Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6983 jäsentä  •  418360 viestiä  •  20016 aihetta
Toivottakaa tervetulleeksi MAAPPE, uusin jäsenemme.

Kirjoittaja Aihe: Kuivat jalkapohjat di2:lla  (Luettu 1530 kertaa)

Onnimanni

• Vieras
Kuivat jalkapohjat di2:lla
« : Huhtikuu 14, 2020, 19:11:15 ip »

Kaksi vuotta sitten diagnosoitu diabetes2. Ikääkin on jo reilusti. Jo ennen diagnoosia ihmettelin jalkapohjieni ylikuivuutta. Hoitaja sitten vahvisti, että johtuu diabeteksesta. Jatkuva rasvaus, jonka teen illalla, helpottaa toki, mutta melko usein joudun rasvaamaan myös öisin, kun kuivuus tekee ihan kipeää. Onko teillä kenelläkään vastaavaa riesaa? Toki moni muu sivuvaiva on paljon hankalampi hoitaa, mutta kiinnostaisi tietää tästäkin. Käytän 60-70 % rasvaisia voiteita.
Kirjattu

mmol/L 5.0

• Vanha tekijä
Vs: Kuivat jalkapohjat di2:lla
« Vastaus #1 : Huhtikuu 15, 2020, 12:59:42 ip »

Kaksi vuotta sitten diagnosoitu diabetes2. Ikääkin on jo reilusti. Jo ennen diagnoosia ihmettelin jalkapohjieni ylikuivuutta. Hoitaja sitten vahvisti, että johtuu diabeteksesta. Jatkuva rasvaus, jonka teen illalla, helpottaa toki, mutta melko usein joudun rasvaamaan myös öisin, kun kuivuus tekee ihan kipeää. Onko teillä kenelläkään vastaavaa riesaa? Toki moni muu sivuvaiva on paljon hankalampi hoitaa, mutta kiinnostaisi tietää tästäkin. Käytän 60-70 % rasvaisia voiteita.

Minulla oli sama jalkojen kuivumisvaiva. Se aiheutti myös haavaumia jalkoihini.
Löysin sattumalta ohjeen, (en muista mistä). Olen käyttänyt nyt jo useita vuosia Locopase-voidetta. Voitelen jalkani aamulla ja illalla. Jalkani haavaumat paranivat nopeasti ja jalat pysyvät vetreinä.
Kirjattu

MKo

• Matkailija
« Vastaus #2 : Huhtikuu 16, 2020, 17:10:40 ip »

Itselläni kuivuvat jalkapohjat ovat olleet vuosia jatkunut murhe. Diabeettiset muutokset jalkapohjien ihossa eivät ilmeisesti ole mitenkään harvinaisia, mutta itselläni on psoriaasi joka herkistää kuivumiselle vielä lisää. Aika hyvin on pysynyt oireettomana metotreksaatilla mutta D2:n diagnosoinnin jälkeen perusvoidetta menee jalkapohjiin tuplasti useammin kuin ennen. Jonkun verran huolestuttaa että voi tulla sekä psorin että diabeteksen takia vaurioita jalkoihin.
Kirjattu

Onnimanni

• Vieras
« Vastaus #3 : Huhtikuu 19, 2020, 19:40:09 ip »

Kiitos vastauksesta mmol/L 5.0
Outoa, kyseltyäni viimeksi apteekissa olisiko jotain muuta rasvaa kuin mitä olen käyttänyt, sanottiin, ettei ole, mutta tiedusteltuani nyt jälkeenpäin ihan tuolla nimellä Lacopase, niin olipas heillä sitä. Heti seuraavaksi kokeilen sitä, kun nykyiset loppuvat, iso kiitos sinulle, kun kerroit!
Kirjattu

Onnimanni

• Vieras
« Vastaus #4 : Huhtikuu 19, 2020, 19:49:52 ip »

Hei MKo, kiitos kun jaoit. On minullakin käynyt mielessä, mitenkä hankalaksi kuivuus kehittyy. Toisesta jalkapohjasta lähtee nahkaakin. Kuuluneeko kuivuuteen vaiko lisänä joku muu "tauti". Lääkärissä käynti voisi olla aiheellinen.
Kirjattu

Pläski

• Veteraani
  • ♂ D2
« Vastaus #5 : Huhtikuu 20, 2020, 00:00:59 ap »

Jos iho alkaa halkeilla, niin silloin on vaara ruususta tai verenmyrkytyksestä. Kokemusta on. Hyvä, ettei henki lähtenyt. Kannattaa rasvata jalat ja pitää niitä muutenkin kunnossa.
Kirjattu

MKo

• Matkailija
« Vastaus #6 : Huhtikuu 20, 2020, 07:02:29 ap »

