Kohtauspaikka



Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6983 jäsentä  •  418364 viestiä  •  20016 aihetta
Toivottakaa tervetulleeksi Humpy Dumpy, uusin jäsenemme.

Kirjoittaja Aihe: Ketoositreeniä  (Luettu 19227 kertaa)

kaskas

  • Matkailija
  • Viestejä: 95
  • Ladalla 6. honeymoon-vuosi
Ketoositreeniä
« : Lokakuu 21, 2019, 21:03:32 ip »

Moi,

Olen LADAillut nyt puoli tusinaa vuotta. Honeymoon jatkuu, mutta jos menisi ohjeella "voit syödä ihan normaalisti", tarkoittaisi varmaan noin 12U/pv. Olen hallinnut glukooseja pari vuotta vain liikunnalla, paasto- ja VHH-ruokavaliolla, hiilareita noin 20-100 g / pv. Siitä vähän kyselinkin edellisessä aiheessa: https://keskustelu.diabetes.fi/index.php/topic,1878586.0.html

No. Välillä tulee kuitenkin joku odottamaton hyperi, vahingossa yksi hedelmä tai ruispala liikaa. Tulee aina vähän mälsä tunnelma. - Ja hyperglysemia aiheuttaa kai aina vähän hermovaurioita, eli vs pitäisi saada kokonaan haltuun.

Eli suunnitelmissa on jättää hiilarit kokonaan pois, ja vaihtaa ketoravintoon. Olen tutustunut 10-luvun ketoositutkimukseen, ja sen pitäisi olla kohdallani ihan sopiva juttu. Olen kokeillut 24h paastoja aamusta aamuun, noin 4 välipalaa, 400 kcal/pv. Erikoisinta on, ettei vs laskenut kovin alas (>5 mmol/L). Ilmeisesti maksa muuttaa varastojaan sokeriksi tosi tehokkaasti.

Asiaa tutkiessa tuli vastaan ensin David Ludwigin haastattelututkimus https://vector.childrenshospital.org/2018/05/very-low-carb-diet-type-1-diabetes/ ja siitä 100-vuoden takainen tutkimus hiilarittomasta korkean proteiinin ruokavaliosta hoitona https://jamanetwork.com/journals/jamainternalmedicine/article-abstract/533583 - myös mm.Stephen Phinney:n videojuttuja, LCDU-kanavaa.

Omat haasteet liittyy ruispuuroon, ruisleipään, banaanit, porkkanat ja omenatkin on varmaan nyt jätettävä.

Onko muilla kokemusta tällaisesta ruokavaliosta?
Mistä saa riittävästi kuitua hiilarittomaan ruokavalioon?
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 21, 2019, 21:13:22 ip kirjoittanut kaskas »
Kirjattu
Kaskailla on melko suurikokoiset verkkosilmät ja yleensä kaksi pistesilmää. Laulukaskailla pistesilmiä on kuitenkin kolme. Kaskailla on lyhyet tuntosarvet ja pään alla on taaksepäin suuntautunut imukärsä.

äskoo

  • Lentävä kynä
  • Viestejä: 13386
Vs: Ketoositreeniä
« Vastaus #1 : Lokakuu 21, 2019, 22:04:51 ip »

Muuhun en ota kantaa, mutta kuitua saat myös kasviksista, siemenistä ja pähkinöistä, jos hyvät kuitulähteet eli viljat ja hedelmät & marjat jäävät pois.
Kirjattu
“Allways Look on the Bright Side of Life”

Nainen
D1 vuodesta 1991
Pumppu Spirit 10/2006 - Veo 04/2011 - MiniMed 640G 10/2015
KHH - Humalog

080750

  • Vanha tekijä
  • Viestejä: 986
Vs: Ketoositreeniä
« Vastaus #2 : Lokakuu 22, 2019, 15:25:44 ip »

Kannattaako tuollainen pelleily? Tietenkin hiilareita kannattaa syödä harkiten. Jos sokerit niiden takia nousevat niin onhan siihen saatavissa lääkettä. Olen aikaisemminkin todennut että EI kannata tuhota verisuonistoa rasvalla ja proteiineilla munuaisia. Pyhällä hengellä ei kukaan elä. Nauti elämästä niin kauan kuin voit ja myös syömällä terveellistä ruokaa josta pidät.
Kirjattu

kaskas

  • Matkailija
  • Viestejä: 95
  • Ladalla 6. honeymoon-vuosi
Vs: Ketoositreeniä
« Vastaus #3 : Lokakuu 22, 2019, 17:38:48 ip »

Jakakaa omia kokemuksia ketoruokavaliosta.

