Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6960 jäsentä  •  418030 viestiä  •  19984 aihetta
Toivottakaa tervetulleeksi milkavainamo, uusin jäsenemme.

Kirjoittaja Aihe: Miten eroon varhaisen aamun matalista?  (Luettu 20189 kertaa)

tyttö15

• Jäsen
Miten eroon varhaisen aamun matalista?
« : Joulukuu 10, 2019, 10:29:52 ap »

Tilanne on tällainen, että minulla on ollut 1. Tyypin diabetes kohta tarkalleen 5 vuotta (kivasti jouluaattona 2014 sairastuin). Yöllisiä hypoja on ollut aiemmin erittäin harvoin, ehkä 5 kertaa vuodessa yhteensä.

Sain viikko sitten freestyle libre sensorin käyttööni ja siitä lähtien, ehkä sattumaa, on ollut paljon matalia päivisin ja öisin. 15 matalaa on sensori mitannut viikon aikana ja suurin osa on ilmennyt öisin/aamuyöstä.

Olen kokeillut vähentää levemir annostusta tai jättää iltapalalta novorapidin pois mutta silti on mennyt hypoille. Viime yönä meni kans, vaikka nukkumaan mennessä oli reilu 5 ja söin siihen päälle vielä ruisleivän ja pillimehun.

Aiemmin pistin levemiriä 10,5 aamuisin ja 10,0 iltaisin. Tällä hetkellä laitan aamuisin 10-9,0 ja iltaisin 9-8,5. Voiko noin suuren vähennyksen tehdä kerralla?

Miten eroon matalista, alkaa jo pelottaa etten kohta enää herää mataliin, asun yksin.
Kirjattu

Reiska

• Lentävä kynä
Vs: Miten eroon varhaisen aamun matalista?
« Vastaus #1 : Joulukuu 10, 2019, 10:39:34 ap »

Sain viikko sitten freestyle libre sensorin käyttööni ja siitä lähtien, ehkä sattumaa, on ollut paljon matalia päivisin ja öisin. 15 matalaa on sensori mitannut viikon aikana ja suurin osa on ilmennyt öisin/aamuyöstä.
Tarkista nyt kuitenkin päivittäin sormenpäästä että se Libre näyttää suurinpiirtein oikein, erityisesti kun ollaan alueella 4 ... 6 mmol/l.
Siinä on välillä sensorista riippuen heittoa alaspäin 1 .. 3 mmol/l ja voi harhauttaa luulemaan että on jo hypo vaikka
ei itse tuntisi mitään.
Kirjattu
D1 vuodesta 1977, pumppu 80-luvulta lähtien.
A-C Spirit Combo + Aviva Combo vuodesta 2012.
Humalog vuodesta 1996, vastaava Liprolog 9/2019.
Libre/MiaoMiao/xDrip+ 8/2018. Android APS 12/2018.

tyttö15

• Jäsen
« Vastaus #2 : Joulukuu 10, 2019, 10:52:28 ap »

Kyllä, välillä tarkistan sormenpäästä kun sattuu olemaan reilusti vielä vanhan mittarin liuskoja. Käytän ne loppuun. Joskus näyttää liian alhaisia arvoja ja on ollut väärässä, mutta nyt olen myös tuntenut lähes joka päivä hypotuntemuksia, eli on niitä oikeitakin hypoja ollut.
Kirjattu

080750

• Vanha tekijä
« Vastaus #3 : Joulukuu 10, 2019, 11:02:09 ap »

Tarvitset myös vanhanaikaisen veresokerimittarin (liuskat on oltava aina käyttökelpoisia) eli älä luovu siitä täysin. Libremittaus helpottaa mutta myös voi pettää. Pitää olla 2 mittaustapa.
Kirjattu

tyttö15

• Jäsen
« Vastaus #4 : Joulukuu 10, 2019, 11:04:34 ap »

Eikö libren omat liuskat riitä? Tuohon sormenpäämittariin ei saa täältä enää liuskoja kun nuo loppuvat  :o
Kirjattu

Loogi

• Vieras
« Vastaus #5 : Joulukuu 12, 2019, 15:05:33 ip »

Kyllä Librenkin mittaliuskat käynee. Itsellä pelottavin kokemus oli Libre-sensorin 10mmol heitto ylöspäin sormenpäämittauksesta - tarkistusta en ollut tehnyt kuin sensorin alussa! Siksi tarkistan nyt päivittäin. Sensori oli mahdollisesti osin irronnut/ kosketyshäiriö vaikka sen metalliliuska ei ollutkaan esim. vääntynyt. Itsellä pumppu mahdollistaa säädöt, mutta niiden kanssa saa silti olla tarkkana.

