Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6933 jäsentä  •  417399 viestiä  •  19955 aihetta
Toivottakaa tervetulleeksi hirax, uusin jäsenemme.

Kirjoittaja Aihe: Ottaako rokotetta vaiko ei?  (Luettu 1865 kertaa)

Friita

• Lentävä kynä
Ottaako rokotetta vaiko ei?
« : Marraskuu 27, 2019, 19:07:23 ip »

Jokavuotinen pohdinta, ottaako influenssarokotuksen vaiko ei. Olin pitkään yskässä ja päätin, että väliin jää. Nyt kuitenkin parantunut ja lauantaina olisi täällä rokotukset. Influenssan nyt meinaan hakea kylläkin. Mun ikäsille olisi tarjolla myös kurkkumätä-jäykkäkouristus. Eli se hieman pohdituttaa nyt  :o Mitä mieltä muut ovat, onko hyvä ottaa. Ulkomailla en pahemmin käy, tai Virossa joskus ja Suomesta on kuitenkin kurkkumätä aika hyvin nitistetty. Viron tilannetta en tiedä.
Kirjattu
D1 vuodesta 1986,
Veo 2/2012 - >
MiniMed 640G 5/2015
MiniMed 670G 6/2019
+ humalog sekä joitakin tabletteja

röllipetteri

• Aloittelija
Vs: Ottaako rokotetta vaiko ei?
« Vastaus #1 : Marraskuu 27, 2019, 20:41:02 ip »

Ekan sikapiikin ja sen ongelmien jälkeen en ottanut mitään vuosiin. Nyt viimiset kaksi vuotta ottanut kun ongelmia ei ole ilmaantunut. Kyllä jäykkiskin on syytä olla voimassa.
Kirjattu

Friita

• Lentävä kynä
« Vastaus #2 : Marraskuu 27, 2019, 20:46:39 ip »

Jäykkiksen saa varmaan työterveydestä, jos sen haluaa. Eli sen suhteen ei silleen ongelmaa. Toisaalta, eihän sitä tiedä, mikä epidemia iskee.
Kirjattu
D1 vuodesta 1986,
Veo 2/2012 - >
MiniMed 640G 5/2015
MiniMed 670G 6/2019

äskoo

• Lentävä kynä
« Vastaus #3 : Marraskuu 27, 2019, 20:59:08 ip »

Minä olen ottanut joka syksy ainakin 15 vuotta. Kerran tänä aikana olen sairastanut influenssan, tosin lievänä. Sain Shanghaista pöpön, joka oli ilmeisesti eri kantaa kuin Suomen rokote.

Viime vuonna otin pneumokokkirokotteenkin. Tänä vuonna taas osallistuin rookotetutkimukseen, jossa saatettiin antaa 4-kertainen määrä ainetta. On nimittäin todettu, että tavallinen rokote ei tehoakaan riittävän hyvin yli 65-vuotiailla. Osallistun mielelläni kaikenlaisiin lääketieteellisiin tutkimuksiin eli olen "koehiiri". :D
Kirjattu
“Allways Look on the Bright Side of Life”

Nainen
D1 vuodesta 1991
Pumppu Spirit 10/2006 - Veo 04/2011 - MiniMed 640G 10/2015
KHH - Humalog

Miika

• Intoilija
« Vastaus #4 : Marraskuu 27, 2019, 23:29:43 ip »

Eipä kai niistä perus rokotteista mitään haittaakaan olr.
Itse olen jotenkin aatellu, että kun ei ole influenssat (saati edes perus flunssat) kiusanneet niin miksi vaivautua.
Saikulla kun on viiden vuoden välein jos sitäkään niin ei osaa tauteja pelätä.
Rokotusohjelmat ja selkeimmät reissumiehenrokotteet on ehkä voimassa.?
Kirjattu
D1 muistaakseni vuodesta 1983
Pumppu noin vuodesta 1993
Paradigm VEO sensoroinnilla 2012 alusta
640G sensoroinnilla 2016 ->

Toukokuu1965

• Lentävä kynä
« Vastaus #5 : Marraskuu 28, 2019, 23:27:16 ip »

Kyllä otan influenssarokotteen ja vuosi sitten otin samalla myös pneumokokkirokotteen.