(ei tarvi postata jos ei ole kokemusta: tämä ei ole aihe jossa toistellaan epätieteellisiä myyttejä ketoruokavalioista - toivon että sellaiset kirjoitukset poistetaan ylläpidon toimesta välittömästi, tai että lukijat opiskelevat niitä muualla :) Toki jos on "kovaa" tieteellistä näyttöä niin voi laittaa linkin julkaisuun tai tutkimukseen.)

Tähän vielä selkeästi englannin kielellä aloituksessa mainitun Pediatrics-lehdessä julkaistun tutkimuksen raportoiman ketoruokavalion (VLCD) vaikutus I tyypin diabeetikoiden vs:

Lainaus

CONCLUSIONS: Exceptional glycemic control of T1DM with low rates of adverse events was reported by a community of children and adults who consume a VLCD.


Tutkimuksen ruokavaliota syöneiden HbA1c keskiarvo oli alle 38 mmol/L ("5.67% ± 0.66%", konversio NHS UK Pathology Handbook taulukolla). 8)

Eli jos aiheen lukijalla vaikea ymmärtää motivaatiotani ketoruokaan: eliminoida kohonneesta VS pitkässä juoksussa hermostolle ja silmille aiheutuvat ongelmat.

Vertauskohtana esim. oma HbA1c on ollut lähellä 50 mmol/L - raja jolla tutkimuksissa havaittu silmäongelmia yms.

« Viimeksi muokattu: Lokakuu 22, 2019, 18:30:00 ip kirjoittanut kaskas »
Kirjattu
Kaskailla on melko suurikokoiset verkkosilmät ja yleensä kaksi pistesilmää. Laulukaskailla pistesilmiä on kuitenkin kolme. Kaskailla on lyhyet tuntosarvet ja pään alla on taaksepäin suuntautunut imukärsä.

ERKKU

  • Aktiivinen
  • Viestejä: 607
Vs: Ketoositreeniä
« Vastaus #4 : Lokakuu 23, 2019, 10:18:35 ap »

Ruokavalio on diabeetikolle hankala asia. Ns. ketoruoka on viralliselle hoidolle kaiketi vaikea monestakin syystä, esim. kun pitäisi mitata niitä ketoaineita. Ja mitä sitten tehdään kun niitä löytyy, minulle on tuntematon asia. Mitäs sen jälkeen kun tällä ruokavaliolla on saavutettu se mitä haettiin, esim laihtuminen tms.? Pitäisi löytää kuitenkin se tapa syödä, joka sopii asianomaiselle.
Panen tässä pienen YouTube-pätkän asiasta. Siinä ei suoraan kerrota mikä on esittäjän suositus, osittain kylläkin.
https://www.youtube.com/watch?v=SCzk66CQKEg&list=PLs_TA02I6IvV6-1s2pL4BPhvMo0Ck_lcY&index=3&t=0s
Kirjattu

röllipetteri

  • Aloittelija
  • Viestejä: 49
Vs: Ketoositreeniä
« Vastaus #5 : Marraskuu 03, 2019, 18:13:39 ip »

Mä syön tosi alhasia hiilareita enkä juuri ollenkaan kasviksia. Kuidut ei ole välttämättömiä ja on tutkimuksia joissa ummetuspotilaat paranivat vain kuidut lopettamalla. Lihaa ja kreikkalaista jugurttia heran kanssa menee paljon. Googleta ben bikman ja paul mason. Molemmilla hyviä videoita ja bikmankin oli ennen kasvissyöjä kunnes keskittyi insuliinitutkimukseen ja totesi että vähähiilarinen on terveyden kannalta paras. Itse D1 joten aika yksin tässä on mutta toimii hyvin ja lekurikin sanoi ettei estettä jatkaa koska veriarvotkin hyvät. Tosin se ldl hömppäkin on perusteetonta jos ei tiedä onko se small dense vai hyvää ldl:ää. Tuotahan ei edes mitata vaan arvataan. Sen saisi esim hapettunut ldl testissä selville. Monesti jo pelkkä trigly tai trigly hdl suhde kertoo onko ldl hapettunutta vai hyvää.
Kirjattu

röllipetteri

  • Aloittelija
  • Viestejä: 49
Vs: Ketoositreeniä
« Vastaus #6 : Marraskuu 03, 2019, 18:39:38 ip »