Lähetetty minun Nokia 7 plus laitteesta Tapatalkilla

Kirjattu

pitkälinja

• Vanha tekijä
« Vastaus #6 : Joulukuu 12, 2019, 21:58:53 ip »

Itse käytän Tresibaa. Kertaakaan ei ole aamusokerit olleet alhaalla. Ja yölläkin laskee vain, jos illalla on tuikannut hieman liikaa Fiaspia. Kuudeskymmenes kolmas vuosi menossa, siihen sopii naudan ja porsaan insuliineista alkaen hyvin monen sorttisia inska "menuja". Libre on ollut loistava laite juuri tämän jatkuvaseurannan vuoksi. Matalat on aina herättäneet tämän mainitsemani ajan. Eikä sitä muutoin hengissä olisikasan, sillä ainut mittari yli 30 vuoden ajan oli hartioiden välissä. Muista ei ollut. 😉 Seitsemän vuoden ikäisestä aloitettiin.
Kirjattu
Hämeen hidas, D1

jester

• Veteraani
« Vastaus #7 : Joulukuu 16, 2019, 22:50:21 ip »

yrita tarkistaa  pitka vaikutteisen  annostelu silloin.     kun ruokailu ja   lyhyt  vaikutteinen insulini ei enaa  vaikuta.   mina luulen jotta  ruis leivalla  ja  pilli mehulla yritat  hankkia hypon
Kirjattu

SpeedoPasanen

• Aloittelija
    • DiaChats.com
« Vastaus #8 : Joulukuu 21, 2019, 11:23:34 ap »

Tämä helpottaa yöllisten hypojen pelkoon kun kännykkä hälyttää: https://miaomiao.eu

Itselläni muuten menee myös aamuyöllä hypoille jos nukkumaan mennessä on alle 8, eikä basaalia ole varaa enää vähentää. Tasainen laskukäyrä koko yön kunnes vähän ennen heräämistä alkaa aamunkoitto eli hormonitoiminta herää ja lähtee nousuun.
« Viimeksi muokattu: Joulukuu 21, 2019, 11:28:39 ap kirjoittanut SpeedoPasanen »
Kirjattu

tyttö15

• Jäsen
« Vastaus #9 : Joulukuu 21, 2019, 14:54:04 ip »

Tämä helpottaa yöllisten hypojen pelkoon kun kännykkä hälyttää: https://miaomiao.eu

Itselläni muuten menee myös aamuyöllä hypoille jos nukkumaan mennessä on alle 8, eikä basaalia ole varaa enää vähentää. Tasainen laskukäyrä koko yön kunnes vähän ennen heräämistä alkaa aamunkoitto eli hormonitoiminta herää ja lähtee nousuun.
Tuo olis kyllä hyvä mutta opiskelijalle 180€ on liian iso sijoitus.
Kirjattu

jester

• Veteraani
« Vastaus #10 : Joulukuu 22, 2019, 21:43:27 ip »

viimeinen  ilta syominen  4tuntia ennen nukkumaan kayntia
Kirjattu

tyttö15

• Jäsen
« Vastaus #11 : Joulukuu 22, 2019, 22:18:42 ip »

Miten sitten monet syövät 1-2 tuntia ennen? Minä syön siinä 23 alkoihin ja käyn levolle joskus 01 aikaan. Rytmi vähän kallellaan.
Kirjattu

tyttö15

• Jäsen
« Vastaus #12 : Tammikuu 03, 2020, 10:49:25 ap »

Sama ongelma jatkuu  :-X >:( :o
tarvitsen toisen iltapalan siinä 2 maissa ku rupean nukkumaan,  muuten menee satavarmasti matalalle. Eilenkin menin 12 sokereilla nukkumaan ja heräsin 9 maissa 3.4 sokereilla.

