Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6960 jäsentä  •  418009 viestiä  •  19984 aihetta
Toivottakaa tervetulleeksi milkavainamo, uusin jäsenemme.

Kirjoittaja Aihe: "tyhjässä" ampullissa paljon insuliinia  (Luettu 2113 kertaa)

Reiska

• Lentävä kynä
Vs: "tyhjässä" ampullissa paljon insuliinia
« Vastaus #15 : Tammikuu 09, 2020, 10:40:16 ap »

Mistä insuliinia olisi tarkoitus saada jos ei ampullista? Minulla sitä ei ainakaan ole muualla ja olen kuullut että monet laittavat pumppuun inskaa kynästä.
Näissä keskusteluissa voi mennä käsitteet sekaisin. On 3 ml ampulleja kyniin (itse täyettävä) ja 10 ml ampulleja (pieni pullo) yleisempään käyttöön. Ruiskuun tai pumppuun voi ihan virallisestikin vetää siitä 3 ml ampullista 10 ml ampullin lisäksi.

Sensijaan valmistja kieltää vetämästä johonkin muualle inskaa kertiskynän sisällä olevasta ampullista monestakin syystä joita
valmistaja ei tarkemmin erittele.
Kirjattu
D1 vuodesta 1977, pumppu 80-luvulta lähtien.
A-C Spirit Combo + Aviva Combo vuodesta 2012.
Humalog vuodesta 1996, vastaava Liprolog 9/2019.
Libre/MiaoMiao/xDrip+ 8/2018. Android APS 12/2018.

J. Erebus

• Vieras
« Vastaus #16 : Tammikuu 09, 2020, 15:43:31 ip »

10 ml ampulleja (pieni pullo)
Miulle apteekin täti joskus näpäytti melkein ärtyneenä, että ampullit on kyniä varten, se 10 ml puteli on nimeltään "injektionestepullo", että täytyy ens kerralla muistaa korrektit termit ::) *facepalm*
Kirjattu

Reiska

• Lentävä kynä
« Vastaus #17 : Tammikuu 09, 2020, 16:51:39 ip »

10 ml ampulleja (pieni pullo)
Miulle apteekin täti joskus näpäytti melkein ärtyneenä, että ampullit on kyniä varten, se 10 ml puteli on nimeltään "injektionestepullo", että täytyy ens kerralla muistaa korrektit termit ::) *facepalm*
Käytän noita pumpun täyttämiseen ja olen todennut varmimmaksi käyttää tuota "10 ml pullo" termiä niin ei pääse tapahtumaan mitään väärinkäsityksiä. Se sana "10 ml" siinä havahduttaa uneliaimmankin farmaseutin eikä yritä tyrkyttä kertiskyniä tai 3 ml ampulleja.
Kirjattu

äskoo

• Lentävä kynä
« Vastaus #18 : Tammikuu 11, 2020, 20:14:33 ip »

Vähän aloittajan aihetta liipaten.
Yleensä vaihdan insuliinipumpun (Medtronic 640G) säiliön ajoissa, mutta tänään pumppu pääsi ekaa kertaa ilmoittamaan: "pumpun säiliössä 0 yksikköä". Silmämääräisesti katsoen säiliössä oli kuitenkin vielä jonkinverran inskaa. Testasin kanyylintäyttö-toiminnolla, paljonko siellä on. Ensin ruuttasin ilmaan letkussa olevan eli 4,5 yksikköä ja sitten sieltä tuli vielä 8,0 yksikköä eli 12,5 yksikköä menee hukkaan jokaisessa säiliönvaihdossa. En tiedä, onko tästä tiedosta mitään hyötyä, mutta nyt sekin on testattu.  :)
Kirjattu
“Allways Look on the Bright Side of Life”

Nainen
D1 vuodesta 1991
Pumppu Spirit 10/2006 - Veo 04/2011 - MiniMed 640G 10/2015
KHH - Humalog

Pläski

• Veteraani
  • ♂ D2
« Vastaus #19 : Tammikuu 21, 2020, 11:34:32 ap »

Minä käytän kynään ampulleja. Kun ampulli on käytetty loppuun (kynässä ei voi enää naksautella pistettäviä yksiköitä), jää sinne ampulliin vähän insuliinia. Niitä varten olen pyytänyt joskus tarvikejakelusta ruiskuja. Sain laatikollisen. Tämä ruiskun käyttö pätee varmasti myös ampullittomiin eli tavallisiin kyniin. Kun ruiskuun on imaistu loput insuliinit kynästä/ampullista, niin sillä ruiskulla olen pistänyt kehoon. Tällaisen diabeteshoitaja kielsi.
Kirjattu

Reiska

• Lentävä kynä
« Vastaus #20 : Tammikuu 21, 2020, 12:07:33 ip »

Minä käytän kynään ampulleja. Kun ampulli on käytetty loppuun (kynässä ei voi enää naksautella pistettäviä yksiköitä), jää sinne ampulliin vähän insuliinia. Niitä varten olen pyytänyt joskus tarvikejakelusta ruiskuja. Sain laatikollisen. Tämä ruiskun käyttö pätee varmasti myös ampullittomiin eli tavallisiin kyniin. Kun ruiskuun on imaistu loput insuliinit kynästä/ampullista, niin sillä ruiskulla olen pistänyt kehoon. Tällaisen diabeteshoitaja kielsi.
D-hoitsu kielsi varmuuden vuoksi ajatellen sitä mahdollisuutta että sinulla olisi jokin sellainen kertiskynä jossa jotain muuta kuin U-100 insuliinia.
Kirjattu

080750

• Vanha tekijä
« Vastaus #21 : Tammikuu 21, 2020, 17:09:28 ip »

Olen saanut oikeanlaisia insuliinikertisruiskuja oikeanlaiseen ampulliin ja olen käyttänyt mahdollisuutta erittäin paljon mutta joskus on laiskuus säästöön iskenyt. Saan välineet tähän tapahtumaan jos haluan. Tarkka täytyy olla insuliinin voimakkuuksien kanssa eli oikeat yksiköt tarkastettava.
Kirjattu

Linkkejä

Puolustusvoimat ei muuta päätöstään diabetesta sairastavien varusmiespalveluksesta

Puolustusvoimat vahvisti tänään päätöksensä, että diabetesta sairastavat vapautetaan palveluksesta rauhan aikana. Käytännössä päätös hautaa monen nuoren diabeetikon toiveet asevelvollisuuden suorittamisesta.

Julkaistu 07.02.2020 | 13:29