta, ruokahaluttomuutta ja oksentelua on ollut kuukauden verran. Oksentelua ei ole joka viikkokaan. Mutta muutamia päiviä on ollut, että oksentelen pari kertaa päivässä.
Ruokavalio on supistunut. Aiemmin söin lihaa ja kasviksia päivittäin, samoin kananmunan ja juustoa. Nyt on maustamaton kreikkalainen jugurtti ja muutama pala paprikaa. Vettä juon n. 2 litraa. Ennen join suolatonta kivennäisvettä puoli litraa tuon vesimäärän lisäksi. Ei enää maistu sekään.
Kaikki hajut ( ruuan valmistus, keitetty kahvi ) etoo.
Varmasti tilanne on harmiton, mutta onko toisilla vastaavia kokemuksia?
Olen tosi väsyksissä, mutta kevät ja kesä on muutenkin sellaista väsyttävää aikaa. Odotan syksyä ja talvea, ne antaa voimaa.

Hyvää kevättä kuitenkin toivottaen nallehylje
Kirjattu

ERKKU

• Aktiivinen
Vs: Lääkkeet, ruokahaluttomuus ja huonovointisuus
« Vastaus #1 : Huhtikuu 19, 2020, 17:40:52 ip »

Moi
Yleisesti kakkosesta, jota en hyvin edes tunne. Sen kuvan olen saanut, että se on vaikeasti hoidettavissa, koska se on kuin narulla työntäisi. Tuo metformiini taitaa olla yleisin ensi alkuun, ja sitten myöhemmin perusinsuliini jne. Metformiineja taitaa olla monen merkkisiä / tehtaan mukaan ja vaikutus ilmeisesti vähän erilainen jokaisella. Tunnen muutamia kakkosia, joille annetaan 90...100 yksikköä 7 vrk Lantusta! Ja sellainen yhdistelmä lihottaa entisestään. Kävin viime viikolla vuosikontrollissa dia-lääkärillä ja hänkin kummasteli ko. käytäntöä. Kummallakin tutullani sokerit n. 9 % ja lääkärin mukaan aivan hyvät. Sehän muistuttaa entistä ykkösten hoitotapaa, ennen kuin oli ruokainsuliini käytössä. Eli iso annos insuliinia ja pissan sokerin mukaan, tai kellon mukaan sitten syötiin. Eli yritän tässä sanoa, että ruokainsuliini saattaisi olla monelle paikallaan. Koska en ole lääkäri en anna ohjeita lääkityksestä, mutta herättelen, että on muukin mahdollisuus saada sokerit normaalille tasolle. En malta olla mainitsematta hyvää tietolähdettä, joka selvittelee näitä kohtia. Unohtamatta Diabeteksen suomalaisia ohjeita.
https://www.youtube.com/playlist?list=PLs_TA02I6IvV6-1s2pL4BPhvMo0Ck_lcY
Kirjattu

D2R2

• Vieras
« Vastaus #2 : Huhtikuu 21, 2020, 11:21:15 ap »

Nallehylje, ei tuo ruokahaluttomuus ja oksentelu kuulosta normaalilta. Ihmettelen suuresti tuota metformiinin määrää, sillä olen lukenut, että 2000 mg/vrk on suurin suositeltu annos nykyisin (aiemmin se oli enemmän, mutta suositusta pienennettiin). Sinullahan menee jo roimasti yli. Joten johtuisiko siitä??

Kannattaa mennä lääkäriin, kertoa tilanne ja kysyä lääkityksestä. Jos pelkkä metformiini ei riitä, voi sen rinnalla olla jokin muu lääke, kun insuliinin tarvetta ei ole.

