Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6923 jäsentä  •  417252 viestiä  •  19944 aihetta
Toivottakaa tervetulleeksi MikeSix, uusin jäsenemme.

Kirjoittaja Aihe: Ketoositreeniä  (Luettu 715 kertaa)

kaskas

• Aloittelija
Ketoositreeniä
« : Lokakuu 21, 2019, 21:03:32 ip »

Moi,

Olen LADAillut nyt puoli tusinaa vuotta. Honeymoon jatkuu, mutta jos menisi ohjeella "voit syödä ihan normaalisti", tarkoittaisi varmaan noin 12U/pv. Olen hallinnut glukooseja pari vuotta vain liikunnalla, paasto- ja VHH-ruokavaliolla, hiilareita noin 20-100 g / pv. Siitä vähän kyselinkin edellisessä aiheessa: https://keskustelu.diabetes.fi/index.php/topic,1878586.0.html

No. Välillä tulee kuitenkin joku odottamaton hyperi, vahingossa yksi hedelmä tai ruispala liikaa. Tulee aina vähän mälsä tunnelma. - Ja hyperglysemia aiheuttaa kai aina vähän hermovaurioita, eli vs pitäisi saada kokonaan haltuun.

Eli suunnitelmissa on jättää hiilarit kokonaan pois, ja vaihtaa ketoravintoon. Olen tutustunut 10-luvun ketoositutkimukseen, ja sen pitäisi olla kohdallani ihan sopiva juttu. Olen kokeillut 24h paastoja aamusta aamuun, noin 4 välipalaa, 400 kcal/pv. Erikoisinta on, ettei vs laskenut kovin alas (>5 mmol/L). Ilmeisesti maksa muuttaa varastojaan sokeriksi tosi tehokkaasti.

Asiaa tutkiessa tuli vastaan ensin David Ludwigin haastattelututkimus https://vector.childrenshospital.org/2018/05/very-low-carb-diet-type-1-diabetes/ ja siitä 100-vuoden takainen tutkimus hiilarittomasta korkean proteiinin ruokavaliosta hoitona https://jamanetwork.com/journals/jamainternalmedicine/article-abstract/533583 - myös mm.Stephen Phinney:n videojuttuja, LCDU-kanavaa.

Omat haasteet liittyy ruispuuroon, ruisleipään, banaanit, porkkanat ja omenatkin on varmaan nyt jätettävä.

Onko muilla kokemusta tällaisesta ruokavaliosta?
Mistä saa riittävästi kuitua hiilarittomaan ruokavalioon?
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 21, 2019, 21:13:22 ip kirjoittanut kaskas »
Kirjattu
Kaskailla on melko suurikokoiset verkkosilmät ja yleensä kaksi pistesilmää. Laulukaskailla pistesilmiä on kuitenkin kolme. Kaskailla on lyhyet tuntosarvet ja pään alla on taaksepäin suuntautunut imukärsä.

äskoo

• Lentävä kynä
Vs: Ketoositreeniä
« Vastaus #1 : Lokakuu 21, 2019, 22:04:51 ip »

Muuhun en ota kantaa, mutta kuitua saat myös kasviksista, siemenistä ja pähkinöistä, jos hyvät kuitulähteet eli viljat ja hedelmät & marjat jäävät pois.
Kirjattu
“Allways Look on the Bright Side of Life”

Nainen
D1 vuodesta 1991
Pumppu Spirit 10/2006 - Veo 04/2011 - MiniMed 640G 10/2015
KHH - Humalog

080750

• Vanha tekijä
« Vastaus #2 : Lokakuu 22, 2019, 15:25:44 ip »

Kannattaako tuollainen pelleily? Tietenkin hiilareita kannattaa syödä harkiten. Jos sokerit niiden takia nousevat niin onhan siihen saatavissa lääkettä. Olen aikaisemminkin todennut että EI kannata tuhota verisuonistoa rasvalla ja proteiineilla munuaisia. Pyhällä hengellä ei kukaan elä. Nauti elämästä niin kauan kuin voit ja myös syömällä terveellistä ruokaa josta pidät.
Kirjattu

kaskas

• Aloittelija
« Vastaus #3 : Lokakuu 22, 2019, 17:38:48 ip »

Jakakaa omia kokemuksia ketoruokavaliosta.

(ei tarvi postata jos ei ole kokemusta: tämä ei ole aihe jossa toistellaan epätieteellisiä myyttejä ketoruokavalioista - toivon että sellaiset kirjoitukset poistetaan ylläpidon toimesta välittömästi, tai että lukijat opiskelevat niitä muualla :) Toki jos on "kovaa" tieteellistä näyttöä niin voi laittaa linkin julkaisuun tai tutkimukseen.)