Katoin erkun videon ja järkipuhettahan siinä oli. Itse en ole ketoneita mitannut kun ei sillä ole mulle mitään merkitystä. En myöskään laske kaloreita koska liha ja rasva ei lihota kun syö nälkäänsä ja syön vielä neljän tunnin ikkunassa vasta duunin jälkeen. Töissä juon teetä. Treenit vedän myös paaston aikana ja heti perään ruokailu. Ja turha sanoa ettei voi ilman hiilareita treenaa koska olen kympin sakissa SM tasolla ja ikäisissäni aina mitaleilla voimalajissa.
Kirjattu

kaskas

  • Matkailija
  • Viestejä: 95
  • Ladalla 6. honeymoon-vuosi
Vs: Ketoositreeniä
« Vastaus #7 : Marraskuu 19, 2019, 07:24:32 ap »

Nyt pari viikkoa ketoilua:
- Tuntuu tosi hyvältä
- Aamusokerit VS 6.1-6.5 mmol/L. Aiemmin aamusokerit VS 8.0-8.8 mmol/L.
- viikon VS 4.1-8.5 mmol/L - lähinnä välillä 4-6 mmol/L. :)
- päivän aikana aterioista HH 10-50 g/pv, proteiinia n. 40-100 g, 100-200 g rasvaa (ei punnittuja).
- Ei heikotusta,ei hypoja.
- Ei pistoksia, ei meta-formiineja.

Eli tämä on toimiva konsepti, eikä hirmu vaikeaa.

Aivan tyylipuhtaaseen ketoon en ole vielä päässyt, koska tuntuu haastavalta saada ruokiin riittävästi rasvaa suhteessa proteiiniin (Steven D. Phinney: proteiinia 10-15% energiasta). Rasvaa pitää ihan oikeasti laittaa reilusti! Söin n. 30-25% aminoja.

Voita, oliiviöljyä, luomukermaa ja kookoskermaa! Kahvit desillä kermaa! Silliä, makrilliä, kaloja, munia, possua, pähkinöitä, rahkaa, kaakaojauhoa. Kaalia, kukka- ja parsakaalia, papuja. Noita meni eniten, ja tietty kahvia. Vihanneksia ja avokaadoja ehkä liian vähän.

Tein tästä intoutuneena mieliherkkua ruisleipää, ja karu tosi heti VS-mittarissa: muutama reilu ruisleivän viipale rasvahöystein vei 75 minuutissa VS 14.5 mmol/L (75g leipää, 10g voita, 20g juustoa, 50g lihaa). Pistelin.
- Vaikka ketoruoka vaikuttaisi toimivan hienosti, ruisleipä hypottaa yhä eikä keto sitä muuta.


Katoin erkun videon ja järkipuhettahan siinä oli. Itse en ole ketoneita mitannut kun ei sillä ole mulle mitään merkitystä. En myöskään laske kaloreita koska liha ja rasva ei lihota kun syö nälkäänsä ja syön vielä neljän tunnin ikkunassa vasta duunin jälkeen. Töissä juon teetä. Treenit vedän myös paaston aikana ja heti perään ruokailu. Ja turha sanoa ettei voi ilman hiilareita treenaa koska olen kympin sakissa SM tasolla ja ikäisissäni aina mitaleilla voimalajissa.

Voimalua itsekin harrastelen. Hauska kun voi lukea muiden samantapaisia kokemuksia tästä, sektorista "valkosolut vihaa mun haimaa" :)

Jännä miten parin päivän aikana keho tottuu olemaan hiilaritta. Itse yritän syödä hiilarit illalla, 12h tauko syömisessä. Jännä miten ilman HH nälkäpakotus on huomattavasti pienempi!

Itse en usko että kasvikuidusta kannattaa luopua jos vain pystyy vastaan kapinoimaan. Limakalvot ja suolen mikrobiomi kuntoon, kasviksista hyviä kuituja ja ravinteita. Suolen mikrobiomi on osa vastustustkykyä ja tuottaa sinulle välttämättömiä ravinteita (K2, rasvahapot). Mutta tämä on oma kantani, jossa oletus että kaasut ja kivut johtuvat em. ongelmista.


Ruokavalio on diabeetikolle hankala asia. Ns. ketoruoka on viralliselle hoidolle kaiketi vaikea monestakin syystä, esim. kun pitäisi mitata niitä ketoaineita. Ja mitä sitten tehdään kun niitä löytyy, minulle on tuntematon asia. Mitäs sen jälkeen kun tällä ruokavaliolla on saavutettu se mitä haettiin, esim laihtuminen tms.? Pitäisi löytää kuitenkin se tapa syödä, joka sopii asianomaiselle.

Itse olen opiskellut ihan ravintotiedettä ja hormonieritystä. Luulen että jos englanninkieli sujuu, hyvä suht yleistajuinen ketovalistaja on Steven Phinney, myös youtubessa firmoineen.