Yskät ja nuhat on ihan oma juttunsa verrattuna influenssaan josta voi lähteä henki. Vuonna 1996 sairastin rajun influenssan ja sen jälkitautina keuhkokuumeen. Siitä oli leikki kaukana.  :o

Nykyään ei siis tarvitse kahta kertaa miettiä otanko rokotteen vai en, otan takuulla!

Ja kyllä jäykkäkouristusrokotekin on hyvä olla voimassa. Sähän touhuat pihalla ja kissojen sekä koirien parissa? Kurkkumätääkin voi olla liikenteessä, sillä pakolaisilla ei ole samanlaista rokotesuojaa kuin meillä.

Mun mielestä perusrokotukset on syytä pitää voimassa vaikkei ulkomaille matkustaisikaan. Niinhän se on, että rokotetut suojaa rokottamattomia mutta joskus se suoja voi pettää.
Kirjattu
"Luoja, anna minulle kärsivällisyyttä, ja heti!"

Pumppu 5/2007, Paradigm Veo 4/2013.

080750

• Vanha tekijä
« Vastaus #6 : Marraskuu 29, 2019, 07:12:37 ap »

Olen ottanut influenssarokotteen jo 1980-luvun alusta. Silloin vaadittiin vielä lähete. Sairastanut en sitä tautia koskaan ole. Pari vuotta sitten kaverini tartutti minuun nuhan ja sen myötä sinuiitin. Hän itse sairastui vielä keuhkokuumeeseen. Se ei kuitenkaan ollut influenssaa.
Kauan sitten työtoverini, oli 20 vuotias ja perusterve, ei ottanut rokotetta vaikka työnantaja olisi maksanut. SAIRASTUI kuitenkin erittäin vakavasti. Seuraavana vuonna hän otti rokotteen. Mielestäni ei kannata pelleillä.
Kirjattu

D1-1978

• Veteraani
  • Levemir, Humalog, D1
« Vastaus #7 : Marraskuu 29, 2019, 19:54:45 ip »

Infl.rokotteen otin ti työterveydessä. Pneumokokkirokotteen sain viime vuonna samasta paikasta. Kurkkumätätehosteen vain 2003 Nepalia varten (Thaimaassa, Malesiassa ja Venäjällä jne. joskus on, yleensä vain kehittyvissä maissa). Jäykkis on pakko olla urheilun takia ja mullan kanssa pyörin kesät. Jäykkäkouristus muuten minullakin uusintaan maaliskuussa eli kurkkumätä siinä samassa, jos nykyisin on vain yhdistelmänä (ehkä siksi, ettei joukkosuoja katoa, koska tautia on vielä maailmalla).

1 kehkokuume sairastettu kuumeettoman influenssan jälkeen ja toista en halua. Tosin ulkomailta tuli minullekin eli Suomen rokote ei suojannut, enkä ollut tajunnut käydä Aasiassa uutta rokotetta. Muu rokotekattavuus oli silloin kyllä 100%, koska sain mm. koleran, malarian ja japanilaisen aivokuumeenkin varalle kaikki mahdolliset, muttei auttanut... ;D
Kirjattu

Friita

• Lentävä kynä
« Vastaus #8 : Marraskuu 30, 2019, 19:35:07 ip »

Influenssarokotteen hain tänään. Samalla päivitettiin tietoihin muutkin rokotukset, kun oli rokotuskortti mukana ja kun asioi työterveydessä, niin eihän ne ole kaikki tk:n tiedoissa. Olin tyhmä laittanut toiseen käsivarteen sensorin, niin jäi saamatta se toinen rokotus  :-\ No, täytyy hakea se jossain välissä. Jäykkis on kuulemma voimassa nykyään 20 vuotta ja se on pistetty - 09, niin ei kuulemma ole hätää. Mun pitäis kaivaa lapsuuden rokotukset esiin, jäänyt tämä vaiheeseen ja äiteen muistiin en ihan luota.
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 30, 2019, 19:37:42 ip kirjoittanut Friita »
Kirjattu
D1 vuodesta 1986,
Veo 2/2012 - >
MiniMed 640G 5/2015
MiniMed 670G 6/2019

papelo

• Aloittelija
« Vastaus #9 : Joulukuu 08, 2019, 20:24:55 ip »

Minä en ole pohtinut rokotuksen ottoa.Olen ottanut sen ,kun olen saanut.Vuosien lukumäärää en muista.Tänä vuonna otin THL:n rokotuksen yli 65v.
Kirjattu

Linkkejä