Tähän vielä selkeästi englannin kielellä aloituksessa mainitun Pediatrics-lehdessä julkaistun tutkimuksen raportoiman ketoruokavalion (VLCD) vaikutus I tyypin diabeetikoiden vs:

Lainaus

CONCLUSIONS: Exceptional glycemic control of T1DM with low rates of adverse events was reported by a community of children and adults who consume a VLCD.

Tutkimuksen ruokavaliota syöneiden HbA1c keskiarvo oli alle 38 mmol/L ("5.67% ± 0.66%", konversio NHS UK Pathology Handbook taulukolla). 8)

Eli jos aiheen lukijalla vaikea ymmärtää motivaatiotani ketoruokaan: eliminoida kohonneesta VS pitkässä juoksussa hermostolle ja silmille aiheutuvat ongelmat.

Vertauskohtana esim. oma HbA1c on ollut lähellä 50 mmol/L - raja jolla tutkimuksissa havaittu silmäongelmia yms.

« Viimeksi muokattu: Lokakuu 22, 2019, 18:30:00 ip kirjoittanut kaskas »
Kirjattu
Kaskailla on melko suurikokoiset verkkosilmät ja yleensä kaksi pistesilmää. Laulukaskailla pistesilmiä on kuitenkin kolme. Kaskailla on lyhyet tuntosarvet ja pään alla on taaksepäin suuntautunut imukärsä.

ERKKU

• Aktiivinen
« Vastaus #4 : Lokakuu 23, 2019, 10:18:35 ap »

Ruokavalio on diabeetikolle hankala asia. Ns. ketoruoka on viralliselle hoidolle kaiketi vaikea monestakin syystä, esim. kun pitäisi mitata niitä ketoaineita. Ja mitä sitten tehdään kun niitä löytyy, minulle on tuntematon asia. Mitäs sen jälkeen kun tällä ruokavaliolla on saavutettu se mitä haettiin, esim laihtuminen tms.? Pitäisi löytää kuitenkin se tapa syödä, joka sopii asianomaiselle.
Panen tässä pienen YouTube-pätkän asiasta. Siinä ei suoraan kerrota mikä on esittäjän suositus, osittain kylläkin.
https://www.youtube.com/watch?v=SCzk66CQKEg&list=PLs_TA02I6IvV6-1s2pL4BPhvMo0Ck_lcY&index=3&t=0s
Kirjattu

röllipetteri

• Aloittelija
« Vastaus #5 : Marraskuu 03, 2019, 18:13:39 ip »

Mä syön tosi alhasia hiilareita enkä juuri ollenkaan kasviksia. Kuidut ei ole välttämättömiä ja on tutkimuksia joissa ummetuspotilaat paranivat vain kuidut lopettamalla. Lihaa ja kreikkalaista jugurttia heran kanssa menee paljon. Googleta ben bikman ja paul mason. Molemmilla hyviä videoita ja bikmankin oli ennen kasvissyöjä kunnes keskittyi insuliinitutkimukseen ja totesi että vähähiilarinen on terveyden kannalta paras. Itse D1 joten aika yksin tässä on mutta toimii hyvin ja lekurikin sanoi ettei estettä jatkaa koska veriarvotkin hyvät. Tosin se ldl hömppäkin on perusteetonta jos ei tiedä onko se small dense vai hyvää ldl:ää. Tuotahan ei edes mitata vaan arvataan. Sen saisi esim hapettunut ldl testissä selville. Monesti jo pelkkä trigly tai trigly hdl suhde kertoo onko ldl hapettunutta vai hyvää.
Kirjattu

röllipetteri

• Aloittelija
« Vastaus #6 : Marraskuu 03, 2019, 18:39:38 ip »

Katoin erkun videon ja järkipuhettahan siinä oli. Itse en ole ketoneita mitannut kun ei sillä ole mulle mitään merkitystä. En myöskään laske kaloreita koska liha ja rasva ei lihota kun syö nälkäänsä ja syön vielä neljän tunnin ikkunassa vasta duunin jälkeen. Töissä juon teetä. Treenit vedän myös paaston aikana ja heti perään ruokailu. Ja turha sanoa ettei voi ilman hiilareita treenaa koska olen kympin sakissa SM tasolla ja ikäisissäni aina mitaleilla voimalajissa.
Kirjattu

Linkkejä