Olen D2, diagnoosi 4,5 v. sitten. Aluksi oli pelkkä metformiinilääkitys, sitten sen lisäksi Victoza ja nyt Victozan tilalla Ozempic, joka aiheuttaa ruokahaluttomuutta. Herkkuhaluttomuutta ei ole ollut havaittavissa  ;D

Kirjattu

V. Kuutti

• Veteraani
« Vastaus #3 : Huhtikuu 21, 2020, 13:57:04 ip »

Minä popsin 3x750 metforiinia vuorokaudessa, jo vuosia mennyt tuo annos, eikä kukan maininnut mistään 2000mg vuorokausi rajasta. Onko asiasta lisätietoa jossain saatavana????
Kirjattu

D2R2

• Vieras
« Vastaus #4 : Huhtikuu 21, 2020, 15:04:02 ip »

Ainakin täällä Metformin Orionin lääkeselosteessa mainitaan (kohta 4.2):
https://spc.fimea.fi/indox/nam/html/nam/humspc/3/20423203.pdf

Tuossa puhutaan myös "tavallisista metformiinitableteista", joiden annostus voi olla 3000 mg/vrk. Eli ehkä nimenomaan DEPOTTItablettien max.annos on 2000 mg, tavallisten 3000 mg.
Viisainta vaieta, kun en ole alan ammattilainen.

Kuulopuheena kuulin myös eräältä diabeetikolta, että hänen annoksensa 3000 mg/vrk pienennettiin 2000 mg:aan "koska se ei ole enää suositeltavaa".

Mutta varmasti iso määrä metformiinia tai mitä tahansa lääkettä aiheuttaa pahoinvointia, jos ei pysty syömään normaalisti, ja pillerit pyörii keskenään vatsassa.
Kirjattu

V. Kuutti

• Veteraani
« Vastaus #5 : Huhtikuu 24, 2020, 12:25:28 ip »

3 grammaa tavan metformiinin annosmaximiksi yo sivulla tosiaan mainittiin. Pitää etsiä onko mainintoja netissä asiassa, ja kaipa lääkäriltäkin voi kysyä, eikä vain somesta... :)
Kirjattu

nallehylje

• Vieras
« Vastaus #6 : Huhtikuu 26, 2020, 14:37:47 ip »

Nallehylje, ei tuo ruokahaluttomuus ja oksentelu kuulosta normaalilta. Ihmettelen suuresti tuota metformiinin määrää, sillä olen lukenut, että 2000 mg/vrk on suurin suositeltu annos nykyisin (aiemmin se oli enemmän, mutta suositusta pienennettiin). Sinullahan menee jo roimasti yli. Joten johtuisiko siitä??

Kannattaa mennä lääkäriin, kertoa tilanne ja kysyä lääkityksestä. Jos pelkkä metformiini ei riitä, voi sen rinnalla olla jokin muu lääke, kun insuliinin tarvetta ei ole.

Olen D2, diagnoosi 4,5 v. sitten. Aluksi oli pelkkä metformiinilääkitys, sitten sen lisäksi Victoza ja nyt Victozan tilalla Ozempic, joka aiheuttaa ruokahaluttomuutta. Herkkuhaluttomuutta ei ole ollut havaittavissa  ;D

Hei ja kiitos vastauksestasi! Joo, insuliinin tarvetta ei ole kun oma insuliinintuotanto ( c - peptidi ) on 2.7 eli oikein hyvä. Kyllä mie ajattelin, että heti huomenna otan yhteyttä diabetespolille ja pyydän määräämään ainakin suolakokeet ( kalium, natrium ) ja voisi ottaa munuaisarvon ( kreatiniini ) . Jos ne on ok, täytyy pyytää aikaistamaan diabeteskontrollia.

Se kahlitsee aika paljon kun joutuu miettimään, mitä tänään uskaltaisi syödä mikä mahdollisesti kestäisi sisällä... Alkaa olla aika hutjakka olo, kun vettä olen yrittänyt juoda ja jugurttia syödä... Maanantai ja tiistai oli tehokasta vatsalihastreeniä oksentelun tiimoilta. Keskiviikkona sain kestämään keitetyn perunan ja torstaina kastiketta 2 perunan kanssa. Eilen taas tuli yli. Tänään sain kestämään muutaman lusikallisen jugurttia!

Kai suolatasapainokin vaikuttaa verensokereihin. Suolat on olleet ennenkin alakantissa. Ei ole tällaista vatsaruljanssia koskaan ollut! Onneksi ei ole norovirusta!

Nallehylje
Kirjattu

Linkkejä

Osallistu Diabetes arjessa -kyselyymme

Julkaistu 07.08.2020 | 10:59