Kun keto on saavutettu niin sitten on torjuttu VS-piikkien aiheuttamat silmä- ja hermosairaudet! Eli sitten pysytään ketoruokavaliolla. Eli tästä kulmasta ketoruokavalio on (I-tyypin) diabeteksen "komplikaatioiden" hoitoon sopiva ravintojuttu. (Toki Steven Phinneyn juttu on kai käyttää keto-paastoa II-tyypin diabeteksen parantamiseen).

Itse en vielä hakenut ketoliuskoja, pitää ensin tutustua niiden toimintaan. Toivon että ketolla pääsisi tuon Tohtori Bernsteinin ikään! :)
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 19, 2019, 07:32:33 ap kirjoittanut kaskas »
Kirjattu
Kaskailla on melko suurikokoiset verkkosilmät ja yleensä kaksi pistesilmää. Laulukaskailla pistesilmiä on kuitenkin kolme. Kaskailla on lyhyet tuntosarvet ja pään alla on taaksepäin suuntautunut imukärsä.

kaskas

  • Matkailija
  • Viestejä: 95
  • Ladalla 6. honeymoon-vuosi
Vs: Ketoositreeniä
« Vastaus #8 : Marraskuu 20, 2019, 09:32:13 ap »

Eri outoa minusta on se etten tunnu tarvitsevan pistoksia.  ??? Mutta kuitenkaan insuliinia ei juuri haimasta tule kun pienetkin hiilarimäärät (+15g) aiheuttavat ylikorkean verensokerin. LADA-ilijan limbossa? Ilmeisesti aineenvaihdunnassa ja diabeteksessä on vielä paljon tutkittavaa.

- Onko nyt sitten niin, että idea siitä että ilman insuliinia ihminen pökertyy ja saa asidoosin ja kuolee on jotenkin virheellinen? Kaikki sitä kilpaa hokevat mutta sitten se ei kuitenkaan kohdallani olekaan totta, niin kovin erikoinen tunnetila tässä on päällä.  :o

"Insuliini on elintärkeä hormoni, jota ilman ihminen ei pysty elämään"
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 20, 2019, 09:36:28 ap kirjoittanut kaskas »
Kirjattu
Kaskailla on melko suurikokoiset verkkosilmät ja yleensä kaksi pistesilmää. Laulukaskailla pistesilmiä on kuitenkin kolme. Kaskailla on lyhyet tuntosarvet ja pään alla on taaksepäin suuntautunut imukärsä.

röllipetteri

  • Aloittelija
  • Viestejä: 49
Vs: Ketoositreeniä
« Vastaus #9 : Marraskuu 20, 2019, 23:29:51 ip »

Mulla meni neljän päivän vesipaastossa basaali 1/4 normaalista ja ilman sensoria ois päässy liian alas kun piti pari kertaa päivässä laskea tasoja. Nyt koitin 28 paaston perään -50% kaloreilla carnivorea 5 päivää kerran päivässä syöden. Kaks kiloo tippu paino ja olo hyvä vaikka yritti flunssa painaa päälle.
Kirjattu

kaskas

  • Matkailija
  • Viestejä: 95
  • Ladalla 6. honeymoon-vuosi
Vs: Ketoositreeniä
« Vastaus #10 : Marraskuu 22, 2019, 13:03:54 ip »

Mulla meni neljän päivän vesipaastossa basaali 1/4 normaalista ja ilman sensoria ois päässy liian alas kun piti pari kertaa päivässä laskea tasoja. Nyt koitin 28 paaston perään -50% kaloreilla carnivorea 5 päivää kerran päivässä syöden. Kaks kiloo tippu paino ja olo hyvä vaikka yritti flunssa painaa päälle.

Paastoa suunnitelleena kiinnostaa että miten varmistat mineraalit, ja onko helppoa ratkaisua paaston lopettamiseen? (ettei tule sitä "refeeding syndrome" juttua)

Ketoosi aktivoi jossain kokeessa hiirillä valkosoluja influenssaa vastaan eli olisko siitä ollut sitten hyötyä?  https://immunology.sciencemag.org/content/4/41/eaav2026 Kunhan ei haimaa vastaan aktivoisi :)
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 22, 2019, 13:05:43 ip kirjoittanut kaskas »
Kirjattu
Kaskailla on melko suurikokoiset verkkosilmät ja yleensä kaksi pistesilmää. Laulukaskailla pistesilmiä on kuitenkin kolme. Kaskailla on lyhyet tuntosarvet ja pään alla on taaksepäin suuntautunut imukärsä.

