Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6983 jäsentä  •  418364 viestiä  •  20016 aihetta
Toivottakaa tervetulleeksi Humpy Dumpy, uusin jäsenemme.

Kirjoittaja Aihe: Työmatkustaminen ja 1 tyyppi diabetes  (Luettu 7137 kertaa)

Miika

• Intoilija
Vs: Työmatkustaminen ja 1 tyyppi diabetes
« Vastaus #15 : Helmikuu 11, 2020, 12:03:31 ip »

jos  satutte  leikkimaan      rutto tautisten  seurassa.   mita  silloin tapahtuu

Jesteri on nyt ymmärtänyt työmatkailun väärin.
Ei työmatkalla leikitä vaan työskennellään. Sitäpaitsi ruttopotilaita on käsittääkseni lähes mahdotonta löytää. Jokunen epäilty tapaus taisi kiinassa olla jokin aika sitten mutta lienee hyvin kadonnut tauti.

Ei siis millään tavalla mitenkään päin relevantti kysymys minkään asian kannalta.
Kirjattu
D1 muistaakseni vuodesta 1983
Pumppu noin vuodesta 1993
Paradigm VEO sensoroinnilla 2012 alusta
640G sensoroinnilla 2016 ->

Annu-80

• Intoilija
  • D1 todettu 1981, Levemir ja Humalog
« Vastaus #16 : Helmikuu 12, 2020, 18:48:55 ip »

Matkustan itse vain vapaa-ajalla, mutta reissattua on tullut niin itään kuin länteen päin. Aikaeroista on siis kokemusta. Minulla kroppa "vaihtaa" uuteen vuorokausiaikaan vasta noin viikon oleskelun jälkeen. Tämä vaikuttaa niin, etten esim. voi reissussa pistää samalla tavalla aamuinsuliinia ja yöinsuliinia kuin kotona. Täytyy miettiä aina ennen pistämistä mitä kello on kotona sillä hetkellä ja miettiä inskamäärät sen mukaan. Paitsi pitkän, myös pikainskan kohdalla näin. Esim. kun itse tarvitsen Suomessa aamupalalle tuplamäärän pikaa muihin ruoka-aikoihin verrattuna, on Thaimaan suunnalla tämä pitänyt ottaa huomioon lounasaikaan (kello siellä 5 h enemmän kuin Suomessa). Ja toisaalta, aamupalalle ei ole voinut pistää paljoa ilman hypoja, koska aamupala-aikaan on Suomessa vielä yö. USA:n länsirannikolle asti matkustaessa oli ehkä hankalinta jaksaa aina laskea ja miettiä. Alkupäivinä ihmettelin, kun tuli hypoja ihme aikoihin ja taas korkeita myös, kunnes tajusin miettiä aikaeroa. Pitkän reissun (minulla koskee siis yli viikon reissuja) pitää sitten mitata ahkerasti ja huomata, milloin oman kehon kello on vaihtanut paikalliseen aikaan. Kun sitten alkaa taas tarvita aamupalalle enemmän insuliinia jne. Pitkältä reissulta paluu Suomeen ja kehon kellon palautuminen kotiaikaan kestää myös, mutta jostain syystä lyhyemmän aikaa. On tainnut pari-kolme päivää mennä ja ollaan taas oltu takaisin koti-normaalissa. Aikaeroväsyminen on sitten oma juttunsa...

Todella pitkiä lentoja ja isoja aikaerovaihteluja varten (juurikin USAn länsirannikko) tein aikajanan paperille. Milloin lento lähtee, mitä kello on silloin missäkin, milloin pitää pistää pitkää, monelta ollaan perillä missäkin ajassa ja milloin taas pitäisi muistaa pistää pitkää ja mitä määrää. Myös muille pitkille lennoille (9-18 tuntia vaihtoineen) olen etukäteen miettinyt pitkän pistämisen paikat ja ajat (mikä lentokenttä, mitä lentoa mennyt mitenkin pitkään). Olen siis kynillä. Kun pakolliset perusasiat pohtii kuntoon etukäteen, ei unohda niin helposti ja sitten on helpompi muutenkin keskittyä säätäämään syömisellä ja pikalla muita eteen tulevia tilanteita.

Insuliinit olen kuljettanut aina vain ja ainoastaan käsimatkatavarassa. Liuskoja ja neuloja on ollut lisäksi matkalaukussa. Itse en ole enää pitkään aikaan reissannut yksin, jolloin olemme välillä turvatarkastuksen jälkeen jakaneet insuliineja eri käsimatkatavaroihin matkakumppanin kanssa. Lähinnä tuota varkaus-mahdollisuutta ajatellen. Mutta kyllähän siitä omasta käsimatkatavarastaan tulee jo aika vaistomaisesti pidettyä tarkkaa huolta, kun siellä pakolliset hoitovälineet on. :)

Minulta ei ole ikinä (kopkop) kysytty reseptiä tai lääkärintodistusta tms. Thaimaasta pois lähtiessä on mukana olevat insuliinit manuaalisesti laskettu ja merkattu kynällä johonkin kirjaan. Egyptistä pois lähtiessä joutui myös näyttämään turvatarkastuksen läpivalaisun jälkeen insuliinit erikseen. Pillimehua on joutunut selittämään eniten ja olenkin niistä luopunut vaihtaen suosiolla siripireihin ja karkkipussiin.

Tsemppiä uuteen työhön! Diabetes on sen verran yleinen vaiva ympäri maailmaa, että jotain insuliinia mitä todennäköisimmin löytyy paikasta kuin paikasta ja jonkinlaisia pistovälineitä myös. Eli kyllä sitä hätäavun saa ja työnantajan kanssa varmasti mahdollista myös ennalta keskustella läpi toimintatavat mitä tehdään, jos on pakko ottaa aikaisempi paluulento kotiin diabeteksen takia.
Kirjattu

jester

• Veteraani
« Vastaus #17 : Helmikuu 13, 2020, 04:02:19 ap »

rutto tauti   on  vahentanyt,   pysayttanyt  lentoja  moneen   paikkaan             jos  huonosti  kay    eivat   paasta   etes  lentokentalle
Kirjattu

Linkkejä