Sieni-infektiokin voi aiheuttaa jalkapohjan kuivumista ja halkeilua. Tämän vuoksi olen mm. uimahallissa pitänyt varvastossuja ettei tule jalka- tai kynsisientä. Se jalkapohjan ihon kuivuminen ei välttämättä johdu mistään taudista vaan jo pelkästään jalkaan kohdistuva paine kävelystä voi sitä aiheuttaa. Jos on psori niin se 'tykkää' paineesta. Lääkärissä kannattaa käydä, kun perusvoide ei välttämättä riitä. Itse laitan halkeilleisiin jalkoihin päivän tai pari Bemetsonia ja Silkistä, näitä saa vain reseptillä.
Kirjattu

äskoo

• Lentävä kynä
« Vastaus #7 : Huhtikuu 20, 2020, 21:07:18 ip »

Perussyy diabeetikon jalkojen ihon kuivumiseen saattaa olla heikko verenkierto ja hermovauriot jaloissa. Varsinkin, jos D on ollut huonossa tasapainossa pitkään, ongelmia jalkojen kanssa voi tulla.
Halkeamat/tuntohäiriöt ovat vaarallinen yhdistelmä.

Hyvä jalkahygienia, jalkojen päivittäinen rasvaaminen ja jalkojen tutkiminen ovat se, mitä diabeetikon pitää itse tehdä. Jalkaterapeutilla olisi myös hyvä käydä säännöllisesti jalkahoidossa. Samalla tulevat esiin mahdolliset jalan virheasennot, jotka aiheuttamat kovettumia.

Voidetta kannattaa myös vaihdella. Erityisesti diabeetikon jaloille tarkoitettuja voiteita on useammallakin merkillä. Diabeteskeskuksen jalkojenhoitaja suositteli minulle CCS:n ja Decubalin erikoivoiteita (saa apteekista)
Kirjattu
“Allways Look on the Bright Side of Life”

Nainen
D1 vuodesta 1991
Pumppu Spirit 10/2006 - Veo 04/2011 - MiniMed 640G 10/2015
KHH - Humalog

MKo

• Matkailija
« Vastaus #8 : Huhtikuu 23, 2020, 11:00:49 ap »

Perussyy diabeetikon jalkojen ihon kuivumiseen saattaa olla heikko verenkierto ja hermovauriot jaloissa. Varsinkin, jos D on ollut huonossa tasapainossa pitkään, ongelmia jalkojen kanssa voi tulla.
Halkeamat/tuntohäiriöt ovat vaarallinen yhdistelmä.

Hyvä jalkahygienia, jalkojen päivittäinen rasvaaminen ja jalkojen tutkiminen ovat se, mitä diabeetikon pitää itse tehdä. Jalkaterapeutilla olisi myös hyvä käydä säännöllisesti jalkahoidossa. Samalla tulevat esiin mahdolliset jalan virheasennot, jotka aiheuttamat kovettumia.

Voidetta kannattaa myös vaihdella. Erityisesti diabeetikon jaloille tarkoitettuja voiteita on useammallakin merkillä. Diabeteskeskuksen jalkojenhoitaja suositteli minulle CCS:n ja Decubalin erikoivoiteita (saa apteekista)

Totta joka sana. Minua on siunattu kroonisella ihosairaudella diabeteksen lisäksi niin ekstrahuomiota täytyy kiinnittää jalkojen hoitoon. Perusvoiteita on tullut kokeiltua monia ja yrityksen sekä erehdyksen kautta on löytynyt sopivat. Decubalissa on jotain ainetta joka saa minulla ihon kutisemaan ja nousemaan koholle sekä punoittamaan, Ceralan on liian 'ohutta' koska jalkoihin suositellaan rasvaisempia voiteita. Muita en jaksa luetella, mutta niissä on ollut ärsytystä tai eivät ole tehonneet tarpeeksi. Dermalogia käytän jalkoihin yötä vasten, siinä on 56% rasvaa ja se on tuntunut pitävän jalat kunnossa kolmatta päivää ettei edes joka ilta tarvi levittää. Kaiken lisäksi se on todella halpa, mitä työkyvyttömyyseläkeläisenä arvostan. Sitten tarpeen mukaan noita aikaisemmin mainitsemiani lääkevoiteita.

Olen kauhukseni huomannut että päkiässä on kohta jossa ei ole tuntoa. Luulen että se on aina ollut, koska kyseiseen kohtaan on tehty toimenpide (siitä on poistettu iso, litteä syylä) jäädyttämällä jo 30 vuotta sitten mutta vasta diabetesdiagnoosin jälkeen olen siitä huolestunut. Iho on siinä kohtaa muutenkin kuin kovaa nahkavyötä. :(
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 23, 2020, 11:13:28 ap kirjoittanut MKo »
Kirjattu

Linkkejä