Toivottavasti loppuu siihen kun alkaa ensi viikolla aikaiset kouluaamut. Heitän kohta inskan pois jos ei rupea tasoittumaan. Päivisin hypoja tulee vieläkin, mutta ne olen saanut jonkin verran vähenemään. Vähensin pitkää ja sen seurauksena on sitten yli 10 sokerit iltapalalle. Vaikeaa on, ei ole koskaan 5 vuotisen historian aikana ollut tällaista  >:(
Kirjattu

tapsa

• Lentävä kynä
« Vastaus #13 : Tammikuu 03, 2020, 19:03:34 ip »

Aika työlästä on tuo säätäminen. Vaikuttaa kyllä siltä, että sulla on liikaa perusinsuliinia (pitkävaikutteista), ja ehkä enemmän yöllä kuin päivällä. Kuitenkin molemmat pistokset vaikuttavat myös seuraavan aikana, siis molemmat toistensa verensokeria alentavaan vaikutukseen.
Jos tuo nimimerkkisi 15 viittaa ikään, tulee kuvaan myös murrosiän ja aikuistumisen aiheuttavat elimistön muutokset. Niistä varmaan joku nais-d1 -tyyppi voisi kertoa lisää.
Pistoshoidolla päästään aina vain likimäärin  jäljittelemään oikeaa insuliinin tarvetta vuorokauden eri aikoina. Pumppuhoidolla se onnistuu paremmin, mutta ei siitä säätämisestä koskaan eroon pääse.

Onko hoitopaikkasi esittänyt ongelmaan mitään ratkaisua? Kokemuksesta kyllä tiedän, että lopulta kuitenkin pitää opetella oman diabeteksen metkut ihan itse, mutta hoitopaikan asiantuntemuksesta voi joskus olla apua.
Kirjattu
tapsa, d1 vuodesta 1953, Animas-pumppuhoitoa  yli 14 v ja nykyisin Lispro:lla

tyttö15

• Jäsen
« Vastaus #14 : Tammikuu 05, 2020, 10:21:34 ap »

Aika työlästä on tuo säätäminen. Vaikuttaa kyllä siltä, että sulla on liikaa perusinsuliinia (pitkävaikutteista), ja ehkä enemmän yöllä kuin päivällä. Kuitenkin molemmat pistokset vaikuttavat myös seuraavan aikana, siis molemmat toistensa verensokeria alentavaan vaikutukseen.
Jos tuo nimimerkkisi 15 viittaa ikään, tulee kuvaan myös murrosiän ja aikuistumisen aiheuttavat elimistön muutokset. Niistä varmaan joku nais-d1 -tyyppi voisi kertoa lisää.
Pistoshoidolla päästään aina vain likimäärin  jäljittelemään oikeaa insuliinin tarvetta vuorokauden eri aikoina. Pumppuhoidolla se onnistuu paremmin, mutta ei siitä säätämisestä koskaan eroon pääse.

Onko hoitopaikkasi esittänyt ongelmaan mitään ratkaisua? Kokemuksesta kyllä tiedän, että lopulta kuitenkin pitää opetella oman diabeteksen metkut ihan itse, mutta hoitopaikan asiantuntemuksesta voi joskus olla apua.
Rekisteröidyin foorumille sairaalassa kun olin vasta saanut diagnoosin. Olin silloin 15, tätä nykyä olen jo 20 vuotias nuori nainen.
Helmikuussa minulla on libren kontrolli, joten siellä ajattelin mainita asiasta. Viime yönä ei mennyt hypoille, mutta yleensä on mennyt viime aikoina.

Ihme juttu että yhtäkkiä insuliinia on liikaa, kun olen suht samoilla annoksilla pärjännyt vuosia. :o
Kirjattu

Linkkejä

Puolustusvoimat ei muuta päätöstään diabetesta sairastavien varusmiespalveluksesta

Puolustusvoimat vahvisti tänään päätöksensä, että diabetesta sairastavat vapautetaan palveluksesta rauhan aikana. Käytännössä päätös hautaa monen nuoren diabeetikon toiveet asevelvollisuuden suorittamisesta.

Julkaistu 07.02.2020 | 13:29