röllipetteri

  • Aloittelija
  • Viestejä: 49
Vs: Ketoositreeniä
« Vastaus #11 : Marraskuu 23, 2019, 11:01:25 ap »

En noin lyhyissä olis kovin huolissaan mineraaleista. On mulla electrolyyttipillereitä joita otan jos suolasta kaipaa. Lopetin puljun lihaliemellä ja sen jälkeen hiilaritonta vielä päivä. Ei tullu mitään ongelmia.
Kirjattu

kaskas

  • Matkailija
  • Viestejä: 95
  • Ladalla 6. honeymoon-vuosi
Vs: Ketoositreeniä
« Vastaus #12 : Marraskuu 29, 2019, 15:20:48 ip »

LADAilu ja ketoilu jatkuu tälläkin viikolla. Suht' helppoa tämä on: varmistaa vaan että ateriassa HH alle 10 g.

- Viikon VS väliltä 4.8-8.0 mmol/L, mittarin mukaan 7 pv ka VS 6.2 mmol/L (edellisellä viikolla taisi olla 6.7 mmol/L).
- Ei hypoja/hypereitä (edit: vai onko toi yksi 8.0 mmol/L lohimässäilyn jälkeen hyperi :) ).
- Eli ei pistoksia/met-formiinia.
- Olo hyvä, jopa energinen - varsinkin päivinä kun päivän pöräyttää käyntiin liikunnalla. Istumista vältellyt.
- Erikoiselta tuntuu että alle 2h treenien jälkeen nousee VS jonnekin 6-6.5 mmol/L (edit: sieltä noin viidestä), vaikka tiedänhän mä että lihakset sen jotenkin käynnistää.
- Välillä proteiinipitoiset ateriat myös nostaa välillä (edit: useamman mmol/L).
- kookoskerma kaikkialla! Kahvissa, padassa, kalan päälle, rahkassa, jugurtissa. Kalakeittoa rasvaisista kaloista itetehtyyn liemeen, vihreitä kasviksia. Rasvaa siis 70-80%, joissain ateroissa 0 hiilarit ja yli puolet proteiinia. Välillä ruokalusikallinen oliiviöljyä.
- Moraali korkealla, tällähän tämä LADAilijan "ikuinen honeymoon" on nyt kurissa ja kourissa! :)

Tolkun juttuja ketoilusta tuntuu olevan näillä herrasmiehillä:
- Richard K. Bernstein - Tyypin I diabeteshoitoa
- Stephen D. Phinney - Tyypin II diabeteshoitoa älypuhelinsovelluksella
- Ilmeisesti suomalaisilla on ollut jo 70-luvulla huippuluokan ketotutkimusta, mutta siihen en ole ehtinyt syventyä.

« Viimeksi muokattu: Marraskuu 29, 2019, 15:31:58 ip kirjoittanut kaskas »
Kirjattu
Kaskailla on melko suurikokoiset verkkosilmät ja yleensä kaksi pistesilmää. Laulukaskailla pistesilmiä on kuitenkin kolme. Kaskailla on lyhyet tuntosarvet ja pään alla on taaksepäin suuntautunut imukärsä.

jester

  • Veteraani
  • Viestejä: 2200
Vs: Ketoositreeniä
« Vastaus #13 : Marraskuu 29, 2019, 21:30:37 ip »

        minulla 10g carb  on  4   leipa viipaletta.  heti  aamuisin on  parin  kilometrin  kavely.   insulinit on kaytossa.  matala  carb  kasveja  syon  vapaasti.    koskaan ei ole  ollut  mitaan  ketoosia
Kirjattu

kaskas

  • Matkailija
  • Viestejä: 95
  • Ladalla 6. honeymoon-vuosi
Vs: Ketoositreeniä
« Vastaus #14 : Marraskuu 30, 2019, 17:50:50 ip »

        minulla 10g carb  on  4   leipa viipaletta.  heti  aamuisin on  parin  kilometrin  kavely.   insulinit on kaytossa.  matala  carb  kasveja  syon  vapaasti.    koskaan ei ole  ollut  mitaan  ketoosia

Moi jester! Tässä ketoosi on toivottua ja tavoitettua. On siellä sitten pienet leipäviipaleet! Taitaa olla tosiaan että noilla numeroilla ei ketoosiin pääse :) Täällä se tavan n. 30g ruisleipäviipale sisältää sen 20g HH.
Kirjattu
Kaskailla on melko suurikokoiset verkkosilmät ja yleensä kaksi pistesilmää. Laulukaskailla pistesilmiä on kuitenkin kolme. Kaskailla on lyhyet tuntosarvet ja pään alla on taaksepäin suuntautunut imukärsä.
 

Linkkejä