Kohtauspaikka



Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6908 jäsentä  •  417089 viestiä  •  19928 aihetta
Toivottakaa tervetulleeksi Anili, uusin jäsenemme.

Kirjoittaja Aihe: Pistoskohtien kutina?  (Luettu 607 kertaa)

MKo

  • Aloittelija
  • Viestejä: 38
Pistoskohtien kutina?
« : Syyskuu 02, 2019, 10:32:15 ap »

Pahoittelen jos aihetta on jo käsitelty, sillä en ehkä osannut hakea oikein ja haku ei aiheesta keskustelua löytänyt. Jos aiheesta on jo puhetta, niin kaikki tieto kiinnostaa.

Nyt on nimittäin asia sillä tavalla, että kun pistän aamuisin päivän insuliiniannoksen niin seuraavana päivänä pistoskohtaa kutiaa aivan tolkuttomasti. Iho ei näytä ärtyneeltä, eikä siinä tunnu mitään pattia, kutisee vain niin maan perusteellisesti että meinaa hermo mennä kun ei raapiminen tosiaan auta yhtään. Mikähän tähän olisi paras konsti, vai onko kyse jostain normaalista seikasta johon lääkkeeseen tottuminen auttaa ajan kanssa ja se menee sitten ohi? Jos olisi allergiaa niin iholla näkyisi varmaan punotusta tai se olisi turvonnut, mutta sellaisia ei ole. Lääkärinaika on onneksi ensi viikolle joten kysyn viimeistään silloin sieltä suunnalta lisää.

Ja tosiaan pesen kädet, käytän uutta neulaa joka kerta, ja pyyhkäsen ihokohdan desinfiointiainelapulla eli ei kaiken järjen mukaan pitäisi mitään epäpuhtauksia mennä ihon alle.
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 02, 2019, 10:36:16 ap kirjoittanut MKo »
Kirjattu

Reiska

  • Lentävä kynä
  • Viestejä: 3036
Vs: Pistoskohtien kutina?
« Vastaus #1 : Syyskuu 02, 2019, 11:22:08 ap »

Jotkut insuliinit voivat aiheuttaa pistoskohdassa kutinaa ja muitakin ihon oireita.
Minulla Fiasp aiheutti kutinaa pumpun kanyylin ympärillä ja lopetin sen käytön.
Se on mainittu myös mahdollisena haittavaikutuksena Fiaspin selosteessa.
Kirjattu
D1 vuodesta 1977, pumppu 80-luvulta lähtien.
A-C Spirit Combo / Humalog + Aviva Combo vuodesta 2012.
Libre/MiaoMiao/xDrip+ 8/2018. Android APS 12/2018.

Kide

  • Veteraani
  • Viestejä: 2107
Vs: Pistoskohtien kutina?
« Vastaus #2 : Syyskuu 04, 2019, 22:27:04 ip »

Mikä insuliini sinulla on MKo?
Kirjattu
♀, labiili D1 vuodesta 77,
09/2012 alkaen Paradigm Veo, jossa ensin Humalog, 29.6.2013 alkaen NovoRapid
5.6.2019 alkaen 640G, Guardian™ Link 3 -lähetin ja Guardian Sensor(3)
Matala-annoksinen naltreksoni (LDN) 04/2014, jolla S-Insu-Ab  pudonnut 56 % -> 12 %

Susihukka65

  • Veteraani
  • Viestejä: 1517
Vs: Pistoskohtien kutina?
« Vastaus #3 : Syyskuu 16, 2019, 08:02:17 ap »

Eri insuliinivalmisteilla tosiaan on eroja ihoärsyttävyydenkin suhteen. Pitkävaikutteisista glargiini-insuliinit ovat hyvin happamia ja voivat kirvellä. Levemir aiheuttaa joillekin kutisevia paukamia. Osalla oireet häviävät ajan kanssa, osa joutuu vaihtamaan toiseen insuliiniin.

Voisiko desinfiointiaineella olla osuutta asiaan? Nykyään ei käsittääkseni enää suositella ihon desinfiointia ennen pistosta vaan normaali puhtaus riittää. Vaikka ei saisikaan oireita desinfiointiaineesta sinänsä, se voi kuivattaa ihon kutisevaksi varsinkin jos on taipumusta atopiaan.
Kirjattu
D1 vuodesta 1971
Medtronic MiniMed 640G ja Humalog

MKo

  • Aloittelija
  • Viestejä: 38
Vs: Pistoskohtien kutina?
« Vastaus #4 : Syyskuu 16, 2019, 08:40:08 ap »

Mikä insuliini sinulla on MKo?

Lantus.

Diabeteksen lisäksi on myös psoriaasi, mikä ärtyy helposti monenlaisista asioista kuten liian kylmästä/kuumasta, tai alkoholista - lääkäri sanoikin samaa kuin täällä että pistoskohtaa ei tarvi desinfioida. Ihon ärsytys onkin huomattavasti vähäisempää kun olen jättänyt desinfiointilappujen käytön.
Kirjattu

Pläski

  • Veteraani
  • Viestejä: 1940
  • ♂ D2
Vs: Pistoskohtien kutina?
« Vastaus #5 : Syyskuu 21, 2019, 20:54:28 ip »

Lantuksesta ei ole tullut minulle mitään iho-oireita. Käyttänyt sitä yli 7 vuotta.
Kirjattu
 

Linkkejä